שיחה:אמפר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לדעתי אפשר ורצוי להעביר את אמפר (יחידת מידה) לדף הזה, ולהוסיף תבנית "פירוש נוסף". למישהו יש התנגדות? Costello 18:24, 9 אפר' 2005 (UTC)

אני בעד. אפשר פשוט לציין שהיחידה קרויה על שמו של אנדרה מרי אמפר. MathKnight 18:31, 9 אפר' 2005 (UTC)
זה בדיוק מה שהתכוונתי לעשות.--עמית אבידן 18:33, 9 אפר' 2005 (UTC)
עשיתי זאת. דוד שי 05:14, 10 אפר' 2005 (UTC)

עם כל הכבוד, לא הבנתי מילה מהערך,[עריכת קוד מקור]

ההסבר הרשום פה מתאים למי שלמד חשמל. אבל מה עם מי שאין לו מושג בחשמל או ילד בבית ספר/תיכון שרוצה רק הסבר פשוט מה זה אמפר?

האמת היא שהבעיה הזו משותפת לרובם המוחלט של ערכי המדעים בויקיפדיה (כולל פיזיקה, כימיה, ודומיהם..). הערכים כתובים ברמה של ספרי לימוד באוניברסיטה והכותבים שלהם שכחו שויקיפדיה אמורה להיות אנציקלופדיה פתוחה ונוחה שכל אחד בעולם שצריך מידע - יקבל ויבין.

הערך הכתוב פה פשוט מחטיא את המטרה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

קצת קשה לי לראות כיצד ניתן לפשט את הערך. הערך מסתמך, בצדק לדעתי, על העובדה שהקורא יודע מהו זרם חשמלי, כשם שהערך שנייה מסתמך על כך שהקורא יודע מהו זמן, אך גם מי שלא יודע, יכול ללחוץ על הקישור ולקרוא. האם תוכל למקד את טענתך לגבי מילה או משפט ספציפיים? Kulystabשיחההמטמון מחכה למוצא • י"ב באלול ה'תשס"ט • 16:58, 1 בספטמבר 2009 (IDT)[תגובה]

היי, הערך לא מסתמך על העובדה שהקורא יודע מהו זרם חשמלי. הוא מסתמך על העובדה שהקורא כבר יודע מראש מהו אמפר. אין הגדרה פשוטה וברורה מהו אמפר. יש פה רק קישקוש של מדעי האלקטרוניקה לתואר שלישי. אני אדם פשוט אך עם ידע מקיף וכולל. הבנתי מה זה וולט. אני יודע איך זרם חשמלי נוצר. אני יודע את התיאוריה האלקטרומגנטית כמעט על בוריה כפי שהיא מתיישמת על חיי היומיום שלנו, (ולא על פיסיקה גרעינית). ועדיין לא הבנתי מילה וחצי מילה מהערך הזה. ומי שרשם את שתי הפסקאות הראשונות פשוט הוציא לי את המילים מהפה. רוב הערכים, כדוגמת זה, כתובים במיוחד בשביל המומחים ואך ורק בשבילם - בשביל מי שמהתחום מלחתכילה. כלומר הם כתובים כבר למי שמבין. אבל מי שמבין לא צריך את ההסברים האלה מלחתכילה! זה כמו שיהיה כתוב ספר לפיסיקה שכתוב בשפה ובסימנים שרק פיסיקאי יוכל לקרוא, בלי הסברים אלמנטריים. אז איך יהיה אפשר לקרוא אותו? האדם שצריך אותו לא יכול לקרוא אותו, ומצד שני הפיסיקאי לא צריך אותו כי הוא כבר פיסיקאי! כל מה שאני מנסה להגיד, זה שהגדרה טובה צריכה להיות ברורה לאדם הפשוט ואם היא לא ברורה, ברמה ששום מילה אינה מובנת לאדם שאינו מהתחום, שזה בערך 95% מהאוכלוסיה, אז אפשר באותה מידה לזרוק את ההגדרה לפח. אנצל את הפורום הזה כדי למתוח ביקורת על ויקיפדיה כעל מערכת שמקבלת כל הגדרה טכנית לא ברורה, שכל מי שאינו מהתחום לא מצליח להבין אותה. כלומר אם ההגדרה נשמעת מדעית ולא מובנת, משתמע מכך שזה חייב להיות ההגדרה הנכונה. זה טיפשי. ויקיפדיה צריכה להיות אינציקלופדיה לכל העם, לא לאחוז זעום. היא לא צריכה להיות אזוטרית, מאגר ידע שלכולם יש נגישות אליו אבל רק מעטים יכולים להשתמש בו, כל אחד בתחום העיסוק שלו, נכון? הייתי מאוד שמח אם מישהו היה לוקח את היוזמה ומשנה את ההגדרה לרמה מובנת. על כל המכשירים החשמליים שלנו יש את המילה הזאת "אמפר" והייתי רוצה לדעת מהי אומרת, לא איכפת לי מחוטי תייל שחשמל עובר דרכם שיוצרים תהודה מגנטית בסדר גודל של כך וכך יחידות ניוטון לכל מטר, וכל הקישקושים האלה. רוצה לדעת מה זה אומר מבחינה מעשית. מה זה קשור למכשירי חשמל שלי. למה רשום 60 אמפר. למה 100 אמפר יחשמל אותי למרות שהוא הגיע מבטרייה של 12V. לקבל השוואות. לקבל הבדלים. לקבל תיאור שקשור לעולמי. לקבל הגדרה של פעולה - איך זה פועל, מאיפה זה מגיע, מה המטרה שלו וכו'. הייתי רוצה הסבר כגון: "מתח חשמלי ביסודו של דבר הוא הפרש פוטנציאלים. נניח שהיה הר שממנו זורמים מים לאגם שבתחתית. ככל שההר יהיה יותר גבוה, כך המים זורמים מראשו במהירות גבוהה יותר. לצורך השוואה זרם המים יהיה זרם החשמל. את גובה ההר מודדים במקום במטרים בוולטים, ואת מהירות המים מודדים במקום בקמ"ש באמפרים. אילו נשווה את גובה ההר לתחום החשמל, גובה ההר יהיה שווה לכמות הוולט ומהירות המים תהיה שווה לכמות האמפר. גובה ההר 220 וולט, זרם החשמל שיזרום מראשו עד לאגם יהיה במהירות 60 אמפר. כפי שמהירות המים משתנה בהתאם לכמות הסלעים שיש בערוץ, כך גם כמות האמפר משתנה לפי מידת ההתנגדות של התווך. מידת ההתנגדות נמדדת ב'אומים' (OHM). אם לא יהיה הר, לא יהיה גובה שממנו יוכלו לזרום המים מהגבוה לנמוך. כך גם לא יוכלו לפתח מהירות." הצעה להגדרה מעשית של אמפר (במידה והיא נכונה): כמות החשמל שעוברת בשנייה למרות ההתנגדות החשמלית של התווך.

ניסיתי לשים קצת סדרי גודל בערך. אני יודע שזה לא מספיק, אבל אני לא יודע יותר מזה, לצערי (ובשעה כזו, גם אין לי נגישות לספרים). באשר לדימוי לזרם מים, זה קצת בעייתי לשים הסברים כאלו באנציקלופדיה משום שבכל זאת, אין מדובר בספר לימוד. Kulystabשיחההאם המלחמה הגדולה גדולה על ויקיפדיה? • ט' בשבט ה'תש"ע • 02:22, 24 בינואר 2010 (IST)[תגובה]

הבעיה בערך היא כבר במשפט הפתיחה: אמפר (Ampère) היא יחידת המידה הבסיסית לזרם חשמלי, לפי מערכת היחידות הבינלאומית (SI).
איזה מין הגדרה זאת? מה זאת אומרת היחידה הבסיסית, ומה הקורא אמור להבין מזה? בכל הערך לא מצאתי משפט אחד פשוט שמסביר להדיוט מה נמדד באמפרים. אני יודע שאמפר זה יחידה למדידת זרם חשמלי, אבל מה הכוונה? מה בזרם זה מודד? את כמות האלקטרונים שזורמים? את המהירות שבה הם זורמים? כמות אלקטרונים ליחידת זמן או שטח?
הבעיה הזאת חוזרת כעט בכל ערך שקראתי במדעים מדויקים.

במה זה שונה מ"מטר היא יחידת מידה בסיסית לאורך" או "שנייה היא יחידת מידה בסיסית לזמן"? אמפר מודד זרם חשמלי, ומי שלא יודע מהו זרם חשמלי יכול ללחוץ על הקישור לקבלת מידע מפורט בנושא. ‏odedee שיחה 22:01, 10 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

הגדרה יותר מידי מקצועית[עריכת קוד מקור]

זו הגדרה מאד מסובכת וצריך להיות חשמלאי בשביל להתחיל להבין אותה. מישהו יכול לספק הגדרה פשוטה יותר שגם העמך יכולים להבין?

תודה. 192.115.133.40 14:47, 19 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]