גיליון הרשעות קודמות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רישום פלילי)
נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר המשפטים אבי ניסנקורן מודיעים על מתווה מיוחד למחיקת רישום פלילי ועידוד היציאה ממעגל הזנות, דצמבר 2020

גיליון הרשעות קודמות הוא רישום כלל ההרשעות והעונשים שהוטלו על אדם כלשהו בערכאות משפטיות בישראל. מאגר ההרשעות הקודמות של כל אדם מנוהל על ידי משטרת ישראל במסגרת המרשם הפלילי כפי שהוסדר בסעיף 1 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, שכותרתו "ניהול המרשם":

"(א) המשטרה תנהל מרשם פלילי ובו פרטי רישום לעניין כל אדם שניתנה לגביו הרשעה או החלטה אחרת כאמור בסעיף 2..."

ביולי 2022 הוחלף חוק זה בחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, שבו מוסדר המרשם הפלילי בפרק ג'.

גיליון הרשעות קודמות משמש את המשטרה בחקירותיה, כדי ללמוד ממנו על עברו של חשוד או עד באירוע פלילי. הגיליון מוצג בהליכים משפטיים, לאחר שהנאשם הורשע או שנקבע כי ביצע את העבירה ולאחר שניתן לו לעיין בו, וכל זאת כדי להציג את עברו הפלילי לשופטים הדנים בעונש שיוטל עליו, וזאת מכוח סעיף 188 לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), ה'תשמ"ב (1982) שכותרתו "דרכי הוכחה":

"(א) מותר לקבל כראיה לעניין סעיף 187, בנוסף לכל דרך אחרת של הוכחה כדין, העתק מהמרשם הפלילי המתנהל בידי המשטרה על החלטות של בית משפט או בית דין הדן בפלילים הנוגעות לנאשם, למעט זיכוי -

(1) כשהדיון מתנהל בפני הנאשם - אם העתק המרשם הפלילי הוגש לבית המשפט והנאשם לא הכחיש את תכנו;
(2) כשהדיון מתנהל שלא בפני הנאשם - אם נתקיימו שני אלה:
(א) לנאשם או לסניגורו ניתנה הזדמנות סבירה לפני מועד הדיון לעיין במרשם הפלילי ולהעתיקו;
(ב) בהזמנה למשפט צוין כי אם לא יתייצב הנאשם למשפט, ניתן יהיה לנהוג כאמור בסעיף זה, וכן צוין בהזמנה כי הנאשם וסניגורו זכאים לעיין במרשם הפלילי ולהעתיקו וצוינו המקום והמועדים לעיון;..."

על פי מספר הלכות משפטיות ובהתקיים תנאים מסוימים, עשוי להיחשף גיליון ההרשעות הקודמות גם של עדים במשפט פלילי ולא רק של נאשמים. גיליון הרשעותיו הקודמות של הנאשם עשוי להיחשף בבית המשפט גם בשלב מוקדם יותר, כראיה לסתור את טענותיו בדבר אופיו הטוב.

השפעות רישום פלילי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרישום פלילי מגוון השפעות שונות על האדם, ורבים מעוניינים למחוק את הרישום הפלילי בגינן[1].

השפעה אישית - כשאדם מבצע עבירה מסוימת, אפילו עבירת תעבורה ולא עבירה על סדר הדין הפלילי, השופט רשאי בהליך לבקש לבחון את גיליון ההרשעות של אותו אדם. אם ביצע עבירות נוספות, באותו תחום או בתחומים אחרים, יכול הדבר להיחשב לרעתו ולהוביל לגזירת עונש חמור יותר כדי להרתיע אותו מביצוע עבירות נוספות.

השפעה על הקריירה - אדם בעל רישום פלילי שמבקש להתקבל לעבודה בתחום הביטחון או במשרד ממשלתי כנראה ינופה בשלבים ההתחלתיים של המיון לתפקיד, משום שתפקידים רבים בתחומים אלה דורשים עבר פלילי נקי וגיליון הרשעות ללא רבב.

רישיון נשק - אדם שמחזיק ברישיון נשק ומבצע עבירה שבגינה הוא מורשע, יכול לאבד את רישיונו לנשק.

אדם בעל רישום פלילי לא יכול להיות מועסק כסוכן מכס, מתווך מקרקעין, קבלן, אדריכל רישוי, סוכן ביטוח, נהג אוטובוס, כבאי, פסיכולוג ומקצועות רבים נוספים[2]. כמו כן, ארצות הברית ורוב מדינות אירופה אינן מאשרות בדרך כלל קבלת אשרת כניסה למדינה לבעלי רישום פלילי.

התיישנות ומחיקה של רישום פלילי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים וחוק המידע הפלילי ותקנת השבים שהחליפו, כחלוף שנים אחדות ממועד מתן פסק הדין המרשיע חלה התיישנות על ההרשעה, וכחלוף עוד שנים אחדות חלה מחיקה על ההרשעה. צעדים אלה, שמצמצמים מאוד את מספר הגורמים שזכאים לקבל מידע על ההרשעה, נועדה לאפשר למי שפשע, נענש וסר מדרכו הרעה לשוב ולהשתלב בחברה, בלי שפשעו יפריע לכך.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו ייעוץ משפטי.