שיחה:אוסקר שינדלר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ריבונו של עולם, אתם לא סבורים שראוי שתופיע תמונה של האדם הזה?

כמה הערות[עריכת קוד מקור]

על פי סרט בערוץ ההסטוריה, שינדלר הקים בשלב מסויים מפעלי נשק, בכדי שעובדיו יוכרזו כחיוניים לצבא הגרמני, בלעדי זה הם היו הולכים באותו שלב להשמדה, מכיוון שהגרמנים היו בנסיגה ונפטרו מכל מה שלא היה חיוני.
הוא גם הצליח לשלות חלק מיהודיו לאחר שכבר נשלחו למחנות השמדה. הוא גם נאסר שלוש פעמים בעוון של התחברות ליהודים. במקרה אחד הוא נישק ילדה יהודיה מפועליו, שהביאה לו עוגת יום הולדת. עוון רציני ביותר לפי הקוד הנאצי. בכל המקרים הוא הצליח להשתחרר בזכות שוחד וקשרים.
בנוסף כדאי לציין שהיו יהודים שלא עבדו, עליהם הוא היה צריך לשלם "דמי עבודה" למשטר הנאצי, ולמעשה הוא הפסיד עליהם לא מעט כסף (כ6,000 מארקים ביום). ומעניין שלמעשה הוא סיים את המלחמה כאביון וחסר כל, כאשר הוברח בידי יהודיו בתחפושת של ניצול שואה מהאזור הרוסי לאזור האמריקני. ומאז היהודים שהציל דאגו לו, ואף הקימו קרן שיעודה היה לפרנס אותו, מכיוון שהיה מצד אחד בזבזן ואוהב תענוגות, שבכל פעם שקיבל סכום כסף העלה את רמת חייו ובזבז את כולו, ומצד שני שנוא במולדתו שראתה בו בוגד (באופן פרדוקסלי הוא יכול להכנס לקטגוריה של בוגדים בעמם), וסירבה לעשות איתו עסקים, במיוחד לאחר שהתפרסמו מעשיו.
דמותו של שינדלר מטילה צל כבד על אלו שטענו שהם ביצעו פקודות, וכי לא היתה ברירה, כאשר גרמני טיפוסי ואפילו חבר במפלגה הנאצית וקצין מודיעין, מגלה אנושיות ומסרב להשתלב במכונת ההשמדה הנאצית.
עוד דבר שעולה מהסרט היא אנושיותו הרבה ודאגתו לאנשים כבודדים, כמו למשל דברי חיזוק שהשמיע לחלק מהאנשים או הוספת מנת אוכל. --אפי ב.שיחה • 10:39, 14 אוקטובר 2005 (UTC)

הפולמוס בדבר שינדלר[עריכת קוד מקור]

מכלי ראשון ומעדויות בפני יד ושם ובתי משפט בירושלים אני יכול להוכיח את הברוטליות ודרכי הרמיה בהן השיג שינדלר את המפעל. בניגוד לאמונה הרווחת, המפעל לא היה בפשיטת רגל אלא חי ומרוויח. בנוסף, שינדלר לא שילם עבורו אגורה שחוקה (אל אם כן שוחד לגסטפו שיכה את הבעלים החוקיים נחשב תשלום). אם ברצונך במידע נוסף (ויש רב), אנא כתוב לי את מספר הטלפון שלך ונדבר. בכבוד רב

שלום,
ויקיפדיה לא עורכת מחקר ראשוני. אם יש ברשותך מקורות אמינים, תעלה אותם בבקשה בדף שיחת הערך ונדון על זה. אני לא מחליט באופן בלעדי, אלא יש החלטת קהילה, לכן אין טעם לדבר איתי או עם מישהו אחר בטלפון. גילגמש שיחה 08:28, 10 יולי 2006 (IDT)
גילגמש, ראה מסמך זה. צ'סשיחה 17:57, 10 יולי 2006 (IDT)
ומי זה מר פיינרמן מחבר המסמך? בדיקה בגוגל: [1] מעלה שמדובר באדם לא מוכר יחסית שמדריך פה ושם. קודם שיד ושם ישללו לו את תואר חסיד אומות העולם ואז נדבר. גילגמש שיחה 18:13, 10 יולי 2006 (IDT)
העובדה (או הטענה להגדרתך) שהוא גנב את המפעל מיהודי, לא אמורה לשלול ממנו את התואר המכובד. תקרא את מקורות המסמך, יש שם עדויות של הניצולים שנמצאות ביד ושם והן לבטח חשובות מזהותו של מחבר המסמך עצמו. צ'סשיחה 18:21, 10 יולי 2006 (IDT)
יש לדון על זה בדף שיחת הערך. אציין שאני חף מכל בדל מידע על האיש וניזון מהמיתוסים המוכרים. אף שאני מכיר היטב את השתלשלות המלחמה, אני לא מתעסק בשואה ואין לי מושג מה נכון ומה לא נכון וגם אין לי מידע לגבי חוקרים מובילים בתחום כך שקשה לי להעריך את המידע. צריך לפנות למשתמשים שמבינים יותר ממני בנושא זה על מנת לקבל את תגבותם. בכל אופן, מקומו של הדיון בדף שיחת הערך ולא פה. גילגמש שיחה 18:24, 10 יולי 2006 (IDT)

קראתי את המסמך של מר פיינרמן ויש לי כמה הערות:

  1. פיינרמן לא נחשב לאחד מחוקרי השואה המוכרים (לי לפחות), אבל זה שהוא לא חוקר שואה בכיר ומוכר כמו יהודה באואר, ישראל גוטמן או לוסי דווידוביץ' למשל, לא אומר שצריך לשלול את ממצאיו אם הוא באמת, כמו שכתב, ביסס את דבריו על פרוטוקול "יד ושם". הפריע לי רק שהוא ביסס משהו קטן ע"פ עבודת גמר של תיכוניסטית, שאף חוקר רציני לא היה מעז.
  2. לא כל אלה שהסתירו יהודים בשואה, גם כאלה שהוכרו כחסידי אומות העולם, היו צדיקים מהתחלה ועד הסוף. חלקם למשל לקחו כסף עבור ההסתרה וההצלה (כולל למשל בעלי הסירות שהצילו את יהודי דנמרק). יחד עם זאת, הם סיכנו את חייהם.
  3. שינדלר, עד כמה שאני קראתי עליו, לא היה צדיק. הוא התרועע עם נאצים, היה חבר המפלגה הנאצית, רימה בעסקים, הרוויח כסף, שיחד ולא נפלתי מהכסא למקרא הדברים (אם הם נכונים) לגבי ההשתלטות שלו על המפעל . זה לא אומר שהוא לא הציל יהודים או שזכה לתואר חסיד אומות העולם שלא בצדק. אני נוטה להסכים עם השופט בייסקי, ניצול שואה בעצמו המצוטט במאמר הנ"ל לגבי שינדלר "נניח אפילו שקרה לו מקרה, כפי שטוען וינר, אין זה שקול כנגד כל מעשיו הטובים... אינני מכיר עוד מקרה כזה של הסתבכויות למען יהודים...".

אבירם 19:10, 10 יולי 2006 (IDT)

חסיד אומות העולם או לא?[עריכת קוד מקור]

ברצוני להדגיש כי איני מערער על ההכרה בשינדלר כחסיד אומות העולם. לו היתה זאת כוונתי, הייתי פונה ל"יד ושם" ולא לוויקיפדיה. הנקודות שביקשתי להעמיד על דיוקן, בניגוד לאמונה הרווחת ובניגוד לספר ולסרט, הן:
1. שינדלר לר רכש את המפעל אלא השיגו באלימות ובאמצעי רמיה.
2. המפעל לא היה סגור לאחר פשיטת רגל בעת שהגיע שינדלר לקראקוב - המפעל היה פעיל ורווחי.

ושוב - אין בדברים אלו כדי להפחית מחשיבות מעשיו לאחר מכן; אך מן הראוי שאנציקלופדיה תציין עובדות כהווייתן.

בכבוד רב
איל קידר

הוא כנראה לא רכש את המפעל[עריכת קוד מקור]

אני לא מוצא כרגע את העותק של הספר שיש לי, אבל למיטב זכרוני הוא באמת לא רכש את המפעל מבעליו, אלא קיבל את המפעל כחלק מה"אריזציה" של עסקים בבעלות יהודית. לא במרמה, לא באלימות אלא על ידי הליך בירוקרטי (ותשלום לרשויות כמקובל באותה תקופה. motyka שיחה 11:48, 11 יולי 2006 (IDT)

עדויות אחרות בדבר אוסקר שינדלר[עריכת קוד מקור]

הצלחתי למצוא את העדות שהבטחתי ובה מסופר, בין היתר, כיצד "השיג" אוסקר שינדלר חזקה על בית החרושת 'רקורד'. עדותו של יוליוס וינר בפני מחלקת חסידי אומות העולם של יד ושם מפרטת, בעמ' 4 למטה ובעמ' 5 למעלה, את ההתרחשויות. כמו כן מתא מר וינר אירועים נוספים בהם היו הוא ושינדלר מעורבים. ברצוני להדגיש כי עדותו זאת של מר וינר ניתנה בשבועה ודינה כדין עדות בפני בית משפט.
ברצוני להדגיש פעם נוספת כי איני מערער על ההכרה בשינדלר כחסיד אומות העולם; זה כבר אינו מעלה ואינו מוריד. כל שאני מבקש הוא לציין באופן נכון כיצד השיג את המפעל (ועכשיו אולי יובן מדוע ניסחתי זאת "שדד בדרכי אלימות ורמיה"), כראוי למפעל רציני דוגמת ויקיפדיה.

הפסקה האחרונה[עריכת קוד מקור]

אין מקורות והיא נשמעת כדבריו של אדם הבקי בעניין, אך כזה המדבר את תפישתו. יש צורך במקורות או במחיקת הפסקה. הייתשלהדוס - שיחה 23:38, 21 באוגוסט 2010 (IDT)[תגובה]

חבל שכותב הפסקה לא הגיב כאן למרות הזמן הרב שחלף מאז השארת את ההודעה... הפסקה הזו בהחלט שונה בנוף הערכים כאן. יחד עם זאת, המידע בה אינו סובייקטיבי - מדובר אולי בצורה שונה להצגת הדברים, אבל אין שם משהו המתאר תפיסה. לפיכך, לא הייתי רוצה שהפסקה תמחק, אלא שניתן לה צורה יחודית, שתבדל אותה מיתר הערך. ‏Ldorfman‏ • שיחה 02:17, 4 במאי 2011 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:43, 30 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

ברשותכם ברצוני לציין את אחת מניצולות שינדלר חנה רוז'נסקי ז"ל לבית רינג ,ילידת צ'כיה שהיא והוריה הצליחו להמלט מהשואה הודות לאוסקר,למרבה האירוניה חנה נפטרה היום ערב יום השואה והלוויתה תהיה ביום השואה,חנה ז"ל היא ילידת 1931 ונפטרה ב1915.לאחר עלייתה ארצה חנה גרה בתל אביב ויותר מאוחר עברה לרמת השרון,חנה הותירה אחריה בעל , שלושה בנים וחמישה נכדים.יהי זכרה ברוך!

בעניין המחנה ברחוב ליפובה בלובלין[עריכת קוד מקור]

המפעל של שינדלר אכן נמצא ברח' ליפובה 4 בפודגורצה שבקרקוב, הנה קישור:[2] המפעל של שינדלר שכן בתוך מחנה פלאשוב. מחנה עובדי הכפייה ברחוב לינדן שבלובלין לא קשור לשינדלר. מכאן אני מסיק שאין קשר בין המחנה של שינדלר לערך מחנה רחוב ליפובה. בברכה --Kippi70 - שיחה 12:18, 1 בספטמבר 2016 (IDT)[תגובה]

טוב, הפרדתי את הקשר. זה אכן מאד מבלבל. Ranbarשיחהבואו לתיאטרון - תהנו מהמזגן 22:17, 1 בספטמבר 2016 (IDT)[תגובה]

"יהודי שינדלר"[עריכת קוד מקור]

לדעתי השימוש בכינוי "יהודי שינדלר" הוא בלתי הולם. כאילו מדובר ברכוש של שינדלר. אזמרלדה בוחבוט - שיחה 01:40, 4 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

אני מסכים. ערכתי בהתאם. ALPR - שיחה 09:34, 4 בפברואר 2021 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באוסקר שינדלר שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 08:14, 19 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באוסקר שינדלר שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 18:14, 6 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]