שי'אר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השי'אר
Shi'ar
עטיפת החוברת Uncanny X-Men #475 מספטמבר 2006, בה מופיעים קבוצות הסטארג'אמרס ואקס-מן כשברקע חברי אימפריית השי'אר, אמנות מאת בילי טאן, דני מיקי ופרנק דרמטה.
עטיפת החוברת Uncanny X-Men #475 מספטמבר 2006, בה מופיעים קבוצות הסטארג'אמרס ואקס-מן כשברקע חברי אימפריית השי'אר, אמנות מאת בילי טאן, דני מיקי ופרנק דרמטה.
סוג קבוצת גיבורי-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה X-Men #97
(פברואר 1976)
יוצרים כריס קלרמונט, דייב קוקראם
מידע
סטטוס פעיל
בסיס שאנדילאר, גלקסיית השי'אר
חברוּת בקבוצה ק'אליסי נראמני
שארה נראמני
אריק האדום
אוודארה נגאננדיני
אדם נראמני (חצי-שי'אר)
הת'ר קמרון (חצי-שי'אר)
דייוויס קמרון (חצי-שי'אר)
חברוּּת לשעבר בקבוצה הקיסרית לילנדרה נראמני
הקיסר ד'קאן נראמני
הקיסר וולקן
היועץ אראקי
שארה נראמני
קאלארק (משמר מלכותי)

השי'אראנגלית: Shi'ar) הוא גזע חייזרי בדיוני המופיע בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. אימפריית השי'אר (או אימפריום) היא אחת מתוך שלוש האימפריות החזקות ביקום מארוול, והיא מורכבת מאסופה נרחבת של גזעים, תרבויות ועולמות חייזריים, אשר ממוקמת בסמוך לאימפריות הקרי והסקרול. הגזע החייזרי הופיע לראשונה בחוברת X-Men #97 מפברואר 1976, והוא נוצר בידי הכותב כריס קלרמונט והמאייר דייב קוקראם.

חברי המשמר המלכותי של אימפריית השי'אר נוצרו כמחווה ללגיון גיבורי-העל של חברת DC קומיקס.

דמותה של הקיסרית לילנדרה נראמני עתידה להופיע בסרט הלייב אקשן "אקס-מן: הפניקס האפלה", בגילומה של השחקנית ג'סיקה צ'סטיין.[1][2]

היסטוריה בדיונית של הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שתואר בסאגת הפניקס האפלה, השליט המושחת של השי'אר, ד'קאן נראמני, ניסה להשתמש בגביש המק'קראן העוצמתי כדי להשתלט על היקום. אחותו הצעירה לילנדרה והאקס-מן - בני בריתה החדשים - סיכלו את תוכניתו. כתוצאה מכך, הוא נכנס לתרדמת בידי הגביש, ולילנדרה נטלה את תפקיד הקיסרית של אימפריית השי'אר. מכאן ואילך, בין חברי האקס-מן לאימפריית השי'אר מתפתחים יחסי ידידות קרובה.

בהמשך, השי'אר העמידו את ריד ריצ'רדס למשפט באשמת רצח עם. הוא נאשם בהחייאתו של נבל-העל גלקטוס, לאחר שזה האחרון הובס בכדור הארץ. מעט לאחר תחייתו המחודשת, גלקטוס כילה את עולם המלכות של השי'אר, מה שהוביל למותם של מיליארדים. במשפטו של גלקטוס הוא נמצא זכאי חרף פעולותיו, כיוון שטריבון השי'אר שוכנע כי גלקטוס הוא כוח חיוני שפועל למען שלום היקום.

בשנות ה-80, אחותם המעורערת בנפשה של ד'קאן ולילנדרה, דת'בירד, חזרה מגלות וניסתה להפיל את אחותה מכס המלכות. למטרה זו, היא תקפה כמה מבני בריתה הארציים של לילנדרה, ואף הייתה אחראית לפלישתו של גזע טפילים חייזרי בשם "הזן" על כדור הארץ. היא הובסה לבסוף בעזרתם של האקס-מן.

בקשת הסיפור מבצע סופה גלקטית של שנת 1992, אימפריית השי'אר סיפחה לעצמה את אימפריית הקרי בסוף המלחמה ביניהן, ודת'בירד נבחרה לשמש כמשנה למלך באימפריית הקרי. אולם, היא לא החזיקה מעמד בתפקיד זה להרבה זמן, והסטטוס של שטחי אימפריית הקרי נותר בלתי ידוע.

אחותו המרשעת של צ'ארלס אקסבייר, קסנדרה נובה, השמידה את חלק הארי של אימפריית השי'אר. כדי לעשות זאת, היא השתלטה על גופו של אחיה ואילצה את לילנדרה להנחיל מלחמת אזרחים. ג'ין גריי היא זו שהביאה לסופו של הסכסוך. אך למרות מאמציה, אימפריית השי'אר עדיין רצתה במותה. בקשת הסיפור "פניקס: שירת הברבור", קבוצה מגזע השי'אר ניסתה להרוג את כוח הפניקס ואת ג'ין גריי תוך כדי, אך היא נמלטה מניסיון ההתנקשות. בהמשך, השי'אר רצו למחות את גנום משפחת גריי מעל פני האדמה, ובכך למנוע את השתלטותו של כוח הפניקס על מוטאנט נוסף ברמת אומגה. קומנדו המוות של השי'אר רצח את אביה, אחיינה ואחייניתה של ג'ין, כמו גם קרובים נוספים, בפלישה כוללת על כדור הארץ. המעשה הנפשע גרם לבתה של ג'ין, רייצ'ל סאמרס, לתבוע נקמה באימפריית השי'אר. נדמה כי מועצת השי'אר הייתה אחראית לכך, וכי לילנדרה לא הייתה מודעת לנעשה בשמה.

איום נוסף על אימפריית השי'אר היה בדמותו של נבל-על בשם וולקן. במהלך שנות שלטונו, ד'קאן הרג את קתרין סאמרס - אמם של סקוט ואלכס סאמרס - שהייתה הרה. ד'קאן שיעבד את הילד עד לבגרותו, מה שהוביל את וולקן להכריז נקמה על אימפריית השי'אר. זאת ועוד, מתרחשת הפיכה שלטונית בניסיון להפיל את לילנדרה מכסאה ולהחזיר את ד'קאן לשלטון בעזרתה של דת'בירד. קבוצת האקס-מן מצטרפת לקבוצת סטארג'אמרס במשימה לעצור את וולקן ואת ניסיון ההפיכה. לבסוף, וולקן הורג את אביו, קורסייר, ואת ד'קאן, נוטל את כס המלכות לעצמו, והופך את דת'בירד למלכתו. לילנדרה וקבוצת הסטארג'אמרס מובילים תנועת מחתרת נגד שלטונו של וולקן.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השי'אר הם גזע דמוי אנוש, מחושב וקר רוח, אשר חזותו היא בעלת מאפייני ציפור וכרבולת נוצתית מעטרת את ראשם כתחליף לשיער. שני סגנונות שכיחים לכך כוללים את מעמד האריסטוקרטיה - הנוצות יוצרות מבנה משולש מעל הראש עם קצוות בפסגת הראש ושני צידי הכתפיים - ואת המעמד הרגיל - מבנה רעמתי עם קצה שטוח בפסגת הראש.

מבחינה אנטומית, לשי'אר עצמות חלולות וקלות, וזרועותיהם עדיין מעטרות קצוות נוצה כתוצאה ממיליוני שנים של אבולוציה נשכחת. חייזר טיפוסי מהגזע יכול להרים טון אחד השקול לכוח כבידה ארצי, ויש לו סיבולת גבוהה מאוד. למרבית השי'אר אין יכולות מיוחדות, ומעטים נושאים מטענים גנטיים כמו כנפיים המקנות להם יכולת תעופה.

השי'אר יולדים את צאצאם בצורת ביצים. הם מגדלים ומקבלים הזנה בתאים מיוחדים והילדים נקראים "אבקוע".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]