ריצ'רד בנג'מין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד בנג'מין
Richard Benjamin
ריצ'רד בנג'מין, 1986
ריצ'רד בנג'מין, 1986
לידה 22 במאי 1938 (בן 85)
ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1962 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג פאולה פרנטיס (1961–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Prentiss Benjamin עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד סמואל בנג'מיןאנגלית: Richard Samuel Benjamin; נולד ב-22 במאי 1938) הוא שחקן קולנוע ובמאי אמריקאי יהודי, זוכה פרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1975 על הופעתו בסרט "צמד בכותרות" ומועמד פרס גלובוס הזהב לשנת 1971 על תפקידו בסרט "יומנה של עקרת בית עצבנית".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנג'מין נולד בניו יורק ולמד באוניברסיטת נורת'ווסטרן שבשיקגו, שם למד תיאטרון והתנסה לראשונה כשחקן במחזות רבים.

קריירת קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל את דרכו כשחקן ראשי בסיטקום שיצר התסריטאי לאונרד סטרן "הוא והיא". בשנת 1969 ערך את הופעת הבכורה שלו בדרמה הקומית "היה שלום קולומבוס" בתפקיד צעיר יהודי ממשפחה פשוטה, אך משכיל ומפוכח, המפתח רומן עם צעירה יהודית (אלי מק'גרו) ממעמד גבוה.
בנג'מין היה מועמד לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר בשנת 1970 על הופעתו בדרמה "יומנה של עקרת בית עצבנית" בתפקיד עורך הדין ג'ונתן בלסר ושיחק בסרט המלחמה המבוסס על הרומן "מלכוד 22" בתפקיד קצין מבצעי התעופה מייג'ור דנבי.

הוא זכה בפרס בשנת 1975 על תפקידו בתור בן קלארק אחיינו המפיק של הקומיקאי וילי קלארק (ולטר מתיאו) בקומדיה של הרברט רוס "צמד בכותרות" (The Sunshine Boys). לאורך שנות ה-70 הופיע בנג'מין בסרטים "עולם המערב" המוערך של מייקל קרייטון בתפקיד פיטר מרטין, בקומדיית האימה "אהבה בנשיכה ראשונה" בתפקיד הפסיכיאטר ד"ר ג'פרי רוזנברג/ ואן הלסינג ו"מי רצח את שילה?" בתור התסריטאי טום פרקמן. כמו כן שיחק בתפקיד הראשי בעונה היחידה של סדרת הטלוויזיה המדע בדיונית "קווארק".

ב-1981 שיחק בקומדיית האימה "יום שבת ה-14". ב-1997 שיחק בנג'מין בסרטו של וודי אלן "לפרק את הארי" בתור קן הדמות ברומן של הסופר הארי בלוק. את הופעותיו האחרונות כשחקן עשה בנג'מין בקומדיות "ראש בראש עם משפחת שטיין" ו"הנרי פול כאן" ובסדרת הטלוויזיה "החיים על פי נד".

בשנת 2023 שיחק בתפקיד קטן בסרט הקומדיה הרומנטית "איזה אנשים" שהוקרן באולמות קולנוע נבחרים ולאחר שבוע ב-27 בינואר שוחרר בנטפליקס.

כבמאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת שנות ה-80 עשה בנג'מין הסבה גם לבימוי ובשנת 1982 ביים את סרט הביכורים שלו "שנתי המועדפת", קומדיה שזכתה להצלחה רבה עם מועמדוית לפרס אוסקר אחד ולשלושה פרסי גלובוס הזהב כולל לסרט הקומי/מוזיקלי הטוב ביותר. ב-1984 ביים שני סרטים, קומדיית הפשע "חום העיר" בכיכובם של קלינט איסטווד וברט ריינולדס והדרמה הקומית" ירח רומנטי" בכיכובם של שון פן וניקולס קייג'. ב-1986 ביים בנג'מין את הקומדיה הרומנטית שזכתה להצלחה יחסית "זהירות הבית מתפרק" בהפקת פרנק מארשל ובכיכובם של טום הנקס ושלי לונג. ב-1988 ביים את הקומדיה המדע בדיוני "אמי החורגת היא חייזרית" ואת הדרמה "ניקיטה הקטנה", סרטים שלא זכו להצלחה יתרה.

ב-1990 ביים בנג'מין את הקומדיה "בתולות הים" בכיכובן של שר, וינונה ריידר וכריסטינה ריצ'י ואת הקומדיה המשטרתית "מרכז העיר". ב-1996 ביים את הדרמה הקומית "גברת וינטרבורן" שנחלה כישלון ביקורתי ומסחרי.ב-1998 ביים את סרט הטלוויזיה "מלחמות הפנטגון" שזכה בפרס אמי, בסרט אף שיחק בתפקיד חבר הוועדה הצבאית קספר ויינברגר.

לאחר מכן ביים את הקומדיות הכושלות "הפסיכיאטר בפנים" ו"מרסי X" בכיכובו ובכיכובם של ליסה קודרו ודיימון ווייאנס. ב-2006 ביים את סרטו האחרון עד כה "דבר קטן שנקרא רצח" שהיה מועמד לפרס אמי על הופעתה של כוכבת הסרט ג'ודי דייוויס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנג'מין התחתן בשנת 1961 עם השחקנית פאולה פרנטיס איתה הופיע בסיטקום "הוא והיא" ובסרטים "מלכוד 22" ו"יום שבת ה-14", לזוג נולדו שני ילדים שחקנים רוס ופרנטיס בנג'מין.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים שביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'רד בנג'מין בוויקישיתוף