ראשידה ג'ונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רשידה ג'ונס)
ראשידה ג'ונס
Rashida Jones
לידה 25 בפברואר 1976 (בת 48)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Rashida Leah Jones עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1997 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראשידה ליאה ג'ונסאנגלית: Rashida Leah Jones; נולדה ב-25 בפברואר 1976) היא שחקנית קולנוע וטלוויזיה, מוזיקאית, דוגמנית, קומיקסאית, תסריטאית, במאית ומפיקת קולנוע וטלוויזיה אמריקאית-יהודייה. התפרסמה בזכות הופעותיה בסדרות הקומיות "המשרד", "מחלקת גנים ונוף" ו"אנג'י טרייבקה".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונס נולדה בלוס אנג'לס וגדלה בשכונת היוקרה בל אייר. אביה הוא המוזיקאי קווינסי ג'ונס והוא ממשפחה נוצרית אפרו-אמריקאית. אמה פגי ליפטון היא שחקנית קולנוע ממשפחה יהודית-רפורמית. יש לה אחות גדולה בשם קדידה ג'ונס, אשר עוסקת אף היא בדוגמנות ומשחק, ועוד חמש אחיות למחצה ממערכות יחסים אחרות של אביה. ג'ונס ואחותה גדלו בחינוך היהודי-רפורמי של אמם, ומלבד מוסדות חינוך אמריקאיים ממלכתיים למדה ג'ונס גם בבית ספר עברי אותו עזבה בגיל עשר.

כשהייתה בת 14 הוריה התגרשו, אחותה נשארה לגור עם אביה ואילו ראשידה עברה לגור עם אמה במחוז ברנטווד שבמערב לוס אנג'לס. ג'ונס הציגה יכולות מוזיקליות מגיל צעיר ולמדה לנגן בפסנתר קלאסי. אמה אמרה בתוכנית "Entertainment Tonight" שג'ונס היא "בנוסף זמרת וכותבת שירים מדהימה".

בצעירותה עזבה ג'ונס את לוס אנג'לס לאחר שהתקבלה לאוניברסיטת הרווארד. ג'ונס החלה ללמוד משפטים אך איבדה עניין במקצוע בעקבות ההתפתחויות בעניין תיק הרצח של או. ג'יי. סימפסון. בעקבות זאת הייתה מעורבת יותר בפעילות אמנותית מוזיקלית, בעיקר סגנון א-קפלה. ג'ונס למדה לימודי דת ופסיכולוגיה, וסיימה את לימודיה ב-1997.

ב-1994 לכדה ג'ונס תשומת לב מסוימת לאחר ששלחה מכתב גלוי בתגובה חריפה במיוחד לראפר האפרו-אמריקאי טופאק שאקור, אשר מתח ביקורת על נישואי התערובת של הוריה. ג'ונס התפייסה עם טופאק לאחר שזה התארס עם אחותה שנתיים לפני הירצחו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונס החלה את דרכה הטלוויזיונית בתפקיד קטן בהפקה "אם הקירות האלה היו יכולים לדבר 2". התפקיד הוליך את ג'ונס לתפקיד גדול יותר בסדרת הטלוויזיה "בוסטון פאבליק", בה הופיעה במשך כשתי עונות. התפרסמה לראשונה על מסכי הקולנוע בתפקיד קטן שקיבלה בסרטו של סטיבן סודרברג "עירום מלא", ולאחר מכן בתפקיד משני בקומדיה "יומן האקסיות".

את פריצתה עשתה ג'ונס ב-2006 כשלוהקה לסדרה הקומית "המשרד", בסדרה הופיעה ב-24 פרקים וגילמה את תפקידה של קארן פיליפלי ממחלקת המכירות, אשר מצטרפת לצוות בעונה השלישית.

ב-2009 הופיעה ג'ונס בתפקיד ראשי ראשון בקומדיה המצליחה "אני אוהב אותך אחי", שם הופיעה בתור זואי, ארוסתו של פיטר קאלבן שגילם פול ראד. בנוסף באותה שנה, החלה ג'ונס לשחק בתפקיד ראשי בסדרה הקומית "מחלקת גנים ונוף" ברשת NBC, בה היא גילמה אחות בשם אן פרקינס, למשך כל 7 עונות הסדרה, עד שהאחרונה שודרה בפברואר 2015.

ב-2010 שיחקה ג'ונס בקומדיה המשטרתית של קווין סמית' "שוטרים על הפנים". בנוסף באותה שנה, ג'ונס שיחקה בסרט "הרשת החברתית" לצד ג'סי אייזנברג.

בשנת 2011 שיחקה למספר פרקים בסדרה הקומית "טיפול אונליין" ברשת שואוטיים בכיכובה של ליסה קודרו. עוד בשנה זו לקחה חלק במספר סרטים וביניהם "ידידים פלוס" בכיכובם של ג'סטין טימברלייק ומילה קוניס, "השנה הגדולה" עם סטיב מרטין, אוון וילסון וג'ק בלאק, דיבוב בסרט האנימציה "החבובות" לצד ג'ייסון סיגל, איימי אדמס וכריס קופר ו"אחינו האידיוט" עם פול ראד, אליזבת' בנקס ואמילי מורטימר. באחרונה גילמה עורכת דין לסבית בשם סינדי, חברתה האכפתית של נטלי רוצ'לין הביסקסואלית שגילמה זואי דשנל. לג'ונס יש גם הופעת קמע בסרט הקצר "Beastie Boys, Fight For Your Right" שהוקרן בבכורה בפסטיבל הסרטים סאנדנס ב-2011. בנוסף, ג'ונס הופיע בפרק של הסדרה "וילפרד" בתור ליסה, מתנדבת הוספיס. הפרק שודר ב-21 ביולי ברשת FX Networks.

בשנת 2012 כיכבה לצדו של אנדי סמברג בקומדיה הרומנטית "סלסט וג'סי לנצח", לו גם כתבה את התסריט. ב-2013 שימשה כמדבבת אורחת לצד דני דה ויטו בסדרת האנימציה "משפחת סימפסון", בפרק ה-11 במספר של עונה 24.

בשנת 2015 הפיקה ג'ונס את סרט התיעודי "Hot Girls Wanted" הבוחן את תפקודן של נערות צעירות בסרטים פורנוגרפיים. נטפליקס רכשה את הזכויות לסרט לאחר הקרנת הבכורה של הסרט בפסטיבל הסרטים סאנדנס, אותו הקרינה בבכורה ב-29 במאי 2015.

בשנת 2016 לוהקה לתפקיד הראשי של הבלשית אנג'לה "אנג'י" טרייבקה בסדרת הקומדיה של TBS "אנג'י טרייבקה", ששודרה למשך 4 עונות עד לסיומה בדצמבר 2018.

בשנת 2018 ביימה את הסרט התיעודי "Quincy", אודות אביה, המפיק המוזיקלי, הזמר ומפיק הקולנוע קווינסי ג'ונס. הסרט עלה בבכורה בנטפליקס ב-21 בספטמבר 2018.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונס יצרה את "Frenemy of the State", סדרת קומיקס על סוציאליסט המגויס על ידי ה-CIA. הקומיקס התפרסם על ידי אוני פרס ונכתב יחד עם צמד הכותבים נונציו דה פיליפיס וכריסטינה ווייר, שהם גם בעל ואישה. באוקטובר 2009, לפני שיצא הגיליון הראשון, מכרה ג'ונס את זכויות הקומיקס לסרטי יוניברסל ול-Imagine Entertainment, בריאן גרייזר ואריק גיטר הפיקו את הסרט, וג'ונס כתבה את התסריט יחד עם שותף הכתיבה שלה וויל מקורמק.

ג'ונס מכרה את התסריט הראשון שלה, קומדיה שכותרתה "סלסט וג'סי לנצח", במרץ 2009. היא כתבה את התסריט יחד עם מקורמק ואף כיכבה בסרט, שיצא בשנת 2012.

בשנת 2016 ג'ונס כתבה לצדו של מייקל שור את "Nosedive", פרק הבכורה בעונה השלישית של סדרת האנתולוגיה "מראה שחורה" בנטפליקס.

ג'ונס ומקורמק עבדו על התסריט של "צעצוע של סיפור 4" עבור אולפני האנימציה של פיקסאר. ג'ונס פרשה מעבודת הכתיבה בגלל התחושה שפיקסאר הוא "מקום תרבות שלנשים ואנשים צבעוניים אין קול יצירתי שווה." הסרט יצא ביוני 2019, כשהצמד היה בין אלה שקיבלו קרדיט של תסריטאים.

ג'ונס פרסמה מספר מאמרים במגזין "Teen Vogue", שם עבדה גם כעורכת. היא כתבה את פרק 36 מהביוגרפיה של אביה "Q: The Autobiography of Quincy Jones", שיצא ב-2001.

דוגמנות ופרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 נבחרה ג'ונס כפרזנטורית של קולקציית טיפוח שמן הזנה של חברת DOVE.

בשנת 2015 היא החלה לככב בסדרת פרסומות של Verizon Fios.

בשנת 2017 הפכה לפרנזטורית מותג הקוסמטיקה אלמיי מחברת רבלון.

בשנת 2018 ג'ונס הפכה לשגרירה הראשונה של חברת התקליטים Maison Kitsune.

פילנתרופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונס פעלה לקידום Peace First (לשעבר Peace Games), ארגון ללא מטרות רווח המלמדת ילדים לפתור קונפליקטים ללא אלימות. היא הייתה חברת דירקטוריון מאז 2004 ומחזיקה בכמה הטבות שנתיות לגיוס כסף לארגון. ג'ונס השתתפה באירועי סטנד-אפ למען חולי סרטן, ובתוכנית ההתנדבות של The Art of Elysium's המעבירה סדנאות אומנות לילדים מאושפזים. בשנת 2007 היא הייתה יו"ר כבוד של ההטבה השנתית לעבודות דיור, הנלחמת באיידס וחסרי בית בעיר ניו יורק. היא סייעה גם בגיוס כספים לבית החולים המחקרי לילדים בסנט ג'וד הממוקם בממפיס, טנסי, ולקרן המחקר רפואי EB ומועדון הבנות בלואר איסט סייד בניו יורק.

פעילות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונס השתתפה בקמפיינים בארבעת המחזורים האחרונים למועמדים לנשיאות ארצות הברית למפלגה הדמוקרטית. היא תמכה בברק אובמה במהלך הקמפיינים של הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2008 ושל הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012. בשנת 2008, יחד עם קריסטן בל, היא ביקרה בקמפוסים בקולג'ים במיזורי כדי לדון במועמדים ולעודד רישום בוחרים למפלגה הדמוקרטית. בשנת 2012 היא הופיעה באיווה יחד עם השחקן אדם סקוט. ג'ונס השתתפה בעבר בקמפיין של המועמד הדמוקרטי ג'ון קרי בבחירות 2004, וגם נאמה בעצרות סטודנטים ובגלריה ציבורית באוהיו. בבחירות מקדימות של 2016, היא הביעה את תמיכתה במתמודדת הילרי קלינטון לנשיאות ארצות הברית 2016.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ונס ניהלה מערכת יחסים מתוקשרת עם שחקן הקולנוע טובי מגוויר, שנמשכה כשנתיים וחצי והסתיימה בשנת 2000. ב-2003 התארסה ג'ונס למוזיקאי הבריטי זוכה פרס גראמי מארק רונסון. רונסון הציע לה ביום הולדתה ה-27, ושנה לאחר מכן הסתיימה מערכת היחסים בין השניים.

ב-22 באוגוסט 2018, ג'ונס ילדה את בנה הראשון, עם בן זוגה בשנים האחרונות, המוזיקאי עזרא קניג.

למרות היותה יהודייה, כשהייתה נערה החלו אמה של ג'ונס והיא לגלות עניין בדת ההינדואיזם לאחר ביקורן באשראם בהודו. כיום ג'ונס היא בעלת זיקה גדולה יותר ליהדות, ואף סיפרה שרוב בני זוגה נוטים להיות יהודים שומרי מסורת.

על זהותה הרב-גזעית, היא אמרה "עברתי תקופות בהן אני מרגיש רק שחורה או רק יהודייה. כעת יש לי איזון טוב."

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול ראד, ראשידה ג'ונס וג'ייסון סיגל בפרמיירה לסרטם "אני אוהב אותך אחי", 2009

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראשידה ג'ונס בוויקישיתוף