ראמנה מהארשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ראמנה מהארשי
לידה 30 בדצמבר 1879
Tiruchuli Assembly constituency, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 באפריל 1950 (בגיל 70)
Sri Ramana Ashram, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה இரமண மகரிசி עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הודו, הראג' הבריטי, הדומיניון של הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אדויתה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראמנה מהארשי (Ramana Maharshi;‏ 30 בדצמבר 1879 - 14 באפריל 1950) היה אחד מהגורואים והמורים הרוחניים ההינדיים הבולטים ביותר בתקופה המודרנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד בשם ונקאטאראמאן אייר (Venkataraman Iyer) בטירוצ'לי (אנ') שבמדינת טאמיל נאדו בדרום הודו. בהיותו בן 16 איבד את תחושת העצמי האישית שלו, התעוררות שלימים הוכרה על ידו כהארה, והובילה אותו כשישה שבועות לאחר מכן לעזוב את ביתו ולצאת למסע אל ההר הקדוש ארונצ'לה (אנ') בעיר טירובאנאמאלי (אנ') שבטאמיל נאדו.

שנותיו הראשונות הועברו בבדידות מוחלטת, אך השקט שלו והחזות שדבקה בו כקדוש מתבודד משכו במהרה חסידים רבים. בשנים מאוחרות יותר הוא השיב לשאלות של חסידים אשר באו לפניו, אך תמיד עמד על כך שהשתיקה הייתה ההוראה הטהורה ביותר. בשנים מאוחרות יותר, קהילה החלה גדלה סביבו, וראמנה מהארשי היה זמין עשרים וארבע שעות ביממה למבקרים אשר באו לשמוע את מוצא פיו. למרות שנערץ על ידי אלפים, מעולם לא הרשה לאף אחד לטפל בו טיפול מיוחד, ומעולם לא הסכים לקבל מתנות פרטיות. הוא נתן לכל יחס שווה. מאז שנות ה-30 של המאה ה-20 תורתו צברה פופולריות גם במערב. ונקאטאראמאן קיבל את השם בהגוואן שרי ראמנה מהארשי (Bhagavan Sri Ramana Maharshi) על ידי אחד מחסידיו הראשונים, גאנאפאטי מוני (Ganapati Muni). לימים הפך כינוי זה לשמו הידוע בעולם.

בתגובה לשאלות על שחרור עצמי ועל הטקסטים הקלאסיים על יוגה וודאנטה, ראמנה מהארשי המליץ על חקירה עצמית (אנ') כדרך העיקרית להתעוררות או הארה, שחרור העצמי והשגת מוקשה. הוא גם המליץ על בהַקטי ונתן את אישורו למגוון רחב של דרכים ותרגולים רוחניים.

המסע לטירובאנאמאלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1896 ונקאטאראמאן החליט לעזוב את ביתו ולצאת לעבר ארונצ'לה. בידיעה שהמשפחה שלו לא תאפשר זאת, ונקאטאראמאן חמק מביתו וסיפר לאחיו שהוא צריך להשתתף בשיעור מיוחד בבית הספר. למזלו, אחיו ביקש ממנו לקחת חמישה רופי ולשלם את דמי המכללה שלו בדרכו לבית הספר. ונקאטאראמאן חישב את העלות של מסעו, לקח שלושה רופי והשאיר את שני הנותרים עם פתק בו נכתב שהוא יוצא למסע, שאין להתאבל על עזיבתו וכי דמי המכללה לא שולמו. בבוקרו של ה-1 בספטמבר 1896, ונקאטאראמאן עלה על הרכבת ונסע לטירובאנאמאלי, שם נשאר לשארית ימיו.

הוראתו של ראמנה מהארשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראמנה מהארשי נתן אופאדשה (upadesa, הוראה או הדרכה הניתנת לתלמיד על ידי הגורו שלו) והצביע על ה"עצמי" האמיתי של התלמידים בניסיון להראות להם את המהות של עצמי אמיתי זה. בשלב מוקדם, הוא משך תלמידים רבים שישבו בחברתו ושאלו אותו שאלות. חלקם הקליטו את התשובות שלו לשאלות הספציפיות שלהם, או שמרו את גליונות הנייר שעליהם רשם כדי להשיב ופרסמו אותם מאוחר יותר. אחדים הקליטו את השיחות שהתקיימו בין ראמנה מהארשי ותלמידים רבים אחרים, וכמות גדולה מהקלטות אלה פורסמו. אף על פי שההוראה של ראמנה מהארשי בדרך כלל עולה בקנה אחד עם הינדואיזם, האופנישדות ואדוואיטה ודאנטה (אנ'), יש כמה הבדלים מול האסכולה המסורתית של האדוואיטה.

כתביו בתרגום עברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוסף הכתבים של שרי רמנה מהארישי; מאנגלית: דיויה (שחר לב), רעננה: אבן חושן, 2009.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראמנה מהארשי בוויקישיתוף