רפובליקת קומי

רפובליקת קומי (רפובליקה)
Республика Коми
סמל רפובליקת קומי
סמל רפובליקת קומי
סמל רפובליקת קומי
דגל רפובליקת קומי
דגל רפובליקת קומי
דגל רפובליקת קומי
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
מחוז פדרלי המחוז הפדרלי הצפון-מערבי
מחוז כלכלי המחוז הכלכלי הצפוני
מושל ולדימיר אויבה
בירת הרפובליקה סיקטיבקר
שפה רשמית רוסית, קומית
תאריך ייסוד 22 באוגוסט 1921
שטח 416,700 קמ"ר (דירוג: 11)
אוכלוסייה
 ‑ ברפובליקה 813,590 (דירוג: 54, 1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 2.0 נפש לקמ"ר (2021)
קואורדינטות 63°9′10″N 55°49′41″E / 63.15278°N 55.82806°E / 63.15278; 55.82806
אזור זמן UTC +3
www.rkomi.ru

לחצו כדי להקטין חזרה

איראןטורקמניסטןהרפובליקה העממית של סיןקזחסטןאוזבקיסטןמונגוליהיפןקוריאה הצפוניתהרפובליקה העממית של סיןנורווגיהדנמרקגרמניהשוודיהארצות הבריתפינלנדקירגיזסטןגאורגיהטורקיהארמניהאזרבייג'ןאוקראינהפוליןליטאלטביהאסטוניהבלארוסנורווגיהמחוז סחליןמחוז קמצ'טקההמחוז היהודי האוטונומימחוז פרימוריהמחוז חברובסקטובה (רפובליקה)חקסיהמחוז קמרובואלטאי (רפובליקה)מחוז אלטאימחוז נובוסיבירסקמחוז אומסקמחוז טיומןמחוז טומסקבוריאטיהמחוז עבר הבאיקלמחוז אמורמחוז מגדןהמחוז האוטונומי צ'וקוטקהמחוז אירקוטסקרפובליקת סאחה-יקוטיהמחוז קרסנויארסקהמחוז האוטונומי של ימלו-ננץהמחוז האוטונומי חנטי ומנסי (יוגרה)מחוז סברדלובסקמחוז צ'ליאבינסקמחוז קורגןמחוז אורנבורגהמחוז האוטונומי של הניינץרפובליקת קומיבשקורטוסטןמחוז פרםמחוז וולוגדהקרליה (רפובליקה)מחוז מורמנסקמחוז ארכנגלסקמחוז קלינינגרדסנקט פטרבורגמחוז לנינגרדטטרסטןאודמורטיהמחוז קירובמחוז קוסטרומהמחוז סמרהמחוז פסקובמחוז טברמחוז נובגורודמחוז ירוסלבלמחוז סמולנסקמוסקבהמחוז מוסקבהמחוז ולדימירמחוז איוואנובומארי אלצ'ובשיהמורדוביהמחוז פנזהמחוז ניז'ני נובגורודאוליאנובסקמחוז סראטובמחוז בריאנסקמחוז קלוגהמחוז טולהמחוז ריאזאןמחוז אוריולמחוז ליפצקמחוז וורונז'מחוז בלגורודמחוז קורסקמחוז טמבובמחוז וולגוגרדמחוז רוסטובמחוז אסטרחןקלמיקיהדאגסטןאדיגיהמחוז קרסנודארקאראצ'אי-צ'רקסיהקברדינו-בלקריהמחוז סטברופולאינגושטיהצפון אוסטיה - אלניהצ'צ'ניה
(למפת רפובליקת קומי רגילה)
 
אוחטה
אוחטה
פצ'ורה
פצ'ורה
אוסינסק
אוסינסק
אינטה
אינטה
סוסנוגורסק
סוסנוגורסק
ימבה
ימבה
ווקטיל
ווקטיל
רפובליקת קומי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רפובליקת קומירוסית: Республика Коми, בקומית: Коми Республика) היא רפובליקה בפדרציה הרוסית. נמצאת בצפון-מזרח רוסיה האירופית. חלק מהרפובליקה נמצא מצפון לחוג הארקטי. בירתה היא סיקטיבקר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ימי הביניים השטח היה חלק מרפובליקת נובגורוד והחל מהמאה ה-15 היה חלק מנסיכות מוסקבה.

בתקופת סטלין היו בשטח הרפובליקה מחנות עבודה לאסירים. חלק מהאסירים הועסקו בבניית מסילת הרכבת מאוחטה לוורקוטה, אחד מהם היה מנחם בגין.

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש הרפובליקה עומד "ראש הרפובליקה" סרגיי גפליקוב, שמונה לתפקיד בספטמבר 2015. לרפובליקה יש פרלמנט הנקרא "המועצה המדינית".

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרפובליקה אוצרות טבע רבים ובה פועלות מספר חברות המנצלות אותם. רוב תושבי הרפובליקה מועסקים בענף עיבוד תוצרי נפט וגז, עצים ותעשיות הקשורות להפקת אנרגיה חשמלית. מרכזי התעשייה הם הערים סיקטיבקר, אינטה, פצ'יורה, סוסנוגורסק, אוחטה ווורקוטה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפובליקה נמצאת בצפון מזרח החלק האירופי והיא הרפובליקה הגדולה ביותר ברוסיה באירופה. היא גובלת מצפון בגליל האוטונומי של הניינץ, ממערב - בחבל ארכנגלסק, מדרום - בחבל קירוב, וקראי של פרם, הכולל בתוכו את החבל האוטונומי הקומי-פרמיאקי, ממזרח - בחבל סברדלובסק וטיומן, הכולל בתוכו את מחוז יוגרה (חנטי-מנסי) האוטונומי ואת המחוז האוטומי של ימל-ניינץ.

הנהר החשוב של הרפובליקה הוא נהר פצ'ורה, הנשפך לים ברנץ, כמו כן זורם בה נהר ויצ'גדה, יובלו של דבינה הצפונית, וכן מזן הנשפך כמו פצ'ורה לים ברנץ.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1939 היוו בני עם הקומי 72.5% מהאוכלוסייה, והרוסים רק 22%. מלחמת העולם השנייה הביאה לרפובליקה נמלטים רבים מאזור הקרבות שהביאו איתם ענפי תעשייה משמעותיים. אחרי המלחמה חלק מהם נשארו. כמו כן ברפובליקה אורגנו מספר מחנות אסירים. רבים מאותם אנשים שהגיעו לרפובליקה בעל כרחם נשארו בה והביאו לידי כך שכבר בשנת 1959 הרוסים נהפכו לרוב ברפובליקה והשתלטו על רוב משאביה. במפקד 1989 נרשמו ברפובליקה מעל ל-1,200 אלף תושבים. מאז יש תופעה יציבה של הקטנת אוכלוסייה שירדה לכ-814 אלף בשנת 2021.

על פי תוצאות מפקד האוכלוסין משנת 2010, הרוסים מהווים 64% מהאוכלוסייה, קומי 24%, האוקראינים 4.2%, טטרים 1.3%, בלארוסים 1.0% ושאר העמים כ-5%.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רפובליקת קומי בוויקישיתוף