רוזה אשכנזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוזה אשכנזי
Ρόζα Εσκενάζυ
רוזה אשכנזי יחד עם דימיטריס סמסיס "סלוניקיוס" ועם אגפיוס טומבוליס באתונה, צילום משנת 1932
רוזה אשכנזי יחד עם דימיטריס סמסיס "סלוניקיוס" ועם אגפיוס טומבוליס באתונה, צילום משנת 1932
לידה 1895 כנראה
קונסטנטינופול, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בדצמבר 1980
אתונה, יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1929 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה לאיקו, רמבטיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת יוונית מודרנית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.mysweetcanary.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוזה אֶשׂכֶּנזייוונית: Ρόζα Εσκενάζυ1890 בערך – 2 בדצמבר 1980) הייתה זמרת יוונייה מפורסמת של מוזיקת רבטיקו ושל שירים מסורתיים מאסיה הקטנה ומאזורים אחרים ביוון ההיסטורית, יהודייה במוצאה. יצירתה עמדה במרכז הבמה של החיים המוזיקליים ביוון בין שנות ה-20 ועד שנות ה-70.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשכנזי נולדה בשם שרה שְקינזי באיסטנבול להורים יהודים, אברהם ופלורה שקינזי. שנת לידתה אינה ברורה, ומקובל להסיק שהיא נולדה בתקופה שבין 1890 לשנת 1900. אביה של אשכנזי ניהל מחסן, והיו לה שני אחים, נסים וסמי.

בגיל 7 עברה אשכנזי עם משפחתה לסלוניקי, ומשם הגיעה בסביבות 1910 לפיראוס, שם נרשמו הופעותיה הראשונות. בתחילה הופיעה אשכנזי כרקדנית בקברט ואחר כך כזמרת. אשכנזי שרה בטורקית, ביוונית ובארמנית. בשלב זה כנראה גם שינתה את שמה לרוזה-רוזיטה.

בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 החלה לצבור מעריצים, והחלה להופיע בטברנה TSITSIFIES באזור פיראוס. בשנת 1929 יצא תקליטה הראשון. בשנות ה-30 של המאה ה-20 הקליטה אשכנזי מאות שירים, ונחשבה לזמרת עם ההקלטות הרבות ביותר באותו עשור ביוון - למעלה מ-500 שירים.

לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, בשנת 1937, הקליטה אשכנזי עבור חברת HMV באיסטנבול.

את שנות המלחמה עברה באתונה, שם ניהלה מסעדה. לאחר המלחמה חזרה להקליט ולהופיע בהצלחה רבה ביוון, בטורקיה ואף במסע הופעות בארצות הברית.

בשנות ה-70 של המאה ה-20, עת הרבטיקו קיבל לגיטימציה מהדור הצעיר ביוון (מאנוס חג'ידאקיס ואחרים), התגלתה אשכנזי בשנית, והופיעה בקונצרטים ובהופעות טלוויזיה.

רוזה אשכנזי נפטרה ב-2 בדצמבר 1980, ונקברה בכפר סטומיו במפרץ קורינתוס. קברה לא היה ידוע במשך כ-28 שנה, אך בשנת 2008 אותר הקבר וסומן על ידי מעריציה, חובבי הרבטיקו.[1]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1982 - קוסטס חאדזידוליס פרסם ספר קצר "זכרונותי" (Αυτά που Θυμάμαι) המבוסס על ראיונות שהעניקה רוזה אשכנזי בשנים האחרונות לחייה, מלווים באוסף גדול של צילומים.
  • 2010 - יצא הסרט של הבמאי הישראלי רועי שר "קנרית מתוקה שלי" (Καναρίνι μου Γλυκό) המספר את סיפור חייה של אשכנזי. השתתפו בו מוזיקאים בולטים, בהם הזמרת היווניה חאריס אלקסיו, הזמרת הישראלית יסמין לוי, הזמרת הטורקיה מחטפ דמיר, המוזיקאי הישראלי תומר כץ 'הזמרת מרטה דה לויס ולהקת "רבטיקה קומפניה"

הסרט זכה להצלחה רבה והשתתף בפסטיבלים ברחבי העולם.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Ρόζα Εσκενάζυ, Αυτά που θυμάμαι, Αυτοβιογραφία, Επιμέλεια: Κώστας Χατζηδουλής, Κάκτος, Αθήνα 1982
  • רוזה אשכנזי - זיכרונותיי - בעריכת קוסטס חאדזידוליס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]