רפאל מדוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפאל מדוף
Rafael Medoff
צילום משנת 2012
צילום משנת 2012
לידה 1959 (בן 65 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים ישיבה יוניברסיטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת המדינה של אוהיו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רפאל מדוףאנגלית: Rafael Medoff,[1] ‏ נולד ב-1959) הוא היסטוריון יהודי-אמריקאי, מנהל מייסד של המכון דייוויד ויימן לחקר השואה בוושינגטון הבירה, הידוע במחקריו בנוגע לתגובת ארצות הברית לשואה ולהיבטים אחרים מתולדות יהדות ארצות הברית והציונות.

הקריירה האקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדוף סיים דוקטורט בישיבה יוניברסיטי בניו יורק בשנת 1991. בשנת 2001 היה חוקר אורח בתחום לימודים יהודיים באוניברסיטת המדינה של ניו יורק בפרצ'ייס. הוא לימד היסטוריה יהודית, בין השאר, באוניברסיטת המדינה של אוהיו בקולומבוס.

כמו כן שימש כחבר מערכת בכתבי העת "American Jewish History" ,"Southern Jewish History", ‏ "Shofar" ו"Menorah Review". הוא חבר במועצה האקדמית של "החברה להיסטוריה של יהודי אמריקה" (American Jewish Historical Society). הוא היה אחראי במסגרת חברה זו לפרסום סדרת "פרקים בהיסטוריה של היהדות האמריקאית" (1995) והיה עורך הביטאון המדעי של החברה, American Jewish History ‏(2001-1999) ואחר כך עורך שותף של מדור הספרים שלה (2006-2002).

רפאל מדוף שימש גם כיועץ של החברה להיסטוריה יהודית של וושינגטון רבתי, ושל החברה להיסטוריה יהודית של מרילנד.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדוף חיבר או ערך כ-14 ספרים על ההיסטוריה של יהדות ארצות הברית, הציונות והשואה. מסותיו ומאמריו הסוקרים ספרים הופיעו בכתבי עת אקדמיים רבים.

הדממה המרעישה: מנהיגים יהודים אמריקאים והשואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו הראשון,The Deafening Silence: American Jewish Leaders and the Holocaust, פורסם בשנת 1987 על ידי שפולסקי בוקס, השלוחה בארצות הברית של ההוצאה לאור הישראלית סטימצקי. איגוד הספריות היהודיות בארצות הברית הגדיר אותו "ספר מרשיע שלא ניתן להתעלם ממנו" ו"תרומה חשובה לחקר תקופת השואה".

ספרים על הציונות וההיסטוריה של יהודי ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Zionism and the Arabs: An American Jewish Dilemma, 1898–1948 (הציונות והערבים: דילמה יהודית אמריקאית, 1948-1898) פורסם בהוצאת פראגר בשנת 1997 וזכה להערכה מצד ג'רולד ס. אוארבך מ"American Jewish History" (דצמבר 1997), שציין לשבח את דקדקנות המחקר ואת "המיומנות והקפדנות של הניתוח". לדבריו "כל היסטוריון של היחסים המורכבים בין יהדות אמריקה ובין ישראל, בוודאי כל מי שלומד בצורה רצינית את ההיסטוריה של יהודי ארצות הברית צריך להתמודד עם הדילמה היהודית האמריקאית הנחקרת והמוסברת על ידי רפאל מדוף במונוגרפיה המצוינת הזאת".

לורנס דייווידסון מאוניברסיטת וסט צ'סטר ציטט ב" Journal of Palestine Studies (אביב 2002) מספר זה של מדוף את טענת המחבר לפיה הציונים לא ראו בערבים הפלסטינים "קבוצה לאומית נפרדת בעלת זכויות לאומיות, במידה רבה, מפני שהערבים הפלסטינים עצמם לא תבעו מעמד של קבוצה לאומית ספציפית". דיידיסון ניסה להשתמש בציטטה זו נגד הציונות בנימוק ש"איש לא פסק נגד ההגדרה העצמית בחלקים אחרים של סוריה רבתי שבה שלטו בכיפה אותן ההשקפות"

  • Historical Dictionary of Zionism (לקסיקון היסטורי של הציונות)

בעריכתו המשותפת עם פרופ' חיים י. וקסמן, יצאה לאור בשנת 2000 בהוצאת Scarecrow Press, עם מהדורה מתוקנת ומורחבת בשנת 2008. ב-Israel Studies Bulletin (מרץ 2001) במדור לסקירת ספרים, הספר הוגדר כ"יסודי ואובייקטיבי" ו"שימושי כרפרנס וכחומר לימוד ... ידידותי למשתמש".

  • Baksheesh Diplomacy: Secret Negotiations Between American Jewish Leaders and Arab Officials on the Eve of World War II (דיפלומטיית הבקשיש:מו"ם חשאיים בין מנהיגי יהדות ארצות הברית ובין בכירים ערבים בערב מלחמת העולם השנייה) פורסם בשנת 2001 בהוצאת Rowman & Littlefield.

במאמר סקירה שהופיע הכתב העת " Conservative Judaism" בסתיו 2001, נכתב שמדובר בדוגמה נהדרת של מחקר מלומד... מתאים באותה מידה לקוראים מן האקדמיה ולקהל הרחב...מגיע למדוף שבחים על החקירה המרתקת והאותנטית של מאמצי-השוא מצד נציגיו של חלק חשוב ביהדות אמריקה להציל את יהודי אירופה הנרדפים ולמנוע סכסוך ערבי-ישראלי.

  • Militant Zionism in America: The Rise and Impact of the Jabotinsky Movement in the United States, 1926–1948 (ציונות מיליטנטית באמריקה:עלייתה של תנועת ז'בוטינסקי והשפעתה בארצות הברית), פורסם בהוצאת אוניברסיטת אלבמה (University of Alabama Press) בשנת 2002

בסקירה של Middle East Quarterly (חורף 2003), בחתימתו של אדוורד אלכסנדר, צוין שהספר מתאפיין במקורות ארכיוניים ובראיונות מאלפים ובלתי אמצעים התומכים באופן גורף בטענותיו; הוא מוסיף עוד מימד לקומתו של אחד ההיסטוריונים הבולטים של הציונות במקומותינו".

ספריו על השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Jewish Americans and Political Participation: A Reference Handbook (יהודים אמריקאים ומעורבותם הפוליטית:ספר לימוד לעיון), שפורסם בהוצאת ABC-Clio, זכה לציון מיוחד מטעם הביטאון של איגוד הספרנים האמריקאים Choice Magazine לשנת 2002.
  • A Race Against Death: Peter Bergson, America, and the Holocaust (המירוץ נגד המוות:פיטר ברגסון, אמריקה והשואה), חובר על ידי מדוף בשיתוף פעולה עם דייוויד ויימן, ופורסם בשנת 2002 על ידי הוצאת The New Press.

ד"ר מיכאל אורן (לימים שגריר ישראל בארצות הברית) העריך אותו במאמר שפרסם ב"ניו ריפבליק", (28.10.2002) כ"ספר חשוב, שנכתב על ידי מתעדים ותיקים של חוסר המעש המבייש של ארצות הברית בעת השואה" אפרים זורוף, בעיתון "ג'רוזלם פוסט" (8.8.2003) הגדיר את הספר כ"ספר חובה למנהיגי היהדות בכל העולם, ולכל יהודי נאמן לעמו, ולכל מי שמעוניין לדעת על תגובת יהדות אמריקה לשואה". כתגובה לפרסום הספר "מרוץ נגד המוות", אנשי הנהלתו של מוזאון השואה בוושינגטון הודיעו כי יאספו חומר על "קבוצת ברגסון" לצורך תערוכה קבועה של המוזיאון המוקדשת לנושא.

  • ב-The Deafening Silence (הדממה המרעישה) טוען מדוף שאילו היו מנהיגיה של יהדות ארצות הברית תקיפים יותר בהצגת פרשת שואת יהודי אירופה בפני ממשל רוזוולט, יכלו להניע אותו לפעול. דברה ליפשטדט, בסקירתה את הספר, דנה בטיעוני מדוף, אולם הסיקה ש"שום דבר ברישומים אינו מצביע על כך שתמיכה מופגנת יותר הייתה משנה את הלך רוחם של המחוקקים שדגלו בהגבלות מכסות ההגירה לארצם. (ב-Modern Judaism,אוקטובר 1990)
  • The Koch Papers: My Fight Against Anti-Semitism "כתבי קוץ': מאבקי נגד האנטישמיות" ‏ (2008) נכתב יחד עם ראש עיריית ניו יורק לשעבר, אד קוץ'.

ספר זה פורסם בשנת 2008 בהוצאת פלגרייב מקמילן.

  • Blowing the Whistle on Genocide: Josiah E. DuBois and the Struggle for a U.S. Response to the Holocaust. ("להדליף על הג'נוסייד": ג'וזייה דובואה והמאבק על תגובת ארצות הברית לשואה), הופיע בהוצאה לאור של אוניברסיטת פרדו (Purdue University Press)

מסות ומאמרים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Rav Chesed: The Life and Times of Haskel Lookstein, (רב חסד: חייו ותקופתו של חסקל לוקשטיין)ספר מסה ביוגרפית שפורסמה בכריכה רכה בהוצאת "Ktav" (כתב). מהדורה מעודכנת של הספר נכללה לתוך הספר Rav Chesed: Essays in Honor of Rabbi Haskel Lookstein

(רב חסד:מסות לכבוד הרב חסקל לוקשטיין) בעריכתו של מדוף, שפורסם גם הוא בהוצאת Ktav בשנת 2009.

  • השתתף בסדרת Chapters in American Jewish History (פרקים בהיסטוריה של יהדות ארצות הברית).

מסות של מדוף פורסמו בכתבי עת מדעיים שונים, כולל Studies in Zionism Holocaust and Genocide Studies, the Journal of Genocide Research, American Jewish History, and American Jewish Archives. בסתיו 2004 ערך גיליון של Journal of Ecumenical Studies.

  • New Yorkers and the Birth of Israel היא מסה שפרסם מדוף בעיתון הניו יורק טיימס במאי 1998 לרגל יובל חמישים השנה להקמת מדינת ישראל.

הוא פרסם מאמרים בנוגע לשואה וסוגיות קשורות אליה בעיתונים כמו לוס אנג'לס טיימס, בולטימור סאן, דטורויט פרי פרס, פילדלפיס אינקואיירר, ניו יורק סאן, הארץ, ג'רוזלם רפורט, זידדויטשה צייטונג ו"ג'ורזלם פוסט".

ערכים אנציקלופדיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל מדוף כתב ערכים לאנציקלופדיות וספרי רפרנס רבים, כמו Encyclopaedia Judaica, Encyclopedia of the Diaspora,Encyclopedia of American Jewish History, Columbia History of the Jewish People in America, American National Biography Global Encyclopedia of Historical Writing,Jewish Women in America: An Historical Encyclopedia

ספרי קומיקס וסרטי אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהתעניינותו בשימוש במדיות חדשניות בחינוך על השואה, ההיסטוריון שיתף פעולה עם אמן ספרי הקומיקס ניל אדמס בספר קומיקס על חיי דינה גוטליבובה בביט, ניצולת שואה שניסתה להשיג את הציורים שציירה בשביל יוזף מנגלה על מנת שתשרוד באושוויץ. הספר פורסם בהתחלת שנת 2009 בX-Men: Magneto: Testimony גיליון 5.

לרגל מלאת 70 שנה למסע אניית הפליטים "סנט לואי" מדוף שיתף פעולה עם אמן הקומיקס ארט ספיגלמן בעמוד קומיקס שכותרתו The St. Louis Refugee Ship Blues (בלוס על ספינת הפליטים סנט לואיס) בעיתון וושינגטון פוסט ביוני 2009.

כמו כן, באוגוסט 2008 הצטרף מדוף לאמן קומיקס אחר, סל אמדנולה בעריכת עמוד קומיקס פוליטי בכתב העת "ניו ריפבליק", אודות הספורטאים האמריקאים שהחרימו את המשחקים האולימפיים בברלין בשנת 1936, תחת הכותרת They Refused to Go (הם סירבו לנסוע).

בנוסף מדוף שימש ליועץ לרומן בציורים Homeland (מולדת) על הקמת מדינת ישראל, מאת אמני הקומיקס הוותיקים מרב וולפמן ומריו רואיס.

בשנת 2010 יחד עם ניל אדמס ואולפני Disney Educational Productions, הפיקו את They Spoke Out: American Voices Against the Holocaust, סדרה אינטרנטית של סרטוני אנימציה חינוכיים, המספרת על האמריקאים שהתנגדו לנאציזם או סייעו בהצלת יהודים בימי השואה. . כל סרטון שנמשך בין 5–10 דקות, היה מוקדש לאישיות אחרת ושילב אנימציה עם קטעים של סרטי ארכיון. הפרק הראשון La Guardia's War Against Hitler (מלחמתו של לה גארדיה נגד היטלר) הוצג באפריל 2010 בפסטיבל בחסות המוזיאון לאמנות הקומיקס והאנימציה. בו סופר על עמדתו התקיפה של ראש עיריית ניו יורק פיורלו לה גארדיה נגד גרמניה הנאצית, בניגוד לנשיא רוזוולט, שלפי הרגשת רוב ההיסטוריונים, לא עשה את כל מה שהיה אפשר כדי להציל את יהדות אירופה, נושא שהודגש בפרק Messenger from Hell (שליח מן הגיהנום). בין הפרקים האחרים בולט הפרק Voyage of the Doomed (מסע הנידונים למוות) שהתמקד באניית M.S. St. Louis (סנט לואיס) שהסיעה למעלה מ-900 פליטים יהודים מגרמניה והוחזרה מדרכה על ידי שלטונות קובה ואחר כך הממשל רוזוולט, את Rescue Over the Mountains (הצלה מעבר להרים) המוקדש לוריאן פריי, עיתונאי צעיר שהוביל רשת מחתרתית להצלה שהבריחה פליטים יהודים מצרפת תחת משטר וישי.

מדוף ייעץ גם לתוכניות טלוויזיה והפקות סרטי תעודה, כמו "Holocaust: The Untold Story" (שואה:הסיפור הלא מסופר) בערוץ Newseum TV, ששודר בשנת 2001 גם בערוץ ההיסטוריה והיה מועמד לפרס אמי לסרטים תיעודיים; בסרט "Against the Tide" (נגד הגאות) בהפקת המרכז שמעון ויזנטל - Moriah Films‏; In Our Own Hands: The Hidden Story of the Jewish Brigade in World War II (בידינו אנו - הסיפור הלא ידוע של הבריגדה היהודית במלחמת העולם השנייה); Looking into the Face of Evil (להביט ברֶשע בפנים), שהופק על ידי מועצת מדינת אוהיו לחינוך על השואה, תוכניות לרגל מלאת שישים לשחרור מחנה המוות באושוויץ, בשביל הטלוויזיה הישראלית והטלוויזיה הלאומית האיטלקית.

רשימת ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Blowing the Whistle on Genocide: Josiah E. DuBois, Jr and the Struggle for an American Response to the Holocaust (forthcoming)
  • A Race Against Death: Peter Bergson, America, and the Holocaust, with David S. Wyman (The New Press, 2002)
  • Zionism and the Arabs: An American Jewish Dilemma, 1898–1948, 1997, Greenwood Publishing Group
  • Baksheesh Diplomacy: Secret Negotiations Between American Jewish Leaders and Arab Officials on the Eve of World War II, 2001, Lexington Books
  • Militant Zionism in America: The Rise and Impact of the Jabotinsky Movement, University of Alabama Press, 2002
  • "Rav Chesed: Essays in Honor of Rabbi Dr. Haskel Lookstein" (ed.) (Hoboken, New Jersey: Ktav, 2009)
  • "Rav Chesed: The Life and Times of Haskel Lookstein" (Hoboken, New Jersey: Ktav, 2008)
  • "The Koch Papers: My Fight Against Anti-Semitism" (with Edward I. Koch). New York: Palgrave MacMillan, 2008
  • "Jewish Americans and Political Participation: A Reference Handbook" (ABC-CLIO, 2002)
  • "Historical Dictionary of Zionism" (עם חיים וקסמן) (Scarecrow Press, 2000 מהדורה מעודכנת ומורחבת, 2008)
  • Zionism and the Arabs: An American Jewish Dilemma, 1898–1948 (Praeger, 1997)
  • The Deafening Silence: American Jewish Leaders and the Holocaust (New York: Shapolsky Publishers, 1987)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רפאל מדוף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יש להבדיל מ- Madoff