רמבו (סדרת סרטים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רמבו 3)
רמבו
Rambo
משחק הדמים (רמבו 1)
משחק הדמים (רמבו 1)
בימוי טד קוטצ'ף עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי באז פייטסהאנס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סילבסטר סטאלון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'רי גולדסמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי אוריון עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1982 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רמבואנגלית: Rambo) הוא זיכיון סרטי פעולה אמריקאי, המבוססים על רומן מאת דייוויד מורל בשם "משחק הדמים" ("First Blood") (אנ'), שיצא בשנות ה-70 של המאה ה-20 ותורגם ל-30 שפות. בתפקיד הראשי מככב השחקן סילבסטר סטאלון בתפקיד ג'ון רמבו, גיבור מלחמת וייטנאם וחייל הכוחות המיוחדים לשעבר, בעל מיומנויות הישרדות והתמחות בכלי נשק, קרב פנים אל פנים ולוחמת גרילה. לאורך הסרטים רמבו מוצא את עצמו נקלע למצבים קיצוניים שונים, שבין היתר כוללים הצלת שבויים והשמדת מחנה האויב. את שלושת הסרטים הראשונים הפיקו מריו קזר ואנדרו וג'נה, מפיקי סדרת סרטי שליחות קטלנית.

סדרת הסרטים כוללת את "משחק הדמים" (1982), "רמבו: משחק הדמים 2" (1985), "רמבו 3" (1988) "ג'ון רמבו" (2008) ו"רמבו 5 משחק הדמים האחרון" (2019).

סדרת הסרטים (במיוחד הסרט השני) הפכו לסרטי קאלט, והשם "רמבו", לביטוי נרדף לגיבור מלחמה.

הסרטים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת הסרט הראשון
כרזת הסרט השני
כרזת הסרט השלישי
כרזת הסרט הרביעי

משחק הדמים (1982)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – משחק הדמים

הסרט הראשון בסדרת הסרטים יצא ב-22 באוקטובר 1982 בבימויו של טד קוצ'ף, והוא מבוסס על ספר בעל אותו שם שחיבר דייוויד מורל ויצא לאור בשנת 1972. הסרט עוסק בהתמודדות של יוצאי מלחמת וייטנאם עם חוסר האהדה של החברה האמריקאית כלפיהם לאחר המלחמה, בתקשורת הבלתי אמינה ובאחריותו של הדרג המדיני לכישלון המלחמה כאשר לא נתן לצבא לנצח. הסרט גרף הכנסות של כ-125 מיליון דולר ברחבי העולם. הביקורות שיבחו את הסרט והוא נחשב לאחד הסרטים המצליחים ביותר של שנת 1982.

ג'ון רמבו, איש הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית וגיבור מלחמת וייטנאם הסובל מהלם קרב, משתחרר מן הצבא האמריקני וחוזר לארצות הברית ומתקשה להסתגל לחיים הרגילים. הוא משוטט לאורכה של המדינה כנווד. בדצמבר 1982 הוא מגיע לעיירה נידחת, לאחר שמתברר לו שחברו האחרון שנותר בחיים מיחידתו לשעבר מת ממחלת סרטן בה לקה במלחמה. בחיפושו אחר מקום לאכול והזדמנות לעבודה, רמבו אינו מתקבל בברכה בידי שריף העיירה וויל טיסייל (בריאן דנהי), ששופט אותו לרעה עקב בגדיו המלוכלכים והמרופטים ושערו הארוך והמבולגן. הוא נעצר בעוון "שוטטות". התעללויות הסוהרים מעוררות בו פלאשבקים מזמן שביו בידי הצבא הווייטנאמי. הוא נמלט אל היער ולמרות ניסיונות רשויות החוק והצבא לתפסו ואף להורגו, הוא עושה כל שביכולתו כדי לשרוד בלי להרוג אותם. צילומי הסרט (של הצלם, אנדרו לאסלו) מתארים אלימות, מרדפים ומלכודות אכזריות, על רקע נופים יפים ומאיימים. הסרט מסתיים כאשר מפקדו של רמבו מימיו בכומתות הירוקות, הקולונל טראוטמן, משכנע אותו כביכול לחזור איתו לבסיס האימונים, בפורט בראג, ולמעשה - משכנע אותו למסור את נשקו ולהיכנע לכוחות המשטרה והצבא המקיפים אותו.

רמבו: משחק הדמים 2 (1985)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט השני בסדרת הסרטים יצא ב-22 במאי 1985 בבימויו של ג'ורג' קוסמטוס. את התסריט חיברו סילבסטר סטאלון וג'יימס קמרון. הסרט נחל הצלחה בקופות וגרף הכנסות של כ-300 מיליון דולר ברחבי העולם. הוא הסרט השני המצליח ביותר לשנת 1985, אחרי בחזרה לעתיד. הסרט השיג את תשומת לבו של נשיא ארצות הברית לשעבר רונלד רייגן, ששיבח את משחקו של סטאלון כרמבו, סמל לצבא ארצות הברית.

לאחר אירועי הסרט הראשון, רמבו נמצא בכלא מחנה עבודה וזוכה לביקור ממפקדו לשעבר, קולונל טראוטמן (ריצ'רד קרנה). טראוטמן מציע לרמבו חנינה מלאה בתנאי שיטוס לווייטנאם בחיפוש אחר שבויי מלחמה. רמבו מסכים והוא מתודרך להיכנס לשטח האויב למטרות צילום בלבד, כדי להוכיח שאין עוד שבויי מלחמה בווייטנאם.

רמבו צונח בג'ונגלים של וייטנאם, אך מאבד את רוב הציוד שאיתו מלבד סכיניו וחץ וקשת. הוא מגלה את דבר קיומם של שבויי מלחמה, מחלץ אחד מהם ונמלט בסירת מנוע, אבל בעת ההמתנה לאיסוף, מפקד המבצע מחליט לנטוש אותו מחשש הדימוי הציבורי השלילי לו בוודאי יזכה אם האמת תתגלה. רמבו נשבה על ידי הווייטנאמים ולומד כי הצבא האדום עוזר לחיילים הווייטנאמים ומאמן אותם. רמבו עובר עינויים קשים בידי קולונל פודובסקי (סטיבן ברקוף), אך נמלט משוביו. בעזרת לוחמת גרילה הוא הורג חיילים וייטנאמים וסובייטים רבים, וגונב מסוק בל 212 שבעזרתו מפציץ את מחנה השבויים ומשחרר את שבויי המלחמה. בדרכו חזרה למחנה האמריקני בתאילנד הוא נרדף בידי קולונל פודובסקי במסוק מיל מי-24, אך מצליח לפוצצו לאחר שביים את מותו.

רמבו 3 (1988)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט השלישי בסדרת הסרטים יצא ב-25 במאי 1988 בבימויו של פיטר מקדונלד. הסרט הצליח פחות מקודמו בקופות, עם הכנסות של מעל ל-189 מיליון דולר ברחבי העולם. על פי ספר השיאים של גינס, "רמבו 3" היה הסרט האלים ביותר שנעשה עד כה, עם 221 מעשי אלימות, לפחות 70 פיצוצים ו-108 מיתות, אם כי הסרט הרביעי בסדרה שבר את השיא עם 261 מיתות. הסרט צולם בחלקו בישראל.

הסרט פותח בקולונל טראוטמן, ששב לתאילנד ומוצא את ג'ון רמבו, שהחליט לפרוש לחיים בודהיסטיים, אך למחייתו נאלץ להשתתף בקרבות מקלות אלימים. הוא מבקש ממנו להתלוות אליו למשימה באפגניסטן, כדי לספק כלי נשק לכוחות המורדים. אולם, רמבו מסרב. כאשר נודע לרמבו שקולונל טראוטמן נשבה בידי הסובייטים באפגניסטן, הוא טס לפקיסטן ונפגש עם סוחר נשק בשם מוסא (ששון גבאי), שמסכים לקחת אותו ללב המדבר האפגני, קרוב למקום שביו של טראוטמן. בין היתר הוא עוזר גם לכוחות המוג'אהדין האפגנים החיים תחת השלטון הסובייטי. העם האפגני עוזר לרמבו לכבוש את המבצר מבחוץ בעוד רמבו מציל את הקולונל.

ג'ון רמבו (2008)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרביעי בסדרת הסרטים יצא ב-25 בינואר 2008 בבימויו של סילבסטר סטאלון ובהפקתו של אבי לרנר. לפי דברי סטאלון, הסרט אלים יותר מקודמיו "כי זה מה שרמבו באמת צריך להיות". סכום הכנסותיו הכולל נאמד בכ-113 מיליון דולר - קרוב ל-43 מיליון דולר בארצות הברית ומעל ל-70 מיליון דולר ברחבי העולם. הביקורות התרשמו מנוכחותו של סטאלון על המסך, כעשרים שנה לאחר צאת הסרט השלישי בסדרה, אם כי הסרט התקבל בתגובות מעורבות בידי המבקרים בעיקר לנוכח האלימות הרבה המצויה בו.

20 שנה לאחר צאת הסרט השלישי בסדרה, ג'ון רמבו חי חיי בדידות בערבות צפון תאילנד, הרחק ממלחמת האזרחים המתמשכת בגבול בורמה. הכל משתנה כאשר חבורת מיסיונרים לזכויות האדם מבקשת מרמבו להדריך אותם בגבול הבורמזי לצורך הובלת ציוד רפואי לנזקקים. רמבו מסרב. כאשר הם עצמם נלכדים בשטח, רמבו יוצא להצילם עם עזרתם של שכירי חרב.

רמבו 5: המשחק האחרון (2019)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 בפברואר 2008, ציין סילבסטר סטאלון בריאיון לרויטרס כי הפקת הסרט החמישי בסדרה תלויה במידת ההצלחה של הסרט הרביעי. ב-10 במרץ 2008 נחשף לראשונה באתר Moviehole.net כי סטאלון סיים לכתוב חצי מהתסריט של רמבו 5 וכי הסרט איננו מתוכנן להיות סרט מלחמה. ב-3 בנובמבר 2008 אישר סטאלון כי הסרט נמצא בשלבי הפקה. ב-1 במאי 2010 ציין סטאלון כי אין לו כל כוונה לחזור לגלם את הדמות פעם נוספת[1].

ב-24 ביוני 2014, חברת הסרטים הגרמנית Splendid אישרה כי סטאלון החל עבודה על כתיבת התסריט לסרט חמישי בסדרה. בהודעה לעיתונות הוצהר כי "סילבסטר סטאלון חוזר עם רמבו 5, בתפקיד הסמלי שלו. הפעם הוא הולך נגד הקרטל המקסיקני. סטאלון מתאר את רמבו החדש כגרסה שלו ל"ארץ קשוחה""[2]. ב-28 בדצמבר 2014, סטאלון הודיע בטוויטר שהתסריט של הסרט הושלם[3][4]. בשלב זה נודע כי סטאלון גם צפוי לביים את הסרט.

לפני יציאת הסרט דנו בשאלות רבות אודות השתתפותו של סטאלון בתפקיד רמבו. ב-5 בינואר 2016 סיפר סטאלון למגזין "Variety" כי פרש מתפקיד רמבו, ובכך למעשה מבוטלת הפקת סרט חמישי מתוכנן בהשתתפותו. הודעה זו השאירה פתח לאפשרות ששחקן אחר יגלם את התפקיד. נכון לאותה שנה, רשת פוקס מפתחת סדרת טלוויזיה על בסיס סרטי "רמבו", אשר אמורה להתמקד בבנו של ג'ון רמבו.

באוקטובר 2016, פורסם כי אריאל ורומן צפוי לביים סרט ריבוט של סדרת "רמבו" ללא סטאלון.

אולם, ב-8 במאי 2018 הוכרז שוב על הפקת סרט חמישי בו ישוב סטאלון לתפקיד רמבו בפעם האחרונה. את התסריט לסרט כתב סטאלון יחד עם מאט קירויניק. באוגוסט 2018 פורסם כי אדריאן גרונברג יביים את הסרט, שיקרא "Rambo V: Last Blood" ("רמבו 5: משחק הדמים האחרון"). צילומי הסרט החלו באוקטובר 2018 והסתיימו בדצמבר של אותה שנה. סטאלון פרסם שהסרט עתיד להיות מופץ בסתיו 2019[5]. תאריך יציאת הסרט הסופי היה 20 בספטמבר 2019.

עלילת הסרט מתרחשת כשג'ון רמבו כבר מבוגר, ומחליט לנסוע למקסיקו כדי להציל את הבת של חברתו, אשר נחטפה על ידי הקרטל המקסיקני. סילבסטר סטאלון אמר כי אם הסרט יצליח יהיה לו סרט המשך שישי.

מדיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רמבו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סטאלון אומר שרמבו 5 לא יצא לפועל
  2. ^ http://www.smh.com.au/entertainment/movies/sylvester-stallone-returns-for-rambo-v-20140624-zsjmt.html
  3. ^ https://twitter.com/TheSlyStallone/status/549319789953290240
  4. ^ http://www.comingsoon.net/movies/news/395801-sylvester-stallone-confirms-plans-for-rambo-last-blood-and-scarpa
  5. ^ Gilyadov, Alex (8 במאי 2018). "Rambo 5 Confirmed by Stallone, Coming Fall 2019". IGN. נבדק ב-8 במאי 2018. {{cite news}}: (עזרה)