קרדיגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרדיגן
Cardigan
קרדיגן מצמר
קרדיגן מצמר
סוג סוודר עריכת הנתון בוויקינתונים
חלק גוף חלק גוף עליון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קַרְדִּיגָןאנגלית: Cardigan) ("מִקְטוֹרָה" על פי האקדמיה ללשון העברית) הוא סוג של סוודר סרוג עם פתח קדמי[1] הנלבש כבגד עליון מעל לבגדים הרגילים, בדומה לז'קט. לרוב ניתן לכפתר את הקרדיגן או לסגור אותו באמצעות רוכסן, לקשור אותו באמצעות חגורה סרוגה או להשאירו פתוח. הקרדיגן שונה מסוודר רגיל, בכך שאינו נלבש מעל הראש. הקרדיגן לרוב עשוי מצמר טבעי, צמר סינתטי או כותנה.

הקרדיגן נקרא על שם ג'יימס ברודנל, רוזן קרדיגן השביעי, מייג'ור-גנרל (גנרל ראשי, דרגה המקבילה לאלוף) בצבא בריטניה אשר הנהיג את הסתערות הבריגדה הקלה במהלך הקרב על בלאקווה במלחמת קרים. הדגם של הקרדיגן עוצב בדומה למקטורן מצמר סרוג אשר נראה שהקצינים הבריטים לבשו לאחר המלחמה. פרסום סיפור הקרב בצירוף התהילה לה זכה ברונדל לאחר המלחמה גרמו לפופולריות של פריט הלבוש. נראה שבתחילה המושג התייחס רק לווסט חסר-שרוולים, אבל עם הזמן עבר לתאר גם פרטי לבוש נוספים.

השם קרדיגן, הוא אחד משלושה שמות של פריטים סרוגים שנאמר עליהם שנולדו במשך מלחמת קרים[2]. המילה הופיעה לראשונה בדפוס ב-1868, שנת מותו של הרוזן קרדיגן. יש להניח שהוא לבש בגד כזה בשנותיו האחרונות בפארק דין נורזהאמפתונשייר, (Dean Park, Northhamptonshire), בתי האחוזות הכפריות באנגליה היו ידועים לשמצה בקור ששרר בהם.

הפריט השני הוא 'קסדת בלאקלווה' (balaclava helmet) כובע המכסה את הראש האוזניים וצידי הצוואר. בישראל בתקופת הפלמ"ח זכה לכינוי כובע גרב. הפריט השלישי הוא 'רגלן' (Raglan)[2], בדרך כלל מדברים על 'שרוול רגלן' או 'סוודר רגלן', סוודר ששרווליו מחוברים לגב ולחלק הקדמי בתפר אלכסוני מבית השחי לצידי הצוואר.

כיום, קרדיגנים פשוטים לרוב נלבשים מעל חולצות או במקום ג'קט מחוייט, כצורה פחות רשמית של מקטורן או ווסט אשר מחזיקים את העניבה לאחר שמקטורן החליפה הוסר. הקרדיגן הוא פריט הניתן ללבישה בצורה רב גוונית, יש קרדיגנים המשמשים לאירועים רשמיים וכאלה שלא. כמו כן, ניתן ללבוש את הקרדיגן בכל מזג אוויר, אף על פי שלרוב הוא נלבש בחורף. הקרדיגן מגיע במגוון של אורכים (ברך, אגן, מותן), צבעים וסגנונות (חלק, פסים ועוד).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Margaret Hubert, Knitting and Crocheting Basics, One-Piece Knits that fit, New York: Van Nostrand Reinhold, 1978, עמ' 11, ISBN 0-442-23567-4. (באנגלית)
  2. ^ 1 2 Richard Rutt, The Cromean War, A History of HAND KNITTING, 1989, Loveland, USA: Interweave, 1987, עמ' 135, ISBN 0-934026-35-1. (באנגלית)