רועה בלגי (מלינואה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלינואה
Malinois
כלב מלינואה ממין נקבה, בגיל 7
כלב מלינואה ממין נקבה, בגיל 7
ארץ מוצא בלגיה
תכונות
משקל זכרים: 32-40 ק"ג
נקבות: 30-35 ק"ג
גובה כתפיים זכרים: 61-66 ס"מ
נקבות: 56-61 ס"מ
תוחלת חיים 10-12 שנים
אופי צייתן, חכם מאוד, ידידותי עם אנשים וכלבים, נאמן, אתלטי, אנרגטי

מלינואהצרפתית: Malinois) הוא גזע של כלבים.

מקור השם "מלינואה" נעוץ בעיר מכלן בבלגיה (מאלין בצרפתית) שעל שמה הוא נקרא.

כלב מסוג מלינואה מתפקד בין היתר ככלב שירות ולחימה בשירותי ביטחון ברחבי העולם: בתפקידי גישוש, שמירה ותקיפה, ואף גילוי חומר נפץ.

במקורו הוא כלב רועים בלגי ונועד לשמור על עדרי צאן ובקר. הוא מתאים למשימות הדורשות יכולת עבודה רגילות ותבונה. כלב מלינואה הוא אחד מבין כמה זני רועה בלגי הנבדלים על ידי צורת וצבע השיער.

בישראל משתמשים בכלבים מסוג מלינואה בצה"ל (בין השאר ביחידת עוקץ) ובמשטרה, בעיקר למטרות שמירה ואיתור.

בין תכונותיו של המלינואה בולטת הנכונות שלו להגן על אלה שמגדלים אותו. הוא עושה זאת בצורה קשוחה וללא היסוסים.

גודלו הממוצע של הכלב:

זכרים - גובה הגוף 61–66 ס"מ, משקל 30–40 ק"ג ונקבות: 56-61 ס"מ גובה ומשקל 25–31 ק"ג.

הרועה בלגי מלינואה לרוב אוהב לשחק והוא טוב עם ילדים, קל לאילוף, נאמן, אנרגטי במיוחד (רצוי חצר וחייב לצאת הרבה).

הכלב משמש ככלב עבודה עבור מטרות שונות, כולל זיהוי ריחות כגון פצצות, חומרים מזרזי בעירה וחומרים דליקים, גילוי סמים. משמש גם למעקב אחר חשודים במסגרת פעילות משטרתית, פעילות חיפוש וחילוץ בני אדם. השירות החשאי של ארצות הברית משתמש במלינואה בלגי כדי לגונן על האדמות של הבית הלבן.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלינואה הוא כלב בגודל בינוני עד גדול ובעל פרופורציה ריבועית, המהווה חלק ממשפחת כלבי הרועים. למלינואה יש פרווה מהגונית עם כתמים שחורים. יש לו אוזניים זקופות וחוטם שחור. הוא בעל מבנה ריבועי, בהשוואה לכלב הרועה הגרמני.

פרווה וצבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ההיסטוריה שלו ככלב עבודה, יש לו פעולות תפקודיות רבות. הצבעים המקובלים של גזע מלינואה טהור הם בבסיסם בין חום בהיר למהגוני ו"שזוף" עם מעטה שחור ועיניים ירוקות, עם גוון מסוים של שחור של הפרווה.

גודל ומשקל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובה האזור מאחורי האוזניים עבור המלינואה הזכריים נע בין 61–66 סנטימטרים, בעוד שגובה אזור זה אצל הנקבות נמדד בין 56–61 סנטימטרים. משקל הנקבות נע בין 30–35 ק"ג, משקל הזכרים גבוה יותר, ועומד על 35–40 ק"ג.

טמפרמנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי מלינואה שגודלו ואומנו היטב הם בדרך כלל פעילים, אינטליגנטיים, חברותיים, מגנים ובעלי מוסר עבודה גבוה. מלינואה בלגי מציגים רמות אנרגיה שהן בין הגבוהות מכלל גזעי הכלבים. מלינואה טיפוסי יהיה בעל אנרגיה טיפוסית לגור כלבים עד גיל 3, למרות שנפוצים גם מקרים שבהם הם יציגו את האנרגיה הזו עד גיל 5. לרבים מהם יש חוש ציד מפותח. חלק מהם יכולים להיות מלהיבים ובעלי צורך משחק באופן מופרז, בעיקר בצעירותם.

הכלבים עשויים להיות הרסניים או לפתח התנהגויות עצבניות, אם לא מסופקים להם מספיק תרגילים ותמריצים. הדבר גורם לעיתים בעיות עבור בעלי הכלבים, אשר אינם מיומנים במתן תרגילים שהם דורשים או עבודה שעליהם לבצע. הם כלבים בעלי גודל בינוני הדורשים אימון רב, ונהנים להיות מאותגרים עם משימות חדשות. הם ידועים כקלים ביותר לאימון, בעקבות התמריצים הניתנים להם כפרסים.

כלב עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבלגיה, גרמניה, הולנד ומדינות אירופאיות נוספות, כמו גם בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה והונג קונג, המלינואה גדל בראש ובראשונה ככלב עבודה עבור הגנה עצמית, אבחון וזיהוי, כמו גם ככלב משטרתי חיפוש והצלה ופעילויות ספורט כגון שוצהונד. השירות החשאי של ארצות הברית וחיל האוויר האוסטרלי משתמשים בכלב הזה, יחד עם גזעים אחרים כגון רועה הולנדי, כולל GSD. בכוחות החמושים של ארצות הברית, רועה מוביל את השיירה ומאחוריו עוקב המלינואה הבלגי.

בהודו, משטרת הגבולות ההינדו טיבטית (אנ') ובקומנדו משמר הביטחון הלאומי של הודו NSG שילבו כלב זה ביחידת ה-K-9. כלבי מלינואה משתמשים גם ביחידת עוקץ. גודלם מאפשר למאמציהם לשאתם ביד, ועדיין הם גדולים דיים כדי לטפל במקרי אלימות בקרב בני אדם. בהשוואה לגזעי כלבים אחרים (רועה גרמני ורוטווילר), פרוותיהם הקצרות וצבעיהם הנייטרליים מותאמים יותר לתנאים טבעיים ופחות חשופים למכת חום. ב-2011, United States Navy SEALs השתמשו בכלב מלחמה בשם "קהיר" במבצע חנית נפטון, לשם חיסולו של אוסאמה בן לאדן. ב-2014, השתתפו שני כלבי מלינואה, ששמותיהם היו "ג'ורדן" ו"הוריקן", בעצירתו של אדם, שקפץ מעל גדר ב-1600 Pennsylvania Avenue.

בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוחלת החיים הממוצעת של המלינואה הבלגי עומדת על 10–12 שנים. בעיות בריאות ידועות של מלינואה כוללות קטרקט, אפילפסיה, בעיות הקשורות לבלוטת התריס, ניוון מתקדם של הרשתית, תזוזת עצמות באזור האחוריים ועוד, למרות שבעיות אלו צומצמו באמצעות גידול סלקטיבי של הכלבים (בחירה של הכלבים הטובים ביותר במחזור גידול מסוים לצורך משימה מסוימת).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רועה בלגי בוויקישיתוף