קתרין הווארד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קתרין האוורד)
קתרין הווארד
Catherine Howard
לידה 1523
למבת', לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 13 בפברואר 1542 (בגיל 19 בערך)
מצודת לונדון, לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Catherine Howard עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה כנסיית סנט פיטר אד וינקולה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג הנרי השמיני, מלך אנגליה (28 ביולי 154023 בפברואר 1542) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת משפחת הווארד
אב אדמונד הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
אם ג'ויס קלפפר עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קתרין הווארד (Catherine Howard בין 1520 ו-1525 - 13 בפברואר 1542) הייתה מלכת אנגליה לזמן קצר כאשתו החמישית של המלך הנרי השמיני. שלטונה של קתרין כמלכה ארך פחות משנה. בנובמבר 1541 הודחה מתוארה, ובפברואר 1542 הוצאה להורג בעוון בגידה. האשמות נגדה כללו ניאוף עם בן דודה הרחוק, תומאס קולפפר.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קתרין הייתה בתו של הלורד אדמונד הווארד, ונכדתו של הדוכס השני מנורפוק ולפיכך הייתה דודנית של אן בולין (אביה היה אח של אמא של אן בולין - אליזבת הווארד - שניהם האחים של תומאס הווארד הדוכס מנורפוק). אביה קיבל הצבה בקאלה בשנת 1531 וקתרין נשלחה להתגורר בביתה של סבתה החורגת הדוכסית מנורפוק. הדוכסית ניהלה בית גדול ובו משרתים ומלווים רבים ובילתה את רוב זמנה בחצר המלוכה, זו הסיבה שקתרין גדלה לבדה כמעט ללא שום השגחה מצד סבתה לגבי לימודיה והכשרתה כבת למשפחת אצולה מן המעמד העליון. היא קיבלה חינוך הולם, שכלל לימודי קריאה, כתיבה, תפירה, רקמה, מוזיקה וריקוד. ייתכן שגם למדה לטינית וצרפתית.

בחצר המלוכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1539 ,קתרין הצטרפה לחצרה של אן מקלווה, אשתו הרביעית של המלך הנרי השמיני. שם, תפסה את עיני הנרי בזכות יופייה, חינניותה וכישוריה החברתיים.בחצר המלוכה, קתרין הכירה את בתו של הנרי השמיני, מרי הראשונה, מלכת אנגליה, אז נסיכה, והפכה לחברתה.

נישואיה להנרי השמיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר ביטול נישואיו של הנרי לאן , ב-28 ביולי 1540, נשא המלך את קתרין לאישה. נישואים אלה עוררו מחלוקת ציבורית, הן בשל גילה הצעיר של קתרין והן בשל קשרי משפחה קרובים בינה לבין אן בולין, אשתו השנייה של המלך שהוצאה להורג.

הדחתה והוצאתה להורג[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי, כך נראה, התעורר לחיים לאחר נישואיו והחל משכים קום שוב ויוצא לציד, כמו כן החל לאכול פחות על מנת למצוא חן בעיני אשתו הצעירה. אך קתרין, שהייתה נערה מתבגרת לא הייתה יכולה להתרצות לבעל שהיה מבוגר ממנה בשלושים ושתיים שנה, שמן להחריד, אשר ברגלו פצע פתוח ממנו נדף ריח ריקבון. בתמימותה פנתה קתרין למאהבים. היא החלה ברומן עם תומאס קולפפר, אחד מבני הלוויה של הנרי שהיה אף בן דודה (מצד אמא). השניים נעזרו בליידי רוצ'פורד (אלמנתו של ג'ורג' בוליין, אחיה של אן שהוצא להורג באשמת ניאוף עם אחותו), והיא הבריחה את קולפפר לחדרה של המלכה בכל אפשרות.

במשך הזמן החלו מתגלים פרטי ילדותה המופקרת של קתרין, והחלה חקירה בנושא. באותו זמן קיבלה קתרין את דורהם לשירותה כמזכירה הפרטי, דבר שהחשיד אותה לאחר שהתגלה דבר הרומן ביניהם. קתרין נעצרה והושמה במעצר בית. לאחר חקירה מאומצת גילו כי קתרין בגדה במלך עם קולפפר והיא נשלחה למצודת לונדון ושם חיכתה למשפטה. קתרין נמצאה אשמה בניאוף ובבגידה במלך, והוצאה להורג בשלושה עשר בפברואר 1542. יחד עמה הוצאו להורג ליידי רוצ'פורד, פרנסיס דורהם ומאהבה קולפפר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קתרין הווארד בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.