קריית שפרינצק

קריית שפרינצק
הכרמל נושק לים - קריית שפרינצק ועין הים ממעוף הציפור. מימין למטה פארק הכט
הכרמל נושק לים - קריית שפרינצק ועין הים ממעוף הציפור. מימין למטה פארק הכט
מידע
עיר חיפה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד שנות ה־60 של המאה ה־20 עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם יוסף שפרינצק עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°49′16″N 34°57′43″E / 32.82124722°N 34.961975°E / 32.82124722; 34.961975
(למפת חיפה רגילה)
 
קריית שפרינצק
קריית שפרינצק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קריית שפרינצק היא שכונה במערב חיפה. השכונה ממוקמת לרגלי המורדות המערביים של הכרמל, בין שכונת כרמל צרפתי לבין שער העלייה וחוף הים התיכון, ובין נווה דוד ועין הים. השכונה נקראה על שמו של יוסף שפרינצק, יושב ראש הכנסת הראשון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריית שפרינצק נבנתה בשנות ה-60 של המאה ה-20[1], והיא משופעת בבתי-שיכון שאופייניים לעת חיסול המעברות. השכונה כללה בראשיתה 1,600 יחידות דיור[2]. האוכלוסייה בשכונה היא מעורבת, ובשנות השישים של המאה הקודמת כללה ימאים ששימשו בצי הסוחר, כיום גרים בה עולים מאתיופיה, עולים מברית המועצות לשעבר ותושבים ותיקים. בעבר פעל בשכונה בית הספר העל יסודי, מקצועי "שפרינצק", אך הוא נסגר בשנת 2003 בשל מיעוט תלמידים ורמת חינוך ירודה. כיום משרת את השכונה בית הספר היסודי "עין הים", הכולל גם כיתה לילדים הלוקים ב-PDD.

שדרות ההגנה (כביש 4) הן עורק התחבורה הראשי שמקשר את השכונה לצפון ולדרום, וממנו יוצאת דרך צרפת שחוצה את השכונה מזרחה, במעלה ההר. בין שדרות ההגנה למסילת החוף משתרע פארק הכט. דרך השכונה עובר חלקו התחתון של ערוץ נחל לוטם, שנשפך לים בתחומי הפארק.

בשכונה פועלים ספרייה עירונית, בתי כנסת וגנים ציבוריים גדולים, וכן (בשער העלייה) בית התרבות "מרכז פאני קפלן".

במעלה השכונה פועל מרפ"א 8281, הידוע יותר בשם: "בית חולים 10". במקום שכן בעבר בית חולים איטלקי, שהוחרם בידי הבריטים במלחמת העולם השנייה, עקב היותו נכס אויב, ומשעזבו הבריטים, הוא נתפס בידי צה"ל. כיום פועל בו בית חולים של חיל הרפואה. אמנם אין מדובר בבית חולים רגיל שכולל אשפוזים ומיון - לשם כך מפנים את החיילים לבית החולים רמב"ם. המקום נותן שירותי רפואת מומחים לחיילים מכל פיקוד צפון, כגוון: רפואת שיניים, עור, נשים, בדיקות דם, צילומי רנטגן וסי.טי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא חיפה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.