רפרף גולגולת המת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןרַפְרַף גֻּלְגֹּלֶת הַמֵּת
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: פרפראים
תת־סדרה: Glossata
משפחה: רפרפיים
סוג: רפרף גולגולת המת
מינים
  • Acherontia styx
  • Acherontia atropos
  • Acherontia lachesis
שם מדעי
Acherontia
Laspeyres, 1809
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השם רַפְרַף גֻּלְגֹּלֶת הַמֵּת מתייחס לכל אחד משלושת המינים (A. atropos, A. styx and A. lachesis) של פרפרים מסוג Acherontia המשתייכים למשפחת הרפרפיים. המין A. atropos מצוי בעיקר באירופה ואילו שני המינים הנוספים מצויים באסיה. השימוש הנפוץ בשם "רפרף גולגולת המת" הוא למין האירופאי. משפחת הרפרפים לעיתים נכללת כחלק מקבוצת העשים ולכן בספרות המקצועית יש המתייחסים ל"רפרף גולגולת המת" כאל "עש גולגולת המת".

רפרף גולגולת המת מזוהה בקלות בעזרת עיטור צבעוני על גבו המזכיר גולגולת אדם ומכאן שמו העברי. באנגלית קרוי הרפרף Death's-head Hawkmoth.

מאפיינים ומבנה גוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

למינים ממשפחת הרפרפים כמה מאפיינים ייחודים. לכל שלושת המינים יכולת להפיק צליל בתדירות גבוהה כתגובה לתחושת איום. הצליל מופק באמצעות שחרור אוויר מבית החזה בנוסף לחשיפת בטנם המעוטרת בצבעים בהירים לצורך הרתעת טורפים. כל שלושת המינים דומים בגודלם, צבעם ומחזור חייהם. רפרף גולגולת המת הוא הגדול ברפרפי ישראל (ממין A.atropos). אורך גופו כחמישה סנטימטרים ורוחב מוטת כנפיו הפרושות מגיע לכ-12 סנטימטרים. צבעו חום-שחור עם כתמים ופסים צהבהבים. כנפיו האחוריות צהובות עם פסים שחורים ועל גבו כתם שחור-צהוב המזכיר צורת גולגולת אדם. כל שלושת מיני הרפרף שצוינו נצפו פושטים על כוורות דבורי דבש ממינים שונים לצורך תזונה והם בעלי יכולת לחקות את ריחן של הדבורים ובכך לפשוט על כוורות ללא איום. רפרף גולגולת המת ניזון מדבש דבורים, ולשם כך הוא זקוק לחדק קשיח המאפשר לו לחדור לתוך חלות הדבש בתוך כוורות הדבורים. כיוון שעליו לפלוש לתוך כוורת הדבורים, גופו מוגן בשלד חיצוני קשיח המגן עליו מעקיצות הדבורים והוא אינו רעיל.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הביצים הרפרף מטיל על צמחים בעיקר ממשפחת הסולניים, כמו עגבנייה וחציל, משפחת השעועית, אך גם על צמחים אחרים כמו עצי זית. זחליו ירוקים ונעשים צהובים וחומים ככל שהזחל מתקרב לשלב ההתגלמות. הגולם ירוק או חום ומצוי בתוך הקרקע בניגוד לגלמי פרפרים הנתלים מעלים. זחל הרפרף שאורכו מגיע לכ- 12 סנטימטר ניזון מצמחים ממשפחת הסולניים שצוינו מעלה.

זוג זחלים בשלבי התבגרות

זחלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הגדילה הזחלים משילים את עורם ומחליפים את צבעם מירוק לצהוב.

בחלקם האחורי מתנוסס לו זנב קטן בצבע צהוב ומשני צידיהם 20 נקודות שחורות סה"כ (10 מכל צד)

בחלקם התחתון מלפנים ניתן למצוא 6 רגלים עם ציפורני אחיזה ובחלקם האחורי 10 רגלים נוספות חסרות ציפורניים. הם נמצאים מסוף ספטמבר עד תחילת דצמבר

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפרפים אלו זכו למקום של כבוד בקולנוע ובסרטי אימה, בעיקר בזכות דמות הגולגולת שעל גבם, אחד הסרטים המוכרים יותר שבו היה שימוש ברפרפים אלו הוא הסרט שתיקת הכבשים כמוצג בעטיפת הסרט.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Chemical camouflage of the death's head hawkmoth (Acherontia atropos L.) in honeybee colonies

בתוך: NATURWISSENSCHAFTEN, Volume 78, Number 4, 179-182, DOI: 10.1007/BF01136209

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רפרף גולגולת המת בוויקישיתוף