קרוב להפליא ורועש להחריד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרוב להפליא ורועש להחריד
Extremely Loud and Incredibly Close
עטיפת המהדורה העברית
עטיפת המהדורה העברית
מידע כללי
מאת ג'ונתן ספרן פויר
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
נושא פיגועי 11 בספטמבר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך הוצאה 2005
מספר עמודים 308
הוצאה בעברית
תרגום אסף גברון
סדרה
ספר קודם הכול מואר עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-2-286-02700-1
הספרייה הלאומית 002555558
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרוב להפליא ורועש להחרידאנגלית: Extremely Loud and Incredibly Close) הוא ספרו השני של הסופר האמריקני ג'ונתן ספרן פויר. הרומן עוקב אחר מסע חיפושיו של בנו של אחד מהרוגי הפיגוע במגדלי התאומים אחר מנעול ברחבי ניו יורק. הספר יצא לאור בניו יורק בשנת 2005. בעברית יצא הספר לאור בשנת 2007, בתרגומו של אסף גברון, בהוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר. ב־2011 עובד הספר לסרט קולנוע.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסקר של הוא בנו של תומאס, שנהרג בפיגוע התאומים. אוסקר הוא ילד בן תשע, אינטליגנטי ובעל דמיון מפותח. ביום הפיגוע הוא חזר הביתה ושמע את ההודעות האחרונות שהותיר אביו במשיבון, לפני שהבניין התמוטט. יום אחד, לאחר כשנתיים, הוא מוצא מפתח מסתורי שהיה שייך לאביו, ומחליט לחפש את המנעול התואם את המפתח הזה. בכל סוף שבוע הוא יוצא מהבית לבתים שונים בעיר ניו יורק, לתשאול אנשים שאולי היו קשורים למפתח, ולבדוק אם הם יכולים לגלות דבר מה.

מלבד סיפורו של אוסקר, מסופר סיפורם של סבו וסבתו, שניהם מניצולי הפצצת בעלות הברית על דרזדן במלחמת העולם השנייה. הטראומה שעברה על הסב גרמה לו לחוסר יכולת לדבר, ולפחד מהחיים. במהלך הסיפור, הנפרש מבעד לעיניהם של השניים, נחשפים חיי אהבה פלאית אומללים.

הספר כתוב מנקודת מבטו של אוסקר, ובכך גם שפתו ומשלבו מתאימים לדמות. בנוסף, הספר נוקט במגוון אמצעים החורגים מהנורמה הספרותית הרגילה - מלבד שילוב תמונות רבות בין עמודיו, לעיתים מופיעים עמודים ובהם מספר מילים מועט - ציטוטים מיומנו של סבו של אוסקר - או מילים שבגלל אופן הדפסתן המכוון לא ניתן לפענח.

סרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 הופק, בהתבסס על הספר, סרט הקולנוע "קרוב להפליא ורועש להחריד" בבימויו של סטיבן דלדרי ובכיכובם של טום הנקס, סנדרה בולוק ומקס פון סידוב (שהיה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על גילומו את תפקיד דייר המשנה השתקן). הסרט היה מועמד לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]