רומולאנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רומולאנים
הופעה ראשונה הפרק "Balance of Terror" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", שנת 1966.
נתונים
שם אמיתי ריהאנסו (Rihannsu = "בני-ריהאן")
טריטוריית מגורים לפי הסדרות רביע אלפא, לפי המפות באתר הרשמי של הסדרה רביע ביתא
כוחות צי הצבא הרומולאני והטאל שיאר

הרומולאנים (במקור: Romulans) הוא גזע חייזרים בדיוני המופיע ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". הופעתו הראשונה של גזע זה הייתה בסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", בפרק משנת 1966 שנקרא "מאזן האימה". לאחר מכן, גזע זה הופיע בשאר סדרות ההמשך של המותג: סדרת האנימציה, "הדור הבא", "חלל עמוק 9", "וויאג'ר", "אנטרפרייז", "פיקארד" ו"דיסקברי". כמו כן, רומולאנים הופיעו בשניים מהסרטים המבוססים על הסדרה - "נמסיס" (2002) ו"סטארטרק" (2009) - וגם בסדרות-חובבים, דוגמת "אורורה".

רומולוס, כוכב הבית של הרומולאנים; מתוך הפרק "Inter Arma Enim Silent Leges" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1999.

רקע והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הסדרות השונות, בני-גזע זה מתוארים בדרך כלל כאנטגוניסטים, אשר נמצאים במצב של מלחמה, או הפסקת אש מתוחה, עם פדרציית הכוכבים המאוחדת. מבחינה עלילתית/דרמטית - הרומולאנים משמשים כאנטי-תזה לדמויות הוולקנים, איתם הם חולקים מוצא משותף. הם מאופיינים כנלהבים, ערמומיים ואופורטוניסטים; כלומר - בכל דרך הפוכה מהוולקנים, הפועלים על פי היגיון בלבד. לצד זאת, בוערת ברומולאנים תחושת-חובה עזה ונאמנות מוחלטת למולדתם, יהיו התנאים אשר יהיו. בנוסף לכך, הם בטוחים לחלוטין בעליונותם הגזעית על-פני בני-האדם, הקלינגונים ועוד, ושואפים להביא את כוכב-הלכת וולקן לידי שילוב מלא באימפריית הכוכבים הרומולאנית, עד שיעלה בידם לכבוש את הפדרציה.

לפי קו-הזמן של יקום מסע בין כוכבים (כולל יצירות-חובבים), בערך במאה הרביעית לספירה האנושית המקובלת, נטשה קבוצת-עריקים קטנה את כוכב-הלכת וולקן, מעט לאחר שאחיהם אימצו את תורת-ההגיון של הפילוסוף הוולקני סוראק. במסעם בחלל, נעזרו בחור תולעת וכך נסעו מרחק רב בחלל לאזור אחר ומרוחק בגלקסיה שלנו, בו מצאו את כוכבי-הלכת, בהם התיישבו: רמוס ורומולוס. רומולוס (המכונה גם "ריהאן") היה לביתם וללב האימפריה שלהם ואילו את רמוס (המכונה גם "חברן"), ניצלו בעיקר להפקת משאבי-טבע שונים ולניצולם, באמצעות ניצול-עבדים במכרות. בניגוד לוולקנים הקרים והרציונליים, הם התמסרו לטיפוח מזגם הטבעי, התוקפני והאלים והקימו אימפריה שלמה, על-פני מספר גדל והולך של מערכות-שמש בסביבתם הקרובה. עם הזמן, נתקלו שוב בדודניהם בני-וולקן והתקיפו אותם באלימות, אך במסווה ומבלי להניח לוולקנים לדעת, שהרומולאנים התוקפניים אינם אלא אחיהם האבודים.

ההיתקלות הראשונה בינם, לבין בני-האדם, הייתה כאשר ספינת החלל אנטרפרייז NX-01, בפיקודו של קפטן ג'ונתן ארצ'ר, נתקלה בשדה-מוקשים רומולאני, בפרק "שדה מוקשים", אשר עלילתו מתרחשת בסתיו 2152 (שודר לראשונה ב-2 באוקטובר 2002). קצת למעלה משנה אחת מאוחר יותר, ניסו לטרפד את כריתת-הברית בין האנדוריאנים, הטלרייטים, בני-האדם והוולקנים, אשר הובילה להקמת הפדרציה, שנים אחדות לאחר-מכן. בין השנים 2156 ל-2160, התחוללה מלחמה אכזרית בין כדור-הארץ לכוכב-הלכת רומולוס, במסגרתה נעשה גם שימוש נרחב בכלי-נשק להשמדה המונית. ב-2160, נחתם הסכם שביתת-נשק, שהביא להקמת האזור הנייטרלי, בין שטחי כדור-הארץ (וכעבור שנה: פדרציית הכוכבים המאוחדת), לאלו של אימפריית הכוכבים הרומולאנית. גם אז וגם אחר-כך, לא נחשפו הרומולאנים לפני בני-האדם ושאר עמי-הפדרציה, אלא בתקשורת קולית בלבד.

בשנת 2266 (תאריך כוכבי: 1709.2), החליטו הרומולאנים לפתוח במלחמה נגד הפדרציה והשמידו את מוצבי-הפדרציה השני, השלישי, הרביעי והשמיני, לאורך האזור הנייטרלי. האנטרפרייז NCC-1701, בפיקודו של קפטן ג'יימס טיבריוס קירק, התעמתה עמם וזאת הייתה הפעם הראשונה בה נחשפו פניהם של הרומולאנים, לפני אנשי-הפדרציה ונודעה ברבים קרבתם לוולקנים. במרוצת השנים הבאות, הרבו הרומולאנים לתקוף את הפדרציה, בהתקיפם ספינות של צי הכוכבים וספינות-תובלה פרטיות כאחת. במשך שנים אחדות, התקיימה ברית שבירה בינם לבין הקלינגונים, נגד הפדרציה.

בשנת 2293, ניסו הרומולאנים (באמצעות שגרירם לפדרציה ננקלוס), לחבל בשיחות-השלום בין הפדרציה לאימפריה הקלינגונית, אך קפטן ג'יימס טיבריוס קירק וקפטן ספוק, הכשילו את המזימה והרומולאנים הצטרפו לברית-השלום.

בשנת 2311 כנראה שבו הרומולאנים ותקפו את הפדרציה. הפרטים אינם ברורים, אך ידוע, שזמן קצר אחר-כך הוקם האזור הנייטרלי מחדש והפדרציה נאלצה להתחייב, שלא לפתח מתקן-הסוואה עבור ספינותיה. במרוצת יובל השנים הבאות, התכנסו הרומולאנים בתוך עצמם ונמנעו לחלוטין מכל מגע ישיר עם הפדרציה וכוחותיה.

בשנים 2344 ו-2346, תקפו הרומולאנים את האימפריה הקלינגונית, בהפירם ברית עמה והסבו לה אבדות כבדות. באחד הקרבות, נספו גם אנשי ספינת צי-הפדרציה "אנטרפרייז NCC-1701-C", בסייעם לקלינגונים להגן על עצמם, אך מלבד זאת, לא התקיים בין הרומולאנים לפדרציה שום מגע שהוא, עד לתאריך כוכבי 41986.0 (סוף שנת 2364), אז הביא הרס מוצבי הפדרציה ואימפריית הכוכבים הרומולאנית, משני עברי האזור הנייטרלי, למפגש בין ה"אנטרפרייז NCC-1701-D", בפיקודו של קפטן ז'אן-לוק פיקארד, לבין ספינה רומולאנית. במפגש זה, עלה בידי קפטן פיקארד לשכנע את הרומולאנים לשתף-פעולה בחקירת חורבן-המוצבים - אשר בהמשך הסדרה נרמז, שהבורג היו האחראים לו. במרוצת השנים הבאות, הצטלבו שוב ושוב דרכיהם של ה"אנטרפרייז D" והרומולאנים, עם שעוינותה של אימפריית הכוכבים הרומולאנית לפדרציה, פוחתת בהדרגה ומתחיל מעין דטאנט.

בשנת 2368 תמכו הרומולאנים בסתר בטענת בית דוראס להנהגת המועצה העליונה של האימפריה הקלינגונית וחמשוהו, עם שהמצב בקרב הקלינגונים מידרדר במהירות לעבר מלחמת אזרחים. קפטן פיקארד חשד במעורבות רומולאנית והביא לחשיפתה ולכישלון מזימתם. זמן קצר אחר-כך נודע שהשגריר ספוק פועל בסתר על רומולוס, בניסיון לעודד קבוצה מחתרתית של שוחרי הפילוסופיה הוולקנית בתקווה להביא לאיחוד-מחדש בין העמים. הרומולאנים ניסו לנצל זאת, על-מנת לאפשר כיבוש כוכב-הלכת וולקן בידי הצי הרומולאני, אך צוות ה"אנטרפרייז D" עצר בעדם.

עם גילוי האיום מצד הדומיניון, ניסה הטאל שיאר הרומולאני, בעצה אחת עם המסדר האובסידיאני של הקרדאסים, להחריב את עולם-הבית של המייסדים, אך המזימה הוכשלה בידי סוכן דומיניון משנה-צורה, שהתחזה לרומולאני ושני הארגונים החשאיים כאחד הוחרבו לחלוטין. בשלהי שנת 2373 - כשקרדאסיה הפכה לחלק מן הדומיניון - חתמו הרומולאנים על הסכם אי-התקפה עמו, שהחזיק מעמד עד שקפטן בנג'מין סיסקו ואילם גארק, מתחנת-החלל חלל עמוק 9, גרמו לרומולאנים להאמין, בתאריך כוכבי 51721 (ספטמבר 2374), כי הדומיניון מתכנן מתקפת-פתע נגד אימפריית הכוכבים הרומולאנית. הרומולאנים מיהרו להכריז מלחמה על הדומיניון, כרתו ברית רשמית עם הפדרציה ועם האימפריה הקלינגונית וביססו נוכחות צבאית קבועה לצדן בתחנת-החלל חלל עמוק 9 לניהול הקרבות.

יחסי-הגדלים, בין אימפריית הכוכבים הרומולאנית לבין הפדרציה והאימפריה הקלינגונית, אינם ברורים כל-צרכם, ממש כשם שעצם מיקומה של האימפריה, אינו ברור עדיין (לפי הסדרות: בתוך רביע אלפא, אך אליבא דמפות, באתר הרשמי של הסדרה: רביע ביתא).

עתיד כוכב הלכת והגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך התקופה שבין המאה ה-24 למאה ה-31 נשאו מאמציו של השגריר ספוק פרי, והוולקנים והרומולאנים התאחדו. הרומולאנים, שכוכב הבית שלהם הושמד, עברו להתגורר על וולקן, ושמו של הכוכב שונה לני'וואר (Ni'Var). על ני'וואר מתקיימת תרבות משותפת שבה משתלבות תורתו של סוראק ודרכן של הקוואט מילאט.

השמדת כוכב הבית הרומולאני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2387 הושמד כוכב הבית הרומולאני בסופרנובה. במהלך השנים שקדמו לאסון סייעה הפדרציה בפינוי האוכלוסייה בעזרת ארמדה של ספינות חלל שחלקן ספינות קיימות שהוסבו לפינוי אזרחים וחלקן ספינות מדגם "ולנברג" (על שם ראול ולנברג) שתוכננו ונבנו במיוחד למטרה זו. על הארמדה פיקד אדמירל ז'אן לוק פיקארד. לאחר התקפת הסינתטיים על מאדים החליטה הפדרציה למשוך את ידיה ממשימת הצלת הרומולאנים, השביתה את צי הספינות והפסיקה את התמיכה במחנות הפליטים שבהם שוכנו הפליטים הרומולאנים (חלקם בשטחי הפדרציה).

טאל שיאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאל שיאר הוא סוכנות הביון הרומולאנית, שמתואר לעיתים בפדרציה כמשטרה החשאית הרומולאנית. זהו ארגון יעיל וחסר רחמים, שהתנגדות לו מביאה בדרך כלל להיעלמותו או מותו של המתנגד.

ז'אט ואש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הז'אט ואש הוא ארגון חשאי שמסתתר בתוך הטאל שיאר, ויש אף הטוענים שהטאל שיאר הוקם על ידו וסביבו על מנת להסוות את פעילות הז'אט ואש. מטרת הז'אט ואש לחסל את כל החיים המלאכותיים בגלקסיה על מנת למנוע את השמדת כל החיים הביולוגיים על ידם. הז'אט ואש הוקם לאחר שקבוצת רומולאנים גילו מתקן שגרם לחלקם הגדול להשתגע, אך מיעוטם חוו חיזיון לפיו החיים בגלקסיה יושמדו על ידי האנדרואידים. מדובר בארגון סודי, חשאי אף יותר מהטאל שיאר, שרוב הידיעות עליו הן אגדות.

קוואט מילאט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוואט מילאט הן מסדר של נזירות לוחמות, שאימצו את דרך הכנות המוחלטת. על פי דרך זו עליהן לומר רק אמת בכל עת, ולא להסתיר את רגשותיהן. ניגוד מוחלט זה עם התרבות הרומולאנית שמבוססת על הטעיות, שקרים וסודות הביאה לכך שהקוואט מילאט והטאל שיאר הם אויבים מוחלטים, ושוררת ביניהם שנאה וחוסר אמון. הקוואט מילאט מקבל לשורותיו נשים בלבד. חברת המסדר רשאית לקשור את גורלה במשימה שעונה על הקריטריונים של המסדר, לפיהם על המשימה להיות חסרת תקווה, לטובת מטרה אבודה.

במאה ה-32 הפכו חברות הקוואט מילאט לחלק משמעותי בתרבות הוולקאנית והרומולאנית, לאחר איחודן מחדש של שתי התרבויות תחת השם "ני'וואר". חברות המסדר ניצלו את כנותן המוחלטת ושאיפתן לאמת אובייקטיבית על מנת לתווך בין שתי התרבויות במטרה ליצור אמון ביניהן. נכון לעת זו קיבל המסדר לשורותיו גם נשים שאינן רומולאניות, דוגמת גבריאל ברנהאם.