שורטבאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שורטבאס
Shortbus
בימוי ג'ון קמרון מיטשל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ון קמרון מיטשל, Howard Gertler עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון קמרון מיטשל עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה בריאן א. קייטס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סוק-ין לי
פול דוסון
פי-ג'יי דיבוי
לינדה בימיש
ג'יי ברנן
רפאל ברקר
פיטר סטיקלס
ג'סטין בונד
מוזיקה יו לה טנגו עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פרנקי דמארקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Fortissimo Films, Q עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה THINKFilm
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע, הוצאה ביתית עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 באוקטובר 2006
משך הקרנה 102 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה קומית, סרט להט"בי, סרט רומנטי, סרט ארוטי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $2,000,000
הכנסות $5,433,051
הכנסות באתר מוג'ו shortbus
www.shortbusthemovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
משמאל למעלה בכיוון השעון: כיילב, סת', ג'יימס וג'יימי - הגיבורים ההומוסקסואלים של הסרט

שורטבאסאנגלית: Shortbus) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגה דרמה-קומית-רומנטית, שעלילתו מתרחשת במנהטן בתקופה שלאחר אסון התאומים. את הסרט, שיצא בשנת 2006, כתב וביים ג'ון קמרון מיטשל. זהו סרטו השני של מיטשל, אחרי "הדוויג והשארית העצבנית" (שגם אותו כתב וביים, ואף שיחק בו). מרבית השחקנים בסרט הם אלמוניים יחסית, ובחלק מהסצנות מופיעים מתנדבים שאינם שחקנים מקצועיים. פסקול הסרט מבוצע על ידי להקת האינדי רוק האמריקאית יו לה טנגו, שגם מופיעה בו.

הסרט עוסק במאזן היחסים החברתיים, המיניים, בקשרים אישיים וחברויות בחברה המודרנית. על אף שהוא מציג יחסי מין הטרוסקסואליים, הומוסקסואליים ולסביים ואף אורגיות, הוא לא נחשב לסרט פורנוגרפי. קמרון מיטשל אמר כי מטרתו הייתה "להציג סקס בצורה קולנועית חדשה".

העלילות המרכזיות עוקבות אחר יועצת זוגיות שאינה מסוגלת להגיע לאורגזמה, וזוג גברים המעוניינים לרענן את מערכת היחסים שלהם בצירוף צלע שלישית. בנוסף, ישנן בסרט תתי-עלילות נוספות שכולן מצטלבות ב"שורטבאס", שהוא שילוב של סלון ומועדון לילה שנותן ביטוי למיניות הייחודית של כל אחד מאורחיו, ומהווה מקום מפגש למגוון האנשים בניו יורק. ג'סטין בונד, המארח של "שורטבאס" מתאר אותו כך: "...האם שמעת על אוטובוס בית ספר הצהוב(אנ') הגדול? ובכן, זהו האוטובוס הקטן: סלון למאותגרים ולמוכשרים..." (זהו מקור השם Shortbus - אוטובוס קצר).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בניו יורק שלאחר אסון התאומים וסובבת סביב דמותה של סופיה, הנשואה לרוֹבּ – גבר מושך אך לא מבריק במיוחד. סופיה עובדת כיועצת לענייני זוגיות ומטפלת-מינית, אשר למרבה האירוניה מעולם לא חוותה אורגזמה בעצמה, אף על פי שלכאורה חיי המין שלה תקינים. לטיפול אצלה מגיעים זוג הומואים: ג'יימי, בחור אנרגטי ותזזיתי וכוכב תוכנית טלוויזיה בילדותו, וג'יימס המופנם, נער ליווי לשעבר. ג'יימס העלה את הרעיון שהשניים יקיימו יחסי מין עם אנשים אחרים מחוץ לקשר במטרה לרענן את מערכת היחסים הרדומה שלהם, והם מגיעים להיוועץ בסופיה אודות הרעיון. במהלך פגישת הייעוץ הראשונה האווירה נהיית מתוחה וסופיה סוטרת לג'יימי בלהט הדברים. היא מתנצלת, ומתוודה בפניהם שהיא "פְּרֶה-אורגזמית".

השניים ממליצים לה להגיע למועדון-סלון-חברתי-סקסואלי-אומנותי שנמצא בברוקלין ונקרא "שורטבאס". היא מגיעה, והמארח של המקום, אומן הדראג ג'סטין בונד,[1] עורך לה היכרות עם המקום: מספר חדרים לפורומים שונים, אישיים ופומביים בעלי אופי שונה. באחד החדרים מתקיימת שיחת נשים בלבד, באחר מוקרנים סרטים ניסיוניים, באחד מתקיימת אורגיה רבת משתתפים, ועוד. סופיה, בחורה מעט נוירוטית בדרך-כלל, משתחררת אט אט ומתירה לעצמה לחוות חוויות חדשות, ואף יוצרת חברות קרובה עם מלכת בדס"מ ואמנית מופנמת המכנה עצמה "סוורין".[2] בהמשך, הבעיה של סופיה להגיע לאורגזמה יוצרת מתח ממשי בחיי הנישואין שלה, ולכן היא מביאה איתה ל"שורטבאס" את בעלה רוב.

במהלך חיפושיהם אחר צלע שלישית, ג'יימס וג'יימי פוגשים ב"שורטבאס" בחור צעיר, דוגמן לשעבר וזמר מתחיל בשם סת' שמוצא חן בעיניהם, והשלושה מפתחים מערכת יחסים מינית. בד בבד מתגלה העובדה כי חייהם הפרטיים של השניים נצפים באדיקות על ידי מציצן בשם כיילב, אשר צופה מהבניין הסמוך בשלושה מבלים יחד ובהמשך מקיימים יחסי מין בשלישייה. כיילב, בחור מתבודד ומופנם פוחד שכניסתו של סת' למערכת היחסים תגרום לפרידתם, ועקב כך הוא לא יוכל להמשיך ולממש עצמו דרך צפייה בהם. לכן הוא מחליט להגיע ל"שורטבאס" בעצמו, שם הוא מתעמת עם סת'.

הקשר של סופיה וסוורין מתחזק והן נפגשות באופן קבוע בספא ומקיימות שיחות עמוקות על מיניות ויחסים בצורה סימביוטית: סוורין מסייעת לסופיה להשתחרר מהנוקשות המינית שלה, וסופיה מכוונת את סוורין לקבלת קשר אנושי אמיתי, כזה שלא היה לה זמן רב. ערב אחד ב"שורטבאס" סוורין מתייעצת עם סופיה בנוגע לרעיון לזנוח את עבודתה בתחום הסקס כדי להיות אמנית, והשתיים נגררות לסיטואציה מינית לא מתוכננת, שגם ממנה יוצאת סופיה לא מסופקת.

במהלך הסרט אנו עדים לכך שג'יימס שוקד על עריכת סרט משלו המתעד את מערכת היחסים שלו עם ג'יימי, ומתברר שזהו בעצם סרט פרידה, וג'יימס המתוסכל מתכוון להתאבד. הוא מנסה לשים קץ לחייו בטביעה בג'קוזי שבו הוא עובד כמציל, אך כיילב, שעוקב אחריו, מציל אותו ומזעיק עזרה. כיילב ביישן מכדי להישאר עמו ועוזב, לא לפני שהוא כותב על פניו של ג'יימס חסר ההכרה את מספר הטלפון שלו. כאשר ג'יימס מתעורר המום בבית החולים, הוא מתקשר לכיילב, ואף בורח אליו הביתה מבלי ליצור קשר עם ג'יימי או סת' הדואגים לו. כיילב מתוודה בפניו כי הוא עוקב אחר חייו זה זמן רב. השניים שוכבים, וג'יימס מרשה לכיילב לחדור אליו ולעצמו להיות פסיבי, דבר שהוא לא הרשה לאף אחד מעולם (בהמשך לעברו כנער ליווי). בהמשך, הוא מציג עצמו בחלון לג'יימי, שמבין כי הוא חי.

רוב וסוורין מקיימים מפגש בתשלום ורוב מבקש ממנה שתכה אותו על מנת לענגו, דבר שלא הרשה לעצמו לבקש מסופיה. סוורין מאבדת שליטה ומוצאת עצמה בעמדת חולשה בפעם הראשונה. סופיה חולמת חלום בו היא עוברת דרך יער סבוך לחוף ים, בו היא מנסה להגיע לאורגזמה שוב. כאשר היא נכשלת, היא צורחת – וברחבי ניו יורק כבים כל האורות, כאילו הדבר נגרם בגלל התסכול של כל הדמויות יחד.

הסרט מסתיים בשיר של ג'סטין בונד ב"שורטבאס" בזמן הפסקת החשמל, במהלכו סופיה מגיעה ומגלה את רוב וסוורין יחד. ג'יימס וג'יימי מגיעים יחד עם סת' וכיילב. השיר של ג'סטין מתחיל באווירה מלנכולית, אך עם כניסתה של תזמורת הוא נהייה יותר אופטימי ואנרגטי. על רקע המוזיקה מוצאות הדמויות בסרט את שחיפשו: ג'יימי וג'יימס חוזרים זה לזה מחוזקים, סת' וכיילב מגלים זה את זה, סוורין נראית מאושרת לראשונה, וסופיה מצטרפת לזוג אנונימי שאותם בחנה בעבר והתפעלה מהנאתם המינית, והמין בשלישייה מביא אותה לראשונה לאורגזמה, שיחד איתה מסתיימת בגל גדול החשכה ששוררת בניו יורק.

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם הסרט פורנוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט מוצגות סצנות מין מפורשות - יחסי מין הטרוסקסואליים, הומוסקסואליים ולסביים ואף אורגיות, ולכן עלתה השאלה האם תוכן זה הופך את הסרט לסרט פורנוגרפי.

המבקר דניאל פאיקוב עוסק בשאלה זו ומציין:

אי אפשר לדבר על "שורטבאס" בלי להיכנס להסברים אינסופיים ומעט ילדותיים לגבי התכנים הפורנוגרפיים שלו. כן, זהו סרט מיינסטרים המכיל סצנות סקס בוטות. לא, הוא לא פורנו במובן המקובל של המילה. יותר בכיוון של קומדיה רומנטית, "סקס והעיר הגדולה" עם יותר סמנתה ופחות שרלוט. והומואים.

דניאל פאיקוב, סקס והעיר הגדולה, עכבר העיר, 17.10.2006

למבקר הקולנוע אורי קליין עמדה ברורה בסוגיה זו:

"שורטבאס" איננו סרט פורנוגרפי, גם אם נכללות בו סצינות שנראו עד כה רק בסרטים פורנוגרפיים, ובעיקר בסרטים פורנוגרפיים הומוסקסואליים. ... יעדיו של "שורטבאס" שונים לחלוטין מאלה של הסרט הפורנוגרפי, שמטרתו הבלעדית היא לגרות את הצופה ולהביאו לאורגזמה. מבחינת התוכן שלו, "שורטבאס" הוא ההיפך מפורנוגרפיה: הוא עוסק כולו באי היכולת להגיע לאורגזמה, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית וסימבולית. גם אם מוצגות בו חדירות, הוא עוסק באי היכולת לחדור פיזית ורגשית. הוא עוסק בחרדה מפני החדירה של האדם אל תוך עצמו ואל האחר.

אורי קליין, ההיפך מאורגזמה, באתר הארץ, 15 בדצמבר 2006

דעה אחרת הייתה לחבר מועצת העיר תל אביב, הרב נתן אלנתן, שאמר בעקבות הקרנת הסרט בסינמטק תל אביב כי "מוסד שמקבל תקציבים מהעירייה אינו יכול לעסוק בפורנוגרפיה".[3] גם בתי קולנוע רבים בארצות הברית סירבו להקרין את הסרט עקב ריבוי סצנות המין בו.[3]

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
סוק-ין לי סופיה - מטפלת זוגית ויועצת מינית שמעולם לא חוותה אורגזמה, ומנסה בעזרת המבקרים ב"שורטבאס" לחקור את המיניות העצורה שלה ולהציל את נישואיה.
פול דוסון ג'יימס - נער ליווי לשעבר ומציל בג'קוזי בהווה, שחש חוסר שביעות רצון ממערכת היחסים שלו עם ג'יימי שאיתו הוא חי כבר כמה שנים
פי-ג'יי דיבוי ג'יימי - בן זוגו של ג'יימס שמאוהב בו אך אינו קשוב לכאביו. אדם מוחצן, שיטחי וחסר רגישות.
ג'יי ברנן סת' - דוגמן הומו צעיר שנקלע למערכת היחסים בין ג'יימס לג'יימי.
לינדי בימיש סוורין - מלכת סאדו-מאזו המציעה את שירותיה בתשלום אך כמהה לקשר אנושי אמיתי.
פיטר סטיקלס כיילב - מציצן שעוקב מחלון דירתו אחר הנעשה בדירתם של ג'יימס וג'יימי, ונהיה מעורב רגשית ביחסים ביניהם.
רפאל ברקר רוֹב - בעלה של סופיה, מתקשה לספק אותה מינית.
ג'סטין בונד ג'סטין בונד - מנחה האירועים והמארח של "שורטבאס".

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הקרנת הבכורה בפסטיבל קאן הוקרן הסרט ביותר מ-25 מדינות נוספות.

שנה מקום שם הפסטיבל שם הפרס תוצאה
2006 ציריך, שווייץ Zurich Film Festival הסרט הטוב ביותר זכייה
סאן פאולו, ברזיל São Paulo International Film Festival הסרט הזר הטוב ביותר מועמדות
ניו יורק, ארצות הברית Gotham Awards הרכב השחקנים הטוב ביותר מועמדות
חיחון, ספרד Gijón International Film Festival ארט דיירקטור הטוב ביותר זכייה
התסריט הטוב ביותר זכייה
הסרט הטוב ביותר מועמדות
2007 בוסטון, ארצות הברית Chlotrudis Awards הסרט הטוב ביותר מועמדות
סן פרנסיסקו, ארצות הברית פרס הליגה ההומו-לסבית נגד השמצה הסרט הטוב ביותר מועמדות
הוליווד, ארצות הברית Glitter Awards השחקן הטוב ביותר (פול דוסון) זכייה
קליפורניה, ארצות הברית פרס אינדפנדנט ספיריט הפקה זכייה

הקרנה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות התנגדות של חרדים להקרנת הסרט בסינמטק תל אביב,[3] הורתה המועצה לביקורת סרטים בישראל להקרין אותו אחרי השעה 22:00[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המגלם את עצמו, ידוע גם בכינוי "קיקי" מהצמד "קיקי והרב"
  2. ^ השם לקוח מהרומן ונוס בפרווה
  3. ^ 1 2 3 נירית אנדרמן, התנגדות להקרנת "שורטבאס" בסינמטק ת"א, באתר הארץ, 18 באוקטובר 2006
    גוועלד!, באתר גלובס, 18 באוקטובר 2006
  4. ^ בועז כהן, ‏הצנזורה מכה שוב, באתר גלובס, 11 בדצמבר 2006