רוברט השני, מלך סקוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רוברט השני)
רוברט השני
Robert II
לידה 2 במרץ 1316
Paisley Abbey, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 באפריל 1390 (בגיל 74)
טירת דנדונלד, סקוטלנד
מדינה סקוטלנד
מקום קבורה מנזר סקון, סקוטלנד
בת זוג אליזבת מור
יופמיה דה רוס
שושלת בית סטיוארט
תואר מלך סקוטלנד
כינוי השרת
אב וולטר סטיוארט, הסוכן העליון השישי של סקוטלנד
אם מרג'ורי ברוס
צאצאים רוברט השלישי
רוברט סטיוארט, דוכס אולבני
אלכסנדר סטיוארט, רוזן ביוקן
דייוויד סטויארט, רוזן קיית'נס
וולטר סטיוארט, רוזן את'ול
תומאס סטיוארט
מלך סקוטלנד
137119 באפריל 1390
(כ־19 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רוברט כאביר. צידו האחורי של חותמו של רוברט השני
רוברט השני ורעייתו יופמיה דה רוס. איור שנעשה בשנת 1562 עבור מרי, מלכת הסקוטים.

רוברט השניסקוטית: Robert II;‏ 2 במרץ 1316 - 19 באפריל 1390) היה מלך סקוטלנד משנת 1371 ועד מותו. כמו כן רוברט היה הסוכן העליון של סקוטלנד. רוברט היה הראשון ממלכי בית סטיוארט.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט היה בנו היחיד של וולטר סטיוארט, הסוכן העליון השישי של סקוטלנד ושל מרג'ורי ברוס, בתו של רוברט הראשון, מלך סקוטלנד ורעייתו הראשונה איזבלה ממאר. רוברט נולד בניתוח קיסרי במנזר פייסלי, בעקבות נפילת אמו מהסוס עליו רכבה. אמו מתה זמן קצר לאחר מכן.

בשנת 1318 קבע הפרלמנט הסקוטי בצו כי אם המלך רוברט הראשון ימות בלי בנים, יעבור הכתר לידי בנה של מרג'ורי, אולם בשנת 1324 נולד למלך בן - לימים המלך דייוויד השני.

דייוויד השני הומלך בשנת 1329 בגיל חמש, ורוברט, בתפקיד העוצר והסוכן העליון של סקוטלנד יחד עם ג'ון רנדולף, רוזן מוריי שלטו בפועל במדינה בעת שהמלך הועבר לצרפת על מנת להגן על חייו. רוברט עמד בראש הצבא הסקוטי בקרב גבעת הלידון ביולי 1333, ונלחם כנגד אדוארד באליול, הטוען לכתר, במערב סקוטלנד. במהרה היחסים בין שני העוצרים הורעו, וכאשר רנדולף נשבה על ידי האנגלים, נותר רוברט העוצר היחיד. רוברט הצליח להביס את באליול, והמלך שב לסקוטלנד בשנת 1341. עם שובו של דייוויד השני, השיב רוברט את כל סמכויותיו למלך, אולם לאחר קרב צלב נוויל בשנת 1346 בו נשבה המלך דייוויד השני על ידי האנגלים, שב רוברט להיות העוצר (רוברט הצליח להימלט משדה הקרב, ובכך נמנעה נפילתו בשבי). בעקבות הקרב הורעו היחסים בין רוברט למשפחת המלוכה, ורוברט הואשם כי ברח בפחדנות משדה הקרב. רוברט, בהיותו עוצר, התנגד לנישואי דייוויד השני למרגרט לוג'י, ולהצעתו להפוך את אדוארד השלישי, מלך אנגליה או אחד מבניו, למלך סקוטלנד, וכתוצאה מכך מרד בדודו ב-1363. המרד כשל ורוברט נאסר עם ארבעת בניו, אך שוחרר מכלאו זמן קצר לפני מות דודו בפברואר 1371.

לאחר מותו של דייוויד השני, על פי החוק משנת 1318, הומלך רוברט כמלך סקוטלנד במרץ 1371. טקס ההכתרה נערך על אבן הגורל במנזר סקון שבפרת'שייר.

בשנת 1378 פרצה מלחמה נוספת עם אנגליה, אולם רוברט עצמו נמנע מלקחת בה חלק, ולא מנע את שריפת אדינבורו. כמו כן, לא לקח רוברט בשנת 1388 חלק בקרב אוטרבורן, בו ניצח הצבא הסקוטי.

בשל גילו המתקדם ומצב בריאותו, מינה הפרלמנט הסקוטי את בנו השני, רוברט סטיוארט, דוכס אולבני ורוזן פייף, לתפקיד הסוכן העליון של סקוטלנד.

רוברט נפטר בדנדונלד בשנת 1390 ונקבר במנזר סקון.

צאצאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט היה נשוי פעמיים. מאשתו הראשונה אליזבת מיור, היו לרוברט לפחות עשרה צאצאים:

מאשתו השנייה, יופמיה דה רוס, בתו של אאוד, רוזן רוס נולדו לרוברט חמישה ילדים:

כמו כן היו לרוברט שמונה ילדים מחוץ לנישואים. מפילגשו מוירה לייטץ' נולד לו ג'ון סטיוארט מברוט ("הסטיוארט השחור"), ומפילגשו מריון קארדני נולדו לו:

  • אלכסנדר סטיוארט, קנון גלאזגו
  • ג'ון סטיוארט מדנדונלד ("הסטיוארט האדום")
  • ג'יימס סטיוארט מקינפונס.
  • וולטר סטיוארט
  • ג'ון סטיוארט, לורד בורלי
  • סר ג'ון סטיוארט מקיירדני
  • סר אלכסנדר סטיוארט מאינוורלונן
  • תומאס סטיוארט, בישוף סנט אנדרוז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]