קרדית אבק הבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקרדית אבק הבית
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: עכבישנים
תת־מחלקה: אקריות
סדרה: Sarcoptiformes
משפחה: Pyroglyphidae
סוג: Dermatophagoides
מין: קרדית אבק הבית
שם מדעי
Dermatophagoides pteronyssinus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרדית אבק הבית (שם מדעי: Dermatophagoides pteronyssinus), הידועה גם בשם קרדית האבק, היא אקרית מיקרוסקופית שחיה במגורי אדם בתנאי אבק ולחות על גבי ספרים, בגדים וחפצים דומים. הקרדית ניזונה מקשקשי עור, והפרשותיה נחשבות לאחד מהגורמים העיקריים לתגובות אלרגיות בבני אדם.

צורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתנאים מסוימים, על רקע בצבע שחור, ניתן להבחין בקרדית האבק באמצעות זכוכית מגדלת. גודלה של קרדית האבק המצויה הוא כ-0.42 mm (מילימטר) אורך וכ-0.25-0.32 mm רוחב. לקרדית האבק הבוגרת 8 רגליים ולזחל 6. בשל משקלה הנמוך, מסוגלים זרמי אוויר קלים להעבירה ממקום למקום בקלות רבה.

מחזור חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחזור חיים ממוצע של קרדית ממין זכר עומד על כ-10 ימים, ואילו מחזור חייה של קרדית ממין נקבה עומד על כ-10 שבועות. משך ההתפתחות במהלך מחזור החיים (מביצה ועד לקרדית בוגרת) תלוי מאוד בתנאי מזג האוויר והמחייה. במהלך חייה של הקרדית הנקבה היא תטיל 60–100 ביצים במהלך 5 השבועות האחרונים בחייה. במהלך מחזור חיים של 10 שבועות תייצר קרדית האבק כ-2,000 חלקיקי צואה.

כדי להרוג את קרדית האבק ניתן לחשוף אותה לטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס במשך שעה או להקפיאה לטמפרטורות נמוכות. כמו כן ניתן לחשוף את הקרדית לשמש ולקרינה.

אזורי מחיה ומזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרדית אבק הבית חיה באזורים ביתיים בלבד, בעלי אחוז לחות הגבוה מ-45% (לחות מיטבית של 75%) וטמפרטורה מיטבית של 35 מעלות צלזיוס, על גבי בגדים, ספרים, ריהוט (מזרנים בספות, מיטות וכדומה), מצבורי אבק וחפצים אחרים היכולים להמצא בבית.

היא ניזונה בעיקר מקשקשי עור (תאים מתים). קיימים שני זנים עיקריים של קרדית אבק הבית הנפוצים בכל העולם.

בארץ ישראל, בשל הלחות הגבוהה והחום הרב, נפוצה בעיקר באזורי שפלת החוף, שם התנאים הם הטובים ביותר לגידולה. היא מצויה פחות באזורים היבשים, או הקרים מאוד, אך גם שם היא קיימת לעיתים.

אלרגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלליה של קרדית אבק הבית הם אלרגנים נפוצים והם גורמים לתגובה אלרגית לאנשים הרגישים להם כאשר הם באים במגע עם האף ומערכת הנשימה. תגובה זו מתבטאת בהתעטשות, נזלת, עפעפיים נפוחים ותסמינים נוספים.

פרק הזמן העיקרי בו מתקיימת החשיפה לאלרגן הוא בשעות השינה, אולם גם בשעות היום ניתן להחשף לאלרגן בכמויות דומות. המיטה והמזרן היא סביבה נוחה מאוד לקרדית האבק, לרוב המקום לח וחם מספיק כדי לספק תנאי גידול טובים לקרדית, לכן יש מספר רב של קרדיות חיות על גבי רהיט זה. בשעות השינה, שרוי האדם הישן במשך שעות רבות על גבי המיטה. בשל קלות משקלם, מתערבבים גלליהן של הקרדיות באוויר (או שהם נישאים ברוח) ומגיעים למערכת הנשימה דרך האף, בתהליך הנשימה, שם מתרחשת תגובה אלרגית אליהם.

במקרים קיצוניים קרדית האבק יכולה לגרום לחנק אצל חולי אסתמה חריפה ובעקבות כך למוות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.