מדעי הרוקחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רוקחות)

מדעי הרוקחות הוא תחום ידע רפואי הכולל מספר ענפים עיקריים:

  • רוקחות או פרמצבטיקה - (Pharmaceutics מהמילה היוונית φάρμακον) עוסקת במחקר ופיתוח צורות המתן של תרופות. בין צורות המתן הנפוצות: כדורים, קפסולות, פתיליות, סירופים, תרחיפים, זריקות ומדבקות עוריות. התחומים שנמצאים כיום בחזית מחקר הרוקחות הם: תרופות בשחרור מושהה, דרכי מתן חדשות של מולקולות ביולוגיות גדולות (מלבד זריקות), תרופות בשתלים רפואיים, תרופות מונחות איבר או רקמה, מתן יעיל של חומר גנטי.
    • רוקחות קלינית - ענף ברוקחות שבו רוקחים נותנים שירות שמטרתו להבטיח שהטיפול התרופתי שמקבל החולה הוא היעיל ביותר, הבטוח ביותר והנחוץ ביותר. רוקחים קליניים פועלים לשיפור בריאות החולה, איכות החיים שלו ומניעת מחלות ובעיות שנובעות מתרופות. בישראל ניתן למצוא רוקחים קליניים בחלק מבתי החולים, בקופות החולים, בחלק מהמרפאות הגריאטריות וכרוקחים עצמאיים. רוקחים קליניים הם בעלי תואר מתקדם (מוסמך אוניברסיטה או בעלי תואר Pharm D).[דרושה הבהרה][דרוש מקור] הם פועלים בשתוף פעולה הדוק עם הרופאים ועם ספקי בריאות אחרים.
  • כימיה תרופתית - חוקרת את סינתזת התרופות.
  • פרמקולוגיה - עוסקת בחקר השפעת חומרים פעילים ביולוגית על יצורים חיים.
    • פרמקוקינטיקה - ענף במדע הפרמקולוגיה העוסק בהשפעת תרופות על הגוף, ובתנועת התרופה בתוך הגוף.

במקרים רבים לא נעשית הבחנה בין רוקחות ובין מדעי הרוקחות, והמושג הראשון משמש לעיתים קרובות לתיאור מדעי הרוקחות כולם.

העוסק במקצוע הרוקחות הוא רוקח - אדם בעל תואר בוגר ברוקחות - B.Sc.Pharm, או תואר מקביל. ורישיון רוקח של רשויות הבריאות במדינתו. רוקח הוא בעל ידע בנושאי מינון, אינטראקציות והשפעותיהן של תרופות.

העוסק במדעי הרוקחות הוא חוקר, בעל ידע ברוקחות, אך אינו בהכרח מתפרנס כרוקח בבית מרקחת. מדעי הרוקחות (ורוקחות בכלל זה) נלמדים באוניברסיטאות, בישראל ניתן ללמוד מדעי הרוקחות באוניברסיטת בן-גוריון (בית הספר הוקם על ידי צבי בן-צבי בשנת 2001) ובאוניברסיטה העברית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדעי הרוקחות בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.