שיחה:גאווה ודעה קדומה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מעביר את הדברים לדף שיחה זה מדף השיחה שלי ומשיב:

שלום בן הטבע, מבלי להיכנס לויכוח אודות יצירות המופת בספרות העולמית, האם תוכל לתקן ערך ברשימה? אני כותבת כעת את הערך גאווה ודעה קדומה, אך ברשימה עליה הפעלת הגנה כתוב דיעה במקום דעה. הם תוכל לתקן את הרשימה בהתאם? בברכה, דורית 14:25, 30 אוק' 2004 (UTC)

בריטניקה לנוער מכנה את הספר: גאווה ודיעה קדומה.
בגרסה של אהרון אמיר בהוצאת מעריב שיש ברשותי קרוי הספר: גאוה ומשפט קדום.
שם הספר לא ישנה דבר למי שלא קרא אותו מעולם, ומי שקרא את הספר לא יטריד את מנוחת המתים פן יברכו אותם ואת כל הדורית הבאים אחריהם.
רצוי שתהיה תאימות לאחור ואם אנציקלופדיה אחרת ומכובדת כך מאייתת את הספר, אנו יכולים לנהוג כמוהם ולא לקשקש בדף השיחה שלי כאילו היה אז ארגז חול בגן של טובה. פה זו אנציקלופדיה ולא ערוץ ויוה מריה או ויוה נריע.
כשקבוצת הפוטבול של וושינגטון הפסידה השבוע, נאמר שבכל פעם שזה קורה לפני הבחירות לנשיאות, אזי מפסיד הנשיא המכהן. אפילו ג'ון "קרי" כהן נאחז בזאת ואמר: אני חושב שזו מסורת נפלאה שיש לשמר, אני בכלל סבור שכל מדינה וקהילה זקוקה למסורת". והנה, את אוהיו הפסידו הדמוקרטים ואפילו יתנו לעורכי הדין העלובים את כל התקציב של נאסא למאדים, הם לא יוכלו לשנות את התוצאות, כי הרי מה יטענו, שבאפאלו התרוצץ ברחבי אוהיו ורדף אחר בוחרים דמוקרטים בדרכם להצביע? כי זהו חוק התאימות לאחור, כשמרבית בוחרי אוהיו הם רפובליקנים, דבר לא ימנע מנשיא אמריקני להמשיך "מור פור יירז". כי מדוע אנו זקוקים לכל השינויים האלה עתה?
הנה לך משהו מרתק שלא את ולא הפרופסורים שלך לספרות באוניברסיטה בכלל יודעים: את הרי מכירה את המעשייה אודות "המלך הוא עירום". המרצים הבורים יספרו לך עד כמה חיננית ומקורית האגדה כי זה טבעם של "מדעני" הספרות לכאורה, אולם, המקור הוא בכלל בסיפור עלילותיו של טיל אולנשפיגל שנתמנה לציירו של הרוזן ולאחר שטרח שבועות רבים, חיסל את כל המעדנים והמשקאות במזווה הארמון ונטל שכר רב מראש, הציג לפני כל האצילים את הציור וכה אמר: רק מי שבגופו דם כחול זורם יוכל לראות את פלא היצירה, ורק משרת אחד חיוור הודיע שכנראה הוא נחות בן נחותים כי מה שהוא רואה לפניו זהו בד לבן וחף מכל מכחול.
זה ההבדל בין מי שקורא יצירות מופת בספרות ומכין רשימה בהתאם לבין רוב רובו של העולם שמקשקשים על ניטשה כמו בדיונה של ניצנים ובבית, בשקט בשקט, הם קוראים רומנים למשרתות של דניאל סטיל.
לסיכום, בפעם הבאה שתפגשי תייר יפני בטרמינל 3 החדש, תשאלי אותו איך קוראים לעץ המרהיב: גינקגו, גינקו או גינקיו. קרוב לוודאי שהוא לא ישיב לך דבר בעניין זה. הוא רק ילחש לאוזנך: אם בן הטבע אומר, אז בן הטבע צודק. כי גם אם תמחקי כל מיני ערכים שלא מוצאים חן בעינייך, כמו ששמעון ומקסים רוצים, דבר לא ישנה את העתיד, ואני רואה אותו בהיר, ברור וצלול: שמעון ומקסים ימותו באחד הימים, כי לאדם יש מסורת משונה למות פעם אחת בחיים לכל הפחות, אבל החוכמה לא מתה אף פעם, ולא רק זאת, אלא שיש לה גם מנהג מוזר ללעוג למתים על טעויותיהם.
בקיצור, בוש הוא איש השלום האולטימטיבי וטוב שהמומר חובב הצרפתית ייעלם בתוך הקטשופ של עצמו עד שיטבע באיזו ביצה בקרבת בוסטון, כי משום מה, בן הטבע שצפה בשלושת העימותים דווקא סבר שבוש הרבה הרבה הרבה הרבה יותר חכם מהמומר, וזה כל העניין, עיתונאי סטיופיד, כי הטיפשים בטוחים תמיד שהחכמים הם הם הטיפשים. אבל משום מה אנו מנהיגים את העולם ואנו משנים אותו לצרכינו, ולכם אנו נותנים לכתוב כל מיני דברי מילים בארגז החול של ההיסטוריה ובפח הזבל של התקשורת. וזהו בעצם כל ההבדל בין ביולוג לבין פסיכולוג, לאחד יש שתי עיניים, לשני יש בעיות במעיים. אכן, מכבי תל אביב אלופת אירופה בכדורסל, ברזיל אלופת אמריקה הדרומית בכדורגל, בוש זוכה בנשיאות מחדש, שרון מנצח את ביבי בכל דו קרב ובן הטבע מפרסם בכמה מדינות את עקרון ההשבעה. 2004 מכל הבחינות היתה שנה מוצלחת לגביי ועל כך אני מברך את עצמי.

וכמו כן, אני מבקש לשנות את ויליאם לו'יליאם כפי שיש לאיית, בן הטבע 11:33, 3 נוב' 2004 (UTC)

גם 2005 היתה שנה מוצלחת לגביי ועל כך אני מברך את עצמי. שרון עדיין מנצח את ביבי בכל דו קרב אפשרי, בן הטבע 13:16, 31 דצמבר 2005 (UTC)

על פי כללי הכתיב המלא הנהוגים בוויקיפדיה בעברית יש לכתוב "דעה" ולא "דיעה". אין מוסיפים יו"ד לתנועת e לפי כללים אלו, אלא עבור יוצאים מהכלל כמו המלה "תיבה". למיטבי ידיעתי המלה "דעה" לא נכללת ביוצאי הדופן. על כן, אני לא רואה סיבה מיוחדת לחרוג במקרה זה. אם מישהו ממש מתעקש אז אולי אפשר אולי ליצור הפנייה מהכתיב עם יו"ד לכתיב בלי יו"ד. בברכה, Eranb 11:46, 3 נוב' 2004 (UTC)

באתר האקדמיה ללשון העברית מופיע הכלל המסובך הבא: "תנועת e אינה נכתבת ביו"ד. ... יו"ד תיכתב ... בשמות עצם בני שתי הברות ממין נקבה, שלא נגזרו משמות ממין זכר, והצירי מתקיים בהם בכל הנטייה: זיעה, תיבה (לעומת כנה, מתה - שנגזרו משמות ממין זכר, ומאה, עדה [קהל] שהצירי אינו מתקיים בהם בנטייה". לפי כלל זה יש לכתוב "דעה" ולא "דיעה", משום שיש נטיות (למשל "דעתכם"), שהצירי אינו מתקיים בהן. בכל מקרה, כיוון שהכלל אינו מוכר כל כך, נחוצה הפניה, כפי שהציע Eranb. דוד שי 12:16, 3 נוב' 2004 (UTC)

בכל פעם שהפועל תל אביב ניצחה בשבוע הראשון של נובמבר היתה שנת בצורת בחורף ההוא, לכן אני ממליץ לכל הויקיפדים להשקיע בחברות המייצרות מערכות השקיה, כי תניבו רווח רב...
אולי לא הובנו דבריי כיאות: אני מברך על כל ערך חדש של יצירת מופת, אך מתקשה להבין מדוע ג'ון "קרי" כהן היה זקוק להתבזות נוספת, לאחר שנחל הפסד מחפיר בבחירות לנשיאות, כי אם הוא כה חכם, הרי מדוע לא ברור לו שקולות החיילים ילכו ברובם המכריע לבוש. אבל אם הוא היה מתעקש למנות אותם, הרי לא אוכל למנוע זאת ממנו. בוש כטייס קרב ותיק ידע שלא די להמריא אלא יש לשבור את מחסום הקול, כפי שתום פרידמן לבטח התכוון, שאולי בוש לא יודע לכוון את הרובה כמו קרי, אבל הוא לכל הפחות לא יחשוש ללחוץ על ההדק. ובכל זאת, שורשי "המלך הוא עירום" בטיל אולנשפיגל וכשאני מאזין לדברי "מדעני" ספרות שטוענים שזהו רעיון מקורי, אני חש בעננים כמו טיפה אחת בערפל של חוסר וודאות, כי בלתי אפשרי להיות פרופסור לספרות בכל אוניברסיטה מבלי לקרוא את יצירות המופת בספרות העולמית, בדיוק משום שבלתי אפשרי ש"מדעני" חברה יחברו ערך אודות משפחת הפריים. הרי האם יתכן שאותו "מדען" ספרות יכול היה לחבר ערך אודות מסעי גוליבר בצורה שאני כתבתיו? (וכל הכבוד לגדי שהרחיבו). הרי חייבים ללמוד מדעים מדויקים כדי להיות מבקרי ספרות, אחרת זה בלתי אפשרי בעליל.
יאללה כבר, שישוב להיות יהודי ויחדל לבקר בכל מיני כנסיות שמביישות את כל שושלת משפחתו. בכל אופן, עתה יהיה לו זמן רב לחבר ערכים על כל סוגי הקטשופ הקיימים.
לסיכום, כל אדם יכול לחבר כל ערך במדעי החברה והרוח, למעט אולי פילוסופיה של מדעי הטבע, אולם רק מתי מעט הוכשרו לחבר ערכים אודות מדעים מדויקים ולראיה, אותה תחרות בה נטלו משפטנים מבריקים מאוניברסיטאות יוקרתיות וניסו ללמדם כימיה אורגאנית ולעומתם, נטלו טכנאי כימיה כושלים ממכללות עלובות ושלחו אותם ללמוד משפטים. ובכן, הראשונים נכשלו כולם, והאחרונים לא רק שצלחו את הבחינות אלא אף השיגו תוצאות מעולות יותר מאשר אותם משפטנים.
וכשאני שומע שצוות משפטנים רודף בצע ניסה לפסול את הבחירות, לא נותר לי לומר שאני נכון לכל קרב במטרה להשיג שלום. והרי אי אפשר לומר שהצרפתים חובבי הערבים לא חטפו מכה משמיים.
אני גם מציע שפרשנים פוליטיים יהיו פיסיקאים, כי משום מה הם חוזים את העתיד על סמך עובדות מהימנות ולא על פי משאלות לב בזויות.
כתב אירופי אחד שאל אתמול איפה לי אוסוואלד חדש כשצריכים אותו? צהובון בריטי עלוב שואל היום בכותרתו איך 56 מיליון אמריקאים (שהצביעו לבוש) יכולים להיות כאלה "סתומים". יכולתי לומר, איך יתכן ש-53 מיליון אמריקאים (שהצביעו לקרי) יכולים להיות כאלה תמימים, אולם במקום זאת, אני בוחר לשאול, איפה הפירומן התורן כשצריך לשרוף איזה בניין מערכת של עיתון אנגלי. אוסיף גם משאלה, שמכבי האש ימצאו שובתים באותה יממה.
גם בויקיפדיה אני נוהג בדרך כלל לכתוב דעה ולא דיעה, ולמעשה אין זה משנה לי כלל וכלל. אך לא ברורים לי שני דברים:

  • למה כך כתוב בבריטניקה לנוער? לבטח אין זו טעות לשונית.
  • מדוע לא יהיה שם הערך בדיוק כמו שם הספר בעברית, קרי גאווה ומשפט קדום? אם תהרהרו ברצינות על כך, תיווכחו שישנה כאן בעיה מהותית, שרצוי שבמקרה דנן נמצא לכך פיתרון המקובל על כולנו שיוכל לשמש אותנו בעתיד בסוגיות דומות.

וכמו כן, אני מבקש לשנות את ויליאם לו'יליאם כפי שיש לאיית, בן הטבע 08:14, 4 נוב' 2004 (UTC)

אני יודע שלחלקכם נראה שכל מה שכתבתי מעורבב לחלוטין, אבל יש פה היגיון פנימי רב למדי, ולמעשה כל משפט קשור למשפט אחר באופן מוחלט.

לדוגמא:

...כל התקציב של נאסא למאדים... אני חש בעננים כמו טיפה אחת בערפל של חוסר וודאות...מסעי גוליבר - הכוונה היא לעננים של לאפוטה שם גילו מדעני ספרות (מדענים המופיעים בספרים אל מול מי שמלמד מדע הספרות) גילויים במאדים וכהנה וכהנה.

בקיצור, אם מישהי מתעניינת בפטנטים, עדיף לה, שבמקום לעבוד במשרד פטנטים מקומי, תגלה תגלית כימית חדשה, כי הרי לא כולנו קורצנו מהחומר של איינשטיין - פיסיקאי שהיה פרשן פוליטי מצוין, גילה תגליות נהדרות אודות כוכבים כמו החברים בלאפוטה ועבד במשרד פטנטים, שהוא תמיד עסק משפטי.

וכמו כן, אני מבקש לשנות את ויליאם לו'יליאם כפי שיש לאיית, בן הטבע 08:42, 4 נוב' 2004 (UTC)

תשובות לשאלות:
  • גם "המילון החדש" של אבן שושן כותב "דיעה" בכתיב מלא, כך שבוודאי אין טעות לשונית בבריטניקה לנוער. הבעיה היא שכללי הכתיב המלא משתנים מפעם לפעם, ואנחנו מנסים להיצמד לכללים שתקפים היום.
  • אם התרגום לעברית קרוי גאווה ומשפט קדום, הרי אין ספק שזה צריך להיות שם הערך. האם ייתכן שיש שני תרגומים בשמות שונים? דוד שי 08:50, 4 נוב' 2004 (UTC)
באתר "מיתוס" מופיע רק "גאווה ומשפט קדום" [1]. נראה לי שמקור הבלבול הוא בסדרת הטלוויזיה ובסרט על בסיס הספר שנשאו את השם "גאווה ודעה קדומה". אם כך, אני חושב שאכן יש לשנות את שם הערך ולהשאיר את "גאווה ודעה קדומה" כהפנייה, ואולי לייחד גם הסבר קצר לשם הנוסף. Eranb 09:03, 4 נוב' 2004 (UTC)

הספר כפי שאמרתי תורגם ל"גאווה ומשפט קדום", אולם גם הסדרה וגם הסרט תורגמו ל"גאווה ודעה קדומה". באופן כללי, רצוי להיצמד לשם הספר, אולם בתרגומים יש יוצאים מן הכלל. גם בעברית שגור הביטוי "דעה קדומה", ומעולם לא שמעתי מישהו מתבטא בצמד המילים "משפט קדום". לפיכך, אין מנוס אלא להעביר את הערך לשמו המוכר יותר. בן הטבע 10:48, 4 פברואר 2006 (UTC)

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

נכתב "תרגום ידוע יותר של הספר נעשה על ידי אהרון אמיר ויצא בשנת 1994"

התרגום יצא ב 1985 דווח על ידי: 79.181.42.168 12:05, 4 במאי 2017 (IDT)[תגובה]

על פי קלאסיקה בשבוע זה היה ב-1984. תיקנתי בהתאם. אביהו - שיחה 22:10, 5 במאי 2017 (IDT)[תגובה]


נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בגאווה ודעה קדומה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:01, 3 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

החלפתי בקישור עדכני. כוכב קטןשיחה 17:09, 11 באפריל 2024 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בגאווה ודעה קדומה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:45, 10 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

החלפתי בקישור עדכני. כוכב קטןשיחה 17:09, 11 באפריל 2024 (IDT)[תגובה]