רוברטו בולניו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברטו בולניו
Roberto Bolaño
גרפיטי עם דיוקנו של בולניו, ברצלונה
גרפיטי עם דיוקנו של בולניו, ברצלונה
לידה 28 באפריל 1953
סנטיאגו דה צ'ילה, צ'ילה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 ביולי 2003 (בגיל 50)
ברצלונה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צ'ילה עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום צ'יליאני
עיסוק סופר ומשורר
שפות היצירה ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום כתיבה ספרות
סוגה פרוזה, שירה עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם ספרותי אינפרא-ריאליזם
יצירות בולטות בלשי הפרא, 2666
הושפע מ חורחה לואיס בורחס, ריימונד צ'נדלר, חוליו קורטאסר, פיליפ ק. דיק
פרסים והוקרה פרס רוֹמוּלוֹ גַליֶגוֹס; פרס אֶרלְדֶה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברטו בולניוספרדית: Roberto Bolaño;‏ 28 באפריל 195315 ביולי 2003), סופר ומשורר צ'ילאני. ב-1999 זכה בפרס רוֹמוּלוֹ גַליֶגוֹס על הרומן "בלשי הפרא" (Los detectives salvajes), וב-2008 הוענק לו פרס איגוד המבקרים האמריקאי על הרומן "2666", שיצא לאור לאחר מותו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בולניו נולד בסנטיאגו, בירת צ'ילה. אביו היה נהג משאית ומתאגרף ואמו הייתה מורה. ב-1968 עקר עם משפחתו למקסיקו עזב את הלימודים והחל לעבוד כעיתונאי ולהיות פעיל בארגוני שמאל. בולניו שוטט בעולם, ונדד בין צרפת, מקסיקו, צ'ילה ואל סלוודור עד שלבסוף השתקע בספרד. במשך רוב חייו בולניו כתב שירה, ורק בשנות הארבעים לחייו עבר לכתיבת פרוזה, מתוך תקווה שכך יוכל לתמוך במשפחתו. בשנות חייו האחרונות הספיק לכתוב כמות נכבדת של רומנים וסיפורים, אשר זכו להערכה רבה. בולניו מת בברצלונה בגיל חמישים בשל בעיות בכבד בזמן שהמתין להשתלת כבד חדש; הוא סבל מהתדרדרות במצבו הבריאותי זמן רב לפני כן והשאיר הוראות לגבי מה שיש לעשות עם כתביו לאחר מותו.

מיצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון להיום פורסמו 12 רומנים פרי עטו בספרדית, כמו גם ארבעה קובצי סיפורים קצרים וחמישה ספרי שירה. ב-2009 נתגלו מספר יצירות נוספות בעזבונו של בולניו וחלקן עדיין לא יצאו לאור. הרומנים נוקטורנו בצ'ילה, כוכב רחוק, בלשי הפרא ו-2666, תורגמו לעברית, כמו גם קובץ הסיפורים שיחות טלפון והנובלה קמע, כולם בהוצאת עם עובד.
ב-2023 יצא לאור בעברית הספר כל הסיפורים, קובץ שמאגד את כל סיפוריו הקצרים של בולניו[1].

הספרות הנאצית באמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Literatura Nazi en América‏, 1996)

אנציקלופדיה פיקטיבית של סופרים ימניים קיצוניים מארצות הברית ואמריקה הלטינית. אף על פי שכל הדמויות בהן הספר עוסק הן פרי דמיונו של בולניו, לעיתים מתוארים מפגשים בין דמויות אלה לסופרים אמיתיים כמו אלן גינזבורג או אוקטביו פס.

כוכב רחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Estrella Distante‏, 1996)

הרחבה של הפרק האחרון של הספרות הנאצית באמריקה. הרומן מסופר על ידי משורר צ'ילאני החי בגלות באירופה ומגולל את מעלליו של אלברטו רואיז טאגלה, משורר, צלם, טייס ואמן קונספטואלי הזוכה לתהילה אומנותית אדירה בחסות הדיקטטורה הצבאית של הגנרל פינושה בצ'ילה. טאגלה בורח לאירופה בעקבות סדרת פשעים שנקשרו בשמו ובלש הדולק בעקבותיו פונה אל המספר בבקשה שיעזור לו לאתר את הפושע הנמלט. תורגם לעברית על ידי טל ניצן ב-2006.

בלשי הפרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Los Detectives Salvajes‏, 1998)

רומן רחב יריעה שזיכה את בולניו בפרס רוֹמוּלוֹ גַליֶגוֹס. הרומן מרוכב משלושה חלקים - הראשון מתרחש במקסיקו סיטי בסוף 1975 ומסופר על ידי חואן גרסיה מאדרו, משורר בן 17 שמצטרף לחבורה של משוררים, קרוביהם וחבריהם. דמויות רבות מבוססות על אנשים שבולניו עצמו הכיר בתקופה בה גר במקסיקו. שתי הדמויות הראשיות בחבורה, יוליסס לימה וארתורו בֶּלאנו, מבוססות על מריו סנטיאגו פפסקיארו ורוברטו בולניו עצמו, בהתאמה, שיחד ייסדו את תנועת האינפרא-ריאליזם (בספר תנועה זו זוכה לשם ריאליזם וִיסְצֶרָלִי). החלק השני, המהווה בערך שבעים אחוז מהספר, מורכב מסדרה של מונולוגים המסופרים על ידי מגוון רחב של דמויות, כמה מהן שהופיעו בחלק הראשון וכמה חדשות, המספרות מה קרה לשתי הדמויות הראשיות מ-1976 עד 1996, בזמן שנדדו ברחבי העולם. החלק השלישי שב לסיפור שנקטע בסוף החלק הראשון, ושוב מסופר על ידי חואן גרסיה מאדרו, המתאר את המסע אליו יצא במדבר סונורה יחד עם יוליסס לימה, ארתורו בֶּלאנו והזונה לופה, בחיפוש אחר המשוררת סיסאריה טינאחרו. בניגוד לשאר הדמויות הפיקטיביות המבוססות על אנשים שבולניו הכיר, הסופר אוקטביו פס מופיע בספר תחת שמו האמיתי, אך חברי תנועת הריאליזם הוִיסְצֶרָלִי אינם רוחשים לו כבוד.

תורגם לעברית על ידי משה רון ואדם רון בלומנטל ב-2011.

קמע[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Amuleto‏, 1999)

רומן קצר הנכתב בקולה של אוקסיליו לקוטור, "האם של השירה המקסיקנית", אשר מופיעה כדמות משנה בבלשי הפרא. עיקר הסיפור סובב סביב 12 הימים בהם הסתתרה בשירותי האוניברסיטה הלאומית UNAM במקסיקו סיטי לאחר שהצבא טבח בסטודנטים ומפגינים ב"ליל טלטלוקו" ב-2 באוקטובר 1968, והטיל מצור על האוניברסיטה. הספר תורגם לעברית על ידי אדם בלומנטל[2] בשנת 2018.

מסיה פיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Monsieur Pain‏, 1999)

רומן אשר מתרחש בפריז ב-1938 ועוסק במהפנט פייר פיין המתבקש לטפל במשורר הפרואני ססאר ואייחו הסובל משיהוקים כרוניים. במהלך נסיונותיו להבין את המתרחש סביבו פיין נתקל ברופאים עוינים, זוג ספרדים מאיים ומהפנט מתחרה העובד בשירותו של פרנקו. הוא חווה שורת התרחשויות מסתוריות וסוריאליסטיות ברחובות פריז ובמבניה הנדמים כמבוך ללא מוצא. הספר נכתב על ידי בולניו ב-1981 או 1982.

נוקטורנו בצ'ילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Nocturno de Chile‏, 2000)

רומן בצורת מונולוג ארוך של האב אורוטיה המספר את סיפור חייו כשהוא שוכב על ערש דווי. בין השאר האב מספר על חברותו עם מבקר הספרות פיירוול (Farewell - "להתראות" באנגלית) והיכרותו עם המשורר פבלו נרודה, על מסע באירופה אליו נשלח על מנת לראות כיצד הכנסיות שם משומרות על ידי ציד היונים באמצעות בזים, ועל קורס במרקסיזם שהעביר לאוגוסטו פינושה וחבריו לחונטה בראשית התקופה בה שלטו בצ'ילה. תורגם לעברית על ידי טל ניצן ב-2008.

אנטוורפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

(Amberes‏, 2002)

רומן שנכתב ב-1980 אך יצא לאור רק ב-2002, שנה לפני מותו של בולניו. הספר הוא קצר ומקוטע - מורכב מ-56 קטעים הקשורים זה לזה באופן רופף ובעלי אופי פואטי. למרות שיש דמויות וקווי עלילה שמופיעים ביותר מקטע אחד, אין אף נרטיב מרכזי. כיצירה מוקדמת, רומן זה מציג נושאים רבים שיעסיקו את בולניו בספריו הבאים - פושעים, נוודים, ואנשים החיים בשולי החברה, כמו גם שחיתות, סקס, אהבה, ושירה. בהקדמה שכתב לספר לקראת הוצאתו לאור ב-2002 בולניו טען שכתב את הספר בעיקר בשביל עצמו, ובמשך זמן רב הספר היה פשוט אוסף של דפים שחזר אליהם מדי פעם ושיחק איתם קצת.

הגאוצ'ו הבלתי נסבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

(El Gaucho Insufrible‏, 2003)

קובץ של סיפורים קצרים אשר ברובם מתייחסים באופן כלשהו ליצירות ספרותיות שקדמו להם. הסיפור "הגאוצ'ו הבלתי נסבל" נכתב בהשראת הסיפור "הדרום" של חורחה לואיס בורחס בעוד שהסיפור "עכברוש משטרה" (El policía de las ratas) מתרחש בעולם שתואר על ידי קפקא בסיפור "יוזפינה הזמרת או עם העכברים". הסיפור "ג'ים" עוסק בחייל משוחרר אמריקאי שלחם במלחמת וייטנאם ומתגורר במקסיקו כמשורר; "מסעו של אלוורו רוזלוט" (El viaje de Álvaro Rousselot) עוסק בסופר ארגנטינאי מצליח שנוסע לצרפת כדי למצוא במאי המבסס את סרטיו על יצירתו מבלי להכיר בכך או לשלם לו תמלוגים. "שתי מעשיות קתוליות" (Dos cuentos católicos) מורכב משני נרטיבים מקבילים: "היעוד" העוסק בבחור צעיר הממתין למצוא את ייעודו ו-"יד המקרה" המציג מטורף שנמלט מבית משוגעים. שני הסיפורים האחרונים בספר כתובים בצורת מאמרים - "המיתוסים של קת'ולהו" (Los mitos de Chtulhu) שעוסק בסופרים וכתיבה ושואב את שמו מיצירתו של ה. פ. לאבקרפט, ו-"ספרות + מחלה = מחלה" (Literatura + enfermedad = enfermedad) אשר עוסק בין השאר בפואמות "רוח ים" של מלארמה ו-"המסע" של בודלר.

2666[עריכת קוד מקור | עריכה]

(2666, 2004)

הרומן האחרון שבולניו כתב ואשר היווה את עיקר עיסוקו בשנות חייו האחרונות. הרומן סובב סביב סדרה בלתי פתורה של רציחות של יותר משלוש מאות נשים בעיירה במקסיקו ליד הגבול עם ארצות הברית. בנוסף לכך הרומן עוקב אחר קבוצה של ארבעה מבקרי ספרות היוצאים למסע בעקבות הסופר המסתורי ארצ'ימבולדי, מציג את סיפורו של עיתונאי אמריקאי המתעניין ברציחות, ולבסוף גם עוסק בעברו של ארצ'ימבולדי הגרמני וחוויותיו בזמן מלחמת העולם השנייה. הספר מציג טווח רחב של דמויות, אזורים, תקופות וסיפורים בתוך סיפורים ואורכו עולה על אלף עמודים. הספר מורכב מחמישה חלקים ופורסם לאחר מותו של בולניו ולכן אין ודאות שהנוסח בו הוא יצא לאור הוא אכן הנוסח הסופי. לאחרונה אף נטען שבין כתביו של בולניו נמצא חלק שישי לספר. הספר יצא לאור באנגלית ב-2008 וזיכה את מחברו בפרס איגוד המבקרים האמריקאי לאותה השנה.

תורגם לעברית על ידי אדם בלומנטל ב-2015.

הרייך השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

(El Tercer Reich‏, 2010)

רומן שנכתב ב-1989 ונתגלה בין כתביו לאחר מותו. הרומן עוסק באודו ברגר, אלוף משחקי מלחמה גרמני, המבקר עם חברתו בעיירה קטנה בקוסטה בראווה בה נהג לבלות את קייצי ילדותו. כאשר אחד מחבריו נעלם ברגר מחליט לחכות בעיירה עד שיימצא ומעביר את הזמן במשחק אסטרטגיה עם אדם מקומי מסתורי.

שירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הכלבים הרומנטיים (Los Perros Románticos‏, 2000) - קובץ של 43 שירים שנכתבו בין 1980 ל-1998.
  • שלוש (Tres‏, 2000) - שלוש סדרות שירים.
  • האוניברסיטה הלא ידועה (La Universidad Desconocida‏, 2007) - קובץ של כל שיריו, יחד עם גרסה אלטרנטיבית של הרומן הפואטי אנטוורפן בשם אנשים עוזבים (Gente que se aleja).

יצירות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זירת הקרח (La Pista de Hielo‏, 1993) - רומן מתח.
  • שיחות טלפון (Llamadas Telefónicas‏, 1997) - קובץ של 14 סיפורים קצרים. תורגם לעברית על ידי אדם רון בלומנטל ב-2012.
  • זונות רצחניות (Putas Asesinas‏, 2001) - קובץ של 13 סיפורים קצרים.
  • נובלה מרופטת (Una Novelita Lumpen ‏, 2002) - רומן קצר.
  • בין סוגריים (Entre Parentesis ‏, 2004) - אוסף טורים, מאמרים ונאומים.
  • סוד הרוע (El Secreto del Mal‏, 2007) - קובץ של 19 סיפורים קצרים, ברובם טיוטות או פרגמנטים.
  • צרותיו של השוטר האמיתי (Los Sinsabores del Verdadero Policía ‏, 2011) - רומן שנתגלה בין כתביו לאחר מותו ונחשב על ידי כמה מבקרים כחלק השישי האבוד של 2666.
  • רוח המדע הבדיוני (El espíritu de la ciencia-ficción ‏, 2016) - רומן שנכתב ב-1984 ונתגלה בין כתביו לאחר מותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברטו בולניו בוויקישיתוף

בלשי הפרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחות טלפון[עריכת קוד מקור | עריכה]

2666[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד יובל פלוטקין, היקום הספרותי המרהיב של בולניו, באתר הארץ, 4 ביולי 20233
  2. ^ היאלי יעקבי, השאלון הקטן, באתר ישראל היום, 6 יולי 2018