רביע גלקטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רביע אלפא)
ארבעת הרבעים של גלקסיית שביל החלב, כפי שמתואר ב-"מסע בין כוכבים", יחד עם תוויות המציינות מיקומים של הכוחות הפוליטיים העיקריים.

ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", רביע גלקטיאנגלית: Galactic quadrant) מתייחס לשטח של גלקסיית שביל החלב. בסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ההתייחסות לשטח היא בת-החלפה עם המונח "גזרה". עם זאת, בסדרות הספין אוף השונות, וכן בסרטי הקולנוע, החל מ-"מסע בין כוכבים: דורות", המונח מתייחס למערכת של ארבעה רביעים גלקטיים, המסומנים באותיות היווניות אלפא, בטא, גמא ודלתא.

שימוש מקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש המקורי במונח 'רביע' מופיע בפרקים כמו "The Deadly Years" ו-"The Squire of Gothos" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", שבהם רביעים ממוספרים (למשל: 448 ו-904) היו ניתנים.[1] בפרקים אחרים נראה שהוא מתייחס לרביע שלם של הגלקסיה.[2] על פי Star Trek: The Next Generation Writers' Technical Manual של עונה 3 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", ישנם ארבעה רביעים בכל גזרה (שאינם בהכרח זהים בגודלם).[3]

ארבעה רביעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הקאנון המבוסס על סדרות הזיכיון, גבולותיהם המדויקים של כל הרביעים אינם ברורים. פרקים לעיתים קרובות סותרים זה את זה. הסברי צוות היוצרים גם כן סותרים זה את זה. בפרק "The Price" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא" משנת 1988 הוצגה לראשונה התפיסה של ארבעת הרביעים של הגלקסיה, ששמותיהם אלפא, בטא, גמא ודלתא.

סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת" מרמז על כך שהגבול בין רביע אלפא לבין רביע בטא עובר, או שהוא יחסית קרוב, לחלל של הפדרציה. על פי האנציקלופדיה של מסע בין כוכבים, החלטה זו נועדה לבאר שורת דיאלוג מהסרט "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", שבו ג'יימס ט' קירק טוען כי האנטרפרייז היא הספינה היחידה ברביע.[1][2] רוב המפות שנוצרו על ידי הצוות האמנותי של הסדרה (הן זה שנראה על המסך והן זה שפורסם) מראות שמערכת השמש היא בערך במרכז של רביע אלפא; עם זאת, חלק מהמפות מראות שמערכת השמש היא בקצה של רביע אלפא ושל רביע בטא.[4]

רביעים אלפא ובטא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהנחה שמרידיאן הגלקסיה יוצא ממרכז הגלקסיה דרך מערכת השמש, אז רביע אלפא הוא בין 180 מעלות ו-270 מעלות, ורביע בטא הוא בין 90 מעלות לבין 180 מעלות.

רביע אלפא והאזורים הסמוכים של רביע בטא הם אזורי ההתרחשות העיקריים של עלילות פרקי "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", "מסע בין כוכבים: הדור הבא", "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" ו-"מסע בין כוכבים: אנטרפרייז". על פי האנציקלופדיה של מסע בין כוכבים, הפדרציה נמצאת ברובה ברביע אלפא, אבל עם חלקים ברביע בטא, ואילו האימפריה הקלינגונית ואימפריית הכוכבים הרומולאנית נמצאות ברובן ברביע בטא, אבל עם חלקים ברביע אלפא.[2]

על פי Star Trek Star Charts, האימפריה הקלינגונית ואימפריית הכוכבים הרומולאנית נמצאות כולן ברביע בטא בלבד, כמו גם הריבוע בטא, כמו גם "הגמוניית הגורן", הסונ'א וקונסורציום המטרון. על פי אותן מפות, הפדרציה, הברין, הפרנגי, הטזנקת'י, הקרדאסים, הבאג'ורנים, הטלריאנים והת'וליאנים ממוקמים ברביע אלפא.

מבין עולמות הליבה, על פי התרשימים - וולקן (40 ארידנוס), אנדוריה (פרוקיון), רייזה ומערכת ריג'ל (ריג'ל בטא) נמצאים ברביע בטא, כאשר טלאר (61 בברבור), טריל ובטאזד נמצאים ברביע אלפא.[4]

אף על פי שהרומולאנים והקלינגונים מוצגים במפות כחלק מרביע בטא, ב-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" לא השתמשו בטרמינולוגיה זו, והתייחסו אליהן כאל "מעצמות רביע אלפא". רונלד ד. מור ציין כי "רביע אלפא נטוע היטב במוחו של הקהל כמקום הימצאם של הפדרציה, הקלינגונים והרומולאנים ... אני חושב שנישאר עם המינוח הזה".[5]

לפני כ-600,000 שנים רביע אלפא נשלט על ידי אימפריית טקון, אשר נעלמה זמן רב לפני הזמן של סדרות "מסע בין כוכבים".

רביע גמא[עריכת קוד מקור | עריכה]

רביע גמא ממוקם בין 270 מעלות ו-360 מעלות. זהו ביתם של המשתנים, או המייסדים. רוב רביע גמא נשלט על ידי הדומיניון.

חור התולעת של באג'ור
ערך מורחב – חור התולעת (מסע בין כוכבים)

רביע דלתא[עריכת קוד מקור | עריכה]

רביע דלתא ממוקם בין 0 מעלות לבין 90 מעלות.

רוב המידע על רביע דלתא ותושביו מגיע מהתוכנית "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". מלבד המסעות של וויאג'ר, אקווינוקס, רייבן, האנטרפרייז-D (למשך זמן קצר מאוד) ואזרחי הפדרציה אשר הוטמעו או שוחררו מקולקטיב הבורג, הפדרציה לא חקרה רביע זה.

רביע דלתא הוא ביתם של קולקטיב הבורג, הקייזון, הוידיאנים, הטלקסיאנים, האוקמפה, ההירוג'נים, המלונים, כמו גם רבים אחרים. גזע 8472, בשל מקורם - בחלל הנוזלי, נתקלו לראשונה ברביע זה, למרות שהם לא ילידים לאזור זה או אפילו למימד פיזיקלי זה.

המרכז הגלקטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפות מסוימות, המרכז הגלקטי נחשב לתחום בפני עצמו, ואינו מהווה חלק מאף אחד מארבעת הרביעים. "המחסום הגדול" נמצא כאן, ובתוכו - "אלוהים" (ישות אשר בה נתקלים קפטן קירק וצוותו במהלך אירועי הסרט "מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון"). זהו גם מקום הימצאם של גזע ה-Cytherians (מהפרק "The Nth Degree" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Trimble, Bjo (1995). Star Trek Concordance. Titan Books. ISBN 1-85286-676-4.
  2. ^ 1 2 3 Okuda, Mike; Denise, Okuda; Mirek, Debbie (1999). The Star Trek Encyclopedia. Pocket Books. pp. 8 (Alpha Quadrant), 43 (Beta Quadrant), 111 (Delta Quadrant), 167 (Gamma Quadrant), 393 (Quadrant). ISBN 0-671-53609-5.
  3. ^ Rick Sternbach and Mike Okuda (1989). Star Trek: The Next Generation Writers' Technical Manual. Lincoln Enterprises.
  4. ^ 1 2 Mendel, Geoffrey (2002). Star Trek Star Charts. Pocket Books. ISBN 0-7434-3770-5.
  5. ^ Ronald D. Moore (27 באוקטובר 1997). "Answers". אורכב מ-המקור ב-2002-03-07. נבדק ב-2012-12-26. {{cite web}}: (עזרה)