שדה המספרים ה-p-אדיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

במתמטיקה, שדה המספרים ה-p-אדיים הוא שדה, שאבריו הם המספרים ה-p-אדיים. יש שדה -אדי אחד לכל מספר ראשוני , ומקובל לסמן אותו באות . כל הרחבה סופית של שדה המספרים ה--אדיים נקראת "שדה -אדי".

על שדה המספרים ה--אדיים מוגדרת הערכה בדידה, ההופכת אותו לשדה מקומי, שהוא בעל עוצמת הרצף, ואינו ניתן לסידור. לפי משפט אוסטרובסקי, כל שדה מקומי ממאפיין אפס (עם ערך מוחלט לא ארכימדי) הוא -אדי לאיזשהו .

את המספרים ה--אדיים פיתח קורט הנזל בתחילת המאה העשרים, והם הפכו במהירות לאחד הכלים ומושאי המחקר הבסיסיים באריתמטיקה המודרנית ובתורת השדות.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל מספר -אדי אפשר לכתוב באופן יחיד בצורה כאשר שלם, ו-. החיבור והכפל מוגדרים כאילו היה מדובר בטורי חזקות במשתנה אחד.

אלגברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המספרים מהצורה נקראים "שלמים -אדיים"; כקבוצה, הם מרכיבים את חוג השלמים ה-p-אדיים , שהוא תת-חוג מקומי וראשי (חוג ההערכה הדיסקרטית המתקבל מההערכה הדיסקרטית שתוצג בתת-הפסקה הבאה) של ; כדי לקבל את השדה די להפוך את האיבר : . חוג השלמים ה--אדיים הוא גבול הפוך של חוגי המנה .

טופולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שדה המספרים ה--אדיים מוגדרת הערכה דיסקרטית (בהנחה ש-), וזו מגדירה ערך מוחלט לפי ומטריקה (), המגדירה טופולוגיה. תחת הטופולוגיה הזו, חוג השלמים ה--אדיים, שהוא כדור היחידה הסגור בשדה, הוא קבוצה קומפקטית, הומיאומורפית לקבוצת קנטור. השדה אינו קומפקטי, אבל הוא קומפקטי מקומית.

אריתמטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשי היחידה ב- הם אלו שסדרם מחלק את . כאשר אי-זוגי, לשלם רציונלי שאינו מתחלק ב- יש שורש -אדי אם ורק אם יש לו שורש מודולו (כך למשל ); עבור התנאי הוא שיהיה ל- שורש מודולו 8, ולדוגמה . הלמה של הנזל מאפשרת לפתור משוואות פולינומיות בשדה המספרים ה--אדיים, ובאופן כללי יותר, לפרק פולינומים לגורמים, על ידי הרמה, כביכול, של הבעיה מן המנות הסופיות .

בניגוד לשדה המספרים הממשיים, שיש לו הרחבה אלגברית אחת ויחידה - המרוכבים - לשדה המספרים ה--אדיים יש הרחבות אלגבריות מכל מימד, ומספרן (בכל מימד) סופי. אם אי זוגי יש בדיוק שלוש הרחבות ריבועיות, ולשדה המספרים ה-2-אדיים יש שבע הרחבות ריבועיות. מבין ההרחבות האלה, יש הרחבה לא מסועפת יחידה מכל מימד.

הסגור האלגברי אינו שלם ביחס לטופולוגיה המושרה; את הסגור השלם מסמנים ב- , ושדה זה הוא סגור גם אלגברית וגם מטרית. מבחינה אלגברית (וללא המבנה המטרי), איזומורפי לשדה המספרים המרוכבים, .

חבורת גלואה של כל הרחבה סופית של היא פתירה, ולכן חבורת גלואה האבסולוטית היא פרו-פתירה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]