שטיח באייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סצנה מתוך שטיח באייה
סצנה מתוך שטיח באייה

שטיח בָּאיֶיהצרפתית: Tapisserie de Bayeux) הוא עבודת רקמה מ-1077, שנמצאת כיום במוזיאון ייעודי בעיר באייה, בנורמנדי שבצרפת. הוא נוצר ככל הנראה בקנט, אנגליה, לאחר הכיבוש הנורמני ב-1066. השטיח מתעד את השתלשלות האירועים עד קרב הייסטינגס, שבעקבותיו השתלטו הנורמנים על אנגליה. שטיח באייה נחשב לאחת מיצירות האמנות הגדולות של ימי הביניים, ובכלל.

אורכו של השטיח כ-70 מטרים ורוחבו כחצי מטר. מתוארות בו באופן כרונולוגי ובחיות רבה 58 סצנות המפרטות את דרכו של ויליאם הכובש לכתר האנגלי, בצירוף הסברים ותיאורים בלטינית שרבות בה השגיאות. יש הרואים בשטיח אחת מיצירות הקומיקס הראשונות בהיסטוריה. ישנם מקורות (צרפתיים) הטוענים כי את השטיח יצרו אשתו של ויליאם, מתילדה מפלנדריה, וגבירותיה. בצרפת יש המכנים את השטיח La Tapisserie de la Reine Mathilde (שטיח המלכה מתילדה), אולם הוא נוצר ככל הנראה באנגליה בהזמנתו של אודו, בישוף באייה, אחיו החורג של ויליאם.

תקציר האירועים המתוארים בשטיח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה פנורמית של שטיח באייה (העלילה משמאל לימין)
תמונה פנורמית של שטיח באייה (העלילה משמאל לימין)
  • בינואר 1066, בהיותו על ערש דווי, מבקש מלך אנגליה אדוארד המודה מהרולד גודווינסון, רוזן מחוז וסקס, להפליג לדוכסות נורמנדי ולהודיע לדוכס ויליאם ה-I שהוא המועמד לרשת את כס המלוכה במות המלך.
  • לאחר הפלגה במימי התעלה הסוערים, הרולד נוחת במקום לא ידוע ונשבה על ידי הרוזן "גי מפונטיה"; ויליאם, ששומע על נפילתו של הרולד בשבי, דורש מגי להעביר את הרולד לרשותו.
  • הרולד מגיע לטירתו של ויליאם ומבשר לו על החלטת מלך אנגליה בדבר ירושת הכתר. או אז הוא יוצא עם ויליאם למסעות מלחמה בצרפת ועוזר לו בניצחונו על "קונאן" דוכס ברטאני. בהמשך מושבע הרולד אמונים לוויליאם - בפני שרידי קדושים נוצרים, שבועה שנחשבת לעליונה במעלה.
  • ברם, זמן קצר לאחר חזרתו של הרולד לאנגליה מת המלך אדוארד, וכבר ביום לווייתו מכתיר עצמו הרולד למלך החדש של אנגליה הסקסונית.
  • ויליאם שומע על כך וחמתו בוערת בו; הוא מגייס מיד צבא ובונה צי של 700 ספינות, לפי ההיסטוריונים, במטרה לשוט לאנגליה ולהחזיר לעצמו את הכתר שהובטח לו.
  • מקץ מספר חודשים, תוך ניצול רוחות המתאימות לחציית התעלה, ויליאם ואנשיו מפליגים בכוח רב לקראת עימות עם כוחותיו של הרולד בדרום אנגליה.
  • לאחר הנחיתה בחופי אנגליה, ויליאם מצווה להקים מחנה מבוצר שיגן על כוחותיו, והוא גם עורך סעודה לכבוד אנשיו בערבו של הקרב.
  • ב-14 באוקטובר ניצבים הכוחות הנורמנים והסקסונים זה מול זה בשדה הקרב בהייסטינגס. לוויליאם, כפי שמראה שטיח באייה, יש גם חיל פרשים. הנורמנים תוקפים את הכוחות הסקסונים, הם הורגים בקרב את אחיו של הרולד ונראה כי הם מנצחים בקרב. ויליאם - שחשבו תחילה כי נהרג בקרב, מוריד את קסדתו כדי שחייליו יראו שהוא בחיים וימשיכו להילחם למענו. הנורמנים מתקרבים להכרעת הקרב וברגע האמת הרולד נפגע מחץ בעינו - ומת. הנורמנים רודפים אחרי הסקסונים הנמלטים לכל עבר והורגים בהם ללא רחם.

ביאורים ותוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שביט היילי כפי שהוא מופיע בשטיח באייה (בצדה הימני העליון של התמונה).

זיהויו של הרולד השני בגפנית המתארת את מותו - מוטל בספק. ישנם היסטוריונים החולקים על הדעה המקובלת לפיה הרולד הוא הדמות שבעינה נעוץ חץ. התומכים בזיהוי מציינים את המילים "Harold Rex" ("המלך הרולד") המופיעות מימין ומעל לראש הדמות. בשטיח רקום גם כוכב שביט, שהוא ככל הנראה שביט היילי, שהופיע בשמיים סמוך להכתרתו של הרולד. אף על פי שעיצוב השטיח הושפע בבירור ממגמת תעמולה פוליטית ורצון להאדיר את ויליאם, שטיח באייה הוא עדיין מקור חזותי חשוב ביותר לתיעוד כלי-נשק, לבוש והיבטים אחרים של תרבות ימי הביניים, ומהבודדים ששרדו מאותה תקופה. עם זאת, בשטיח מופיעים הלוחמים כשהם נלחמים בידיים חשופות, כשישנם מקורות הגורסים כי באותה תקופה נהגו להילחם ולצוד כשידיהם נתונות בכפפות.

האורגים השתמשו בצמר שנצבע תוך שימוש בצבענים ממקור צמחי. ניתן למצוא בשטיח צבעי לבנה שרופה, חלודה, צהוב חרדלי, ירוק זית, חום כהה ולבן "מלוכלך", שנמצא גם בבדים אחרים שנוצרו באותו אזור.

ויליאם, דוכס נורמנדי, מלווה על ידי איוסטטיוס, רוזן בולון, ועל ידי אביריו. לבוש צבאי מן המאה ה-11, משטיח באייה.

השטיח היווה השראה לעבודות רקמה אחרות, בין השאר פרודיות, בעיקר כאלו המנציחות פלישות.

השטיח כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטיח נמצא כיום בעיר באייה שבצרפת, הוא שוכן במבנה הבנוי כאליפסה (אליו הועבר מקתדרלת באייה), כאשר המבקרים הולכים לכל אורכו ומתבוננים בתצוגה המתחלפת, כשהם שומעים את סיפור האירועים דרך אוזניות אישיות. יצירת עותק מדויק של השטיח בגודל מלא הסתיימה בשנת 1886 והעותק מוצג במוזיאון רדינג ברדינג שבברקשייר, אנגליה.

החלק האחרון של השטיח ובו כניעת הסקסונים בברקהמסטד והכתרתו של ויליאם בווסטמינסטר אבד.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "The Bayeux Tapestry and the Battle of Hastings 1066" מודנס רוד, בהוצאת כריסטיאן אילרס, קופנהגן, 1962. מכיל תמונות צבע של השטיח והסברים.
  • "900 Years Ago: the Norman Conquest" קנת' מ. סטון, מגזין "נשיונל ג'אוגרפיק" (אוגוסט 1966): 206-251, מסביר על הפלישה הנורמנית ועל השטיח. צילומי השטיח על ידי מילטון א. פורד וויקטור ר. בוזוול הצעיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]