Reset

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ריסט)

במחשב ובמערכת משובצת מחשב, פעולת ריסטאנגלית: reset) היא קיצור למילה ריסטרט ( באנגלית restart) המשמשת לחילוצו של המחשב ממצב תקלה (באג) שנקלע אליו, באמצעות אתחולו, כך שהוא חוזר למצבו ההתחלתי. פעולת ריסט גורמת להפסקת פעולתן של כל התוכניות הפועלות באותה עת, ולטעינתה מחדש של מערכת ההפעלה. הפעולה נעשית בדרך כלל במענה לתקלה המשבשת את פעולת מערכת ההפעלה, באופן שהיא אינה מתפקדת כראוי. מצבי תקלה קלים יותר, שאינם פוגעים במערכת ההפעלה, מאפשרים הפעלה מחדש של התוכנית הפגומה לבדה, בלי לפגוע בתפקוד הכולל של המחשב.

לעיתים, אף שפעולת מערכת ההפעלה משובשת ומצריכה ריסט, עדיין ניתן לתת למערכת ההפעלה הוראה לבצע את פעולת הריסט ("ריסט רך" - ריסט בתוכנה). במצבים קשים יותר, פעולת הריסט נעשית באמצעות לחיצה על כפתור מתאים במארז המחשב ("ריסט קשה" - ריסט בחומרה).

תדירות ביצוע פעולת ריסט מהווה מדד לחוסנה של מערכת המחשב, ובפרט לחוסנה של מערכת ההפעלה. אתגר מובהק של מפתחי מערכת הפעלה הוא להביא את מספר פעולות הריסט בה למינימום. במערכת הפעלה נתונה, אתגר דומה של מתקיניה ומתפעליה הוא ליצור קונפיגורציה שבה מספר פעולות הריסט יהיה מזערי. במבחני קבלה הנערכים לתוכנה חדשה, כחלק מתהליכי הבטחת האיכות שלה, מצבים שבהם היא גורמת לצורך בריסט מהווים כישלון במבחן.

ביצוע ריסט גורם לאתחול המחשב ללא שמירה של הנתונים המשמשים את התוכניות הפעילות, ובכך גורם לאובדן מידע שטרם נשמר. בעת ביצוע ריסט במחשב אישי, הנפגע מכך הוא המשתמש במחשב זה. בעת ביצוע ריסט בשרת, נפגעים מכך כל המנסים להשתמש בשירותי השרת באותה עת. לחיצה על כפתור הריסט במחשב אישי היא עניין פשוט, שהרי המשתמש נמצא בסמוך למחשבו. לחיצת ריסט בשרת אינה כה פשוטה, משום שלעיתים השרת נמצא בחוות שרתים מרוחקת - בקומה אחרת או בעיר אחרת. להתמודדות עם בעיה זו ניתן לצייד חוות שרתים באמצעים לביצוע ריסט מרחוק, בתקשורת.

גרסאותיה הראשונות של מערכת ההפעלה "חלונות" נודעו במסך "המוות הכחול" שהוצג בהן לעיתים קרובות, ופירושו היה שיש לבצע ריסט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]