קריסטי ימאגוצ'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קריסטי יאמאגוצ'י)
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מחסור בקישורים פנימיים, מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מחסור בקישורים פנימיים, מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קריסטי ימאגוצ'י
Kristi Yamaguchi
קריסטי ימאגוצ'י, 2009
קריסטי ימאגוצ'י, 2009
לידה 12 ביולי 1971 (בת 52)
הייוורד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
שם לידה Kristine Tsuya Yamaguchi עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
בן או בת זוג Bret Hedican (8 ביולי 2000–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט החלקה אמנותית על הקרח
תקופת הפעילות עד ל-1992
מועדון St Moritz. ISC
הישגים
פרסים והוקרה היכל התהילה של קליפורניה (2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
מאזן מדליות
מתחרה עבור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
החלקה על הקרח
המשחקים האולימפיים
זהב אלברוויל 1992 יחידות
אליפות העולם בהחלקה על הקרח
זהב מינכן 1991 יחידות
זהב אוקלנד 1992 יחידות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קריסטינה צויה "קריסטי" ימאגוצ'י-הדיקןאנגלית: Kristine Tsuya "Kristi" Yamaguchi- Hedican, נולדה ב-12 ביולי 1971) היא מחליקת קרח אמריקאית, אלופה אולימפית (אלברוויל 1992) ופעמיים ברציפות אלופת העולם (מינכן 1991 ואוקלנד 1992) בהחלקה אמנותית על הקרח בתחרות ליחידות.

ימאגוצ'י זכתה באליפות העולם לצעירים ב-1988 ובשתי אליפויות ארצות הברית בזוגות, יחד עם בן זוגה רודי גלינדו (1989 ו-1990).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ימאגוצ'י נולדה בהייוורד, קליפורניה, ארצות הברית, לג'ים, דור שלישי במשפחה יפנית-אמריקאית, ורופא שיניים במקצועו, ואמה קרול דואי, מזכירה רפואית. סביה של קריסטי נשלחו למחנה כליאה ליפנים בארצות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה. היא ואחיה ברט ולורי גדלו בפרימונט, קליפורניה שם למדה בתיכון מיסיון סן חוזה, ואז עברה ללמוד בתיכון ווילו גלן בסן חוזה, קליפורניה.

ימאגו'צי סבלה בילדותה מרגל סוסנית (Club Foot)- מום מולד הפוגע במבנה כף הרגל. בשנותיה הראשונות היא נאלצה לעבור הליכים רפואים לתיקון המום, בהמשך ילדותה היא החלה להחליק על קרח כחלק מהליך הטיפול[1].

קריירת זוגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1986 זכתה ימאגוצ'י ביחד עם רודי גלינדו באליפות ארצות הברית בהחלקה על קרח בזוגות לצעירים. שנתיים לאחר מכן, זכתה באליפות העולם לצעירים ביחידות. יחד עם גלינדו זכתה גם בקטגוריית הזוגות. ב-1989 זכו ימאגוצ'י וגלינדו באליפות ארצות הברית בזוגות, וכך גם ב-1990.

כזוג, ימאגוצ'י וגלינדו היו שונים משאר הזוגות בכך ששניהם החליקו גם בקטגוריית היחידים, מה שאפשר להם לבצע אלמנטים קשים כמו קפיצת פליפ משולשת זה לצד זה, שהיא קפיצה קשה יותר ממה שרוב הזוגות כיום מבצעים. הם גם קפצו והסתובבו בכיוונים מנוגדים (החלקת ראי), כשימאגוצ'י מסתובבת וקופצת בכיוון השעון, וגלינדו-נגד כיוון השעון. ב-1990, ימאגוצ'י החליטה להתמקד רק ביחידות.

קריירת יחידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1991 עברה ימאגוצ'י לגור באדמונטון, אלברטה, קנדה על מנת להישאר עם המאמנת שלה קריסטי נס. באותה שנה היא סיימה שנייה באליפות ארצות הברית, בפעם השלישית ברציפות. חודש לאחר מכן, במינכן, גרמניה, זכתה ימאגוצ'י באליפות העולם לשנת 1991. משלחת הנשים האמריקאית לאליפות העולם באותה שנה, שכללה את ימאגוצ'י, טוניה הארדינג, וננסי קריגן זכתה בכל שלוש המדליות באליפות העולם בפעם הראשונה והיחידה.

ב-1992, ימאגוצ'י זכתה באליפות ארצות הברית, דבר שהקנה לה מקום במשלחת האולימפית לאולימפיאדת אלברוויל. במשלחת היו חברות גם טוניה הארדינג, וננסי קריגן. בעוד שמתחרותיה הראשיות, טוניה הארדינג, והיפנית מידורי איטו, ביצעו בעקביות את קפיצת האקסל המשולשת הקשה בתחרויות, ימאגוצ'י בחרה להתמקד בשיפור האמנותיות והחן של החלקתה. בנוסף, היא בחרה להתמקד מבחינה טכנית בביצוע קומבינציית קפיצות משולשת-משולשת ולנסות להפוך למחליקה טובה יותר גם מבחינה טכנית וגם מבחינה אמנותית. במשחקים עצמם זכתה ימאגוצ'י במדליית זהב למרות טעויות בתוכנית הארוכה שלה שכללו העזרות ביד על הקרח בקפיצת ה-loop המשולשת, וביצוע קפיצת סלקוב כפולה במקום סלקוב משולשת. הארדינג ואיטו נפלו כשביצעו את קפיצת האקסל המשולשת (אף על פי שאיטו ביצעה אותה בהצלחה בהמשך התוכנית שלה).

באותה שנה זכתה ימאגוצ'י באליפות העולם בפעם השנייה ברציפות.

לאחר השנה המוצלחת שלה, הפכה ימאגוצ'י למקצוענית.

רוקדים עם כוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ימאגוצ'י השתתפה בגרסה האמריקאית של התוכנית "רוקדים עם כוכבים" וב-20 במאי 2008 ניצחה ימאגוצ'י יחד עם בן זוגה, הרקדן מארק באלאס את ג'ייסון טיילור ובת זוגו הרקדנית, אדיטה סלווינסקה. שופטי התוכנית החמיאו לה שהיא הייתה המתחרה הכי עקבית מכל מתחרי התוכנית אי פעם, ולפי מנחה התוכנית, לימאגוצ'י היה את הניקוד הגבוה ביותר מכל המתחרים בתוכנית אי פעם.

חסויות ופרסומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שימאגוצ'י זכתה במדליית הזהב, חברתה למשלחת, ננסי קריגן, האפילה עליה מבחינת הפרסום והחסויות שזכתה בהן. היא מעולם לא הביעה חוסר שביעות רצון מהמצב והפכה לאחת המחליקות המקצועניות המצליחות ביותר מאז סוניה היני, והופיעה במופעים "אלופים על הקרח" ו-"כוכבים על הקרח" יותר מעשר שנים. היא קיבלה עסקאות פרסום מרשת וונדיס, ומחברת עדשות המגע DuraSoft. אבל לא עסקאות במיליונים מחברות ענק כמו פפסי ומקדונלד'ס. יש המייחסים זאת למוצא היפני של משפחתה, ולכך שהיא לא מייצגת את התדמית הכל-אמריקאית. בנוסף, היא חתמה על חוזה פרסום עם חברת האופנה Celanese Acetate, הופיעה בפרסומת "יש חלב?", וגם הופיעה על קופסת דגנים.

ימאגוצ'י שימשה כפרשנית של החלקה על קרח עבור תחנת הטלוויזיה האמריקאית KNTV במהלך אולימפיאדת החורף 2006.

ב-2008 הפכה לאישה הראשונה אשר הזניקה את מרוץ המכוניות אינדיאנפוליס 500.

ביולי 2008, סקר של מכון המחקר Harris שנערך עבור האתר MarketWatch מצא כי ימאגוצ'י היא אחת מעשר הספורטאיות האהובות ביותר בארצות הברית, 16 שנה לאחר זכייתה באולימפיאדה.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ימאגוצ'י פרשה מהחלקה תחרותית והפכה למקצוענית לאחר עונת התחרויות 1992. היא השתתפה שנים רבות במופע "כוכבים על הקרח" והשתתפה בתחרויות החלקה למקצוענים בהן התחרתה במחליקות אחרות שזה עתה פרשו.

ב-1996, ייסדה את קרן "Always Dream" (תמיד לחלום) לילדים. ימאגוצ'י גם כתבה את הספרים
"Always Dream, Pure Gold" ו-"Figure Skating for Dummies". היא גם הוציאה קלטת התעמלות יחד עם The California Raisins שנקראה:
"Hip to be Fit: The California Raisins and Kristi Yamaguchi".

כשחקנית ימאגוצ'י השתתפה בתוכנית של PBS שנקראה "Freedom: A History of Us", שם גילמה את הארוקו אובטה, אחת מהמורות הראשונות של איקבנה באזור מפרץ סן פרנסיסקו. היא הופיעה ב"כולם אוהבים את ריימונד", "אלופים על הקרח 2", "Frosted Pink" ובסרט של דיסני "לשבור את הקרח". בנוסף, היא הופיעה במספר מופעי החלקה על הקרח לטלוויזיה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 ביולי 2000, היא התחתנה עם ברט הדיקן, שחקן הוקי של ה"קרוליינה הוריקנס" אותו פגשה באולימפיאדת החורף 1992. הם מתגוררים בראלי, קרוליינה הצפונית, יחד עם שתי בנותיהם: קיארה קיומי, שנולדה ב-1 באוקטובר 2003, ואמה יושיקו, נולדה ב-17 בנובמבר 2005.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב-2008, זכתה ימאגוצ'י בפרס המצוינות האסיאתית.
  • יומיים לאחר זכייתה ברוקדים עם כוכבים הוענק לה פרס סוניה הייני לשנת 2008 מאיגוד המחליקים המקצועיים.
  • פרס תורמן מנסון
  • פרס פלו הימן של קרן הספורט הנשי
  • פרס אגדות הספורט
  • בדצמבר 2005 נכנסה ימאגוצ'י להיכל התהילה האולימפי של ארצות הברית.
  • חברה בהיכל התהילה העולמי של החלקה אמנותית
  • חברה בהיכל התהילה האמריקאי של החלקה אמנותית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Maddie Jones, Kristi Yamaguchi | U.S. Olympic & Paralympic Hall of Fame, United States Olympic & Paralympic Museum, ‏2019-07-21 (באנגלית אמריקאית)