רחוב דאונינג

רחוב דאונינג
Downing Street
השערים בכניסה לרחוב דאונינג
השערים בכניסה לרחוב דאונינג
מידע כללי
על שם ג'ורג' דאונינג עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 217 מ'
הקמה
תקופת הבנייה 1680
מיקום
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
ערים ראשיות לונדון
רובע הסיטי של וסטמינסטר
דרכים מסתעפות וייטהול
קואורדינטות 51°30′12″N 0°07′39″W / 51.503333333333°N 0.1275°W / 51.503333333333; -0.1275
www.number10.gov.uk
(למפת לונדון רגילה)
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ויליאם יוארט גלאדסטון

רחוב דאונינגאנגלית: Downing) הוא רחוב במרכז לונדון באזור וסטמינסטר. זהו רחוב ללא מוצא, היוצא מרחוב וייטהול. ברחוב נמצאים מגורי ראש ממשלת בריטניה ומגורי שר האוצר הבריטי, זה מעל מאתיים שנה. במקור היו אלה מגורי הלורד הראשון של האוצר (First Lord of the Treasury; תפקיד שהפך במהלך השנים לתפקיד ראש הממשלה), ומגורי הלורד השני של האוצר (Chancellor of the Exchequer), שהוא כיום שר האוצר. במרוצת השנים נעשה שימוש במונח "רחוב דאונינג", בעיקר בכלי התקשורת, לשם תיאור גורמים פוליטיים בממשלה הבריטית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחוב נקרא על שם הברון דאונינג, שהיה דיפלומט בשירותם של אוליבר קרומוול וצ'ארלס השני. לאות תודה על שירותיו קיבל דאונינג מהמלך צ'ארלס השני חלקת אדמה מפארק סנט ג'יימס, ובה נמצא כיום הרחוב.

סדר המגורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דאונינג 9- מאכלס את מרכז העיתונאים והתדרוכים. במרכז נערכים תדרוכים לתקשורת הבריטית מפי ראש הממשלה, שרים ובכירי ממשל על אירועי היומיום.[1]
  • דאונינג 10- מעונו הרשמי של ראש ממשלת בריטניה.ראשי הממשלה מתגוררים ברחוב זה מאז עבר ויליאם גלאדסטון עם משפחתו להתגורר בבתים 10, 11 ו-12 בשנת 1881. גלאדסטון שימש הן בתפקיד ראש הממשלה והן בתפקיד שר האוצר. מאז נמצאים מגורי ראש הממשלה באופן מסורתי בבית מספר 10
  • דאונינג 11- מעון המגורים של שר האוצר של בריטניה. כאשר נבחר טוני בלייר לראש הממשלה ב-1997 הוא העדיף להתגורר בדירה הגדולה יותר בבית מספר 11, מכיוון שהיה אז בעל משפחה של שלושה ילדים, בעוד ששר האוצר גורדון בראון היה אז רווק. אף שמשרד ראש הממשלה ממוקם בבית מס' 10, שר האוצר הוא שהתגורר בדירת המגורים במספר 10, ואילו ראש הממשלה ומשפחתו התגוררו בדירת המגורים בבית מס' 11.
  • דאונינג 12- בעבר התגורר בו המצליף הראשי, כיום מאכלס את לשכת העיתונות של ראש הממשלה, היחידה לתקשורת אסטרטגית ויחידת המידע והמחקר.
  • משרד החוץ וחבר העמים

אבטחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד סוף שנות ה-80 רחוב דאונינג היה פתוח לציבור והיו רשאים להתהלך בו בצורה חופשית. ב-1989, בעקבות הגברת הפעילות החבלנית של הצבא האירי הרפובליקני בבריטניה, תוגברו סידורי הביטחון סביב ראש הממשלה במסגרתם הותקנו שערי מתכת בכניסה לרחוב דאונינג; ומאז הרחוב אינו נגיש לציבור הרחב שכן הכניסה ניתנת רק על ידי המשטרה למבקרים קבועים, עובדי משרדי ראש הממשלה, חברי פרלמנט , ועיתונאים בעלי אשרה. ב-7 בפברואר 1991 ערך ארגון הצבא האירי הרפובליקני הזמני התקפת מרגמות על הבית.

במאי 2023, נפגעו השערים כאשר מכונית התנגשה בהם. וזאת בזמן שראש הממשלה רישי סונאק נכח במעון . אדם נעצר על ידי המשטרה והאירוע לא היה קשור לטרור.[2]

כיום רחוב דאונינג מאובטח על ידי יחידת ההגנה הפרלמנטרית והדיפלומטית של משטרת המטרופולין.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רחוב דאונינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matthew d'Ancona, Matthew d'Ancona: Michael Gove is now Chief Whip to the nation, Evening Standard, ‏2014-07-16 (באנגלית)
  2. ^ "Man arrested after car crashes into Downing Street gates" (באנגלית בריטית). 2023-05-25. נבדק ב-2023-12-23.