קרולה הגקוויסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קרולה)
קרולה הגקוויסט
Carola Häggkvist
קרולה
לידה 8 בספטמבר 1966 (בת 57)
סטוקהולם, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1983
מקום לימודים Södra Latin עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פופ, יורופופ, גוספל
שפה מועדפת שוודית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים סונט רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג רוּנָר סֶגוֹרד (22 במאי 19902000) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אמדאוס סֶגוֹרד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית המלך (2007)
  • אולה בילקוויסט (2001)
  • היכל התהילה של המוזיקה השוודית (2015)
  • Lisebergsapplåden (2000)
  • Melodifestivalen Hall of Fame (2021)
  • Guldmasken (1996)
  • איליס קוורום (2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.carola.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרולה מריה הֵגְּקְווִיסְטשוודית: Carola Maria Häggkvist, הידועה גם בקיצור "קרולה"; נולדה בסטוקהולם ב-8 בספטמבר 1966) היא זמרת שוודית, זוכת אירוויזיון 1991 עם השיר "Fångad av en stormvind" ("נתפסת על ידי סופה")[1]. מאז תחילת שנות ה-80, היא נחשבת כאחת מהזמרים הפופולריים ביותר בשוודיה.

הגקוויסט הקליטה 15 אלבומים בסגנונות שונים, החל מפופ ודיסקו וכלה בגוספל ומוזיקת פולק עממית. היא מחזיקה בשיא האלבום הנמכר ביותר בשוודיה אי פעם ואף ידועה כמחברת להיטים אותם היא מבצעת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרולה נולדה בסטוקהולם וגדלה בעיירה נורשבורג. בגיל 8 היא החלה להופיע וללמוד בבית ספר לאמנויות הבמה.

הופעתה הראשונה בטלוויזיה הייתה בתוכנית "Sveriges magasin", לאחר שזכתה בתחרות כישרונות בשנת 1977. מספר שנים אחר כך היא נחשפה על ידי האמרגן ברט קרלסון כשקיבלה הצעה להשתתף בתחרות ה"מלודיפסטיבלן" של שנת 1982 - שהיא המקבילה השוודית של תחרות הקדם אירוויזיון, אך היא דחתה את ההצעה. בשנת 1983 היא הקליטה את האלבום "Standby with Carola Häggkvist" עם להקת המטאל Standby. בהמשך אותה שנה והיא בת 16 בלבד, התמודדה בתחרות הקדם-אירוויזיון עם השיר "Främling" ("זר"), איתו ניצחה תוך קבלת מלוא הנקודות מכלל שופטי התחרות. זאת הייתה פריצת הדרך הגדולה מבחינת הקריירה שלה. מספר חודשים אחרי כן היא ייצגה את שוודיה בתחרות האירוויזיון ה-28 שהתקיימה במינכן, כש-6.1 מיליון צופים בשוודיה, 84% מהאוכלוסייה, עוקבים אחר התחרות - שיא שעד היום לא נשבר. בתחרות בגרמניה הגיעה למקום השלישי ושירה, "זר", הפך ללהיט בשפות רבות. הוא נמכר ביותר ממיליון עותקים, שיא מכירות בשוודיה. בשנים 1983–1984 היא הקליטה שלושה אלבומים עם "מריאן רקורדס", חברת התקליטים של ברט קרלסון, ושלושתם נמכרו בהצלחה גדולה[1].

בשנת 1985 החלה לשתף פעולה עם הבי ג'יז. היא הקליטה אלבום בשם "Runaway" (בריחה), עם שירים שנכתבו על ידי מוריס ורובין גיב[1]. האלבום זכה להצלחה גדולה והגיע למעמד של אלבום פלטינה כפולה עם הפצתו בשוודיה באותה שנה. לאחר הוצאת האלבום נפרדה מסצנת הפופ לתקופה מסוימת, כשעברה לשיר בהופעות דת-נוצריות יחד עם פר-אריק הלין, בד בבד עם הפצת אלבום ההופעה החיה - "קרולה ופר-אריק הלין בכנסיית רֵטווִיק".

בשנת 1990 ניסתה שוב את מזלה בתחרות המלודיפסטיבלן עם השיר "Mitt i ett äventyr" (באמצע הרפתקה) איתו סיימה במקום השני. בשנה שלאחר מכן היא חזרה להצליח וזכתה בתחרות לשנת 1991 עם השיר Fångad av en stormvind (שתורגם לאנגלית תחת השם "נסחפת בסערת אהבה", "Captured by a Love Storm"). בתחרות האירוויזיון שהתקיימה באותה שנה ברומא סיימה עם מספר נקודות זהה לאמינה הצרפתייה. על פי חוקי התחרות אם שני שירים או יותר מסיימים עם אותו מספר נקודות, נספרת כמות הפעמים שכל מדינה קיבלה 12 נקודות, אך כיוון ששני השירים קיבלו את ה"דוז-פואה" מספר פעמים זהה, נספרה כמות הפעמים שכל שיר קיבל 10 נקודות. חוק זה פעל לטובתה של שוודיה[1]. קרולה הרוגשת, מעודדת על ידי חבריה באולם, ביצעה עם קבלת התוצאות ריקוד-ניצחון קצר על השולחן, לפני ביצוע השיר הזוכה פעם נוספת. בהמשך אותה השנה היא הקליטה אלבום לכבוד חג המולד בשפה השוודית, שנקרא "Jul" (חג המולד).

קרולה הגקוויסט הייתה לזמרת הפופ הסקנדינבית הראשונה שהגיעה לסין, שם גם הוציאה אלבום בשנת 1992. לאחר חגיגות העשור להיותה זמרת בשנת 1993 היא החליפה סגנון מוזיקלי והקליטה אלבום גוספל בשם "My Tribute" (המחווה שלי), שהופץ ברחבי סקנדינביה וכן ב-12 מדינות נוספות. כמו כן היא זכתה, הודות לאלבום, בתואר "זמרת הגוספל של השנה" לשנת 1994 בהולנד. אלבומה "Personligt" ("אישי"), אותו הוציאה ב-1994, סימן מבחינתה שינוי כיוון לעבר מוזיקת הרוק. אלבום זה היה הראשון שהכיל שירים שנכתבו על ידי קרולה עצמה.

בשנת 1995 החלה קרולה לשיר במחזות זמר, עם תפקיד מריה במחזמר "צלילי המוסיקה", שם הופיעה לצד הזמר טומי שרברג. שלוש שנים מאוחר יותר היא שרה את שיר הנושא במחזמר הנורווגי "עולמה של סופי" (שהתבסס על ספרו של יוסטיין גורדר), שהופץ באלבום "Songs from Sophie's World" (שירים מעולמה של סופי). בשנת 2002 חזרה להופיע על הבמה, כשביצעה תפקיד משני במחזמר "עלובי החיים" בלונדון.

בשנת 1998 היא עזבה שוב את עולם הפופ, כשהקליטה אלבום בשם "Blott en dag" ("סתם יום") ובשנה העוקבת יצא תקליט מזמורי חג מולד - "Jul i Betlehem" ("חג מולד בבית לחם"). בשנת 2001 היא הוציאה אלבום שירי ילדים בשם "Sov på min arm" ("שן על זרועי"). בהמשך אותה שנה חזרה לשיר פופ עם הוצאת האלבום "My Show" (המופע שלי).

בשנת 2003 היא חגגה את סיום העשור השני לפעילותה המוזיקלית. לרגל החגיגות היא הוציאה אוסף שכלל 4 דיסקים בשם "Guld, platina & passion" ("זהב, פלטינה ותשוקה") ועמדה בראש מצעד השירים השוודי עם השיר "När löven faller" ("עת שלכת"), שנכתב בתחילה לתחרות המלודיפסטיבלן לשנת 2003 אולם לא נבחר בסוף.

בשנת 2004 הוציאה את האלבום בסגנון הדתי "Credo" ("אני מאמין") ואחריו אלבום נוצרי נוסף בשם "Störst av allt" ("הגדול מכולם") שיצא בשנת 2005.

בנובמבר 2005 אישרה את השתתפותה בתחרות המלודיפסטיבלן פעם נוספת, לאחר 15 שנות היעדרות. בחצי-גמר התחרות לשנת 2006, שנערך בעיר גטבורג ב-11 במרץ 2006, היא ביצעה את השיר "Evighet" ("נֶצַח"), שנכתב על ידי תומאס גוסטבסון, הנריק ויקסטרם ובובי יונגרן. הופעתה כללה גימיקים רבים, ביניהם מכונות רוח, רקדנים נושאי דגלים וזיקוקים. באירוע הגמר של התחרות, שנערך ב-18 במאי באולם "גלובן" בסטוקהולם, סיים שירהּ את שלב ההצבעה הראשון - שכלל את ניקוד השופטים בלבד - במקום השני, אך לאחר הצבעת הקהל שנתן לה את המקום הראשון ברוב קולות, היא זכתה בסופו של דבר בתחרות המלודיפסטיבלן לשנת 2006. השיר נכתב במקור באנגלית, בשם "Invincible" ("בלתי-מנוצחת"), אך לבקשתה של קרולה נכתבה גם גרסה בשוודית, איתה התמודדה במלודיפסטיבלן.

בעקבות זכייתה בתחרות המקדימה ייצגה קרולה את שוודיה בתחרות אירוויזיון 2006 שנערכה באתונה, יוון עם שירה, הפעם בגרסה האנגלית. כמו בתחרות קדם-ארצית היא הופיעה בסמלה בעיצוב של לארס וולין. השיר סומן עוד מההתחלה כאחד הפייבוריטים הגדולים לעלייה לגמר התחרות ואף לזכייה בגמר עצמו. את השתתפותה בתחרות האירוויזיון החלה כבר ב-18 במאי במסגרת חצי הגמר, כששרה את השיר ה-20 בתחרות, איתו עלתה לגמר לאחר שדורגה במקום הרביעי בהצבעות חצי הגמר. בגמר עצמו, היא הופיעה כשיר העשרים ואחד, והגיעה עמו למקום החמישי, כך ששנה אחר כך הייתה שוודיה פטורה מהשתתפות בחצי הגמר באירוויזיון שנערך בפינלנד. קרולה זכתה ב"פרס האמנותי" ע"ש מרסל בזנסון עבור ביצוע שירה באותו אירוויזיון.

ב-17 במאי 2006, יום לפני חצי גמר אירוויזיון 2006, יצא אלבום נוסף שלה בשם "Från nu till evighet" (מעתה לנצח), ובו נכללו גם השירים Evighet ו-Invincible.

ב-14 בנובמבר 2007 הוציאה את אלבומה "I denna natt blir världen ny - Jul i Betlehem II" ("הלילה ישתנה העולם: חג-מולד בבית-לחם 2") ובו שירי קריסמס שוודיים. האלבום, שהוקלט בבית לחם, היה המשך לאלבום "Jul i Betlehem" משנת 1999.

בשנת 2008 חזרה להתמודד בתחרות המלודיפסטיבלן על הזכות לייצג את שוודיה באירוויזיון. היא התמודדה יחד עם הזמר השוודי אנדראס יונסון והם ביצעו את השיר "One Love" (אהבה אחת). הצמד הפופולרי לא הצליח להעפיל לגמר ונשלח לנסות את מזלו בסיבוב גלגל ההצלה. גם בסיבוב זה, להפתעת כולם, קרולה ואנדראס לא הצליחו להעפיל לגמר. ההתמודדות הכושלת נחשבת כאחת המפלות הגדולות בקריירה של קרולה והתקבלה בהפתעה בשוודיה.

בנובמבר 2009 הוציאה אלבום קריסמס חדש, "Christmas in Bethlehem" - החמישי בקריירה שלה עד כה, ובו חמישה עשר שירים באנגלית, רובם חדשים ומקצתם שירים שהקליטה בעבר בשוודית וכעת חידשה אותם באנגלית - ביניהם הלהיט "Himlen i min famn" ("גן העדן בחיקי") שהוקלט בשמו החדש באנגלית "Heaven in My Arms" ומאז צאתו זכה לארבע עשרה גרסאות כיסוי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרולה בהופעה ב-2005

היחס אליה כאל סלבריטאית בארצה שם אותה תחת מעקב קבוע של הצהובונים. התקשורת עסקה רבות בהיותה מאמינה נוצרית אדוקה ופעמים רבות היא הייתה מטרה לביקורת על הערותיה נגד הומוסקסואליות. היא הרחיקה מעריצים הומסקסואלים רבים, כמו גם הטרוסקסואלים כשהתייחסה להומוסקסואליות כאל תופעה שניתן לרפא על ידי תפילה. היא הצטרפה כחברה בארגון נוצרי שנוי במחלוקת בשם "Livets Ord" ("מילת החיים"), שמזוהה עם הימין האוונגליסטי. בין השנים 1990–2000 היא הייתה נשואה לכומר נורווגי בשם רוּנָר סֶגוֹרד, ולזוג נולד בן בשם אמדאוס-ג'וזף, שנקרא על שמו של המלחין וולפגנג אמדאוס מוצרט. לאחר גירושיה היא התגאתה ברווקותה כשלבשה בגד עליון שעליו הכתובת "LEDIG" ("פנויה" בשוודית) במהלך תוכנית טלוויזיה בה השתתפה.

אמונותיה הדתיות, בתוספת מוניטין ה"דיווה" הידוע שלה, גורמים לעיתים לאנטגוניזם מסוים כלפיה מצד הציבור השוודי.

בקיץ 2005 היא יצרה כותרות לאחר שקרעה מהאדמה שתיל על שורשיו, וזרקה אותו לעבר הקהל, במהלך הופעה טלוויזיונית בתוכנית "Allsång på Skansen" בסטוקהולם.

ביקורים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרולה ידועה כחובבת ישראל וביקרה בה פעמיים רבות. באירוויזיון 1991 ברומא, ייצגו את ישראל אורנה ומשה דץ עם השיר "כאן". למרות שלא קיבלה "דוז פואה" מישראל, קרולה והזוג דץ הפכו לחברים קרובים והיא אף התארחה בביתם[2]. לאחר זכייתה אירוויזיון 1991 הגיעה לישראל עם בעלה ועם משלחת של מאות צליינים וביקרה במקומות הקדושים. בעת הביקור הופיעה בבריכת הסולטן בירושלים[2]. בעת ביקור בישראל בינואר 1992 מטוס קל שבו טסה יחד עם בני הזוג דץ ביצע נחיתת אונס במנחת בר-יהודה שבים המלח[3].

בקדם-אירוויזיון 1992 בישראל, הגיעה קרולה לישראל ויחד עם הדצים עלתה לבמה וביצעה שני שירים שלהם ולברכה איתם את זוכת הקדם באותה שנה, דפנה דקל עם "זה רק ספורט". כשדקל החלה לשיר את השיר הצטרפו אליה השלישייה – דץ, דצה וקרולה – וריקדו סביבה.

קרולה הקליטה מספר אלבומים בבית לחם, ואף ביקרה בישראל מספר פעמים לצורך הקלטות שונות.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים:

  • 1983 - Standby with Carola Häggkvist
  • 1983 - Främling
  • 1983 - Julefrid med Carola
  • 1984 - Steg för steg
  • 1984 - På egna ben
  • 1985 - Happy days
  • 1986 - Runaway
  • 1987 - Live i Rättviks kyrka - tillsammans med Per-Erik Hallin
  • 1990 - Much more
  • 1991 - Carola Hits
  • 1991 - Jul
  • 1993 - My tribute
  • 1994 - Personligt
  • 1995 - Sound of music - tillsammans med Tommy Körberg
  • 1996 - Hits vol. 2
  • 1997 - Det bästa av Carola
  • 1998 - Blott en dag
  • 1999 - Jul i Betlehem
  • 2001 - Sov på min arm
  • 2001 - My show
  • 2003 - Guld, platina & passion
  • 2004 - Credo
  • 2004 - 18 Bästa
  • 2005 - Störst av allt
  • 2006 - Från nu till evighet
  • 2007 - I denna natt blir världen ny - Jul i Betlehem II
  • 2009 - Christmas in Bethlehem

סינגלים:

  • 1983 - Främling/Liv
  • 1983 - Love isn't love/Främling
  • 1983 - Hunger/Ännu en dag
  • 1984 - Tommy loves me/I think I like it
  • 1984 - Carola så in i Norden (A:60-talsmedley B:Cavatina) - עם יאן טייגן
  • 1984 - Fushigi na hitomi (Don't tell me what to do)/Rendez-vous
  • 1986 - The Runaway/So far so good
  • 1986 - Brand new heart/Spread your wings (for your love)
  • 1987 - Gospel train/Vilken värld det ska bli - עם פר-אריק הלין
  • 1987 - You've got a friend/Step by step - עם פר-אריק הלין
  • 1990 - Mitt i ett äventyr/All the reasons to live
  • 1990 - The girl who had everything/One more chance
  • 1990 - I'll live/I'll live (גרסה כלית)
  • 1990 - Every beat of my heart/Best shot
  • 1991 - Fångad av en stormvind/Captured by a lovestorm
  • 1991 - Stop tellin' me lies/Stop tellin' me lies (גרסה כלית)
  • 1992 - All the reasons to live/The innocence is gone
  • 1993 - Mixade minnen (רמיקס רדיו)/Mixade minnen (רמיקס מועדונים)
  • 1994 - Det kommer dagar/Flickan från igår
  • 1994 - Guld i dina ögon/Regnet som faller
  • 1995 - Sanningen/Var finns den kärlek
  • 1995 - Sanna vänner/Förlåt mig
  • 1996 - Believe/Believe (גרסה כלית)
  • 1997 - Just the way you are/Just the way you are (גרסה כלית)
  • 2002 - I believe in love (רמיקס רדיו)/I believe in love (רמיקס מועדונים)
  • 2006 - Evighet/Evighet (גרסה כלית)
  • 2006 - Invincible/Invincible (גרסה כלית)
  • 2006 - Stanna eller gå
  • 2007 - I denna natt blir världen ny

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


תחרות הזמר של האירוויזיון
תחרויות
תחרות הזמר של האירוויזיון 195619571958195919601961196219631964196519661967196819691970197119721973197419751976197719781979198019811982198319841985198619871988198919901991199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
האירוויזיון למוזיקאים צעירים 198219841986198819901992199419961998200020022004200620082010201220142016201820202022
האירוויזיון לרוקדים צעירים 198519871989199119931995199719992001200320052011201320152017
אירוויזיון הילדים 200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020202120222023
האירוויזיון לרוקדים 20072008
האירוויזיון למקהלות 20172019
תחרויות מיוחדות שיר היובל באירוויזיון (2005)המיטב של האירוויזיון (2006)הלהיטים הגדולים של האירוויזיון (2015)אירוויזיון: Europe Shine a Light (2020)אירוויזיון קרקס הקסמים
ראו גם טקס פתיחת אירועי האירוויזיוןלהט"ב ותחרות האירוויזיוןרשימת מנחי האירוויזיוןזוכי תחרות הזמר של האירוויזיוןחוקי תחרות הזמר של האירוויזיוןערים שאירחו את האירוויזיוןאופנה באירוויזיון (ישראל) • OGAEפרס ברברה דקסתחרות הזמר של האירוויזיון: סיפורה של Fire Sagaתחרות הזמר האמריקאית
מדינות
מדינות משתתפות אוסטריהאוסטרליהאוקראינהאזרבייג'ןאיטליהאיסלנדאירלנדאלבניהאסטוניהארמניהבלגיהגאורגיהגרמניהדנמרקהולנדהממלכה המאוחדתיווןישראללוקסמבורגלטביהליטאמולדובהמלטהמקדוניה הצפוניתנורווגיהסלובניהסן מרינוספרדסרביהפוליןפורטוגלפינלנדצ'כיהצרפתקפריסיןקרואטיהרומניהשוודיהשווייץ
מדינות שפרשו אנדורהבולגריהבוסניה והרצגובינההונגריהטורקיהמונטנגרומונקומרוקוסלובקיה
מדינות שנפסלו בלארוסרוסיה
מדינות לשעבר יוגוסלביהסרביה ומונטנגרו
ראו גם מדינות שלא משתתפות באירוויזיון (לבנון)
זוכים
שנות החמישים שווייץשווייץ ליס אסיההולנדהולנד קורי ברוקןצרפתצרפת אנדרה קלאבוהולנדהולנד טדי סחולטן
שנות השישים צרפתצרפת ז'קלין בואייהלוקסמבורגלוקסמבורג ז'אן-קלוד פסקלצרפתצרפת איזבל אוברהדנמרקדנמרק גרטה ויורגן אינגמןאיטליהאיטליה ג'יליולה צ'ינקווטילוקסמבורגלוקסמבורג פראנס גלאוסטריהאוסטריה אודו יורגנסבריטניהבריטניה סנדי שוספרד (1945-1977)ספרד (1945-1977) מסיאלצרפתצרפת פרידה בוקארה / הולנדהולנד לני קור / בריטניהבריטניה לולו / ספרד (1945-1977)ספרד (1945-1977) סלומה
שנות השבעים אירלנדאירלנד דנהמונקומונקו סבריןלוקסמבורגלוקסמבורג ויקי לאנדרוסלוקסמבורגלוקסמבורג אן-מארי דודשוודיהשוודיה אבבאהולנדהולנד טיץ'-איןבריטניהבריטניה Brotherhood of Manצרפתצרפת מארי מריםישראלישראל יזהר כהן ולהקת אלפא-ביתאישראלישראל חלב ודבש
שנות השמונים אירלנדאירלנד ג'וני לוגןבריטניהבריטניה באקס פיזגרמניהגרמניה ניקוללוקסמבורגלוקסמבורג קורין הרמסשוודיהשוודיה הרייסנורווגיהנורווגיה בוביסוקס!בלגיהבלגיה סנדרה קיםאירלנדאירלנד ג'וני לוגןשווייץשווייץ סלין דיוןיוגוסלביהיוגוסלביה ריווה
שנות התשעים איטליהאיטליה טוטו קוטוניושוודיהשוודיה קרולהאירלנדאירלנד לינדה מרטיןאירלנדאירלנד ניב קבאנהאירלנדאירלנד פול הרינגטון וצ'ארלי מק'גטיגןנורווגיהנורווגיה סיקרט גארדןאירלנדאירלנד איימר קוויןבריטניהבריטניה קתרינה והגליםישראלישראל דנה אינטרנשיונלשוודיהשוודיה שארלוט נילסן
העשור הראשון של המאה ה-21 דנמרקדנמרק האחים אולסןאסטוניהאסטוניה טאנל פדאר, דייב בנטון ו-2XLלטביהלטביה מארי אןטורקיהטורקיה סרטאב ארנראוקראינהאוקראינה רוסלנהיווןיוון הלנה פפאריזופינלנדפינלנד לורדיסרביהסרביה מריה שריפוביץ'רוסיהרוסיה דימה בילאןנורווגיהנורווגיה אלכסנדר ריבאק
העשור השני של המאה ה-21 גרמניהגרמניה לנה מאייר-לנדרוטאזרבייג'ןאזרבייג'ן אל וניקישוודיהשוודיה לורןדנמרקדנמרק אמילי דה פורסטאוסטריהאוסטריה קונצ'יטה וורסטשוודיהשוודיה מונס סלמרלובאוקראינהאוקראינה ג'מאלהפורטוגלפורטוגל סלבדור סובראלישראלישראל נטע ברזיליהולנדהולנד דאנקן לורנס
העשור השלישי של המאה ה-21 2020איטליהאיטליה מונסקיןאוקראינהאוקראינה קאלוש אורקסטרהשוודיהשוודיה לורן