רונלד לי ארמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ר. לי ארמי)
רונלד לי ארמי
Ronald Lee Ermey
לידה 24 במרץ 1944
אמפוריה, קנזס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באפריל 2018 (בגיל 74)
סנטה מוניקה, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הלאומי ארלינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה The Gunny עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1961–2018 (כ־57 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מנילה עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • סרט השתתפות בקרב
  • אות השירות הפעיל
  • צלב הגבורה של דרום וייטנאם
  • מדליית השירות בווייטנאם
  • מדליה לשירות הביטחון הלאומי
  • מדליית המערכה בווייטנאם עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.rleeermey.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רונלד לי ארמיאנגלית: Ronald Lee Ermey, נקרא בדרך כלל ר. לי ארמי; ‏24 במרץ 1944 - 15 באפריל 2018) היה שחקן קולנוע אמריקאי ומדריך טירוני מארינס בדימוס בדרגת רב-סמל. התפרסם בעיקר בזכות תפקידיו בסרטים "שבעה חטאים", "גבר מת מהלך", "מיסיסיפי בוערת", ובשני הסרטים העדכניים בסדרת סרטי האימה "המנסרים מטקסס". על תפקידו בתחילת הסרט "מטאל ג'אקט" היה ארמי מועמד לפרס גלובוס הזהב.

ביוגרפיה וקריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארמי נולד בעיר אמפוריה שבקנזס. הוא התגייס לחיל הנחתים בשנת 1961 ושירת ברחבי ארצות הברית בתור סמל משמעת במשך שנתיים. הוא השתתף במלחמת וייטנאם ושירת במשך 14 חודשים באגף התמיכה הקרקעית. את שארית שירותו לאחר המלחמה העביר בעיקר במסעות חובה צבאיים באוקינאווה שביפן. בעקבות פציעות שעבר נאלץ לפרוש לאחר 11 שנות שירות בדרגת סמל משנה. בשנת 2002 הועלה ארמי כאות הוקרה על שירותו במארינס לדרגת Gunnery Sergeant, המקבילה לדרגת רב-סמל. את הדרגה קיבל ממפקד חיל הנחתים הגנרל ג'יימס ג'ונס.

לאחר שסיים את שירותו הצבאי עבר לחיות בפיליפינים ולמד דרמה וקרימינולוגיה ב"אוניברסיטת מנילה". הוא נהג לערוך מופעים להעלאת המוראל בגזרות הלחימה של צבא ארצות הברית באפגניסטן ובמפרץ הפרסי.

לארמי שתי בנות מנישואיו הראשונים, וארבעה ילדים עם אשתו השנייה נילה ארמי.

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כישוריו וניסיונו הצבאי של ארמי היו הבסיס להתחלת דרכו כשחקן, את דרכו התחיל בדרמת המלחמה "הנערים בפלוגה סי" בה שיחק מדריך טירונים העומדים להישלח לווייטנאם. ארמי עבד עם פרנסיס פורד קופולה ושימש לו יועץ טכני ביצירתו "אפוקליפסה עכשיו" בה גם שיחק בתפקיד קטן בתור טייס מסוק קרב. לאחר מכן עבד עם לואיס גוסט ג'וניור בסרט "קצין וג'נטלמן" וייעץ לו בנוגע לתפקיד סמל אמיל פולי, מדריך הטירונות הקשוח של הצי האמריקאי עליו זכה גוסט באוסקר.

ב-1987 שכר סטנלי קובריק את שירותיו של ארמי כדי שיהווה יועץ טכני למדריך טירוני המארינס בחלק הראשון של הסרט "מטאל ג'אקט". קובריק, שהתלהב ממשחקו של ארמי, בחר לבסוף לתת לו את תפקיד מפקד הכשרת הטירונים הארטמן. ארמי זכה לכבוד רב מקובריק, שנתן לו את האפשרות לכתוב בעצמו את הדיאלוגים שלו עם חיילי המחלקה. הופעתו הקצרה בסרט זיכתה את ארמי בשבחים ובמועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר. בשנה שלאחר מכן, בתפקידו הראשון מחוץ לתדמית הצבאית שבנה לעצמו, שיחק ארמי בדרמת הפשע של אלן פארקר "מיסיסיפי בוערת" בתור טילמן, מושל העיירה הנגועה בגזענות.

ב-1989 שיחק בקומדיית הפשע "עף עם הרוח", ב-1991 בדרמת הפעולה "חיילי צעצוע", וב-1994 הופיע בסרטו של סטיבן סיגל "על קרקע בוערת".

ב-1995 התפרסם בדרמה הפסיכולוגית של דייוויד פינצ'ר "שבעה חטאים", בה גילם את מפקח המשטרה, ובזכות הופעתו בדרמת הפשע "גבר מת מהלך" בתור קלייד, אביה של הנערה אותה רצח באכזריות הנידון למוות מת'יו פונסלט (שון פן).

ארמי גילם את השופט בסרט "רצח מדרגה ראשונה", ודיבב את בובת חייל הצעצוע בסרט האנימציה "צעצוע של סיפור" (את התפקיד המשיך לדבב גם בסרטי ההמשך "צעצוע של סיפור 2" ו"צעצוע של סיפור 3").

ב-2001 שיחק בקומדיה "להציל את סילברמן". ב-2003 הופיע במותחן האימה "ווילארד" בתפקיד הבוס הנוקשה של ווילארד סטילס (קריספין גלובר).

ארמי גילם את השריף הסדיסט הוייט ממשפחת הקניבלים יואיט בשתי הפקותיו העדכניות של מייקל ביי לסרט האימה הקלאסי "המנסרים מטקסס".

ב-2009 הגיש ארמי את התוכנית "אר. לי ארמי יוצא לקרב", הסוקרת את מיטב כלי הנשק של הצבאות המתקדמים בעולם. התוכנית שודרה בערוץ ההיסטוריה.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רונלד לי ארמי בוויקישיתוף