שומר הנצח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שומר הנצח
שומר הנצח כפי שהופיע בפרק "Terra Firma" בעונתה השלישית של הסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי"
שומר הנצח כפי שהופיע בפרק "Terra Firma" בעונתה השלישית של הסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
"מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה"
"מסע בין כוכבים: דיסקברי"
הופעה ראשונה הפרק "The City on the Edge of Forever" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1967.
הופעה אחרונה הפרק "Terra Firma" של "מסע בין כוכבים: דיסקברי", 2020.
מספר הופעות פרק אחד של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: דיסקברי"
יוצרים ג'ין רודנברי
גילום הדמות פול גילפויל (כ"קארל" ב"דיסקברי")
דיבוב ברטל לה-רו (בסדרה המקורית)
ג'יימס דוהאןסדרת האנימציה)
מידע
גזע פורטל זמן
מומחיות מסע בזמן

שומר הנצחאנגלית: The Guardian of Forever) הוא פורטל זמן תבוני שהופיע לראשונה בפרק "The City on the Edge of Forever" בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים". מאז הופיע לראשונה בפרק זה, היו לו הופעות רבות בספין אופים, מחוות ופרודיות.

מקורות בדיוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום של מסע בין כוכבים, ניתוח של ההריסות בעולם הבית של שומר הנצח מרמז כי השומר הוא בן מיליארדי שנים, אבל אף אחד לא יודע מי בנה אותו. הוא מסוגל לענות למי ששואל אותו שאלה, אך משמעותה של התשובה לא תמיד ברורה. לדוגמה: כאשר הוא נשאל האם הוא מכונה או יצור חי, הוא משיב: "שניהם, ... ואף לא אחד מהם". כאשר ספוק מגיב שאין כל סיבה לדבר בחידות, השומר עונה לו שהוא משיב באופן הטוב ביותר שיתאים ל"הבנה המוגבלת שלך". השומר יכול לזהות שינויים בציר הזמן, אך בדרך כלל מספק למשתמשים בו מעט עזרה בלהבין איך לשנות את ציר הזמן בחזרה. כאשר שינויים אלו מתרחשים, אלו אשר נמצאים בקרבתו של השומר מבודדים מההשפעות של השינויים בציר הזמן.

הופעות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשומר הנצח הייתה הופעה נוספת על המסך, בפרק "Yesteryear" של "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" (1973), שבה קולו של השומר בוצע על ידי ג'יימס דוהאן (שמגלם את סקוטי).

בשנת 2020 היווה שומר הנצח חלק מרכזי בעלילת הפרק הכפול "Terra Firma" בעונתה השלישית של הסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי". לאורך רוב הפרק מופיע שומר הנצח בדמות אנושית בשם קארל, לצד דלת, כשלקראת סוף הפרק מתגלה דמותו האמיתית של שומר הנצח ששולח את הקיסרית פיליפה ג'ורג'יו למבחן אישיות ביקום המראה ולאחר שהיא עוברת אותו, הוא מחזיר אותה מהמאה ה-32 למאה ה-23.[1]

במיני-סדרה הלא-קאנונית "Star Trek: Of Gods and Men", צ'ארלי אוונס (דמות שהופיעה ב-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית") משתמש בפורטל הזמן על מנת לשוב אחורה בזמן, ולשנות את ההיסטוריה. כמו כן, השומר מופיע גם בפרק של "Star Trek: New Voyages", אך בגרסה גדולה הרבה יותר, המאפשרת לספינת חלל לטוס דרכו.

ספרות לא-קאנונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם מחבר/ת עלילה
"לבו של השטן" כרמן קרטר מקורו של שומר הנצח מתגלה.
"פדרציה" ג'ודית וגארפילד ריבס-סטיבנס שומר הנצח כנראה הפסיק להגיב לשאלות, כמה שנים אחרי אירועי "The City on the Edge of Forever", אבל עונה על שאלה אחת מיוחדת ששואל אותו ג'יימס ט' קירק.
"אימזדי" פיטר דייוויד פורטל הזמן משמש כחלק בלתי נפרד מהסיפור, ביוצרו ציר זמן חלופי שבו דיאנה טרוי מתה בידיו של מדען מהעתיד על מנת לעצב מחדש את ההיסטוריה של המין שלו. הניסיון של אדמירל ויליאם רייקר מהעתיד לבטל את השינויים בציר הזמן מניעים את הרומן לסיומו.
"מסע בין כוכבים: ציד מכשפות:
מקוי: מקור של צללים"
דייוויד ר' ג'ורג' ה-III טרילוגיה זו בוחנת את ההשפעות ארוכות הטווח על קירק, ספוק, ומקוי לאחר האירועים של "The City on the Edge of Forever", בהיסטוריה החלופית, לפני שתוקנה. הספר השלישי מתמקד בחייו של ד"ר מק'קוי, שאותו קירק וספוק מעולם לא הצילו, ועליו להסתגל לחיים במאה ה-20. ישנו רמז לגורלם של שומרים.
"מסע בין כוכבים: הגבול הראשון" דיאן קארי
ד"ר ג'יימס קירקלנד
שומר הנצח מסייע לקירק ולצוותו לחזור לעבר, ממש לפני הכחדת הדינוזאורים, על מנת לתקן ציר זמן חלופי, שממנו הם נפרדים זה מזה כתוצאה מהשפעה לא צפויה של מערכת מיגון ניסיונית חדשה.
"בן של אתמול" ו"זמן עבור אתמול" א.ס. קריספין קירק, ספוק ומקוי משתמשים בשומר הנצח כדי לבקר בכוכב הלכת סארפיון, ומוצאים את זר - בנו האבוד של ספוק עם זאראבת'.
"שומר" ויליאם שטנר קירק וטיבריוס נכנסים אל תוך אובליסק עצום של גזע חייזרים, ומגלים כי בחדר האחרון נמצא שומר הנצח.
"מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה" ונדה מקינטייר מקוי מכעיס את קירק לפני המסע בזמן בשאלות כגון: "מה שומר הנצח היה אומר?"
"ההנחיות של הדוקטור" דיאן דוויין אובליסק, אשר יכול לבצע שינויים מוגבלים בזמן, מזכיר את שומר הנצח כקולגה שלו.
"רצף ה-Q" גרג קוקס Q צעיר רומז כי החורבות שסביב שומר הנצח נבנו במקור על ידי אבותיהם האורגניים של ה-Q.
"מדריך Q לרצף" מיכאל יאן פרידמן
רוברט גרינברגר
Q רומז כי מטרתו המקורית של שומר הנצח הייתה להיפטר מאשפה.

סיפורים קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותרת מחבר/ת אוסף עלילה
Mind-Sifter שירלי ס' מייווסקי Star Trek: The New Voyages קפטן קירק מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי על כדור הארץ בשנות ה-50, לאחר שנחטף על ידי קור והועבר דרך שומר הנצח. ספוק מקודם לדרגת קפטן ויוצא למשך שנה למשימה לחפש אחר קירק.
Guardians ברט הודג'ינס Strange New Worlds VII בעתיד, בו ההורטה משרתים את שומר הנצח כמגיניו, על מנת למנוע מכל הגזעים המרושעים מלשנות את ציר הזמן בכוונה. הסיפור עושה שימוש בכמה גיבורים ונבלים פופולריים מהיקום של מסע בין כוכבים (אודו, קיו, הבורג ועוד).

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסיפור קומיקס משנת 1978, תחת הכותרת "No Time Like the Past", מוזכר שומר הנצח.[2]
  • סיפור קומיקס בחמישה חלקים משנת 1993 כולל את שומר הנצח.
  • בסיפור משנת 1990, שומר הנצח מראה לגאינן, חברת צוות האנטרפרייז-D, כיצד לשחזר את ציר הזמן החלופי, שבו רוב רביע אלפא נמצא תחת השליטה של הבורג.

משחקי מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Terra Firma, Part 2, הפרק העשירי בעונתה השלישית של דיסקברי
  2. ^ George Kashdan (באוקטובר 1978). "No Time Like the Past". CurtDanHauser.com. {{cite web}}: (עזרה)