קריאולים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קריאולי)

המונח קריאולי או קראולי (Creole) ומונחים ממקור זהה המופיעים בשפות אחרות, כמו - crioulo, criollo, kriolu, criol, kreyol, kreol, kriulo, kriol, krio וכדומה, מתייחסים לאנשים בארצות שונות ובתקופות שונות, עם משמעויות די שונות זו מזו. במונחים אלו, כמעט תמיד נעשה שימוש באזור בהן קיימות קולוניות או שהתקיימו בעבר. במקור התייחס המונח לאנשים בעלי מוצא זר, שנולדו במקום.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה האנגלית "קראול" (creole) מקורה במילה הצרפתית "קראול" (créole) שזו בתורה, הגיעה מהמילה הפורטוגזית "קריאולו" (crioulo). מילה זו, נגזרת של הפועל criarפורטוגזית: לגדל), נטבעה במאה ה-15 במוצבים הצבאיים והמסחריים שהוקמו על ידי פורטוגל במערב אפריקה ובכף וֶרְדֶּה. המילה התייחסה במקור לצאצאי מתיישבים פורטוגזים אשר נולדו וגודלו מקומית, ואז התפשטה לשפות אחרות. כנראה אומצה מסוחרי עבדים פורטוגזים אשר סיפקו את רוב העבדים לאמריקה הדרומית במהלך המאה ה-16.

צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח קריאולים מתייחס בצרפת לצרפתים בני הקריבים ולבני לואיזיאנה הצרפתית שבצפון אמריקה.

המושבות הספרדיות באמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזורים שהיו בעבר קולוניות של ספרד, המילה הספרדית "קריאויו" (criollo) שמשמעותה "ילידי" או "מקומי", התייחסה באופן היסטורי אל מדרג חברתי במערכת הקאסטות הקולוניאלית, בכוללה ילידי קולוניות ממוצא ספרדי בלתי מעורב. אנשים שמוצאם מאמריקנים-ילידים (אינדיאנים) הוא לכל היותר 1/8, נחשבו גם כן ל"קריאויו", אולם, כלל זה לא הוחל לגבי אנשים ממוצא אפריקני שחור. מערכת קאסטות מבוססת גזע זו, הייתה שלטת בכל מרחב הקולוניות הספרדיות באמריקה, כבר החל מהמאה ה-16.
יחד עם הספרדים ילידי ספרד (הפנינסולרים), היו הקריאולים בני השכבה החברתית, הכלכלית, הפוליטית והתרבותית הגבוהה בחברה הקולוניאלית. אף על פי כן, פָּסַח הכתר הספרדי לעיתים קרובות על קריאולים בנוגע למינויי פסגה בצבא, תפקידים ניהוליים ושלטוניים ומשרות דת, וזאת לטובת הספרדים הפנינסולרים.
במרוצת המאה ה-17 וראשית המאה ה-18, עלה כוחם של הקריאולים במערכת הפוליטית הקולוניאלית. דרכם לעמדות מפתח שונות, שקודם לכן היו סגורות בפניהם, כגון חברים באודיינסיה (בית המשפט במושבה), בקבילדו (המועצה העירונית), בצבא ובכנסייה, נפתחה לפחות באופן יחסי.
עם עליית בית בורבון, ובמיוחד לאחר תחילת יישומן של הרפורמות הבורבוניות, לאחר מחצית המאה ה-18, החל הגלגל להתהפך וקריאולים רבים הודרו מעמדות כוח שונות. עד תחילת המאה ה-19, הפליה זו בנוסף לדוגמה שהיוותה המהפכה האמריקאית ואידיאלי עידן הנאורות, הובילו לבסוף את אליטת הקריאולים האמריקנים-ספרדים, למרוד כנגד השלטון הספרדי. יחד עם תמיכת המעמדות הנמוכים, ניהלו עם ספרד את מלחמות העצמאות האמריקניות-ספרדיות (1810-1826) אשר הסתיימו בהתפרקות השלטון הספרדי האימפריאלי הקודם באמריקה, למספר רפובליקות עצמאיות.

במדינות לטינו-אמריקאיות רבות, עדיין ממשיכים צאצאי המשפחות הקריאוליות להשתייך למעמד הגבוה.

שימושים מודרניים במונח קריאולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה "קריאולו" היא ממוצא זהה למילה האנגלית "קריאולי" ולעיתים קרובות מתורגמת באמצעותה, על אף שעמים קריאולים רבים אחרים, מעולם באופן היסטורי, לא היו קשורים לספרד או למערכת קולוניאלית ו/או מעולם לא הוגדרו במושגים של טוהר גזע.

במדינות לטינו-אמריקאיות אשר בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 קלטו מהגרים אירופאים רבים, דוגמת ארגנטינה, מוגבל המונח "קריאולי" רק לצאצאי הקריאולים בפנים הארץ, אשר מבחינה גנאלוגית לא הושפעו מההגירה האירופית המתחזקת לאחר המחצית השנייה של המאה ה-19.

במספר מדינות לטינו-אמריקאיות, כגון ונצואלה והרפובליקה הדומיניקנית, משמש המונח לציון אנשים, חיות או כל דבר אחר שהוא בעל צביון לאומי.

ברזיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בברזיל, הכינוי "קריאולו" (crioulo) התייחס בתחילה לאנשים שנולדו בברזיל עצמה ושלהם הורים פורטוגזים (כהפרדה ממתיישבים שהיגרו מפורטוגל), זאת בדומה למה שהתקיים בקולוניות הפורטוגזיות באפריקה, אך בסופו של דבר, עבר הכינוי להתייחס לאנשים בני תערבות שעיקר מוצאם אפריקני.
בברזיל הקולוניאלית, היה נפוץ להתייחס לעבד יליד ברזיל כ"קריאולו", בעוד שעבדים מאפריקה, נודעו כ"אפריקנים". כך "קריאולו" הפך למונח התייחסות אל עבדים שנולדו וגודלו בברזיל. מאוחר יותר, נעשה שימוש במונח "קריאולים" בהתייחס אל כל האנשים בני תערובת שיש להם "דם אפריקני".

עבדים אפריקנים יובאו אל ברזיל החל מהמאה ה-17 ועד מחצית המאה ה-19. בגלל שורשיהם האתניים המרובים השונים ומוצאם מתפוצה גאוגרפית נרחבת ושונה, לא נחשבו העבדים וצאצאיהם לקבוצה אתנית אחידה אחת. מצד שני, כמו בקולוניות הפורטוגזיות באפריקה, אנשים ממוצא פורטוגזי אפריקני מעורב, הפכו במהרה להוות חלק גדול מהאוכלוסייה. לא התקיימו חלוקות מעמדיות חדות המבוססות על מורשת אפריקנית.

האיים הקריביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלקים של אזור האיים הקריביים, נעשה לעיתים שימוש במונח "קריאולי" כדי לתאר כל אדם, ללא קשר לשיוכו האתני או הגזעי, אשר נולד וגדל באזור. בגוואדלופ ומרטיניק, "קריאולי" משמש להתייחסות אל אנשים לבנים מגזע מעורב ולאנשים שחורים/מולאטים מעורבים עם גזע לבן, אפריקני או הודי. באיי הודו המערביים הצרפתיים (French West Indies), אנשים המעורבים רק עם אפריקנים והודו-מזרחיים שחורים, מכונים בטה-הודים (Bata-Indians), כינוי שאינו כינוי גנאי או מעליב[1].
בהאיטי, המונח "קריאולי" אינו מתייחס כלל אל אנשים לבנים[1].
המונח משמש לפעמים כהתייחסות אל אנשים ממוצא אירופאי, אפריקני או מעורב אפרו-אירופאי כגון אנשיהם מעורבי הגזע של דומיניקה, ג'מייקה, ברבדוס וסורינאם, או כהבחנה תוך הבלטת השוני, בין קבוצות אתניות אחרות כגון הודים בטרינידד וטובגו ובגיאנה, או מסטיסים וקריאולים (מוצא אירופאי ואפריקני) בבליז. המונח גם משמש כהתייחסות לסינקרטיזם של התרבויות המגוונות (אפריקניות, אירופאיות ואחרות, לדוגמה: צרפתית, בריטית, ספרדית ופורטוגזית בין השאר) אשר השפיעו על האזור. כמו כן, משמש המונח כהתייחסות ל"קריאוליזציה של חברה" (כלומר תהליך הפיכתה או היות חברה קריאולית) ובכך מצביע על סוגיות סוציו-תרבותיות מורכבות שגם כן מעורבות בתהליך.

המילים "קריאולית", "קריולית" או "קוואיולית" מתייחסות אל שפות קריאוליות באיים הקריביים, כולל קריאולית-אנטילית וקריאולית-ג'מייקנית בין עוד אחרות.

בחלק מהקריביים הדרומיים, המונח "קריאוליני" משמש להתייחסות אל אנשים דוברי צרפתית מקבוצה אתנית לבנה, במיוחד אם הם מהאיים הקטנים השייכים לסנט וינסנט והגרנדינים.

היום, מאות שנים אחרי העבדות והקולוניאליזם, האנשים הפרנקו-קריביים, לעיתים משתמשים במונח "קריאולי" והטיותיו כמונח העצמה וגאווה בתרבותם המקומית הילידית.

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לואיזיאנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית, המונח קריאולים מתייחס לאנשים מכל גזע או תערובת גזעים, אשר הם צאצאי מתיישבים בלואיזיאנה הקולוניאלית (לפני שזו הפכה לחלק מארצות הברית בשנת 1803, עם רכישת לואיזיאנה). כמה אנשי-עת מאזורים אחרים בארצות הברית, הניחו בטעות שהמונח קריאולים מתייחס רק לאנשים ממוצא גזעי מעורב, אך זה אינו השימוש המסורתי הלואיזיאני במונח. במקור, התייחס המונח לאנשים ממוצא צרפתי ואחר כך לכאלה ממוצא ספרדי אשר נולדו בלואיזיאנה, כדי להבדילם ממהגרים. מאוחר יותר, נעשה שימוש במונח "קריאולי" בהתייחס לאנשים ממוצא אפריקני אשר נולדו בלואיזיאנה. מאוחר אף יותר מכך, הובדלו המונחים עוד, כדי לבדל "קריאולים צרפתיים" (ממוצא אירופאי) ו"קריאולים לואיזיאנים" (ממוצא גזעי מעורב).
שימוש עכשווי, הרחיב את המשמעות של "קריאולים לואיזיאנים" לצורך תיאור קבוצה תרבותית נרחבת המורכבת מכל בני הגזעים, אשר להם מוצא אבות צרפתי או ספרדי. לואיזיאנים אשר מזהים עצמם כ"קריאולים" מקורם בדרך כלל מבחינה היסטורית, בקהילות דוברות צרפתית ושאבותיהם הגיעו ללואיזיאנה ישירות מצרפת או דרך קולוניות צרפתיות בקריביים. אנשים אלה באופן כללי, קתולים ומושפעים מהתרבות הצרפתית המסורתית המאפיינת את התקופה המוקדמת של המדינה. המונח גם משמש לעיתים קרובות כדי לציין בפשטות שיוך לניו אורלינס. אנשים "קריאולים לואיזיאנים" ("קריאולים של צבע", באנגלית: Creoles of Color) הם ממורשת (בעיקר) צרפתית, אפרו-אמריקנית ואמריקנית-ילידית (אינדיאנים)[2].

(לואיזיאניים שמוצאם מאקדיאנים אשר מקנדה הצרפתית, בדרך כלל מזהים עצמם כקאג'ונים ולא כקריאולים).

קולוניות מפרץ צ'ספיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ההתיישבות המוקדמת בקולוניות, ילדי מהגרים שנולדו בקולוניות, כונו לעיתים קרובות "קריאולים". ניתן למצוא זאת לעיתים קרובות יותר בקולוניות של מפרץ צ'ספיק[3].

אפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריקה הפורטוגזית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שהפורטוגזים היו אלה ששימרו במקור את המונח "קריאולו" כהתייחסות אל אנשים ממוצא אירופאי בלבד, הפכה אוכלוסיית ה"קריאולו" להיות נשלטת על ידי אנשים רבים ממוצא מעורב של פורטוגזים ואפריקנים. ערוב זה התרחש מהר יחסית ברוב הקולוניות הפורטוגזיות של העת ההיא. גידול האוכלוסייה המעורבת אירע כתוצאה מנְדִירוּת נשים פורטוגזיות ילידות בהתיישבויות וכתוצאה ממדיניות הכתר הפורטוגלי של עידוד נישואי תערובת בקולוניות, כדי ליצור אוכלוסיות אחידות ויציבות יותר. אנשי ה"קריאולוס" (crioulos) ממוצא פורטוגזי ואפריקני, הביאו בסופו של דבר לעלייתן של מספר קבוצות אתניות מרכזיות באפריקה, במיוחד בכֵּף וֶרְדֶּה, גינאה ביסאו, סאו טומה ופרינסיפה, אזור "זיגואינצ'ור" בסנגל, אנגולה ומוזמביק. רק מעטות מקבוצות אלו, שימרו את השם "קריאולו" או וריאציות שלו:

הקבוצה האתנית הדומיננטית, הנקראת "קריאולוּס" (Kriolus) או "קריאולס" (Kriols) בשפה המקומית, הנקראת בעצמה "קראול".
קריאולוֹס (crioulos)
קריאולוֹס (crioulos)

קבוצות אתניות באפריקה ממוצא אפרו-אמריקאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיירה לאון (שנוסדה על ידי הבריטים כדי לשמש קולוניה לעבדים משוחררים) יש קבוצה אתנית קריאולית שאבותיה היגרו מקנדה, מקום בו רבים היו אמריקאים שנלחמו בבריטים והתיישבו שם לאחר מלחמת העצמאות האמריקאית; כמו כן באיי הודו המערביים הבריטיים (British West Indies) וחלקים שונים של מערב אפריקה. צאצאיהם (שנולדו במושבת פריטאון) נודעו כ"קראולס" (Creoles) או "קריאו" (Krio). חלק מקריאולים אלה, היו ממוצא מעורב.
בדומה לכך, ייסדה ארצות הברית קולוניית עבדים משוחררים במה שהפך להיות ליבריה. צאצאי מהגרים אפרו-אמריקאים, או אמריקו-ליברים, נקראו לעיתים קרובות "קראולים".
קריאולים משתי אומות אלו, היגרו לארצות אפריקניות אחרות כמו גינאה המשוונית, שם נודעו כ"קריאוס" (Krios), או ניגריה, שם נודעו כ"סארוס" (Saros). ישנם אנשי אקדמיה שמדווחים שגל חדש של צאצאי מהגרי "קריאוס" של עבדים משוחררים מסיירה-לאונה וליבריה, נודעים בשם פרננדינוס. הפרננדינוס המקוריים של האזור, שהתקיימו על האיים ביאוקו וסאו טומה ופרינסיפה (שניהם התגלו על ידי חוקר הארצות והנווט פרנאו דו פו (Fernão do Pó), מקורם בילידים ממוצא ספרדי ו/או פורטוגזי. תת-קבוצה נוספת של מוצא אפריקני (מהאיים הקריביים ודרום אמריקה) באי "ביאוקו", הייתה מצאצאי עבדים משוחררים קובנים וברזילאים, שהובאו לאיים בין המאות ה-17 וה-19. אנשים ממוצא מסוים זה, היוו חלק מאוכלוסיית האמנסיפדוס (emancipados) אשר כללה קבוצות נבדלות אחרות שנטמעו בחברה הקולוניאלית המקומית.

מזרח אפריקה האיטלקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1936, מזרח אפריקה האיטלקית הכילה בתוכה את אריתריאה, אתיופיה (שזה עתה נכבשה) ואת סומלילנד האיטלקית. הקולוניה חולקה לשישה מחוזות: אריתריאה האיטלקית וסומלילנד האיטלקית, בנוסף לארבעה מחוזות באתיופיה (אמהרה, גלה-סידמו, סיאואה, הראר). כל אחת מהן נשלטה על ידי מושל איטלקי. השלטון ב"מזרח אפריקה האיטלקית" היה נוקשה בהתייחסותו לעמים המקומיים, במיוחד כלפי האתיופים, היות שהמדיניות הפשיסטית שאפה לשלב את תרבותם לתוך האימפריה האיטלקית. האריתריאים השתלבו היטב ואפילו, בכמה דרכים, הסומלים. בשל שיתוף הפעולה של האריתריאים עם השלטון האיטלקי, אימצו אלה חלק מהתרבות האיטלקית. בשל העובדה שרבים מהחיילים האיטלקיים נמצאו באריתריאה למשך זמן ארוך, הרחק ממשפחותיהם באיטליה, השתקעו רבים מהם עם נשים אריתראיות או אנסו אותן. היום, רבים מהאריתריאים מעורבים עם מוצא אבות איטלקי וגם עם מוצא אבות ערבי (זמן רב לפני היות אריתריאה מדינה, העם המקורי בארץ זו, היה ממוצא ערבי). בשל היות האנשים באריתריאה מקבוצות אתניות מעורבות, נחשב העם האריתראי וארצו לקריאולים.

האוקיינוס ההודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש ב"קראולי" באיים שבדרום-מערב האוקיינוס ההודי, משתנה בהתאם לאי. בראוניון ובסיישל, המונח "קראולי" כולל בתוכו אנשים שנולדו שם, מכל הקבוצות האתניות[1]. בשונה מכך, במאוריציוס, המונח "קריאולי" אינו כולל אנשים מגזע לבן[1]. בכל שלושת האיים, "קריאולי" או "קריאול" מתייחס גם לשפות שהן נגזרות מצרפתית. כלומר שפות שונות מקומיות שהתערבבו עם צרפתית לכדי יצירת שפות חדשות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Robert Chaudenson. Creolization of Language and Culture. 2001(of translation). CRC press. p. 11. ISBN 9780203440292.
  2. ^ "French Creole Heritage", Louisiana Heritage
  3. ^ "First Generations: Women in Colonial America", Carol Berkin