רוב האקסלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רוב הקסלי)
רוב האקסלי
Robb Huxley
לידה 4 בדצמבר 1945 (בן 78)
גלוסטר, בריטניה
מוקד פעילות

בריטניהבריטניה גלוסטר, בריטניה

ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1963
סוגה רוק, הארד רוק, רוק פסיכדלי
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה חשמלית
שיתופי פעולה בולטים הצ'רצ'ילים
אריק איינשטיין
http://www.robbhuxley.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט ויליאם האקסלי השלישיאנגלית: Robert William Huxley III) המוכר בשם רוב האקסלי (Robb Huxley; נולד ב-4 בדצמבר 1945 בגלוסטר, בריטניה) הוא זמר, מלחין וגיטריסט בריטי, שפעל בישראל בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 של המאה ה-20. נחשב לאחד מחלוצי הרוק הישראלי, עקב חברותו בלהקת הצ'רצ'ילים ועבודתו המשותפת, במסגרת הלהקה ובנפרד, עם אריק איינשטיין ואמנים ישראלים אחרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקסלי נולד ב-1945 בגלוסטר, אנגליה, למשפחה ממעמד הפועלים. אביו היה נגר במקצועו, שהתפרנס גם מנגינה על פסנתר במועדונים ופאבים בעיר. גם סבו מצד אמו ניגן בפסנתר ובכלי קלידים אחרים. מחקר שערכו קרוביו על עץ המשפחה העלה כי הוא דודן מדרגה רביעית של הסופר אלדוס האקסלי.

כשהיה בן 11 התקבל לבית הספר תומאס ריץ' – grammar school יוקרתי במחוז מגוריו. הוא היה חבר במקהלת בית הספר במשך חמש שנים, אך הוקסם מאמני הרוק החלוציים ששמע וראה בתוכניות ה-BBC באותה תקופה. אף על פי שנדחף על ידי אביו לשיעורי פסנתר, החליט שהכלי עליו ירצה לנגן הוא גיטרה, למרות שלא למד לפני כן ולא הייתה ברשותו גיטרה. הוא עשה את צעדיו הראשונים בעצמו על גיטרות של חברים, ולאחר מכן השיג גיטרה בעזרת אמו ולמד לנגן עליה מחוברות הדרכה. עם חבר למקהלת בית הספר, שהיה לו מכשיר הקלטה ביתי, הקליט שירים נסיוניים ראשונים.

את היכרותו הראשונה עם עולם הבידור עשה האקסלי כשהתקבל בגיל 15 לעבודה כפועל במה בקולנוע מקומי, שבו הועלו גם הצגות תיאטרון. במקביל, הידרדרו הישגיו בלימודים ולבסוף עזב את בית הספר בגיל 16. הוא הקדיש את זמנו לנגינה ושירה, בעיקר חידושים לשירים של באדי הולי.

בעבודה שהשיג בבית כלבו מקומי פגש חבר לעבודה שהיה חבר בלהקה של עובדי הכלבו, שחיפשה זמר, כדי להופיע במסיבת חג המולד של הכלבו, בשנת 1963. האקסלי הצטרף ללהקה כזמר, והופעתה של הלהקה באותה מסיבה הייתה למעשה הופעתו הפומבית הראשונה.

חברו לעבודה וללהקת העובדים, שהשתכנע מיכולותיו, שכנע אותו להצטרף כזמר גם ללהקה בה ניגן במועדונים מקומיים – ה-Vendettas. האקסלי הצטרף ללהקה, שהלכה וצברה מעריצים מקומיים.

ג'ו מיק, הטורנדוס וההגעה לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בהמשך אותה שנה עזב האקסלי את ה-Vendettas, ותחת השם רוב גייל הצטרף ללהקה מקומית אחרת, The Whirlwinds.

בעקבות היכרות של חברי הלהקה עם משפחתו של מפיק המוזיקה המצליח ג'ו מיק, שגרה באזור, אורגן ללהקה מבחן אצל מיק באולפנו בלונדון. המבחן הצליח, ומיק החתים את הלהקה, ששינתה את שמה ל-The Saxons. כחלק מתדמית הלהקה שהכתיב להם מיק, שיוו לעצמם חבריה מראה סקסוני – צבעו את שיערם לבלונד והופיעו בלבוש לוחמים סקסונים, כולל קסדות מקורננות.

ב-1966, עם העלייה בפופולריות הלהקה, הפך מיק את הלהקה לממשיכת דרכה של אחת מלהקותיו המצליחות ביותר – הטורנדוס (Tornadoes). הטורנדוס הייתה להקה אינסטרומנטלית מצליחה מאוד בראשית שנות ה-60, אך באותה תקופה הפופולריות שלה הייתה בדעיכה. ההרכב החדש שלה, שהתבסס על חברי ה-Saxons, בעצם לא כלל איש מחבריה המקוריים.

ההרכב החדש, עם האקסלי כזמר וגיטריסט, לא הצליח להעלות מחדש את הפופולריות של הטורנדוס, וחבריה הלכו ועזבו אותה. ב-1968, תוך כדי מסע הופעות בישראל, פורקה הלהקה. שניים מחבריה, האקסלי ודייב וואטס, נותרו בישראל. בעוד וואטס הצטרף ללהקת האריות, הצטרף האקסלי ללהקת Purple Ass Babboon עם מוטי לוי ויקי יושע. חבר שהכיר בישראל, הזמר הקנדי סטן סולומון, הציע לו להצטרף ללהקה בה שימש כסולן – הצ'רצ'ילים.

הצ'רצ'ילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הצ'רצ'ילים

התקופה בה היה האקסלי בצ'רצ'ילים קיבעה אותו ואת הלהקה כפורצי דרך במוזיקה הישראלית, בזכות צליל רוק שהיה אז חלוצי וחדש בארץ. כבר בהמשך השנה הוציאה חברת CBS סינגל ראשון ללהקה, שצדו האחד כלל את השיר "Too Much In Love to Hear" שכתב האקסלי במקור כשהיה חבר בטורנדוס.

ב-1969 יצא לאור אלבומם הראשון של הצ'רצ'ילים, שאופיין בצליל של רוק פסיכדלי שהיה גם הוא חדשני בישראל. באותה שנה שיתפה הלהקה פעולה לראשונה עם אריק איינשטיין באלבומו "פוזי", שנחשב היום בעיני רבים לאלבום הרוק העברי הראשון. השיר "When You're Gone", שכתב האקסלי לאלבום של הצ'רצ'ילים, נכלל ב"פוזי" בגרסה עברית עם מילים שכתב יהונתן גפן תחת השם "אחינועם לא יודעת".

ב-1970 המשיך שיתוף הפעולה בין הצ'רצ'ילים לבין אריק איינשטיין ושלום חנוך באלבום "שבלול", ומאוחר יותר ניגן האקסלי גם באלבומם "פלסטלינה", בו הלחין את השיר "אסור לוותר" (למילים של איינשטיין וחנוך). השתתפותו המשמעותית בשני האלבומים, שנחשבים לאבן דרך במוזיקת הרוק הישראלית, קיבעה ביתר שאת את האקסלי כדמות מרכזית ברוק הישראלי בשנותיו הראשונות.

באותה שנה הלחין האקסלי במשותף עם חנוך את השיר "דוקטור יארינג" (למילים של יעקב רוטבליט), שבוצע על ידי להקת "כיף התקווה הטובה" והופיע לבסוף באלבום האוסף של שמוליק קראוס "שבעים שמונים", בשנת 1981. האקסלי והצ'רצ'ילים ניגנו ב-1970 גם באלבומו של אושיק לוי "קצת שקט", בו הלחין האקסלי שני שירים – "כץ" ו"שיהיה לך טוב" (שניהם למילים של יהונתן גפן). עוד באותה שנה הוציאו הצ'רצ'ילים את אלבומם השני, "Junkies Monkeys & Donkeys", אלבום רוק מתקדם. הלהקה הוציאה את האלבום תחת השם Jericho Jones, כדי לא לפגוע ברגשות הבריטים כלפי וינסטון צ'רצ'יל.

ב-1971 ניגנו הצ'רצ'ילים באלבומו של פופיק ארנון "כל אחד", שגם בו הלחין האקסלי שני שירים – "אל תחדלי לאהוב" (למילים של יהונתן גפן) ו"כחול ולבן" (למילים של ארנון). עם צביקה פיק ניגנו הצ'רצ'ילים בסינגל הראשון שלו, "שני תפוחים"/"אני הולך לאן שאן", ובשירים נוספים מאלבומו הראשון "זוהי הדרך שלי". שיתוף הפעולה עם אריק איינשטיין נמשך, עם אלבום משותף "שירי ילדים" שהוציאו איינשטיין והאקסלי, כאשר האקסלי הלחין בו חמישה שירים.

ב-1972 השתתף האקסלי באלבומם השלישי והאחרון של הצ'רצ'ילים, שיצא תחת השם "Jericho".

אחרי הצ'רצ'ילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקסלי חי מאז 1974 במיאמי. הוא אב לילד מאשתו הישראלית אפרת.[1] האקסלי השתתף באיחודים שונים של הצ'רצ'ילים, לאחרונה בהופעת איחוד ב-2015. בינואר 2019 השתתף האקסלי בפרויקט של אלי לפיד במסגרתו הקליטו האקסלי, לפיד, מישה סגל, דורי בן זאב ומוני מושונוב קאבר לשיר "האיש על הצב" של חבורת לול, לזכרו של אריק איינשטיין.

ב-2019 טען האקסלי כי הלחן של הבלדה על יואל משה סלומון לקוח משיר אישי בן בית אחד שהשמיע לאיינשטיין ביום פטירתו של אביו, יעקב איינשטיין.[2][3] שלום חנוך, יורם טהר-לב, יואב קוטנר ואחרים שללו את טענתו של האקסלי,[2][3] בין היתר לאור העובדה שהבלדה נכתבה בשנת 1968 ופורסמה באלבום שבלול שיצא במאי 1970, בעוד שיעקב איינשטיין נפטר ב-18 ביולי 1970.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]