רגימנט הכחולים והמלכותיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכחולים והמלכותיים
(משמר הפרשים המלכותי והדרגונים הראשון)

Blues & Royals
Honi soit qui mal y pense"
"הבוז למי שיהגה בו רעה
פרטים
כינוי "בעלי בטן הפח"
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שיוך הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
סוג חיל שריון/ייצוגית
בסיס האם לונדון, בריטניה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 23 במרץ 1969 – הווה (55 שנים)
מלחמות מלחמת פוקלנד
מלחמת אפגניסטן
נתוני היחידה
כוח אדם 3 אסקדרונים
פיקוד
יחידת אם משמר הפרשים
מפקדים המלך צ'ארלס השלישי
אן, הנסיכה המלכותית

רגימנט הכחולים ומלכותייםאנגלית: Blues & Royals) בשמו המלא משמר הפרשים המלכותי והדרגונים הראשוןאנגלית: Royal Horse Guards and 1st Dragoons או בראשי תיבות RHG/D), הוא רגימנט פרשים (חיל שריון) בצבא הבריטי. הרגימנט ממוקם במקום השני בסדר הבכירות של הפרשים בצבא לאחר משמר החיים, השניים מרכיבים את משמר הפרשים ומשמשים יחידות סיור משוריין ומשימות ייצוגיות של משמר המלוכה הבריטית.

הרגימנט הוקם ב-23 במרץ 1969 על ידי איחוד שני רגימנטים קודמים 'משמר הפרשים המלכותי' שכונה "הכחולים" ו-'רגימנט הדרגונים המלכותי' שכונה "המלכותיים", שם הרגימנט החדש הורכב על ידי צירוף הכינויים של שני הרגימנטים.

הרגימנט קשור מאוד למשפחת המלוכה הבריטית, הנסיכה אן מכהנת בתור מפקדת הרגימנט ואחיה המלך צ'ארלס השלישי מכהן כראש הרגימנט והמפקד הייצוגי שלו. גם הנסיך הארי וגם אחיו הנסיך ויליאם שירתו מספר שנים בתור לוטננטים צעירים ברגימנט, הנסיך הארי אף הופיע במדי הרגימנט במהלך החתונה של קייט מידלטון והנסיך ויליאם באפריל 2011.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמר הפרשים המלכותי ('הכחולים')[עריכת קוד מקור | עריכה]

'משמר הפרשים המלכותי' (באנגלית: Royal Horse Guards) הוקם בשנת 1650 בהוראת אוליבר קרומוול בתור רגימנט קירסירים. בתקופת ארגון הצבא שלאחר מלחמת האזרחים האנגלית, הפך ל'רגימנט הרוזן מאוקספורד', משום שמדי הרגימנט בתקופה היו כחולים הוא החל לקבל את הכינוי "הכחולים מאוקספורד" ובהמשך נותר הכינוי "הכחולים". בשנת 1750 קיבל את השם 'משמר הפרשים המלכותי הכחול' ולבסוף בשנת 1877 קיבל את השם הסופי שלו 'משמר הפרשים המלכותי (הכחולים)'.

במשך השנים שירת הרגימנט בין היתר במלחמות הנפוליאוניות ובקרב ווטרלו, במלחמת העולם הראשונה שירת הרגימנט כחלק מ-'רגימנט משמר המקלעים' ובמלחמת העולם השנייה שירת כחלק מהרגימנט המורכב של משמר הפרשים. משמר הכחולים פורק לבסוף בשנת 1969 ואוחד לכדי 'הכחולים והמלכותיים'.

רגימנט הדרגונים המלכותי ('המלכותיים')[עריכת קוד מקור | עריכה]

'רגימנט הדרגונים המלכותי הראשון' (באנגלית: 1st The Royal Dragoons) הוקם בשנת 1661. תחילה הורכב הרגימנט מחיילי הפרלמנט וותיקי מלחמת האזרחים האנגלית ובהמשך נקרא 'רגימנט סוסי טנג'יר' על שם שירותם בטנג'יר שהייתה חלק מבריטניה בתקופה זו למספר שנים. הרגימנט מוספר בתור רגימנט הדרגונים הראשון ונחשב לרגימנט הפרשים הבכיר החל משנת 1674. מספר שנים לאחר מכן קיבל הרגימנט תואר 'מלכותי' לשירות המלך צ'ארלס השני ונקרא 'רגימנט הדרגונים המלכותי של המלך', במשך השנים שונה שמם במקצת לכדי מספר גרסאות עד שלאחר שירותם במלחמת העולם הראשונה, בשנת 1921, שונה שמם לכדי 'הרגימנט הראשון הדרגונים המלכותי'.

במהלך השנים שבהן התקיים הרגימנט הוא שירת כחלק מרגימנטי הפרשים של משמר המלוכה במערכות והמלחמות העיקריות של הצבא הבריטי. בשנת 1940 מעט לאחר תחילת מלחמת העולם השנייה הוסב רגימנט הפרשים לכדי רגימנט שריון והפך לחלק מחיל השריון המלכותי. הרגימנט שרד את הקיצוצים ביחידות הצבא שהגיעו מיד עם סוף הקרבות, אך בשנת 1969 הוא אוחד עם 'משמר הפרשים המלכותי' לכדי הרגימנט החדש.

מסורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילי הרגימנט רכובים במדים יצוגיים.
  • מדים יצוגיים: צבע המדים היצוגיים של חיילי הרגימנט הוא כחול כהה, צבע המזוהה עם 'משמר הפרשים המלכותי'. בדומה לחיילי משמר החיים, גם אלו של הכחולים והמלכותיים עושים שימוש בקסדות "שירות בית" (Home Service helmet), קסדה שהייתה נהוגה ברחבי הצבא בסוף המאה ה-19. סממנים נוספים המייחדים את הרגימנט הם נוצת מצנפת בצבע אדום הגולשת כלפי מטה מראש הקסדה וצבע הצווארון שגם הוא אדום. חיילי הרגימנט עונדים בחלק העליון של זרוע שמאל את 'העיט הנפוליאוני', מסורת המגיעה מרגימנט הדרגונים המלכותי שקיבל את הסמל עבור ללחימתו בקרב ווטרלו.
  • סייסי הרגימנט: הרגימנט מכיל מספר סייסים (חיילים האמונים על טיפול בסוסים), אשר מוכנים תמיד לטפל במקרי חירום וסיוע לסוסים של הרגימנט. חיילי הרגימנט נמצאים בסביבת הסוסים באימוני מסדרים ותרגילי סדר כמו משימות ייצוגיות ותהלוכות באזור מחנה הרגימנט בלב לונדון, כאשר איתם נמצאים סייסי הרגימנט. במדים יצוגיים הסייסים עונדים גרזן במקום חרב ובהצדעה כשנשלפת החרב הסייס אוחז בגרזן מול פניו.
  • צבעי הרגימנט: הרגימנט מזוהה כאמור עם הצבע הכחול הכהה והצבע האדום. שני צבעים אלו מרכיבים את המדים של החיילים ואת צבעי הרגימנט הבנוים משני פסים כחולים ופס אדום ביניהם, כך גם מעוצבת חגורת האורווה.
  • הצדעה: רגימנט הכחולים והמלכותיים הוא הרגימנט היחידי בצבא הבריטי אשר חייליו רשאים להצדיע ללא כיסוי ראש.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני הרגימנטים של משמר הפרשים אינם משמשים רגימנטים משוריינים מלאים, אך בכל זאת בעלי יכולת להישלח למוקדים שונים ולהשתתף בפעילות מבצעית.

רגימנט הכחולים והמלכותיים מורכב משלושה אסקדרונים (squadron), שניים מהם משמשים יחידות סיור משוריינות המבוססות על רק"מי סיור שונים כגון הווריור. האסקדרון השלישי משמש יחידת פרשים ייצוגית אשר מוצבת דרך קבע בלונדון וחייליה שומרים באופן ייצוגי במספר מוקדים מרכזיים בעיר ובאתרי המלוכה הבריטית.

במלחמת פוקלנד ב-1982 השתתפו שני אסקדרונים של הרגימנט בקרבות באי המזרחי באיי פוקלנד כשהן חמושות בטנקים קלים מדגמי סקורפיון וסימיטר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]



הקודם:
משמר החיים
סדר בכירות פרשים (שריון)
מקום 2
הבא:
משמר הדרגונים הראשון של המלכה