רוג'ר מורהאוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוג'ר מורהאוז
Roger Moorhouse
לידה 1968 (בן 56 בערך)
סטוקפורט, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר ללימודי מזרח אירופה והעמים הסלאבים בקולג' האוניברסיטאי של לונדון, ברקהמסטד קולג'ייט, College of North West London עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אביר במסדר ההערכה של הרפובליקה של פולין (8 ביוני 2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
rogermoorhouse.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוגר מורהאוז (באנגלית: Roger Moorhouse; נולד ב-14 באוקטובר 1968) הוא היסטוריון וסופר אנגלי העוסק בהיסטוריה של גרמניה הנאצית.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוג'ר מורהואוז נולד באנגליה בשנת 1968. בשנת 1990, בהשפעת השתחררות מדינות מזרח אירופה בשלהי שנות השמונים, החל ללמוד בבית הספר ללימודים סלביים ומזרח אירופים באוניברסיטת לונדון. ובשנת 1990 קיבל תואר מוסמך. לאחר מכן למד באוניברסיטאות בגרמניה וסקוטלנד. בהיותו סטודנט שימש כעוזר מחקר להיסטוריון פרופסור נורמן דייוויס Norman Davies ופרסם במשותף עמו מספר מחקרים. ספרו העצמאי הראשון היה "הריגת היטלר" שראה אור בשנת 2006. הספר תורגם ללשונות רבות, כולל גרמנית, ספרדית, סינית, איטלקית ויפנית. אחריו ראה אור ספרו האחרון "ברלין במלחמה" שפורסם בשנת 2011 והופיע בתרגום לעברית. בשנת 2012.

מאמריו של מורהאוז מתפרסמים לעיתים מזומנות במגזין ההיסטוריה של הבי.בי.סי. מורהאוז מתגורר בעיר ברמינגהאם

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הריגת היטלר: המזימות, המתנקשים והרודן שיצר מוות (Killing Hitler:The Plots, The Assassins, and the Dictator Who Cheated Death ). בספר מפרט מורהאוז את הפעמים הרבות בהן נעשו ניסיונות לתנקש בחייו של היטלר, ניסיונות ששיאם היה ב קשר העשרים ביולי 1944 של שטאופנברג וחבריו. לפי מורהאוז לא רק גרמנים ניסו להתנקש בחייו של היטלר, אלא גם המחתרת הפולנית, האן קה וה דה הסובייטי, ה- OSS, המשרד לשירותים אסטרטגיים האמריקאי וה- SOE, מנהלת המבצעים המיוחדים הבריטי. המחבר מתאר את המניעים השונים של מתכנני ההתנקשויות, השיטות השונות שנקטו בהן ואת הסיבות לכשלונן.
  • ברלין במלחמה: חיים ומוות בבירתו של היטלר, 1945-1939 (Berlin at war: life and death in Hitler`s capital 1939-1945) ברלין הייתה בירת הרייך השלישי, בה חגגו בטקסים מפוארים את ניצחונות גרמניה בראשית המלחמה, ובסיומה הפכה לזירת הקרב בו הוכרעה גרמניה הנאצית ונחלה את המפלה הסופית. בספר מתאר מורהאוז את חיי היום – יום של אזרחי ברלין במלחמה, את האימה שחוו תחת השלטון הרודני, את היעלמותם של שכניהם יהודי העיר ואת החיים בעיר ההולכת ונהרסת בהפצצות אוויר כשרבים מתושביה נהרגים. המחבר אינו עוסק במהלכים המדיניים והצבאיים, אלא מתאר את האווירה ואת הדילמות המוסריות שהתלבטו בהן תושבי העיר. מורהאוז מסתמך בספרו על תעוד, ראיונות וספרי זכרונות.
  • פולין 1939. בספר זה (באנגלית) הוא מתאר את קורותיה של המלחמה בפולין בתחילת מלחמת העולם השנייה.

ספרו שתורגם לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברלין המלחמה: חיים ומוות בבירתו של היטלר, 1945-1939. תרגום: עמנואל לוטם. הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2012.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוג'ר מורהאוז בוויקישיתוף