רמי פורטיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רמי פורטיס
לידה 7 ביולי 1954 (בן 69)
תל אביב, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות מ-1975
סוגה רוקפאנק רוקרוק אלטרנטיבי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
חברת תקליטים CBS ישראלנענע דיסקהד ארציהליקון
שיתופי פעולה בולטים ברי סחרוף, שלומי ברכה, שלומי שבן
פרסים והוקרה פרס אקו"ם עריכת הנתון בוויקינתונים
4tis.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רמי (רם אפרים) פורטיס (נולד ב-7 ביולי 1954 בתל אביב) הוא זמר רוק ישראלי בולט ויוצר משפיע. אלבום הבכורה שלו משנת 1978, "פלונטר", נחשב לפורץ דרך בתולדות המוזיקה הישראלית. אלבומו השני, "סיפורים מהקופסא" (1988), נחשב על ידי המבקרים כאחד מאלבומי הרוק החשובים ביותר שיצאו בישראל.[1] פורטיס הוא חבר בלהקת מינימל קומפקט ושותפו של ברי סחרוף לצמד פורטיסחרוף.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1975–1983: השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטיס הוא יליד תל אביב. אביו היה שנים רבות מנהל מחלקת התרבות של עיריית תל אביב.

פורטיס שירת בנ"מ במלחמת יום הכיפורים והושפע רבות מהתופת בחזית. הוא החל את דרכו המוזיקלית ב-1975 כעובד במה בהופעות של להקת תמוז. אריאל זילבר הזמין אותו לשיר את שירו "אינקובטור" בהפסקה של הופעת הלהקה, כשחברי תמוז מלווים אותו[2] (הביצוע נכלל בקופסה "אוספורטיס" ובהוצאה המחודשת של "פלונטר" מסדרת סימני דרך).

באותה שנה הקים פורטיס את להקת "זבוב", שב-1978 שונה שמה ל"מים חמים". היא הופיעה במועדונים כמו המרתף העליון של תיאטרון בית ליסין ויצרה לעצמה קהל קטן אך נאמן.

פורטיס בהופעה של מינימל קומפקט, תל אביב, 2012

ב-1978 יצא אלבומו הראשון של פורטיס, "פלונטר", בחברת "סי.בי.אס" (לימים אן אם סי), בהפקתו המוזיקלית של חיים רומנו. האלבום היה אחד מהאלבומים הרועשים והפרועים ביותר שנוצרו בישראל עד אז. אף על פי שהוא לא הוליד להיטים בזמן צאתו, עם הזמן החלו לבלוט השירים "רד מעל מסך הטלוויזיה", "שמש לך מצפים" ו"אינקובטור" מתוכו. "פלונטר" הקדים את זמנו בצליל רוקיסטי ופאנקיסטי שהושפע מאמנים כגון טלוויז'ן, ראמונס, איגי פופ והסטוג'ס, The Fall והבאזקוקס, וכן בנושאים ובסגנון השירה, שנחשבו לחריגים בנוף המוזיקלי הישראלי של אז. האלבום נמכר במעט מאוד עותקים בזמן אמת.

בסוף שנות השבעים זכה פורטיס בתקשורת לכינוי "משוגע", בשל סגנונו המוזיקלי הפרוע. למעשה הוא ייסד את הפאנק הישראלי, שנמצא אז בחיתוליו בהשוואה לארצות הברית ולבריטניה, אף שפורטיס מעולם לא הגדיר את עצמו פאנקיסט או אנרכיסט. הסצנה הלכה וגדלה, ובתחילת שנות השמונים כבר הפכה לסצנת המועדונים של "דאון טאון תל אביב", שמרכזיה היו הפינגווין, ליקוויד, קולנוע דן ובהמשך הקולוסיאום.

ב-1980 נסעו רמי פורטיס, ברי סחרוף ומלכה שפיגל לאמסטרדם לנסות את מזלם, מכיוון שסברו שבישראל הרוק יישאר זרם שוליים קטן בחברה ובתרבות. הלהקה, שכינתה את עצמה "S.O.B" (קיצור של "הבנים של בטהובן" וכן של "בן כלבה"[3]), גרה בבית נטוש והתקיימה בצמצום רב. לאחר זמן מה חזר פורטיס לישראל.

ב-1981 שכנע שולץ (דורון אייל) את פורטיס לחזור למוזיקה. הם הקימו ביחד את להקת "כרומוזום", החלו להופיע איתה בסצנת המועדונים של תל אביב והוציאו אלבום אחד בהוצאה עצמית. מאוחר יותר, לאחר שפורטיס פיטר את שולץ, שונה שם הלהקה ל"כרומוזום צוואי". ב-1983 הקים פורטיס את להקת ז'אן קונפליקט, שלא זכתה גם היא להתייחסות רבה בישראל של אותם ימים. ב-1988 התאחדה ז'אן קונפליקט למספר מצומצם של הופעות בפינגווין בעקבות הוצאתו הרשמית של האלבום (בריאיון לקראת האיחוד גרס חבר הלהקה רונן בן טל: "הלהקה הזאת אף פעם לא התפרקה[...] פשוט כי היא לא הוקמה אף פעם")[4].

1984–1987: תקופת מינימל קומפקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מינימל קומפקט

ב-1984 עזב פורטיס את הארץ לאחר שסחרוף הציע לו להצטרף למינימל קומפקט, שכבר החלה להתבסס באירופה ומצאה חברת תקליטים ("קראמד רקורדס"). הוא הצטרף בתור גיטריסט בעוד שסמי בירנבך ממלא את עמדת הסולן הראשי. מינימל קומפקט זכתה להצלחה באירופה בסצנת האוואנגרד והרוק האלטרנטיבי והוציאה מספר אלבומים וכן פסקולים למחול ולקולנוע (בין היתר השתתפה בפסקול הסרט "מלאכים בשמי ברלין" של וים ונדרס). פורטיס שר כסולן מוביל בלהיטים "Autumn Leaves" ו-"Inner Station".

ב-1986 פורטיס חזר לשהות קצרה לארץ, יחד עם מקס פרנקן וברי סחרוף, ובעזרתם של נגנים מתחלפים ביניהם יובל מסנר, משה לוי, איתמר נוימן, ואורי ברק העלה את המופע "פורטיס וחברים" בקולנוע דן. המופע הורכב מרצף אקראי של שירים לא מגובשים שיצאו מאוחר יותר באלבום של פוריין אפייר, גרסאות כיסוי (Kraftwerk - Radioactivity) ועוד. התיעוד לקוח מהופעה לא רשמית מאותו סיבוב, המסתובבת ברשת,[דרושה הבהרה] ובה לאחר סיום אחד הקטעים יצוטט פורטיס במשפט הבא: "חבר'ה, תפנו את האולם, יש פה איזה פסיכי שפוצץ משהו."

ב-1987 נקלעה מינימל קומפקט למשבר שגרר אותה להתפרקות. פורטיס וסחרוף החליטו לקחת חופשת קיץ של חודשיים בישראל, להקליט אלבום אחד בעברית ולחזור לאירופה.

1988–1992: תקופת פורטיסחרוף הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פורטיסחרוף

ב-10 באוקטובר 1988 יצא האלבום "סיפורים מהקופסא" שזכה להצלחה מפתיעה מאוד, נמכר בעשרות אלפי עותקים וכיום נחשב לאחד מאלבומי הרוק הישראלי החשובים ביותר. האלבום פתח את "תור הזהב" של שנות ה-90 ברוק הישראלי. זה היה האלבום הראשון שהוציאה חברת התקליטים העצמאית נענע דיסק. הלהיטים מתוך האלבום הם "שקיעתה של הזריחה", "חתול מפלצת", "כוכב הקופים", "תחנה סופית" ו"אין קשר".

בתחילת 1989 יצאו פורטיס וסחרוף למסע הופעות בארץ, ובסוף 1989 הם חזרו לסיבוב הופעות באירופה עם הרכב ישראלי בשם פוריין אפייר (Foreign Affair) והוציאו את האלבום "East On Fire", שהושר באנגלית ובג'יבריש וכלל בין היתר את השירים "Sandanya","Ghosts Can't Run Away" ו-"Jounieh".

ב-1990 יצא אלבום האוסף "נענע אוספ מספר אחת" שכלל שני להיטים חדשים שיצאו שנה לפני כן: "שועל במנוסה" ו"חלום כחול". באותה שנה החליטו פורטיס וסחרוף להישאר בישראל והוציאו את האלבום "1900?" שזכה גם הוא להצלחה וממנו הצליחו כל שירי האלבום ובהם: "ניצוצות", "חלום כחול" (בגרסה בליווי קלידים בלבד), "אין קץ לילדות", "אמריקה", "ממתק", "הפוך", "נעליים", "1900", "אגם ענקית", "יומו של העכבר", "יהלומים לנצח" ו"שמיים של שומקום" (בו השתתף מיקיאגי בקולות). פורטיס כתב לבדו את המילים של כל שירי האלבום, והלחין את כולם יחד עם סחרוף. לאחר יציאתו של "1900?" לא נחשב עוד פורטיס בעיני התקשורת לאמן שוליים אלא למוזיקאי רציני.

ב-1991 יצא אלבום הסולו הראשון של סחרוף, "הכל או כלום". פורטיס כתב עבור האלבום את השירים "אמונה עיוורת" ו"חלליות", וכן השתתף בכתיבת השירים "לחץ" ו"למעלה".

ב-1992 הוציא פורטיס את האלבום "להתראות בחלומותי" בעזרתו המוזיקלית של סחרוף, עם הלהיטים "אנ'לא יכול" ו"איזה מין מין". בסוף 1992 הם הוציאו אלבום הופעה בשם "כשהגיטרה מנסרת את הלילה" שסיכם את תקופת פעילותם הראשונה כצמד. מרגע פרידתם הפך פורטיס ליוצר רוק עצמאי ובולט.

1994–1996: תקופת האחים פורטיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האחים פורטיס

ב-1994, אחרי הפסקה של שנה מהמוזיקה שבה התרכז בגידול בנו, הקים פורטיס את להקת הליווי החדשה שלו, שכללה את עמיר "ג'נגו" רוסיאנו (בס, קולות, קלידים), אורן קפלן (גיטרות, קולות) ויובל שפריר (תופים, קלידים וקולות). הם הוציאו את האלבום "שוטר פושע והענק הלוחש", שכולל אלמנטים של גראנג' וטקסטים הזויים. רבים רואים באלבום זה את אחד האלבומים החשובים של הרוק הישראלי של שנות התשעים. הלהיטים מתוך האלבום הם "תלוי על הצלב" ו"את לא". על אף שעל עטיפת האלבום מופיע השם "פורטיס", במהלך יחסי הציבור לקידום האלבום כינה פורטיס את להקת הליווי שלו בשם "האחים פורטיס".

בשנת 1995 הוביל פורטיס קמפיין קיצי בטלוויזיה החינוכית לעידוד הגנה מפני השמש, בשיר רוק קצר בסגנונו המוכר.[5]

ב-1996 הוציאו האחים פורטיס (הפעם תחת שם זה באופן רשמי) את האלבום "איפה הסוסים". האלבום, אשר כלל את השיר היחיד המצליח מתוכו "איש השיש" (עם אלי לוזון), זכה לביקורות טובות אך להצלחה מסחרית לא גדולה. לאחר מכן עזב פורטיס את חברת התקליטים נענע דיסק.

1998: שיתוף הפעולה עם שלומי ברכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטיס בהופעה, 2007

ב-1998 חבר פורטיס לשלומי ברכה מלהקת משינה לשם יצירת אלבום בשם "רץ על הקצה" המשלב את הסגנונות המוכרים של שני המוזיקאים. האלבום כלל ברובו בצליל נקי וקליל יותר מאשר באלבומיו הקודמים של פורטיס והוא הניב מספר להיטים, ביניהם "חול", "לפעמים", "בוסה נובה קטן" ו"משאית פיננסית".

השניים הוציאו לפני יציאתו של האלבום גרסת כיסוי ל"אשליות" של ניסים סרוסי במסגרת הפרויקט המוזיקלי "עבודה עברית", ומאוחר יותר סינגל בשם "טס במטוס סילון" העוסק בסקס וירטואלי. שני השירים לא נכללו באלבום. סיבוב ההופעות המשותף כלל גם גרסאות כיסוי לשירי משינה.

1999–2007: "חצי אוטומטי" ואיחוד פורטיסחרוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1999 יצאה הקופסה "אוספורטיס" הכוללת 3 תקליטורים תחת השמות "סינגלים" (אוסף סינגלים), "שלנו" (אוסף שירים בולטים עם שני שירים חדשים) ו"וגם אוסף בולים" (שירים נדירים מתקופות שונות). "סינגלים" יצא גם בנפרד כאלבום בודד. לכבוד האוסף פורטיס שב לשתף פעולה עם ברי סחרוף והם הקליטו יחד שלושה שירים חדשים וגם קיימו הופעת איחוד לכבוד יציאת האוסף. לאחר מכן הופיעו פורטיסחרוף שוב יחד בפסטיבל לציון 13 שנות קיומה של נענע דיסק. כמו כן, השתתף כשחקן בעונה הראשונה של סדרת הדרמה "שבתות וחגים", אשר צולמה בשנה זו ועלתה לשידור בכבלים בראשית שנת 2000.

בספטמבר 2001 הוקרן בפסטיבלים ובסינמטקים הסרט "1999? פורטיס וישראל - סיפור אהבה אמיתי" בבימויו של ישראל ירושלמי, המתעד את פורטיס בצל הבחירות בשנת 1999. בנובמבר 2001 הוציא פורטיס את האלבום "חצי אוטומטי" שעליו עבד עם אייל אבן-צור, סולן להקת נעליים (ששמה הוא מחווה לשיר מתוך האלבום 1900?). האלבום הוא שקט ומלנכולי יותר מבעבר אך בעל טקסטים מעמיקים הנוגעים באמיתות הקיום. ברי סחרוף חזר להיות שותף להפקה וגם ליווה את פורטיס בחלק מן השירים בגיטרה ושירה, כשהדואט "הדלת" הופך ללהיט מתוך האלבום. שיר נוסף שהצליח מהאלבום היה "משחק בקובייה". ב-2002 יצא DVD בשם "מקרה פסנתר" המתעד את הופעתם המשותפת של פורטיס ושלומי שבן, הכוללת עיבודים לפסנתר ללהיטיו של פורטיס.

ב-2003 התאחדה מינימל קומפקט בעקבות יציאתו של אלבום אוסף משיריה ויצאה לסדרת הופעות בישראל ובאירופה. עוד באותה שנה התארח פורטיס בשירה בהקלטת שיר הנושא לאלבומו של קובי רכט "הרגע הנכון". ב-2004 יצא פורטיס שוב להופעות סולו, והוציא את הסינגל "שיר של ז'אק ברל".

בקיץ 2005 התאחדו רשמית פורטיס וסחרוף והופיעו יחד עם ההרכב הישן של פורטיסחרוף שכלל את יובל שפריר, ז'אן ז'אק גולדברג וגיל סמטנה. ב-2006 יצא האלבום החדש של פורטיסחרוף שנקרא "על המשמרת" הכולל את הלהיטים "חדשות מהירח", "בסוף של יום", "להתעורר" ו"תחת אש" אשר שימש גם כשיר הנושא של סדרת הטלוויזיה "פרשת השבוע". גולת הכותרת של סיבוב ההופעות שליווה את יציאת האלבום היה מופע איחוד גדול, על במה אחת, עם להקת משינה בסתיו 2006 באמפי-פארק רעננה.

בשנת 2007 הוענקו לפורטיס וסחרוף פרסי אקו"ם לשנת תשס"ו על הישג מוזיקלי שנתי ועל הלחנה בעבור האלבום "על המשמרת". באותה שנה גם יצא לסיבוב הופעות בשם "פורטיסחהקול - סיבוב במקום" עם עידו אגמון, יובל שפריר וגיל סמטנה.

2008–הווה: 30 שנה ל"פלונטר", האלבום המשולש ועוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטיס בהופעה בפסטיבל מטאור, 2018

בינואר 2008 התקיימו שתי הופעות לציון 30 שנה ליציאת אלבום הבכורה "פלונטר" בהשתתפות אמנים מן הזרם המרכזי ואמנים מוכרים פחות, ביניהם פורטיס עצמו, מים חמים, נקמת הטרקטור, משינה, כנסיית השכל, יוסלס איי.די, קרוזנשטרן ופארוחוד ושלומי שבן. באותה שנה יצאה מהדורה מחודשת של האלבום.

בהמשך השנה פורטיס נענה לפנייתו של הזמר הצעיר והמתחיל ג'וני גולדשטיין להתארח בהקלטת השיר "קרנפים". השיר יצא כסינגל באוגוסט 2008 ואת מילותיו כתב פורטיס יחד עם דן תורן כ-18 שנים לפני כן (מלבד בית נוסף שכתב גולדשטיין).

בנוסף לכך, בשנת 2008 עבד פורטיס על יצירה הנקראת "התדר" אשר היא פסקול למופע של להקת מחול גרמנית אלטרנטיבית. בדצמבר 2008 הוענק לפורטיס תואר עמית כבוד של בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, "על אנרגיה עוצמתית, מוזיקלית ובימתית, ששינתה את פני הרוק הישראלי; על התעוזה והעיקשות להפוך את השוליים למגדלור; ועל ההשראה שהעניק למוזיקאים ולאמנים, באישיותו הבלתי מתפשרת וביצירתו המהפכנית, משנות ה-70 ועד היום".[6]

בפברואר 2009 הוציא פורטיס, עם להקתו הכוללת את גיל סמטנה, עידו אגמון ויובל שפריר, אלבום משולש בשם "פורטיס משולש" הכולל 18 שירים, ביניהם הלהיטים "בלונדיניות על אוטוביאנקי" ו"יער ישראלי".

בסוף 2010 הפיק פורטיס את רוב שירי האלבום "זרים במאה ה-21" של קוואמי והחלבות. ביניהם השיר "תסחטי אותי", שאותו כתב פורטיס יחד עם קוואמי והשתתף בו בשירה. השיר היה אחד הסינגלים שקדמו לאלבום, ואחד המצליחים ביותר מתוכו.

בספטמבר 2011 יצא אלבום האולפן ה-11 של פורטיס, שנקרא "החבר אני". באלבום, בהשראת הממציא הסרבי ניקולה טסלה, פורטיס מלווה שוב בלהקתו הכוללת את גיל סמטנה, עידו אגמון, יובל שפריר ואיל יונתי. הסינגל הראשון מתוך האלבום, שיר הנושא "החבר אני", יצא ביולי 2011, שזכה להצלחה. סינגל נוסף שהתפרסם מהאלבום הוא "מקום בראש" שגם זכה להצלחה.

החל מאוקטובר 2013 השתתף פורטיס כשופט בעונה הראשונה של התוכנית אקס פקטור ישראל ששודרה בערוץ 2 וכן גם בעונה השנייה (2015), שבה היה השופט בנבחרת הבוגרים וכללה את המתמודדת דניאל יפה, אשר הייתה זוכת העונה.

ביוני 2014, הופיע פורטיס כמופע החימום בהופעתם של להקת הרולינג סטונז בישראל, במופע שנערך בפארק הירקון.

באביב 2015 יצא יחד עם ברי סחרוף לסיבוב הופעות איחוד נוסף של הצמד פורטיסחרוף.

פורטיסחרוף באמפי קריית מוצקין, קיץ 2021.

באוגוסט 2015 יצא אלבומו "תולדות הכותרת", אשר הופץ בפורמט דיגיטלי וכתקליט ויניל בלבד (הראשון של פורטיס אשר הופץ בפורמט זה מאז "להתראות בחלומותי" מ-1992). לאלבום קדם הסינגל "מעיר נעלמים" בחודש יוני באותה השנה. לאחריו בחודש אוגוסט יצא כסינגל גם שיר הנושא "תולדות הכותרת", ובאוקטובר יצא הסינגל "לקשקש בזנב", אשר לווה בקליפ באנימציה.

ב-18 ביוני 2017 הוציא בסרטון בפייסבוק את שירו הראשון "הצדפה המהבהבת" לקראת אלבומו "מדור פיות". השיר זכה לביקורות חיוביות וכבר באותו היום הושמע בגלגלצ. ב-13 באוגוסט 2017 הוציא גם את הסינגל "סאניאסי" מתוך אותו אלבום, אשר יצא בספטמבר 2017. האלבום יצא גם במהדורת תקליט ויניל.

ב-2018 זכה בפרס מפעל הפיס לאמנויות על שם לנדאו.

בקיץ 2021, הצמד פורטיסחרוף הופיע בסבב הופעות. בין היתר הוא הופיע באמפיתיאטרון קיסריה וזו הייתה הופעתם המשותפת הראשונה באמפי זה.

בשנת 2022 השתתף בסרט התיעודי "עצבני ומהיר: הסיפור של פאסט מיוזיק והפטיפון" של עמית איצקר.

משפחה וחיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיא פורטיס (בנו של רמי פורטיס) עם הגיטרה (בצד שמאל של הצילום) לצידו של ברי סחרוף, הופעה של פורטיסחרוף באמפי קריית מוצקין, 2021.

רמי פורטיס היה נשוי למנכ"לית להקת בת שבע לשעבר, נעמי בלוך-פורטיס, אב לשניים, ומתגורר בתל אביב. אשתו וילדיו ליוו אותו בשירה בשיר "דישנובה" שחותם את האלבום "חצי אוטומטי". בנו הבכור, גיא, מלווה אותו בגיטרה בסיבובי ההופעות משנת 2011.[7]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]
# שם אלבום שנת יציאה שותפים
1 פלונטר 1978, הוצאה מחודשת בינואר 2008
2 סיפורים מהקופסא 1988 ברי סחרוף
3 להתראות בחלומותי 1992 ברי סחרוף
4 שוטר פושע והענק הלוחש 1994 האחים פורטיס
5 איפה הסוסים 1996 האחים פורטיס
6 רץ על הקצה 1998 שלומי ברכה
7 חצי אוטומטי 2001
8 פורטיס משולש 2009
9 החבר אני 2011
10 תולדות הכותרת 2015 גיא מר, ברי סחרוף, יובל בנאי
11 מדור פיות 2017
עם פורטיסחרוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטיסחרוף הוא צמד מוזיקלי המורכב מברי סחרוף ורמי פורטיס הנחשבים לשניים מאמני הרוק הבולטים בישראל.

# שם האלבום שנת יציאה הערות
1 1900? 1990
כשהגיטרה מנסרת את הלילה 1992 אלבום הופעה
2 על המשמרת 2006
עם כרומוזום[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקה שבה היה חבר פורטיס מ-1981 ל-1982

# שם האלבום שנת יציאה
1 כרומוזום 1981
עם ז'אן קונפליקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן קונפליקט הייתה להקת רוק ישראלית שפעלה בתחילת שנות השמונים.

# שם האלבום שנת יציאה הערות
1 ז'אן קונפליקט 1988
2 בהופעה 1989 אלבום הופעה
עם פוריין אפייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוריין אפייר הוא הרכב בו היו חברים רמי פורטיס וברי סחרוף, אשר פעל משנת 1989 עד שנת 1990.

# שם האלבום שנת יציאה
1 East On Fire 1989
עם מינימל קומפקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מינימל קומפקט היא להקת רוק אלטרנטיבי ישראלית שהוקמה בתל אביב ופעלה באירופה בשנות השמונים.

לדיסקוגרפיה של מינימל קומפקט ראו מינימל קומפקט

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגלים שלא נכללו באלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תני לי את זה (1977)
  • חלום כחול (גרסת רדיו) (פורטיסחרוף, 1989)
  • שועל במנוסה (פורטיסחרוף, 1990)
  • הפסיכולוג אמר (האחים פורטיס, 1995)
  • אשליות (עם שלומי ברכה, 1998)
  • טס במטוס סילון (עם שלומי ברכה, 1998)
  • שיר של ז'אק ברל (2004)
  • מול הקניון (2014)

מארזי DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רמי פורטיס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביוגרפיה של רמי פורטיס, בארכיון האינטרנט (מאתר MOOMA - המוזיקה של ישראל)
  2. ^ שלום חנוך מספר על הזמנת רמי פורטיס לבמה בזמן הופעה של להקת "תמוז", וידאו באתר יוטיוב
  3. ^ מתוך תמליל מרתון פורטיסחרוף - גלי צה"ל 1991
  4. ^ גיורא פרבר, בחזרה לשנות ה־80, חדשות, 5 במאי 1988.
  5. ^ רמי פורטיס - חשיפה מוגזמת מסוכנת לעור, נבדק ב-2022-10-13
  6. ^ רמי פורטיס - עמית כבוד של סם שפיגל, באתר הבמה
  7. ^ אסף נבו, הפורטיס החדש, באתר ישראל היום, 30 באוגוסט 2018