שאדו הקיפוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
שאדו הקיפוד
Shadow the Hedgehog
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 15 בנובמבר 2005
סוגה פלטפורמה, הרפתקאות ואקשן, משחק יריות בגוף שלישי
פיתוח קבוצת סוניק
הוצאה לאור סגה עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה סגה
סדרה סוניק הקיפוד עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק RenderWare עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק שחקן יחיד או משחק מרובה משתתפים
פלטפורמות גיימקיוב, Xbox, פלייסטיישן 2
המשחק הקודם סוניק הירוס
המשחק הבא סוניק הקיפוד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שאדו הקיפודאנגלית: Shadow the Hedgehog) הוא משחק מסדרת המשחקים סוניק הקיפוד שהופץ בשנת 2005 על ידי סגה ופותח על ידי Sonic Team.

בניגוד לרוב המשחקים בסדרת המשחקים של סוניק, משחק זה מתמקד בדמותו של האנטי-גיבור שאדו הקיפוד ובניסיונותיו לשחזר את זיכרונותיו. בנוסף, הוא בעל תוכן וטון אפלים יותר ובשל כך דורג בארצות הברית לילדים מגיל 12 בלבד. אף על פי שנחשב בידי חלק מהמעריצים למשחק צידי, עלילת המשחק מתרחשת בקו הזמן של הסדרה ומשפיעה על המשכה.

לפי דו"ח של חברת סגה סאמי אחזקות נמכרו בשנת 2006 לבדה 1.59 מיליון עותקים של המשחק.[1]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון ששאדו הוא אנטי גיבור, לשחקן ניתנת האפשרות לבחור את התקדמות המשחק. במצב המשחק הרגיל 22 שלבים כשבכל הרפתקה השחקן עובר שישה שלבים. בסוף השלב האחרון ישנו בוס אחרון, אך לפעמים גם בסוף שלבים אחרים ישנו בוס. בכל שלב יש מספר משימות אשר ניתן להשלים רק אחת מהן, וההרפתקה תמשיך בהתאם לבחירה שביצע השחקן. לרוב ישנן שלוש משימות כשכל אחת מהן מייצגת נטייה מוסרית אחרת: טוב - המכונה במשחק "Hero", רוע - המכונה במשחק "Dark" או נייטרליות - המכונה במשחק "Netural", כשלפעמים אחת מן האפשרויות נשמטת והבחירה היא בין טוב לנייטרליות או בין רע לנייטרליות. בשלב השישי והאחרון הבחירה היא בכל מקרה בין טוב לרע והיא שמכריעה באיזה בוס השחקן יילחם בסוף המשחק. בנוסף, לכל משימה יהיה נציג, כשבדרך כלל משימות טובות מיוצגות על ידי דמות ממשחקי סוניק ומשימות רעות בעיקר על ידי דמותו של עין האבדון (Doom's Eye) ולסירוגין על ידי דמותו של ד"ר אגמן. המשימות הנייטרליות מיוצגות לרוב על ידי שאדו.

המשימות הנייטרליות במשחק בדרך כלל דורשות מהשחקן להגיע לטבעת הגדולה בסוף השלב, כאשר המשימות הטובות או הרעות דורשות ממנו להרוג ולחסל את כל האויבים בשלב (תלוי בנטייה המוסרית של הנציג, כאשר אם הנציג הוא דוקטור אגמן הנטייה המוסרית שלו יכולה להיות בשלב אחד רעה כיוון שהנציג של המשימה הטובה באותו שלב הוא אחת מדמויות משחקי סוניק, ובשלב אחר טובה מכיוון שהנציג של המשימה הרעה באותו שלב הוא עין האבדון), לאסוף חפצים או להשמיד עצמים מסוימים המפוזרים בשלב, או לעקוב אחר כלי טיס, רחפן או ספינה פורחת שמשקפים את הנטייה המוסרית של הנציג הנגדי תוך כדי גרימת נשק במטרה להשמידם לפני שייעלמו (אחרת יכשילו את המשימה ועל השחקן יהיה להתחיל את כל השלב מחדש אם ירצה להשלים את המשימה ולהגיע לשלב אליו הוא חפץ להתקדם). בשלבים "סנטרל סיטי" (Central City) ו"הצניחה הקוסמית" (Cosmic Fall) ישנה מגבלת זמן שדורשת משאדו להשלים את אחת המשימות בהקדם האפשרי (אחרת השחקן יאבד פסילה ויצטרך להתחיל את כל השלב מחדש), ובשלב "חפיץ החלל" (Space Gadget), במידה והשחקן רוצה להשלים את המשימה הנייטרלית שהיא להגיע לטבעת הגדולה בסוף השלב, הוא חייב להיכשל במשימה הטובה שהיא להגיע אל הטבעת לפני סוניק ולהשיג את יהלום הכאוס לפניו (הוא אמנם לא מופיע פיזית בשלב אך מנהל שיחה עם שאדו וישנה מגבלת זמן של חמש דקות שתחתיה שאדו צריך לסיים את המשימה).

בשלב עצמו המשחקיות דומה לסוניק הירוס כשהגיבור שולט בשאדו בלבד (בגרסאות הגיימקיוב והפלייסטיישן 2 ישנה אפשרות לשלוט באמצעות שלט נוסף בנציג של משימת הנטייה המוסרית הטובה[2] כל עוד הוא לא מתרחק יותר מדי משאדו). בנוסף ליכולותיו האקרובטיות של שאדו הוא מסוגל להשתמש בנשק חם או קר, המתחלקים למספר סוגים, כמו חרבות, אקדחים, רובים, באזוקות ועוד. ישנם שלושה סוגי ניקוד: ניקוד רע, ניקוד טוב וניקוד נייטרלי. ניקוד בעל נטייה מוסרית מושג על ידי ביצוע פעולות בעלי אותה נטייה מוסרית. לדוגמה, שימוש בכלי נשק אנושיים לחיסול החייזרים של צבאות השחור (Black Arms) יזכה את השחקן בניקוד טוב, ולעומת זאת הריגת חיילים בני אנוש עם הנשקים של צבאות השחור והריסת מבנים תיתן לשחקן ניקוד רע. פעולות רגילות כמו איסוף טבעות (המגנות על שאדו מפני אובדן פסילות) תזכה את השחקן בניקוד נייטרלי. בסוף השלב הניקוד בעל אותה נטייה מוסרית של המשימה שהושלמה בא לידי חשבון, כאשר הניקוד הנגדי מחוסר מהניקוד הסופי. הניקוד הנייטרלי בא בכל מקרה בחשבון. בין אם השחקן השלים משימה בעלת נטייה מוסרית, ובין אם השלים משימה נייטרלית, במקרה זה רק הניקוד הנייטרלי בא לידי ביטוי. לאחר חישוב הניקוד הסופי, המשחק מדרג את השחקן בציון מ-A עד ל-E, כש-A הוא הציון הגבוה ביותר, ואילו E הוא הנמוך ביותר.

בנוסף ישנם שני מדי קארמה. אם השחקן יבצע מספיק פעולות קארמיות יוכל שאדו להשתמש באחת מיכולותיו המיוחדות. מילוי מד הקארמה הטובה ייתן לשאדו את יכולת השליטה בכאוס (Chaos Control) שתקדם אותו הרבה מאוד בשלב עד לנקודת הסיום. מילוי מד הקארמה הרעה ייתן לשאדו את פיצוץ הכאוס (Chaos Blast) שיצור פיצוץ שייחסל את רוב האויבים על המסך. בנוסף כל עוד המד לא התרוקן לשאדו תהיה תחמושת אינסופית וחסינות מפגיעות.

בכל אחד מ-22 השלבים הרגילים (לא כולל את שלבי הבוס) וכן בשלב "הדרך האחרונה" (The Last Way) שבסיפור האחרון ישנה לפחות דלת סודית אחת המסתירה מאחוריה נשקים מיוחדים או מובילה לנתיב מיוחד במסלול. על מנת לפתוח את הדלתות, על השחקן לאתר את חמשת מפתחות הזהב המפוזרים במסלול, ועל מנת שהמשחק יזכור שהשחקן אסף את המפתחות, ישמור אותם ויאפשר לו להמשיך לגשת לדלתות הסודיות, עליו לסיים את השלב.

אם השחקן ראה את כל הסופים האפשריים (עשרה במספר) ניתן לשחק בסיפור האחרון (Last Story), שמספר את הסיפור האמיתי מאחורי הקיפוד האפל. בסך הכל ישנן במשחק כ-326 דרכים שונות לסיים את המשחק, ולאחר הפעם הראשונה שהשחקן יעשה זאת תתווסף למסך הפתיחה האפשרות "ספרייה" (Library), בה ניתן לצפות בהשתלשלות האירועים בסיפור (בסרטוני המעברונים בין השלבים) לפי סדר השלבים שעבר השחקן במסלול המלא; לכל אחת מהדרכים יש שם.

אם השחקן מצליח להוציא ציון A בכל המשימות בכל השלבים (כולל שלבי הבוס), הוא משיג את האפשרות לשחק במצב המומחה (Expert Mode) הדומה למצב הסופר קשה (Super Hard Mode) מהמשחק הקודם סוניק הירוס. במצב המומחה, השחקן משחק לבדו בכל 22 השלבים הרגילים ברצף, אך כאשר נוספים למסלול מכשולים נוספים שהופכים את דרגת הקושי שלו לגבוהה. במצב זה שאדו אינו מלווה פיזית באף אחד מנציגי הנטיות המוסריות והמשימות הן נייטרליות ודורשות ממנו להגיע לסוף השלב,[3] אך בתחילת כל שלב ישנה בועת סימן שאלה שכאשר השחקן נוגע בה נשמע קולה של אחת מן הדמויות מאחלת לשאדו הצלחה. בשונה מהמצב הרגיל, המפתחות לדלת הסודית שהשחקן אוסף במצב המומחה אינם נשמרים לאחר סיום המשימה, כך שאם השחקן מעוניין להמשיך לגשת לדלת במצב זה עליו להשיג ולשמור את כל המפתחות במצב הרגיל על מנת שייעלמו מהמסלול של מצב המומחה.

עלילת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש לאחר עלילות המשחק סוניק הירוס, ולעיתים נחשב סוניק הירוס פרולוג לסיפור זה.

שאדו הקיפוד מתעורר מקפסולת הקפאה וכתוצאה מההקפאה אינו זוכר דבר מלבד שמו ואירוע מעברו, בו הוא מנסה להציל בת אנוש בשם מריה. בין רגע השמיים מאפילים וחייזרים אכזריים פולשים לכדור הארץ. חייזר מעופף בעל עין יחידה בשם עין האבדון (Doom's Eye) מוסר הודעה ממנהיג החייזרים, אבדון שחור (Black Doom). הוא אומר שחייזריו, צבאות השחור (Black Armies) ישתלטו על כדור הארץ תוך זמן מועט. בינתיים על שאדו להביא אליו את שבעת יהלומי הכאוס, כפי שהובטח לו. לפני ששאדו מספיק לדלות ממנו מידע כלשהו, השליח נעלם. שאדו מבין שהדרך היחידה להבין משהו ולקבל מושג על זיכרונותיו היא לאסוף את שבעת יהלומי הכאוס, ועל כן הוא יוצא לדרך.

במהלך חלק מההרפתקאות הוא לומד את מה שהשחקנים כבר ידעו: הוא נוצר לפני חמישים שנה על ידי פרופסור ג'רלד רובוטניק, סבא לדוקטור אגמן ולמריה רובוטניק, נכדתו של ג'רלד וחברתו היחידה של שאדו. הם נפרדו כאשר חיילים ממשלתיים פלשו לתחנת החלל ארק והרגו את מריה. כשגססה היא הספיקה לשלוח את שאדו בקפסולה לכדור הארץ בתקווה שיביא תקווה לאנושות. בחלק מההרפתקאות הוא לומד דברים שקריים, כמו ששאדו הוא שכפול רובוטי של שאדו המקורי, או שהוא נועד להביא אבדון לבני האדם. רוב הסופים אינם קנונים, למשל כשהוא הורג את דוקטור אגמן. אך הסיפור האמיתי מתגלה בסוף, כשהשחקן מגיע לכל הסופים האפשריים.

בסיפור האחרון מגלה אבדון שחור את מקורותיו האמתיים של שאדו. הוא נוצר על ידי פרופסור ג'רלד רובוטניק על מנת להביא תקווה לאנושות, ובין השאר ליצור תרופה שתרפא את נכדתו החולה של ג'רלד, מריה, שחלתה במחלה ללא תרופה באותה עת. כדי ליצור את יצור החיים האולטימטיבי נעזר הפרופסור באבדון שחור על ידי כך שהשתמש בדמו כדי ליצור את שאדו. בתמורה הבטיח ג'רלד ששאדו יביא לאבדון שחור את שבעת יהלומי הכאוס. ג'רלד לא ידע על תוכניותיו האמתיות של אבדון שחור, זמן קצר לפני שהחיילים הממשלתיים פלשו לארק, הרגו את מריה ונטעו בו רגשות איבה עזים כלפי המין האנושי. מסתבר שאבדון שחור רצה להשתמש בבקרת הכאוס (Chaos Control), אותה יוכל להפעיל במלוא עוצמתה רק בעזרת שבעת יהלומי הכאוס. בעזרת בקרת הכאוס הוא יוכל לשגר את החללית שלו, השביט השחור, אל מבעד לאטמוספירת כדור הארץ, מכיוון שהספינה לא תוכל לעבור באטמוספירה ללא נזק משמעותי. כשהספינה תיכנס לכדור הארץ היא תוכל להשתלט על כל הכוכב. בינתיים הוא פוקד על חייזריו הנחותים לשאוב את כוח החיים של סוניק, החבורה וגם את של דוקטור אגמן, ויוצר מצב שרק שאדו יכול לעצור. כששאדו מגיע אבדון שחור כבר הספיק לשגר את השביט השחור אל מבעד לאטמוספירת כדור הארץ, והוא מנסה לשלוט על שאדו דרך הדם המשותף הזורם בעורקיהם. שאדו מצליח להתנגד ומשתמש בשבעת יהלומי הכאוס להפוך לסופר שאדו כדי להילחם בצורתו האמיתית של אבדון שחור, שד האבדון. כשהוא מביס אותו הוא משגר את השביט השחור כך שיתנגש באסטרואיד. לאחר מכן הוא הולך אל תחנת החלל ארק, להניח את העבר מאחור ולהתחיל חיים חדשים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק נחשב לבין המשחקים הגרועים בזיכיון בקרב המעריצים, כשהוא סובל מטעינת שלבים ארוכה, מצלמה בלתי ניתנת לשליטה, וחזרות רבות על שלבים (כדי לסיים את המשחק יש לשחק בשלב הראשון 10 פעמים לפחות). בנוסף, השימוש בנשקים קשה ולקוי. ממוצע הציונים במטקריטיק עומד על 50%, שנחשב לציון כושל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאדו הקיפוד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הדו"ח השנתי של סגה סאמי אחזקות 2006, עמוד 47
  2. ^ למעט צ'ארמי הדבורה, שמלווה את שאדו בריחוף ודוקטור אגמן, שמלווה את שאדו מרחוק דרך מסך מרחף.
  3. ^ למעט השלבים "המטריקס העצבני" (Mad Matrix), "סנטרל סיטי" ו"האבדון" (The Doom), בהם על שאדו לשחזר את המשימות הטובות או הרעות.