רומינה ז'אן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רומינה ז'אן
Romina Yan
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 5 בספטמבר 1974
בואנוס איירס, ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
פטירה 28 בספטמבר 2010 (בגיל 36)
סן איסידרו, בואנוס איירס, ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
שם במה רומינה ז'אן
שם לידה רומינה ז'אנקלביץ'
מדינה ארגנטינה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19912010 (כ־19 שנים)
בן זוג דריו ג'ורדאנו (1998-2010)
צאצאים פרנקו ג'ורדאנו (נ. ב-2000)
ולנטין ג'ורדאנו (נ. ב-2002)
אסול ג'ורדאנו (נ. ב-2006)
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רומינה ז'אנקלביץ'ספרדית: Romina Yankelevich;‏ 5 בספטמבר 197428 בספטמבר 2010), הידועה בשם הבמה רומינה ז'אן (Romina Yan) ובכינוייה רומי או רו, הייתה שחקנית, זמרת, רקדנית, מנחה ותסריטאית ארגנטינאית ממוצא יהודי. נודעה בעיקר בשל כיכובה בטלנובלה "קטנטנות". נפטרה בגיל 36 כתוצאה מדום לב[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רומינה ז'אנקלביץ' נולדה בבואנוס איירס שבארגנטינה. היא בתם של השחקנים, הבמאים ומפיקי הטלוויזיה גוסטאבו ז'אנקלביץ' וכריס מורנה שהפיקה בין היתר סדרות ארגנטינאיות מצליחות, כגון: "קטנטנות", "קיץ נצחי", "המורדים", "פינת אור", "פלוריסיינטה", "אלמה פיראטה" ו"כמעט מלאכים". היא הייתה אחותו הבכורה של המפיק, הבמאי והתסריטאי הארגנטינאי תומאס ז'אנקלביץ', הנשוי לשחקנית הארגנטינאית סופיה רקה.

אבי סבה, חיימה ז'אנקלביץ', נולד ב-1896 למשפחה יהודית שהיגרה לארגנטינה מסופיה, בולגריה, והתיישבה בשנת 1899 באנטרה ריוס, הוא היה איל תקשורת ומחלוצי הרדיו והמדיה בארגנטינה. סבה, סמואל ז'אנקלביץ', היה מפיק תוכניות טלוויזיה ואיש עסקים ארגנטינאי ממוצא יהודי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעת הבכורה של ז'אן הייתה בגיל 16 בשנת 1991, כרקדנית בשעשועון בשם "תשחק איתי" אותו הנחתה אמה כריס מורנה.

הופעתה השנייה התרחשה שלוש שנים מאוחר יותר, ב-1994, בטלנובלה "Mi Cuñado" ("הגיס שלי") בה גילמה את דמותה של לורנה פיקבאה, ובאותה שנה הצטרפה לצוות השחקנים של "Quereme".

ז'אן פרצה לתודעה כאשר כיכבה ב-1995 בטלנובלה המצליחה לילדים, "קטנטנות", שנוצרה על ידי אמה, כריס מורנה, בתפקיד של בלן פרגה, וזכתה לפופולריות במדינות רבות ברחבי העולם, ביניהן ישראל, ברזיל ומקסיקו. ז'אן פרשה מהסדרה ב-1998 (ושבה להופיע כתפקיד אורח בעונה השישית וכן בפרק באחרון של העונה השביעית והאחרונה). ב-2001 כיכבה בסרט של קטנטנות שנקרא "קטנטנות: הסרט".

בהמשך כיכבה במספר טלנובלות ארגנטינאיות, בהן "Abre tus Ojos" ‏(2003) ו"אהבה שלי" ‏(2005).

ב-2008 כיכבה בסיטקום שיצרה אמה, כריס מורנה, בשם "B&B: Bella y Bestia" ("היפה והחיה").

ב-2009 הצטרפה לעונה השלישית של הטלנובלה "כמעט מלאכים" בתפקיד של אריאל, אימה של קיקה והאקרית מחשבים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן נישאה למפיק הארגנטינאי דריו ג'ורדאנו ב-27 בנובמבר 1998, ולהם נולדו שלושה ילדים: פרנקו ב-2000, ולנטין ב-2002 ואסול ב-2006. ימים ספורים טרם חתונת השניים, היא הוטבלה לכנסייה הקתולית.

במשך שנים בגיל התבגרותה ז'אן סבלה מאנורקסיה[2], ואישרה את הדברים בראיון שנעשה עמה במגזין "para ti":

הייתי בת 15, הגעתי לבית הספר למשמרת כפולה, עבדתי עד 03:00 וקמתי ב-07:00. סחבתי את הכאב בגופי, כל אותה שנה היה לי רע והתחלתי לסבול מאנורקסיה. לא אכלתי שום דבר משום שרציתי להיות מושלמת. במשך כל חיי סחבתי את פחדיי, את חוסר הביטחון והחרדות עם האוכל. זאת הייתה דרכי להחרים אותי. זה היה אתגר כי הפרעה כמו שיש לי לא נעלמת תוך יום אחד. זה דבר שצריך לחיות עמו כל החיים. נכון להיום, התפייסתי עם גופי, אבל האנורקסיה עודנה סמויה. כל יום אני לומדת לאכול ואני לא מרגישה רגועה. יש רגעים שאני מרגישה שאני שמנה ואני מפסיקה לאכול. ברגעים בהם התמונה מתעוותת קשה לראות את עצמי מול המראה ולהגיד: "אני חיה עם הפגמים".

רומינה ז'אן

פטירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בספטמבר 2010, ז'אן נפטרה בגיל 36, כתוצאה מדום לב. ז'אן הובהלה לבית החולים בשעה 16:30 (שעון ארגנטינה) כאשר הייתה בלי סימנים חיוניים, לאחר שהתעלפה ברחוב כשיצאה מחדר כושר. נעשו במשך 50 דקות מאמצים להחיותה, אשר לא צלחו, ובשעה 17:20 (שעון ארגנטינה) נודע על דבר פטירתה על ידי התקשורת המקומית[3][4][5].

לאחר פטירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטירתה הותירה תדהמה והלם רב בארגנטינה. דף שנפתח בפייסבוק לזכרה, הנקרא "No puedo creer que murió Romina Yan" (תרגום: אני לא יכול להאמין שרומינה ז'אן נפטרה), זכה ל-150,000 הרשמות ביומו הראשון וכחצי מיליון הרשמות כשבוע לאחר פטירתה. המילים "רומינה ז'אן", "כריס מורנה" ו"קטנטנות" היו למילים הפופולריות ביותר בטוויטר באותו היום.

ערוץ טלפה הארגטינאי, אשר שידר סדרות של כריס מורנה, ביניהן "קטנטנות" ו"כמעט מלאכים", ערך במסגרת מהדורת החדשות שלו תוכנית בת שעתיים לזכרה. התוכנית השיגה 18.3% רייטינג, אחוזי הצפייה הגבוהים ביותר למהדורת החדשות של הערוץ בשנים האחרונות. במהלך משדר נוסף לזכרה בערוץ 13 הארגנטינאי, עלה לשידור המנחה ואיש הטלוויזיה, מרסלו טינלי, והודיע כי האולפן הגדול של ערוץ 13, בו מצולמת, בין היתר, הגרסה המקומית ל"רוקדים עם כוכבים", נקרא מעתה "אולפני רומינה ז'אן".

ז'אן נקברה בטקס פרטי בפילאר, ובעת קבורתה נאספו מעריצים באובליסק של בואנוס איירס על מנת לחלוק כבוד אחרון לשחקנית עם נרות ופרחים. המעריצים צעדו מהאובליסק לתיאטרון ה"גראן רקס" בבואנוס איירס, בו היא שיחקה במסגרת המחזמר של הסדרה "קטנטנות", שם נערכה עצרת נוספת.

כשבוע לאחר פטירתה ב-5 באוקטובר 2010 נערכה עצרת נוספת קטנה יותר, בכיכר רבין שבתל אביב, על ידי מעריצים ישראלים[6]. ביום השנה הראשון לפטירתה, תרמה משפחתה אמבולנס על שמה עבור מגן דוד אדום באמצעות עמותת ידידי מד"א בארגנטינה.

ב-29 בנובמבר 2010, כחודשיים לאחר פטירתה, בפרק האחרון של העונה הרביעית והאחרונה של הטלנובלה "כמעט מלאכים", אמה, כריס מורנה, הקדישה ביטוי לפטירתה במילים:

כפי שהיום מגיע לאחר הלילה, כל סוף מעיד תמיד על התחלה חדשה.

שנתראה שוב! תודה על הכל!

כריס מורנה

ב-2013 שודרה טלנובלה בשם "אליאדוס", אותה הפיקה כריס מורנה, הטלנובלה מכסה בעיות חברתיות כגון הפקרות, הריונות לא-רצויים, בריונות, העסקת ילדים, אנורקסיה, עבריינות נוער, אלכוהוליזם, אלימות ואהבה. בראיון לסוזנה חימנס, אמרה מורנה כי הטלנובלה היא מחווה לרומינה. כל שירי הטלנובלה הם שירים אותם כתבה מורנה לז'אן לאחר פטירתה, המיטה שנמצאת בחצר היא אותה מיטה עליה ישנה דמותה כבלן ב"קטנטנות" והדמויות פרנקו, ולנטין ואסול נקראות על שמם של ילדיה. בנוסף, היא הסבירה כי: "רומינה לא הייתה נוכחת בחיי, כשהיא הייתה בחיים היו ימים בהם לא דיברנו, עכשיו אני משכימה איתה, אני ישנה איתה, אני מברכת אותה, אני מודה לה. אני יודעת שהיא מאושרת מאוד".

ב-5 בספטמבר 2018 במלאת ציון שמונה שנים לפטירתה של ז'אן, אמה כריס מורנה העלתה בתיאטרון ה"גראן רקס" אשר בארגנטינה מופע מיוחד עם כוכבי הטלנובלות הארגנטינאיות של כל הזמנים, ביניהם פקונדו ארנה, נטליה אוריירו, מריאנה אספוסיטו, בנחמין רוחאס, אגוסטינה צ'רי ולואיסנה לופילטו. המופע נקרא "Vive Ro" והציג את עלילת חייה של השחקנית הן עם שירים חדשים והן עם שירים נוסטלגיים מהטלנובלות של כריס מורנה[7][8].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]