שורינג'י קמפו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

שורינג'י קמפויפנית: 少林寺拳法 - שיטת הלחימה של שאולין) היא אמנות לחימה יפנית מודרנית (גנדאי בודו) שנוסדה ב־1947 על ידי דושין סו (ביפנית: 宗 道臣) ‏(1911‏-1980). שורינגי קמפו אינה מוכרת כמעט בישראל ומונה מספר מוגבל של סניפים באירופה ובצפון אמריקה. על פי האתר הרשמי של ההתאחדות העולמית, מעל 1.5 מיליון חברים רשומים ב־32 ארצות.

אמנות לחימה יפנית זו מקורית מבחינת שיטות הלחימה שלה, אך שואבת את בסיסה הרעיוני מעקרונות הבודהיזם שפותחו על ידי הנזירים במנזר שאולין בסין ומכאן שמה של השיטה. דושין סו, מייסדה היפני, התרשם עמוקות משיטות האימון הלא תחרותיות של הנזירים, וכאשר חזר ליפן, יצר את אמנות הלחימה הייחודית שלו סביב עקרונות של אחווה, עבודת צוות ועזרה לזולת. עם זאת, אין לשורינג'י קמפו כל קשר ישיר עם הוו-שו שפותח על ידי נזירי שאולין.

שורינג'י קמפו הוא ארגון עולמי. כל החברים בו שייכים לארגון העולמי WSKO שמרכזו ביפן. עקרונות הלימוד זהים בכל המרכזים בעולם, וכולם משתמשים באותן טכניקות לחימה.

שורינג'י קמפו אינה שיטה שנועדה לקבלת רווח. לכן, הארגון אוסר על מאמניו להשתכר מהוראת השיטה. בנוסף, בשל שורשיו הבודהיסטיים של הארגון, שורינג'י קמפו נרתע מתחרות. לפיכך, הארגון אינו עוסק ואינו מארגן תחרויות ספורטיביות. מטרת האימונים היא חברית לשם רכישת מיומנות ולא לשם האדרה עצמית.

האימונים והפילוסופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האימונים כוללים:

  • 'צ'ינקון': תרגילי מדיטציה ונשימה
  • 'טאיסו': חימום ומתיחות;
  • 'קיהון': לימוד טכניקות בסיסיות של אגרוף, בעיטות, חסימות וכיוצא באלה.
  • 'הוואה': דיון קצר על אספקטים פילוסופיים וטכניים של שורינג'י קמפו
  • 'הוקיי': עבודה בזוגות על פי תוכנית האימונים העולמית
  • 'ראנדורי': יישום הטכניקות הנלמדות במהלך קרבות לא תחרותיים

מטרתה של אמנות לחימה זו ליצור אנשים בריאים יותר נפשית ופיזית, בעלי יכולות הגנתיות התורמים לחברה בה הם חיים. הפילוסופיה של שורינג'י קמפו מדגישה את ההשפעה של כל אחד ואחת מאיתנו על החברה בה אנחנו חיים. ניתן לסכם את עקרונות השיטה תוך ציטוט מדבריו של מייסדה:

האדם - הכול תלוי באיכויותיו של האדם! משום שהעולם מתנהל בידי אנשים, אין שום דרך להגיע לשלום אמיתי מלבד לטפח באנשים רבים ככל האפשר אומץ לב, נדיבות וחוש צדק מפותח.

דושין סו

על מנת לפתח באנשים את כל אותן איכויות שורינג'י קמפו מדגישה שישה עקרונות פילוסופיים:

  1. זן קן איצ'י ניו – הגוף והנפש הם אחד
  2. ריקי איי פוני – אחדות האהבה והעוצמה
  3. שושו קוג'ו – ההגנה קודמת להתקפה
  4. פוסטצו קצו ג'ין – עירור למחשבה ולא גרימת נזק
  5. גו ג'ו איתיי – רך וקשה פועלים בצוותא
  6. קומיטה שוטיי – חשיבותו של עקרון העבודה בזוג

השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורינג'י קמפו משלבת טכניקות (קשות - Goho) של עבודת רגליים וידיים עם טכניקות (רכות - Juho) של הפלות, ריתוקים ובריחים. במקביל עוסקים החברים במדיטציה, וברמות הגבוהות בשיטה גם בשיטות ריפוי ייחודיות. כל הטכניקות חוברות יחדיו לאמנות לחימה אחת, וככל שמתקדמים בטכניקה, כך מוצאים יותר ויותר שילוב של הטכניקות הקשות עם הטכניקות הרכות. האמנות מחולקת לשלוש שיטות עבודה:

גוֹהוֹ
טכניקות קשות הכוללות אגרופים, בעיטות וחסימות. שיטת הלחימה שמה דגש על עידון תחת הפעלת כוח רב, ולכן, כוללות הטכניקות שימוש בעבודת רגליים והגנה ומעבר מהיר להתקפת נגד מדויקת לנקודות חיוניות. אף כי השיטה אינה שמה דגש על כוח, האגרופים והבעיטות חזקים ביותר בעיקר בשל דגש על שימוש נכון במכניקה של הגוף. למעשה שורינג'י קמפו מאפשרת לאנשים בגדלים ומשקלים שונים להתמודד זה מול זה באופן שוויוני בשל פרט זה.
אימוני גוהו נעשים תוך שימוש בציוד הגנה, זאת בעיקר בשל הרצון להקנות למתאמנים תחושה אותנטית של מהירות, עוצמה, מרחק ודיוק.
ג'וּהוֹ
טכניקות רכות כוללות, התחמקות, בריחים, הטלות וריתוקים. בג'והו כמו בגוהו הדגש הוא על עידון במקום כוח וכן על שימוש במהירות, דיוק, ושימוש נכון במשקל הגוף, באופן המאפשר למתמודד נחות בכוח ומשקל (ובכלל זה נשים) לרתק ולחמוק מתוקפים.
בשונה מאמנויות לחימה אחרות, ג'והו מתמקדת בנקודות לחיצה במקום בפגיעה במפרקים חיוניים לשם ניטרול התוקף מבלי לגרום לו לנזק ארוך טווח. בשל כך, התרגול של הטכניקות אינו יוצר נזק ארוך טווח, והוא נמצא בפיקוח. ניתן ורצוי לתרגל אותן פעמים רבות.
סייהו
טכניקות הריפוי כוללות שימוש בנקודות חיוניות (בדומה לדיקור סיני או שיאצו). הטכניקות נלמדות באריכות .לרוב מלמדים אותן רק למתרגלים ותיקים שצברו מספר שנות אימון ולאחר שרכשו ידע רב בנוגע לנקודות הלחיצה כחלק מאימוני הגוהו וג'והו.

רק לעיתים רחוקות, נעשה בשורינג'י קמפו אימון של טכניקות בודדות (בעיקר במסגרת לימוד יסודות 'קיהון'). לרוב, נעשה האימון בזוגות תוך התמקדות על ההקשר הנכון של ביצוע הטכניקות. הטכניקות מבוצעות במסגרת תבניות המהוות את הבסיס לשיטה (הוקיי – hokei) והמורכבות ב־90% מהמקרים מהתקפה הגוררת הגנה או הגנה והתקפה נגדית. לעיתים, לשם ההמחשה והבנת ההקשר, נלמדות הטכניקות כחלק מהקרבות החופשיים (ראנדורי – בתרגום חופשי 'השלטת סדר בתוהו ובוהו'). כאמור, קרבות אלו נעשים באווירה בלתי תחרותית, לשם לימוד ותוך שימת דגש על שמירת האחווה בין המשתתפים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שורינג'י קמפו בוויקישיתוף