ריצ'רד לינקלייטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ריצ'רד לינקלטר)
ריצ'רד לינקלייטר
Richard Linklater
צילום משנת 2007
צילום משנת 2007
לידה 30 ביולי 1960 (בן 63)
יוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Richard Stuart Linklater
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת המדינה סם יוסטון
  • תיכון בלייר
  • Austin Community College District עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים לורליי לינקלייטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.detourfilm.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד לינקלייטראנגלית: Richard Stuart Linklater; נולד ב-30 ביולי 1960) הוא במאי ותסריטאי קולנוע אמריקאי, זוכה פרס גלובוס הזהב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינקלייטר נולד וגדל ביוסטון אשר בטקסס. אביו היה צ'ארלס ו. לינקלייטר השלישי ואמו, דיאן מרגרט לינקלייטר לבית קריגר, מרצה באוניברסיטת יוסטון. הוא עזב את לימודיו האקדמאים והחל לעבוד באסדה לקידוח נפט במפרץ מקסיקו. בחופשותיו ביוסטון היה מבקר תדיר באולמות הקולנוע בעיר, שם גילה את אהבתו לתחום. לינקלייטר הוציא את חסכונותיו על ציוד הפקה בסיסי וב-1985 עבר לאוסטין, שם ייסד את אגודת הקולנוע של אוסטין, שתפקדה כמעין חברת הפקות לסרטים עצמאיים.

קריירה קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מספר שנים בהן עסק בעיקר בהפקת סרטים קצרים לינקלייטר הפיק את סרטו הראשון באורך מלא ב-1989. הפקת הסרט ארכה שנתיים, מהן שנה שלמה הוקדשה לעריכתו. הסרט 'It's Impossible to Learn to Plow by Reading Books' (בתרגום חופשי: "בלתי אפשרי ללמוד לחרוש על ידי קריאת ספרים") עסק בנושאים אשר יהפכו עם הזמן לסימן ההיכר של לינקלייטר - נרטיב מעורפל עד לא קיים ותנועות מינמליות של המצלמה.

בעוד שסרט זה לא זכה לתהודה רבה, הרי שסרטו הבא של לינקלייטר, "בטלנים בטקסס" (במקור: Slacker), הפך במהרה לסרט פולחן. הסרט מתאר יום בחייהם של מספר צעירים ביוסטון, אשר מסתובבים ברחבי העיר ללא מטרה מסוימת. הסרט היה מועמד לפרס בפסטיבל סאנדנס והפך את לינקלייטר לשם דבר בקרב קהילת יוצרי הקולנוע העצמאיים.

לינקלייטר המשיך להפיק סרטים עצמאיים וקטנים, בהם הדגש היה יותר על היצירה האומנותית מאשר על הפן המסחרי. בין אלו בלטו "חיים בהקיץ" ו"סורק אפילה", עיבוד קולנועי לספרו של סופר המדע-בדיוני פיליפ ק. דיק. בשני אלו השתמש לינקלייטר בטכניקה נדירה למדי בזמנו, בה ראשית צילם הסרט עם השחקנים ולאחר מכן הפך הצילום הדיגיטלי לאנימציה מאוירת באמצעות מחשב.

במקביל לסרטיו אלו לינקלייטר ביים וכתב מספר סרטים מסחריים, בהם בלטו "רוק בבית הספר" וטרילוגיית הסרטים "לפני הזריחה", "לפני השקיעה" ו"לפני חצות". על כתיבת התסריט של "לפני חצות" היה מועמד לפרס האוסקר ביחד עם אית'ן הוק וג'ולי דלפי. עוד ניסה את כוחו בכתיבת פיילוט עבור ערוץ הטלוויזיה האמריקאי HBO, אשר לא נחל הצלחה.

ב-2014 יצא לאקרנים סרטו "התבגרות", אותו צילם במשך 12 שנים. הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית סרט הקולנוע הדרמטי הטוב ביותר. לינקלייטר עצמו זכה בפרס גלובוס הזהב ובפרס באפט"א לקולנוע בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר.

ב-2017 יצא לאקרנים הסרט "חברים לחיים", דרמה קומית אותה כתב וביים. ב-2018 ביצע הופעת משחק מינורית בסרטו של אית'ן הוק "בלייז".

בשנת 2019 ביים את הסרט "איפה את, ברנדט" בכיכובה של קייט בלאנשט, המבוסס על ספרה באותו השם של מריה סמפל.

ב-29 באוגוסט 2019 רכשה חברת בלאמהאוס הפקות את הזכויות למחזמר "Merrily We Roll Along" (בעברית: "מתגלגלים"), כאשר לינקלייטר נבחר לביים את העיבוד הקולנועי ולהפיק אותו יחד עם ג'ייסון בלאם, ג'ונתן מארק שרמן וג'ינג'ר סלדג'. בן פלאט, ביני פלדשטיין ובלייק ג'נר לוהקו לככב בסרט. הוכרז כי הפקת הסרט תתחיל אחת לשנתיים במהלכן השחקנים הראשיים מתבגרים בדומה לדמויות אותן הם מגלמים, בדומה לאופן בו נעשה בסרט "התבגרות" (שכתב וביים לינקלייטר). הסרט מבוסס על המחזמר משנת 1981 של סטיבן סונדהיים.

בשנת 2022 החל לעבוד על סרט אנימציה, אותו ביים, כתב והפיק "אפולו ½10: הרפתקה בעידן החלל" בהשתתפותם של ג'ק בלאק, גלן פאוול, זאקרי לוי וג'וש ויגינס. הסרט עלה לפלטפורמות של נטפליקס ב-1 באפריל 2022.

סרטו הבא, קומדיית האקשן "Hit Man" הוקרן בבכורה בפסטיבל הסרטים של ונציה ב-5 בספטמבר 2023.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'רד לינקלייטר בוויקישיתוף