קתדרלת ואוול

קתדרלת ואוול
Katedra wawelska
מראה כללי של הקתדרלה, הכיפה המוזהבת (מעט ימינה ולמטה ממרכז התמונה) היא כיפת קפלת זיגמונד
מראה כללי של הקתדרלה, הכיפה המוזהבת (מעט ימינה ולמטה ממרכז התמונה) היא כיפת קפלת זיגמונד
מידע כללי
סוג קתדרלה עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם סטניסלב הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת ואוול עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום קרקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1020
תאריך פתיחה רשמי 1020 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ג'ובאני בטיסטה טרבאנו, ג'ובאני בטיסטה ג'יסלני עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות גותית, אמנות גותית, אמנות רומנסקית, בארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 50°03′17″N 19°56′08″E / 50.054638888889°N 19.935416666667°E / 50.054638888889; 19.935416666667
www.katedra-wawelska.pl
(למפת קרקוב רגילה)
 
קתדרלת ואוול
קתדרלת ואוול
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המזבח הגדול ומאחוריו המאוזולאום של סטניסלב הקדוש
סרקופג הכסף של סטניסלב הקדוש
קברו של קז'ימייז' השלישי, מלך פולין

קתדרלת ואוולפולנית: katedra wawelska) או הקתדרלה המלכותית והארכיבישופית של הקדושים סטניסלב וונצ'סלאוס על גבעת ואוול (królewska bazylika archikatedralna śś. Stanisława i Wacława na Wawelu) היא קתדרלה קתולית בת כ-900 שנה על גבעת ואוול בקרקוב. הקתדרלה מהווה את מקום מושבו של הארכיבישוף של קרקוב ומקום ההכתרה והקבורה המסורתי של מלכי פולין וקרויה "אם הכנסיות" של פולין[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקתדרלה באתר כיום היא מבנה הקתדרלה השלישי באתר זה[2]. הקתדרלה הראשונה הוקמה סמוך להקמתה של בישופות קרקוב בשנת 1000 לערך ונהרסה במאה ה-11. המבנה השני הוקם על חורבות הראשון בסוף המאה ה-11 או ראשית מאה ה-12, בימי שלטונו של ולדיסלב הראשון הרמן. הייתה זו בזיליקת עשויה אבן גיר בסגנון רומנסקי עם שלושה מעברי-רוחב שהקודשה ב-1142. הבזיליקה נהרסה בשרפה ב-1305, אך הקריפטה שלה שרדה וכן היסודות הרבועים של שני המגדלים שניצבו מצפון ומדרום לפתח (בפרט המגדל הדרומי). בניית הקתדרלה הגותית הניצבת עד היום החלה במאה ה-14. המלך הראשון שהוכתר בקתדרלה היה ולדיסלב הראשון (ארוך האמה), ב-1320[3].

בין השנים 1320–1346 נבנו בית המקהלה ואמבולטוריום והספינה הראשית נבנתה בין השנים 13461364. הקתדרלה נחנכה ב-28 במרץ 1364. במהלך המאות ה-14 וה-15 הקימו בתי האצולה (המגנאטים) והמלכות קפלות סביב האמבולטוריום. במאה ה-16 הוכנסו במבנה שינויים רבים שהושפעו מהרנסאנס האיטלקי. המאה ה-18 הביאה עמה חידוש של רוב העיטור הפנימי ברוח הבארוק, רבים ממזבחות הצד הוסרו לטובת מראה נקי וסימטרי יותר. גם החידוש ברוח הבארוק נעשה על ידי אדריכלים ואמנים איטלקים או בעלי מסורת איטלקית.

אובדן עצמאות פולין דרדר את מצבה של הקתדרלה מחוסר מימון וכיוון שלא הייתה עוד מוסד לאומי. אולם, היא המשיכה להיות אבן שואבת לפטריוטים פולנים לאומיים והפכה לאחד הסמלים הבולטים של לאומיות פולנית במדינה שחדלה להתקיים. בקתדרלה נקברו גיבורים לאומיים שלחמו לעצמאות פולין ולתחיית תרבותה ולשונה. בשנים 18951910 עברה הקתדרלה שיפוץ נרחב, במסגרתו הוסרו חלק מהעיטורים הבארוקיים, על מנת לשחזר את העיצובים המקוריים. ב-1963 הוכתר בקתדרלה קרול יוזף ווֹיטילה לארכיבישוף קרקוב, בחירתו לקרדינל ולאפיפיור (יוחנן פאולוס השני) הביאה להכרה כלל-נוצרית בחשיבותה הרבה של הקתדרלה. לקראת שנת 2000 בוצע בה שיפוץ מקיף לרגל המילניום הנוצרי וחגיגות אלף שנים לקיומה.

המבנה הפנימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקתדרלה היא מבנה בזיליקה עם שלוש ספינות (מעברים), טרנספט (רוחב צולב), בית מקהלה ריבועי ואפסיס שסביבו קפלות.

המזבח הגדול הוקם ב-1650 על ידי האדריכל האיטלקי ג'ובאני בטיסטה ג'יסלני (Giovanni Battista Gisleni), שהובא במיוחד מרומא על ידי מלך פולין זיגמונט השלישי ואזה. מאחורי המזבח מאוזולאום עשוי שיש שחור, עם ארבעה עמודים מוזהבים, מעשה ידיו של אמן איטלקי אחר שהובא לפולין, ג'ובאני בטיסטה טרבאנו (Giovanni Battista Trevano). במאוזולאום טמון ארון כסוף שבו נחים שרידיו של סטניסלב הקדוש, פטרונה של פולין. ארון זה הוצב במקום ב-1670 לערך, שעה שארון קודם נגנב על ידי שוודיה ב-1655. כמעט כל מלכי פולין הוכתרו בשהם כורעים ברך לפני הסרקופג.

מימין ומשמאל למזבח טמונים שני המלכים הראשונים שנקברו בקתדרלה, ולדיסלב הראשון (ארוך האמה) מצפון למזבח ובנו, קז'ימייז' השלישי, מלך פולין מדרום.

מקום קבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז המאה ה-14 הייתה הקתדרלה מקום קבורתם של מלכי פולין ונכבדים נוספים. 18 קפלות מצויות סביב האפסיס שמאחורי המאוזולאום. תוספות של קפלות קבורה שינו את מראה הכנסייה עם הדורות. מקומות קבורה נוספים מצויים בקריפטה.

ולדיסלב השני יגיילו טמון מימין לכניסה בסרקופג גותי משיש הונגרי אדום. מולו, משמאל לכניסה, מוצב חיקוי של סרקופג דומה, שנעשה ב-1906 לכבודו של ולדיסלב השלישי מווארנה, שמקום קבורתו לא נודע. קפלת משפחת ואזה עשויה כולה שיש שחור בסגנון בארוקי.

קפלת זיגמונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפלת זיגמונד (בפולנית: Kaplica Zygmuntowska) בצד הדרומי היא אחד מהאתרים הארכיטקטוניים הבולטים בקרקוב. הקפלה הוקמה בין השנים 15191533 בסגנון רנסאנס איטלקי טוסקני על ידי האדריכל ברתולומאו בריצ'י (Bartolommeo Berrecci), שהוזמן מפירנצה לפולין על ידי הבישוף של קרקוב. בקפלה נקברו זיגמונט השני אוגוסט, המלך האחרון של השושלת היגלונית ורעייתו המלכה אנה יגיילונקה. מעל מצבות הקבר הוקמה כיפה מוזהבת. בחלקה הפנימי של הקפלה עבודות פיסול, ציורים ועיטורי סטוקו מעשי ידי אמנים איטלקיים.

מול קפלת זיגמונד נמצאת קפלה המוקדשת לידוויגה הקדושה, מלכת פולין, שהוקמה ב-1902.

קריפטת הקבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקריפטה הרומנסקית קבורים מלכי פולין, שליטי האיחוד הפולני-ליטאי, גיבורים לאומיים, בישופי קרקוב ועוד.

בין האישים הייחודיים הקבורים בקריפטה, יוזף פוניאטובסקי, שר המלחמה של דוכסות ורשה; טדאוש קושצ'ושקו, לוחם פולני לחירות ארצות הברית ופולין; המשורר הלאומי אדם מיצקביץ' (עצמותיו הועברו למקום ב-1890); "אבי הדרמה הפולנית", יוליוש סלובצקי; המרשל יוזף פילסודסקי, מנהיג הרפובליקה הפולנית השנייה; ראש ממשלת פולין הגולה ולדיסלב שיקורסקי (עצמותיו הובאו מבריטניה ונטמנו ב-1993); נשיא פולין לך קצ'ינסקי ורעייתו מריה קצ'ינסקה.

מלכי פולין הקבורים בקתדרלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעמוני הקתדרלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקתדרלה שני מגדלי פעמונים מן המאה ה-14, שניהם כוללים מערכת בת חמישה פעמונים. המגדל הצפוני, הקרוי מגדל זיגמונט (בפולנית: Wieza Zygmuntowska) מכיל את הפעמון הגדול של הקתדרלה, הקרוי פעמון זיגמונט (בפולנית: Dzwon Zygmunta) על שם המלך זיגמונט הראשון. פעמון זה ניצוק בקרקוב ב-1520, שוקל 18 טון ובעל קוטר של כ-2.7 מטר ונמנה עם הפעמונים הגדולים ביותר בעולם. עיטוריו כוללים תמונות מחיי הקדושים זיגמונט וסטניסלב ואת שלטי האצולה של פולין וליטא. הפעמון מצלצל בערב ראש השנה האזרחית, בחג המולד, ויום ראשון של הפסחא. במגדל זה עוד ארבעה פעמונים קטנים יותר ועתיקים יותר מהשנים 14551514.

במגדל התאום, "מגדל פעמוני הכסף" (בפולנית: Wieza Srebrnych Dzwonow) נמצאת עוד מערכת פעמונים ובה חמישה פעמונים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קתדרלת ואוול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]