שועלון (קבוצת כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שועלון
Vulpecula

מפת קבוצת הכוכבים שועלון
סמליות שועל קטן
עלייה ישרה 20 שעות
נטייה °‏25
שטח נראה 268 מעלות מרובעות
דירוג שטח נראה במקום ה־55
מספר כוכבים בבהירות נראית < 3 0
הכוכב הבהיר ביותר α בשועלון
בהירות נראית הכוכב הבהיר 4.4
מערכות כוכבים גובלות
נראית בין קוי הרוחב °‏90 ו־°‏55-
מומלץ לצפות בשעה 21:00 במהלך חודש ספטמבר

שועלון או שועל היא קבוצת כוכבים לא בולטת בשמי הצפון, בתוך משולש הקיץ. הקבוצה הוגדרה במאה ה-17 על ידי האסטרונום הפולני יוהנס הווליוס ונקראה במקור "שועלון עם אווז" ותיארה שועל קטן המחזיק בפיו אווז. כפי שקרה עם קבוצות כוכבים נוספות, השם קוצר. כוכבי הקבוצה עמומים במיוחד ואין בה כלל כוכבים בהירים יותר מדרגה 4.

בשנת 1967 התגלה בקבוצה הפולסאר הראשון על ידי רדיו-טלסקופ באוניברסיטת קיימברידג'.

כוכבי הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

α בשועלון (אנסר) הוא ענק אדום במרחק של כ-300 שנות אור עם בהירות מדרגה 4.4. והוא הכוכב הבהיר ביותר בקבוצה. פרוש שמו של הכוכב הוא אווז בלטינית - שריד לשמה המקורי של הקבוצה. צמוד אליו נמצא הכוכב 8 בשועלון שהוא עמום יותר עם בהירות מדרגה 6 וניתן להבחין בו בעזרת משקפת. אין קשר בין שני הכוכבים ורק במקרה הם נראים צמודים זה לזה.

גרמי שמיים מעניינים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

M27 היא ערפילית פלנטרית שנקראת גם "ערפילית המשקולת". הערפילית נמצאת במרחק של כ-1,250 שנות אור, בהירותה היא מדרגה 7.5 וקוטרה הוא כרבע מקוטרו של הירח המלא. בהירותה וגודלה מאפשרים להבחין בה בקלות באמצעות משקפת. צילום ארוך חשיפה דרך טלסקופ חושף מבנה בעל שתי אונות המחוברות זו לזו בצורה המזכירה משקולת של אימוני כושר גופני.

מתלה המעילים או הצביר של ברוקי (Brocchi) הוא קבוצה של 10 כוכבים בבהירות מדרגות 5 עד 7 - שישה מהם יוצרים קו ישר וארבעה נוספים צורת אנקול וביחד יוצרים צורה של מתלה מעילים, אותו ניתן לראות באמצעות משקפת. המתלה נמצא מדרום ל-α בשועלון על הגבול עם קבוצת חץ. בעבר היה מקובל לחשוב שזהו צביר פתוח, אך בשנות ה-70 התברר שהכוכבים המרכיבים את המתלה נמצאים במרחקים שונים ואינם קשורים זה לזה.

מתלה המעילים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שועלון בוויקישיתוף