שיחה:גארום

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני לא יודע מאיפה הגיע הרעיון שמורייס ואקסיגרון אחד הם, אבל מורייס מופק מדגים ומופיע תדיר יחד עם הציר, ואילו אכסיגרון עשוי משלקים: "דאמר רבה בר שמואל אניגרון מיא דסילקא אכסיגרון מיא דכולהו שלקי" --יומא ע"ו א'. דניאל צבישיחה 19:52, כ"ב באדר ה'תש"ע (8.03.10)

הסתמכתי על הפירוש לירושלמי שצוטט בערך: "אכסיגרון זו מילה יוונית ופירושה תערובת מים בחומץ מלח ודגים" וגם המצלול הדומה נראה מתאים. אם יש לך סיבות מכריעות מדוע פירוש זה אינו נכון אשמח לשמוע, אבל דומני שחייב להיות קשר אטימולוגי לפחות בין שני הנוזלים הארומטיים. Ranbar - שיחה 20:15, 8 במרץ 2010 (IST)[תגובה]
הסיבה פשוטה - אני סומך בהרבה על רבה בר שמואל, שחי בתקופה בה עוד הכירו את המוצרים האלה, מאשר על פרשן כלשהו שחי מאות שנים אחרי (אגב, באיזו מהדורה של הירושלמי יש פירוש שנקרא הגיון אריה? לא הכרתי). הקשר האטימולוגי אמנם מתבקש, אבל עד שממש תימצא מילה כזו בטקסט עתיק במשמעות הזו, הרי עומד לפנינו טקסט אחר שאומר בפירוש שהמשמעות היא שונה (אם כי אפשר לפרש בדוחק שמי השלקים אינם האכסיגרון עצמו, אלא מה שמוסיפים לגארום כדי להופכו לאכסיגרון). דניאל צבישיחה 22:48, כ"ב באדר ה'תש"ע (8.03.10)
טוב, מצאתי: הנה ציטוט מהקישור החיצוני, שמתבסס על פליני הזקן: given its price, garum often was mixed with water (hydrogarum), wine (oenogarum, a standard sauce), vinegar (oxygarum), and honey (mellogarum), as can be seen in recipes from Apicius.

כלומר, ישנו גארום טהור, הידרוגרום שמהול במים, אניגרון שמהול ביין, ואקסיגרון שמהול בחומץ. אגב, מאותו מקור עולה גם הבדל בין גארום למורייס, אבל המקורות לא עקביים. דניאל צבישיחה 23:03, כ"ב באדר ה'תש"ע (8.03.10)

ובהמשך שם: oenogarum, a mixture of wine, liquamen, pepper, and occasionally other spices and herbs. Olive oil commonly was added. שים לב במיוחד ל-herbs. כנראה שהגירסא המועדפת בארץ ישראל הייתה עם סלק (או תרד, לפי פירוש רש"י), בתוספתא במס' ביצה מתואר שרבן גמליאל הגיש לרבי צדוק אניגרון עם פלפל כתוש, ובכמה מקומות בגמרא מובהר שלא מקובל לשתות אניגרון, אבל אם מוסיפים לו שמן זית, אז דווקא כן. דניאל צבישיחה 23:17, כ"ב באדר ה'תש"ע (8.03.10)
יופי של מחקר! האם תוכל להרחיב את הערך לפי ממצאיך? יתרה מזו, בערך רבי יהודה הנשיא מצינו כתוב "לתוצרת הזיתים, היינות והבשמים של בית רבי נוספו גם מינים משובחים לתעשייה וליצוא כגון פשתן לאריגה ודגים, מהם הכינו את האוקסיגרון – רוטב דגים ידוע, וספינותיו של רבי הוליכו את תוצרת ביתו לייצוא אל מעבר לים.", תוכל לברר את המקור? פניתי למשתמש:ינבושד אך הוא טרם ענה לי. Ranbar - שיחה 08:41, 9 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

יש לכם אולי במקרה תמונה של העתיקות באשקלון של מפעל הגרום שהתגלה שם לאחרונה ?. PilpelShata - שיחה 22:22, 26 בדצמבר 2019 (IST)[תגובה]