שיחה:אירועי ואדי סאליב

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שינויים מהותיים כמו זה זקוקים לנימוק משכנע. טרול רפאים 18:57, 19 יוני 2005 (UTC)

אני מרים ידיים[עריכת קוד מקור]

תיקנתי שוב, והפעם רק טעויות ניסוח.

שיכתוב והורדת תבניות מקור[עריכת קוד מקור]

החלטתי לשכתב ולמצוא מקור. פיסקאות שלא יימצא להם מקור תימחקנה. אני עובד עם שני מקורות - "ישראל - 40 השנה" של דוד שחם, ו"תקומה" של אביעד קליינברג. שניהם מקדישים מספר עמודים ופירוט רב לאירועים.

  • אך האירוע בוואדי מוּנָף על ידי המנהיגות המזרחית בעיר חיפה - לא מצאתי לכך מקור. יש סימנים רבים לכך שהאירוע היה ספונטני, והרגשות - אמיתיים. מחקתי את הפיסקה.
  • "עוד באותו לילה נפוצו שמועות שווא על מות הפצוע" - מופיע גם אצל שחם "פצעו לא היה אנוש, אך באותו לילה יצאה השמועה שמת מפצעיו" וגם אצל קליינברג "בשכונה נפוצה השמועה שהאיש נרצח".
  • שברו חלונות ראווה ובזזו חנויות - שחם "מכוניות הועלו באש. עשרים חנויות נפרצו ונבזזו". קליינברג "בערב עלו שתי קבוצות מפגינים מואדי סליב להדר הכרמל. המפגינים שברו חלונות ראווה ובזזו חנויות".
  • הפגנות דומות פרצו ברחבי ישראל. מציב התבנית שואל "האם גם במגדל העמק בזזו חנויות". שיניתי "דומות" ל"אלימות" על כך מסכימים גם קליינברג וגם שחם.
  • אירועי ואדי סאליב היכו גלים גם ברחבי העולם. יהודי מרוקו הביעו דאגה ממצב העולים לארץ, וכן התבטא ברוח זו מלך מרוקו". לא מצאתי מקור, מחקתי.
  • סיפורי הכלא של בן הרוש - לא מצאתי מקור לכך שישב בכלא. הן קליינברג והן שחם מספרים סיפור דומה לגביו - שהופיע בפני הוועדה, הרשים את אנשיה, רץ ברשימה לכנסת וכשל בכך. כל סיפורי הכלא וכו' הוסרו. אין להם מקור וחוששני שאינם נכונים.
  • "היום סבורים כי לא הירי גרם למהומות. התסיסה המזרחית הייתה פורצת בכל התנגשות אחרת עם רשויות המדינה"; לפיסקה זו אין מקור, וחוששני שאינה נכונה.
  • "כיום נראה כי תגובת התושבים נבעה ממצוקה סוציו-אקונומית ממנה סבלו". המדובר כמעט במפורסמת שאינה צריכה ראייה. מכל מקום פיסקאות ברוח זו מופיעות גם אצל שחם וגם אצל קליינברג.
  • "ההתארגנות הייתה בתגובה לאפליה העדתית, במיוחד בתחום ההסללה בחינוך, נגד המזרחים." מציב תבנית המקור שואל מניין שואב הכותב את ידיעותיו על הסיבות המדויקות להתארגנות? גם אני שואל זאת. במקום פיסקה זו הוספתי מספר פיסקאות ברוח מה שכותבים קליינברג ושחם על המהומות - רמת הכנסות שונה, ניכור, אבטלה.
  • "מנהיגי המרד ירדו למחתרת" - לא מצאתי לכך מקור, ובהתאם, מחקתי.
  • " הממסד ניסה "להשחיר" את המזרחיים על ידי כתבות מגמתיות." - שחם - "בעיתונים החלו להופיע רמזים על כך שמצבם הירוד של יוצאי מרוקו נובע לא מקיפוח כי אם מן העובדה שהיסודות האיכותיים יותר של הקהילה היגרו מצפון אפריקה לצרפת, ורק בני המעמד הנמוך, חסרי ההשכלה והמקצוע, הגיעו לישראל".
  • "ממורמר ומבקש את מותו נותר דדון בבית־החולים עד שסודרה לו, באדיבות עיריית חיפה, דירת חדר קטנה בסימטת מדרגות שעולה מוואדי סאליב לרחוב הדר בחיפה. שם נותר משותק עד יום מותו." לא נמצא לפיסקה זו מקור, ולהיפך, כתב ויינט בכתבה שמאוזכרת בפיסקה קודמת מתלונן שאין כל מידע על מה שאירע לדדון לאחר 1960.
  • "כשנתיים לאחר אירועי ואדי סאליב כבר פונו ב־1962 תושבי הוואדי לדיור חלופי משופר." הפיסקה מקבלת אישור בספרו של קליינברג. פרט לכך הוספתי מספר פרטים נוספים על התגובה לאירועים. הפיסקה המטפלת בעניין זה זהה כמעט אצל שחם ואצל קליינברג.
  • "כיום השכונה הרוסה ברובה ומיועדת לשיקום כרובע אמנים" - לא מצאתי מקור, מחקתי.
  • "התיעוד המזרחי של מרד ואדי סאליב היה בארכיון ועד העדה הספרדי בחיפה, שהוצת ונשרף". גם לכך לא מצאתי מקור, מחקתי.

אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 20:06, 8 באוגוסט 2008 (IDT)[תגובה]

במילה סליב / צליב לא מופיעה האות א' ויש להתאים את האיות העברי לכך

/אורלינגשיחתרומותזה שהיה קודם 00:48, 19 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

השם המקובל בעברית הוא "סאליב". דרור - שיחה 10:05, 19 באפריל 2009 (IDT)[תגובה]

מקור לגבי מאסרים בעקבות האירועים[עריכת קוד מקור]

שמעתי מחברים שהיו בסיור בעקבות אירועי ואדי סאליב וצפו בפרק של "הכל אנשים" עם מודי בר און שמצויין שם על שלושה אנשים שנאסרו ונשפטו בעקבות המהומות (ביניהם בן הרוש). אין לי גישה לפרק - אבל מי שרוצה מוזמן לבדוק, לאמת את זה ולהוסיף לערך את הפרטים.ניצן צבי כהן - שיחה 15:14, 13 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 00:34, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

ספר חדש שעוסק בעיר התחתית בשנות החמישים[עריכת קוד מקור]

"נערה בחולצה כחולה" רומן מאת גבריאל בן שמחון, יצא באוקטובר 2013 בהוצאת "ידיעות אחרונות, ספרי חמד" 335 עמ' מספר על חיי העולים תושבי חיפה תחתית וואדי סאליב בשנות החמישים ומכיל פרק ארוך על מרד ואדי סאליב עצמו כפי שמצוטט מפי מנהיג המרד דוד בן הרוש 84.109.84.117 14:02, 21 בנובמבר 2013 (IST)[תגובה]

אלקריף או אלקדיף?[עריכת קוד מקור]

במאמר "מה קרה לאיש שהבעיר את ואדי סאליב?" שמו הוא אלקדיף ולא אלקריף. מי מהם נכון? -- ‏גבי‏ • שיח 16:10, 14 ביולי 2014 (IDT)[תגובה]

טוב, בדקתי עכשיו בדו"ח ועדת אציוני, והשם הוא אלקריף (צריך להעיר ל-ynet על הטעות). בדו"ח הוועדה מוזכר השם הזה כמה פעמים. באזכור הראשון שלו, האות ר' דומה לאות ד' במכונת הכתיבה, אבל באזכורים הבאים באותו מסמך השם הוא בבירור אלקריף. -- ‏גבי‏ • שיח 16:21, 14 ביולי 2014 (IDT)[תגובה]

פרוטוקול הדיווח לממשלה כמקור ראוי[עריכת קוד מקור]

תאור אירוע הירי באלקריף שמבוסס על פרוטוקול של ישיבת ממשלה שבה מסר שר המשטרה דיווח על האירועים כארבעה ימים אחרי שהתרחשו שוחזר ע"י משתמש:Ben tetuan. אני חושב שבהעדר מקור אחר שמציג תיאור שונה של הדברים לא ניתן לפסול על הסף דיווח של שר המשטרה לממשלה. לא מדובר בשיחת סלון אלא בתיאור יבש לממשלה של שרשרת האירועים ואין לפסול אותו על הסף כצד מוטה. אייל ההמ - שיחה 09:40, 1 בינואר 2016 (IST)[תגובה]

אין בעיה להוסיף את גרסתו של צד אחד לאירועים ואין חולק שהפרוטוקול הינו מקור ראוי. אבל בהעדר הצגת הגרסה הנגדית, יש להקפיד להציג את הגרסה הזו בהקשר המתאים: עמדת המשטרה בתקרית בה המשטרה הואשמה באלימות ברוטלית.Ben tetuan - שיחה 09:04, 3 בינואר 2016 (IST)[תגובה]
ודוגמה לגרסאות סביב התקרית[1]:

מה הביא את השוטרים ללחוץ על ההדק? איזה איום ראו בשיכור המקומי? העדויות כאמור סותרות וחלוקות בדעתן. על פי אחת מהן, שבר אלקדיף בקבוק ועם אחד משבריו החל לתקוף את השוטרים שביקשו לרסנו. על פי גרסה אחרת, היה הירי תולדת הראייה הממסדית והסטריאוטיפית של העולים ממרוקו כאנשים אלימים חמי מזג, אשר דמם אינו יקר במיוחד. על פי גרסה שלישית, התכוון השוטר לירות על מנת להרתיע ורק בשוגג פגע באדם העומד מולו.

Ben tetuan - שיחה 09:14, 3 בינואר 2016 (IST)[תגובה]

בעיה בפסקת הפתיחה[עריכת קוד מקור]

אני לא מכיר מספיק בשביל לערוך, אבל יש בעיה עם הפסקת פתיחה, כאילו חסר שם קטע בסוף, אם מישהו מוכן לתקן זה יהיה מעולה

תודה רבה. תיקנתי את הבעיה בוצע בוצע.--יעלי - שיחה 00:32, 11 במאי 2017 (IDT)[תגובה]

בעיה בפסקת הפתיחה 2[עריכת קוד מקור]

נראה שהדיון והמחאה נבעה בעיקר בשל היחס לתושבי ואדי סאליב שהיו יוצאי צפון אפריקה בעיקר, רובם עדה המרוקאית. הוקמה אאפילו מפפלגה עדתית בשם "לכיוד צפון אפריקה" על רקע זה לכן, התאור "האירועים היו מרד חברתי נגד קיפוח ואפליה על רקע עדתי של המזרחים," הוא אנרכוניסטי ולא מדויק. --37.142.5.33 23:00, 27 באוגוסט 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באירועי ואדי סאליב שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 18:46, 19 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באירועי ואדי סאליב שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 07:18, 7 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]