רנדי קווייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רנדי קוויד)
רנדי קווייד
Randy Quaid
לידה 1 באוקטובר 1950 (בן 73)
יוסטון, טקסס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Randy Randall Rudy Quaid עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג Evi Quaid (1989–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רנדל רודי "רנדי" קוויידאנגלית: Randall Rudy "Randy" Quaid; נולד ב-1 באוקטובר 1950) הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאי. זכה בפרס גלובוס הזהב והיה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1973 על תפקידו בסרט "הפרט האחרון". התפרסם ברחבי העולם בסרטים "היום השלישי", "הר ברוקבק", "אקספרס של חצות" ו"משחקים בלי הפסקה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קווייד נולד ביוסטון, טקסס, בנם של חואניטה בונידייל וויליאם רודי קווייד ואחיו הגדול של השחקן המפורסם דניס קווייד. קווייד למד ביחד עם אחיו ב"תיכון בל אייר" שבדרום טקסס. לקווייד ילדה אחת מנישואיו הראשונים לאלה ג'ולי. ב-1989 נישא בפעם השנייה, למפיקה אבי מוטולנץ.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

את קווייד גילה לראשונה הבמאי פיטר בוגדנוביץ'. קווייד, שלמד באותו הזמן ב"אוניברסיטת יוסטון", קיבל מבוגדנוביץ' תפקידי משנה ראשונים בדרמה "הצגת הקולנוע האחרונה" בתור לסטר מארלו ובקומדיות "ירח של נייר" בתור לירוי ו"מה נשמע, דוק?" בתור הפרופסור למוזיקה.

קווייד קיבל את התפקיד הגדול הראשון שלו ב-1973 בקומדיית המסע "הפרט האחרון", בה גילם את המלח הצעיר לארי מאדווס שנידון לשמונה שנות מאסר בכלא צבאי בניו המפשייר בגין גנבת כסף מאשת האדמירל. על תפקידו בסרט היה קווייד מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב.

קווייד התפרסם לאחר מכן בסרט הדרמה של אלן פארקר "אקספרס של חצות", בו שיחק את האסיר האמריקאי ג'ימי בות' המתכנן בריחה מהכלא הטורקי, ובדרמה המוזיקלית "נועד לתהילה". ב-1980 שיחק לצד אחיו דניס קווייד במערבון "תשעה שרכבו" וב-1981 לצד הקומיקאי אנדי קאופמן בקומדיה הבדיונית "צלילי לב". כעבור שלוש שנים, ב-1983, הופיע בקומדיה "חופשה נעימה". ב-1987 זכה קווייד בפרס גלובוס הזהב על תפקידו בתור הנשיא ה-36 של ארצות הברית לינדון ג'ונסון בדרמת הטלוויזיה "LBJ: The Early Years". ב-1989 גילם קוויד את הדוד אדי בקומדיית חג המולד "כיף של חופשה". הוא גילם את הדמות הזו גם בסרט ההמשך "חופשה מטורפת בווגאס". ב-1990 התפרסם קווייד בדרמת הספורט של טוני סקוט "ימי הרעם", בדמות סוחר המכוניות המולטי-מיליונר טים דאלנד.

ב-1996 השתתף קווייד בשובר הקופות של רולנד אמריך "היום השלישי", בתור טייס הקרב האלכוהוליסט ראסל קייס שמקריב את עצמו כדי לפוצץ חללית גדולה באזור 51. באותה שנה הוא שיחק גם בפרודיה "משחקים בלי הפסקה", בתור האמיש אישמעל בורג, אותו מאמן שחקן הבאולינג האגדי רוי מונסון (וודי הארלסון). ב-1998 שיחק בדרמת הפשע "גשם חזק" בתור שריף העיירה המוצפת. בשנת 1999 שיחק בקומדיה "פרחחים" לצד ג'סיקה אלבה.

במאה ה-21 התפרסם בעיקר בזכות הופעותיו בדרמות. ב-2005 שיחק בסרטו של אנג לי "הר ברוקבק", שם שיחק את בעל החווה ההומופוב ג'ו אגירה, שמעסיק את שני הבוקרים אניס דל מאר (הית' לדג'ר) וג'ק טוויסט (ג'ייק ג'ילנהול). ב-2006 הגיש תביעה נגד יוצרי הסרט וחברת ההפקה, בטענה שהסרט הוצג לו בתחילה כסרט דל תקציב ועל כן הסכים לשחק בו תמורת שכר נמוך.[1] לאחר מכן ביטל קווייד את התביעה.[2] ב-2006 שיחק בסרטו של מילוש פורמן, "הרוחות של גויה", בתפקיד קרלוס הרביעי מלך ספרד. בנוסף שיחק בקומדיה "פלוטו נאש - האיש על הירח", בתור ברונו, האנדרואיד המיושן של פלוטו נאש (אדי מרפי).

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1993 שיחק את התפקיד הראשי בסדרה "החוקים של דייוויס". ב-2003 שיחק בתפקיד ראשי בסדרת הדרמה "אחוות פולין, ניו המפשייר". ב-2005 היה קווייד מועמד לפרס אמי ולפרס גלובוס הזהב על תפקידו בתור קולונל טום פארקר, המנהל של כוכב הרוק אנד רול אלביס פרסלי (ג'ונתן ריס מאיירס), במיני סדרה הביוגרפית "אלביס" ברשת CBS.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רנדי קווייד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]