רפאל (צבי הנינג'ה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפאל
Raphael
רפאל, כפי שהופיע על עטיפת החוברת TMNT Micro-Series #1: Raphael. אמנות מאת פרנקו אורו
רפאל, כפי שהופיע על עטיפת החוברת TMNT Micro-Series #1: Raphael. אמנות מאת פרנקו אורו
רפאל, כפי שהופיע על עטיפת החוברת TMNT Micro-Series #1: Raphael. אמנות מאת פרנקו אורו
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מיראז' סטודיו
(19841995, 20012010)
אימג' קומיקס
(19961999)
IDW Publishing
(2011 ואילך)
הופעה ראשונה מיראז':
Teenage Mutant Ninja Turtles #1
(מאי 1984)
IDW:
Teenage Mutant Ninja Turtles #1
(אוגוסט 2011)
יוצרים קווין איסטמן ופיטר ליירד
גילום הדמות מט היל, Tim Kelleher, אלן ריצ'סון, Laurie Faso, ג'וש פייס, Kenn Scott, נולאן נורת' עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
כינויים ראף
סטטוס פעיל
גזע מוטאנט (מוטציה - צב)
מקצוע נינג'ה בדיוני, לוחם צדק
כוחות ללא כוחות על
כוח על-אנושי, כושר ואתלטיות ברמה אולימפית, שריון חסין כדורים ונשק
כלי נשק שני פגיונות סאי
חבר בקבוצה צבי הנינג'ה
סגנון לחימה מיומנות גבוהה בנינג'יטסו, צ'י קונג וקובודו,
שליטה מלאה בפגיונות סאי
דמויות קשורות
משפחה טאנג שן והמאטו יושי (הורים)
לאונרדו, דונטלו ומיכלאנג'לו (אחים)
אויבים שרדר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רפאלאנגלית: Raphael), הידוע גם בכינויו ראף (Raph), הוא דמות בדיונית של גיבור-על צב-מוטאנט המופיע בחוברות הקומיקס צבי הנינג'ה. דמותו של רפאל הופיעה במקור לראשונה בחוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #1 בהוצאת מיראז' סטודיו ממאי 1984 ובמחודש בחוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #1 בהוצאת IDW Publishing מאוגוסט 2011, ונוצרה על ידי הכותב קווין איסטמן והמאייר פיטר ליירד.

רפאל משתמש בזוג פגיונות סאי כנשקו. בהרצת הקומיקס המקורית הוא בעל בנדנה אדומה, ובניגוד לאחיו, בסדרות האנימציה, בסרטים ובהרצת הקומיקס הנוכחית של IDW הוא שמר על צבע זה של הבנדנה. הוא קרוי על שם אמן הרנסאנס רפאל.

רפאל מדורג במקום ה-23 ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי אתר IGN.[1]

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל חובש בבנדנה אדומה ונשקו הוא זוג פגיונות סאי.

רפאל הוא אגרסיבי, זועם, מרדני, עצבני, חם מזג, קשוח, ציני ומתבודד. הוא חם מזג וסרקסטי ולעיתים הוא מציג הומור ציני. רפאל נאמן לאחיו הצבים ולסנסיי שלו מאסטר ספלינטר, והוא חברו הטוב ביותר של קייסי ג'ונס. לא ידוע ממה נובע כעסו התמידי של רפאל, אבל בחלק מהגלגולים של הדמות הכעס נובע מההבנה כי הוא ואחיו הצבים הם הצבים התבונתיים היחידים בעולם.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיראז' סטודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה המקורית של צבי הנינג'ה, סיפור מקורו של רפאל זהה למקורם של כל אחיו. רפאל הוא האלים מבין חבורת הצבים, ובעל נטייה להשתולל בקרב. רפאל מתרכך במהלך הסדרה, למשל כאשר הניח ללאונרדו להתמודד לבדו עם שרדר. מבין שלושת אחיו, החיבור בין רפאל למיכלאנג'לו עמוק יותר, ורפאל מראה אכפתיות ונינוחות כלפיו. רפאל הגן על מיכלאנג'לו מספר פעמים, והמחשבה שאחיו יפצע הביאה אותו לזעם מוחלט. בחוברת Raphael #1 (ממיני-סדרה משנת 1985), רפאל פוגש לראשונה את פורע החוק קייסי ג'ונס. לאחר מאבק אלים, נוצר קשר הדוק בין השניים. בכרך הרביעי משנת 2001 עד 2010, רפאל נעשה קצת יותר חברותי. לאחר שננשך על ידי יצור דמוי ערפד, רפאל עובר מוטציה נוספת לגרסה דמוית דינוזאור של עצמו. הוא נכנס למצב של זעם, אך הוחזר לצורתו כצב מדבר על ידי סנסיי ספלינטר, ולאחר מכן סייע ללאונרדו ולקייסי לעקוב אחר הערפדים. עלילה זו מזכירה עלילה אחרת, שבמהלכה מעין עלוקה מוצצת את דמו של רפאל ומרוקנת ממנו את המוטגן שלו, מה שמחזיר אותו לצורתו כצב רגיל. מצב זה זמני ולאחר שרפאל נושך את העלוקה ושותה את המוטגן שבדמה הוא חוזר למצבו כצב תבוני דמוי-אנוש.

אימג' קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת אימג' קומיקס, רפאל הותקף ופניו הושחתו. בעקבות כך, הוא נאלץ לחבוש את אחת ממסכותיו של קייסי ג'ונס, ובהמשך מסתפק ברטייה. רפאל לבש את שריונו של שרדר מספר פעמים, ונעשה מעורב במלחמת כנופיות. כך הוא קיבל שליטה על סיעת ניו-יורק של שבט הרגל. בכרך 4 של הרצת מיראז', כל האירועים המתוארים מתבררים כלא אמיתיים.

ארצ'י קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהרצת Teenage Mutant Ninja Turtles Adventures של חברת ארצ'י קומיקס (המבוססת על הסדרה המצוירת הראשונה), רפאל משנה תלבושת לאחר העלילה השנייה (שבה זכה בתחרות לחימה חייזרית). בעתיד, רפאל צפוי לאבד את עינו בסכסוך עם שרדר ומדביר אקס.

אזכורים במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרילוגיית סרטי הלייב-אקשן המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט צבי הנינג'ה משנת 1990 שיחק את דמותו של רפאל ג'וש פאיס. במהלך הסרט התבודד רפאל מאחיו והיה עצבני וחם מזג, זאת מכיוון שספלינטר נלקח בשבי על ידי שרדר ורפאל לא הצליח להתמודד עם זה. למרות בדידותו וחמות המזג היה רפאל נחמד בכמה סצנות ואף הציל את אפריל כמה וכמה פעמים מכנופיית הרגל.

בצבי הנינג'ה 2: סודו של הריר שיחק את דמותו קן טראום ודיבב את הדמות לורי פאסו. בצבי הנינג'ה 3 שיחק את דמותו מאט היל ודיבב את הדמות טים קלהר. גם בשני סרטי ההמשך היה רפאל עצבני, מתבודד וחם מזג. רפאל היה מצליח להירגע כאשר היה לבדו בשטחי טבע פתוחים.

לאורך כל הטרילוגיה לרפאל הייתה צלקת גדולה על פניו והשריון שלו היה כולו שרוט בניגוד לאחיו שנראו רגילים.

סדרת הסרטים השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל מופיע בסרט האתחול מ-2014,[2] את דמותו מגלם בסרט אלן ריטצ'סון.[3] בסרט ההמשך "צבי הנינג'ה: יוצאים מהצללים" דובב בגרסה העברית ע"י גלעד קלטר.

צבי הנינג'ה: טירוף המוטנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את רפאל בסרט דיבב בריידי נון ובגרסה העברית על ידי תובל שפיר.

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל כפי שהוא הופיע בצבי הנינג'ה (סדרת טלוויזיה, 2003)

בסדרת הטלוויזיה מ-1987[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצבי הנינג'ה (סדרת טלוויזיה, 1987) אופיו של רפאל שונה באופן ניכר מהקומיקס והוא מתואר בפתיח הסדרה כ"מגניב אבל חוצפן". מאחר שסדרה זו הרבה יותר קמפית מהקומיקס והדגש בה הוא על הומור המכוון לילדים, אופיו המרדני וחם המזג של רפאל מתורגם בעיקר לסרקזם והומור ציני. רפאל, ביחד עם מיכלאנג'לו משמש כאתנחתא קומית בהרבה פרקים, אך בניגוד למיכלאנג'לו שההומור שלו מבוסס על תמימות, אצל רפאל ההומור מבוסס על ההערות הסרקסטיות והציניות שלו. בחלק מהמקרים, רפאל שובר את הקיר הרביעי עם ההומור שלו. בעוד שבקומיקס קיימת יריבות בין לאונרדו מנהיג הצבים לרפאל, בפרט בנושא המנהיגות, בסדרת הטלוויזיה נושא זה נעדר כמעט לגמרי.

בסדרה זו דיבבו את רפאל רוב פולסן בגרסה האנגלית המקורית וסער בדישי וטל מוסרי בגרסה העברית.

בצבי הנינג'ה הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת הלייב אקשן מ-1997 הייתה התמקדות בעיקר ביריבות בין לאונרדו לרפאל. רפאל בסדרה הזאת הוא היה היחיד שלא נסע במכונית הצבים, אלא רכב על אופנוע. נשקיו הם זוג פגיונות סאי שיכלו להתחבר למוט בעל שני להבים .

בסדרת הטלוויזיה מ-2003[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצבי הנינג'ה (סדרת טלוויזיה, 2003) אופיו של רפאל הרבה יותר נאמן לקומיקס אם כי עדיין מרוכך יותר. הוא חם מזג, סרקסטי וציני יותר. יחסיו עם אחיו הצבים מורכבים. מצד אחד הוא דואג להם מאוד אך מצד שני הוא רב איתם לעיתים קרובות. עם לאונרדו הוא רב בעיקר בנושא המנהיגות, על מיכלאנג'לו הוא מרבה לכעוס בגלל התעלולים והמתיחות שהאחרון עושה על חשבונו ולדונטלו הוא מתייחס כאל חנון. היריבות עם לאונרדו מטופלת גם בסדרה ואף על פי שרפאל מקנא במעמדו של לאונרדו כמנהיג הצבים, הוא גם מאוד דואג לה והיה הראשון לבכות כאשר לאונרדו נפצע קשה מאוד על ידי לוחמי שבט הרגל והיה חשש לחייו. קייסי ג'ונס הוא חברו הטוב ביותר של רפאל.

רפאל מדובב על ידי גריי אבי והוא בעל מבטא ברוקלין ובגרסה העברית הוא מדובב על ידי גלעד קלטר. עורו הוא ירוק עמוק וחי. הוא לובש בנדנה אדומה ונשקו הם שני פגיונות סאי בצבע תואם. הוא מתואר כלוחם קשוח וחם מזג, וכן כאופנוען מוכשר.

בסדרת הטלוויזיה מ-2012[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה תכונותיו של רפאל לא השתנו והוא בעל פגיונות סאי. בגרסה העברית דובב על ידי גלעד קלטר.

ב"עלייתם של צבי הנינג'ה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה "עלייתם של צבי הנינג'ה" משנת 2018, רפאל מוצג כצב המבוגר ביותר משאר החבורה, ואף הגבוה ביותר. וכמו כן, הוא מוצג לראשונה כמנהיג הצבים במקומו של לאונרדו. בתחילת הסדרה אחרי שהם הגיעו לממלכה התת-קרקעית של הלורד דרקסום, נהרסו פגיונות הסאי שלו, והוא החליף אותם שתי בשתי טונפות רוחניות, שבהמשך הוא מקבל זוג פגיונות סאי חדשים שהוא הופך אותם מזוג מגרפות, בעזרת כוח רוחני חדש. בסוף עונה 2 של הסדרה ספלינטר מדיח אותו מתפקיד המנהיג וממנה את לאונרדו במקומו. בסדרה הזאת רפאל הוא צב מסוג צב נשכן.

מדובב באנגלית על ידי אומר בנסון מילר ובגרסה העברית על ידי טל מוסרי.

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי הווידאו הראשונים שבוססו על סדרת הטלוויזיה המקורית דמותו של רפאל לא הייתה פופולרית כל כך, בעיקר בשל היכולות הנמוכות שלו והטווח הקצר של נשקו; כדי לפצות על הפופולריות הנמוכה הפך רפאל לצב המהיר ביותר במשחקים הבאים. במשחק הווידאו המבוסס על סדרת הטלוויזיה מ-2003 הפך לצב החזק ביותר וזכה לפופולריות רבה.

במשחק הווידאו המחודש של 2013, צבי הנינג'ה: מתוך הצללים, היה רפאל הצב עם התכונות הטובות ביותר בנזק וקשיחות אך עדיין מאוד איטי וטווח קצר לנשקו.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2008 דורג במקום החמישי (יחד עם לאונרדו) ברשימת "10 דמויות הנינג'ה ממשחקי הווידאו הטובות ביותר" של TechCrunch.[4] ב-2011 דורג במקום ה-23 ברשימת "100 דמויות הקומיקס הטובות ביותר".[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רפאל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]