רוזמרי האריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוזמרי האריס
Rosemary Harris
רוזמרי האריס בפסטיבל הסרטים טרייבקה בהקרנת הבכורה של הסרט "ספיידרמן 3"
רוזמרי האריס בפסטיבל הסרטים טרייבקה בהקרנת הבכורה של הסרט "ספיידרמן 3"
לידה 19 בספטמבר 1927 (בת 96)
סאפוק, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1948 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה המלכותית לאמנות הדרמה (1952) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • אליס ראב (4 בדצמבר 19591967)
  • ג'ון אילי (21 באוקטובר 196724 במרץ 2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ניפר אילי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס עולם התיאטרון (1953)
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר (1966)
  • פרס דרמה דסק לשחקנית הטובה ביותר במחזה
  • North Carolina Award for Fine Arts
  • Evening Standard Theatre Award for Best Actress עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוזמרי אן האריסאנגלית: Rosemary Ann Harris; נולדה ב-19 בספטמבר 1927) היא שחקנית קולנוע ותיאטרון אנגלייה, זוכת פרס גלובוס הזהב, פרס אמי ופרס הטוני. הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר בשנת 1994 על תפקידה בסרט "טום ואיב". השתתפה גם בתפקיד מיי פארקר בשלושת סרטי "ספיידרמן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האריס נולדה בעיירה אשבי שבלסטרשייר במרכז אנגליה, לאדין מאדיו פרנסס ולסטנפורד ברקלי האריס. אביה של האריס עבד עבור חיל האוויר המלכותי, ובמסגרת שליחותו התגוררו האריס ומשפחתה בהודו במהלך מרבית ילדותה. האריס למדה באקדמיה המלכותית לאמנות הדרמה בלונדון, שם למדה במשך שנה אחת. לפני שלמדה בבית הספר הופיעה האריס במספר מופעים.

לאחר שסיימה את לימודיה בלונדון עברה האריס לניו יורק, שם הופיעה במחזה "Climate of Eden" של המחזאי מוס הארט. לאחר מכן חזרה לאנגליה והופיעה בתיאטרוני וסט אנד. לאור יכולות המשחק שלה קיבלה האריס הצעה לעבוד בתיאטרון והופיעה בפני אלפי צופים ב"תיאטרון אולד ויק".

ב-1964 גילמה האריס את דמותה של אופליה במחזה "המלט" בתיאטרון המלכותי הלאומי. בשנת 1966 זכתה האריס בפרס הטוני כשגילמה את דמותה של אלינור, דוכסית אקוויטניה במחזה "אריה בחורף" בברודוויי.

בשנת 1976 קיבלה האריס את פרס אמי על הופעתה בתור הסופרת הצרפתית ז'ורז' סאנד בסדרת ה-BBC "ידועה לשימצה". בשנת 1979 זכתה האריס בפרס גלובוס הזהב על תפקידה בסדרת דרמת המלחמה הביוגרפית "שואה: סיפורה של משפחת וייס".

סרט ראשון מפורסם בו הופיעה האריס היה ב-1978, במותחן הבדיוני "הנערים מברזיל". ב-1983 שיחקה האריס בדרמה "ארוחת הצהריים של החורש".

בשנת 1994 הייתה האריס בגיל 67 מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר, על תפקידה בדרמה הביוגרפית "טום ואיב"; בסרט גילמה האריס את דמותה של רוז היי-ווד, אמה של הסופרת ויויאן היי-ווד אליוט (מירנדה ריצ'רדסון).

בשנת 2002 נבחרה האריס לגלם את דמותה הבדיונית של מיי פארקר, דודתו המסורה של פיטר פארקר (טובי מגוויר) בשובר הקופות של סם ריימי "ספיידרמן". האריס הופיעה באותו תפקיד גם בסרטי ההמשך "ספיידרמן 2" ו"ספיידרמן 3".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האריס נישאה פעמיים במהלך חייה. נישואיה הראשונים היו לשחקן והבמאי האמריקאי אליס ראב (אנ'), ממנו התגרשה. נישואיה השניים היו לסופר ג'ון אילי (אנ'), ממנו התאלמנה ב-2018. מנישואין אלה היא אם לבת, ג'ניפר.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

האריס, 1962

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוזמרי האריס בוויקישיתוף