קרי (שפה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלט תלת-שפתי, רשום בקרי, באנגלית ובצרפתית, קוויבק, קנדה

קְרִי (Cree) היא שפה ילידית קנדית, המכילה למעשה מספר ניבים נפרדים אך קרובים. השפה מדוברת בפי כ-117,000 איש ברחבי קנדה, החל מהטריטוריות הצפון-מערביות ועד לניופאונדלנד ולברדור, ונחשבת לשפה הילידית המדוברת ביותר בקנדה.

קרי ששייכת למשפחת השפות האלגונקוויאניות, בה נהגו לדבר האומות הראשונות לפני הגעת האדם האירופי ליבשת אמריקה. בניגוד לשפות אלגונקוויאניות אחרות שנכחדו או קרובות להכחדה (כדוגמת שפת השאיין, שפת המיאמי - אילינוי, וכו'), התקיימה הקרי, בזכות מדיניות הממשל הקנדי עוד מראשיתו.

כבשפות אלגונקוויאניות אחרות, גם בקרי שונים מאוד מבנה השפה, התחביר והגופים מהמוכר בשפות מערביות. לדוגמה, קיים גוף רביעי, בו מתײחסים לאנשים שנפטרו, וגם בו קיימים הבדלים, למשל, בין אנשים שנפטרו בטבעיות ואנשים שמצאו את מותם בצורה אחרת.

גם מבחינה תחבירית, קרי היא בעלת מורפולוגיה עשירה ביותר, כשאר השפות האלגונקוויאניות. המילה "בית ספר", למשל, מהווה דוגמה טובה לעושר המורפולוגי בשפת הקרי. בעוד שבשפה האנגלית, לדוגמה, מורכב הביטוי "בית ספר" ממילה יחידנית ("School"), ובעוד שבעברית (הנחשבת כשפה מורפולוגית עשירה) מורכבת המילה משני ביטויים ("בית" + "ספר"), הרי שבשפת הקרי המילה היא kiskinohamātowikamik, שפירושה המילולי הוא "מקום ללימוד יחדיו על ידי מתן דוגמה".

קטע טקסט בשפת קרי, המודפס בכתב קרי, בכתב לטיני, ובתרגום לאנגלית

קרי היא אחת משמונה השפות הרשמיות בטריטוריות הצפון-מערביות, לפי חוק השפות הרשמיות[1]. השפה נכתבת בכתב ייחודי, כתב קרי, המשמש כיום גם בשפות אלגונקוויאניות נוספות. צורת הכתב היא הברתית-פונטית, והמילים בה מפורקות למספר גדול של סימנים גרפיים, המבטאים הברות.[2]. כיום נכתבת השפה, לעיתים, גם בכתב הלטיני.

פונולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פונמות בקרי
סדקי וילוני חכי בתר־
מכתשי
מכתשי שִנִּי דו־
שפתי
אפי n m
סותם k t p
מחוכך ʧ ʦ
חוכך h ʃ s ð
מקורב
(צדי)
w j ɹ
l

כתב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אותיות קרי מזרחי
Initial הברות Final
ê i o a î ô â
p
t
k
c
m
n
s
sh
y ᔾ ()
r
l
v, f
th*
w
h ᐦᐁ ᐦᐃ ᐦᐅ ᐦᐊ ᐦᐄ ᐦᐆ ᐦᐋ
ערך מורחב – כתב קרי
אותיות קרי מערבי
Initial הברות Final
ê i o a î ô â
p
t
k
c
m
n
s
y ᐩ (ᐝ)
th
w
h ᐦᐁ ᐦᐃ ᐦᐅ ᐦᐊ ᐦᐄ ᐦᐆ ᐦᐋ
hk
l
r

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על חוק השפות הרשמיות בטריטוריות המערביות של קנדה, ראו "חוק השפות הרשמיות"
  2. ^ סיפורו של כתב קרי ייחודי, מאחר שפותח רק במאה ה-19, על ידי המיסיונר והבלשן ג'יימס אװאנס. הכתב שפותח בשנת 1830 אומץ בתוך שנים ספורות על ידי דוברי קרי, ובהמשך אומץ על ידי דוברי שפות אלגונקוויאניות נוספות. להרחבה - ראו Cree syllabics